تست همراه اول

سرویس خبر
23 بهمن 1397 ساعت 17:51
5 نظر

 

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید مزدا 3؛ جذاب و دوست داشتنی

در گذشته نه چندان دور از نسل جدید مزدا 3 به صورت رسمی رونمایی شد. در این مطلب نگاهی به این خودرو خواهیم داشت.

در حال حاضر خودروهای کراس‌اوور در بازار طرفداران زیادی دارند؛ با این حال مزدا تولید خودروهای سدان و هاچ‌بک خود را متوقف نکرده است. این شرکت ژاپنی از سال 2003 تا به امروز موفق به فروش بیش از 6 میلیون نمونه خودروی مزدا 3 شده است. به تازگی جدیدترین نسل این خودرو با زبان طراحی جدید و آخرین فناوری‌های موجود از راه رسیده است.

نسل جدید مزدا 3 مانند تمام خودروهای جدید از طراحی جدید و فناوری‌های روز بهره می‌برد؛ با این حال این برند ژاپنی از فلسفه جدیدی برای طراحی و توسعه این خودرو بهره برده است. بر اساس اعلام یکی از مسئولین مزدا، این خودرو باید راحتی بالایی داشته باشد و همچنین کارایی مناسبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار دهد. مزدا موفق شده این خودرو را با طراحی لوکس در ظاهر و همچنین کابین معرفی کند که برای یک خودرو در این سگمنت یک مزیت محسوب می‌شود. این خودرو تغییرات زیادی را از ساختار بدنه تا سیستم صوتی مورد استفاده در خود تجربه کرده است.

در حالی که روی کاغذ با یک محصول بی‌نظیر روبه‌رو هستیم؛ باید برای بررسی عملکرد این خودرو از نزدیک با آن ملاقات کنیم. در همین راستا در این مطلب نگاه نزدیک به همراه اولین تجربه رانندگی با این خودروی ژاپنی جذاب را برای شما آماده کرده‌ایم.

نسل کنونی این خودرو از طراحی مناسبی بهره می‌برد؛ با این حال نسل چهارم مزدا 3 طراحی جذاب‌تر و دوست داشتنی‌تر دارد. این زیبایی در نمونه هاچ‌بک خود را بیشتر به نمایش می‌گذارد. مزدا برای توسعه این محصولات از زبان طراحی جدید خود، Kodo استفاده کرده است. این خودرو در مقایسه با نسل گذشته خود از طراحی بهتری بهره می‌برد و مزدا به خوبی توانسته در این خودرو زبان طراحی جدید خود را به نمایش بگذارد.

در کابین این خودرو نیز مانند طراحی ظاهری تغییرات زیادی را شاهد هستیم. طراحی فضای داخلی در مقایسه با گذشته ساده‌تر و جذاب‌تر شده است. ارگونومی در کابین خودرو نیز نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است. مزدا برای این محصول خود یک صفحه نمایش 8.8 اینچی در نظر گرفته است. این نمایشگر دارای زاویه‌ای روبه‌روی راننده بوده و برخلاف نسل گذشته، لمسی نیست. این صفحه نمایش توسط دکمه‌های چرخان کنترل می‌شود که مزدا برای راحتی کار با آن‌ها، اندازه بزرگی را برایشان در نظر گرفته است. محل قرارگیری لیوان نیز در کابین این خودرو تغییر کرده است.

استفاده از طراحی مدرن باعث شده با یک کابین لوکس‌تر در مقایسه با گذشته روبه‌رو باشیم. مزدا به جزئیات توجه ویژه‌ای کرده است و یک طراحی ساده و شیک را برای خریدار به ارمغان آورده است. همانطور که گفته شد، ارگونومی این خودرو بهبود کرده که برای مثال می‌توان به امکان تغییر محل فرمان اشاره کرد که نسبت به گذشته آزادی عمل بیشتری برای راننده به همراه دارد. عملکرد سیستم صوتی در این خودروی ژاپنی با بهبود همراه بوده است.

این بهبود علاوه بر سیستم صوتی استاندارد این خودرو، برای سیستم صوتی سفارشی Bose این محصول نیز اعمال شده است. محل قرارگیری اسپیکر در این خودرو به گونه‌ای بوده که فضای کمتری از آن اشغال می‌کند و همچنین صدای بهتری به گوش راننده و سرنشینان می‌رساند. نویز سیستم صوتی در این طراحی جدید کاهش پیدا کرده است. سیستم تعلیق عقب این خودرو از چند میله‌ای به تورشن بیم (میله پیچشی) تغییر کرده است. این موضوع به مهندسان مزدا اجازه داده تا سختی این سیستم را تا 78 درصد افزایش و همچنین کیفیت کلی سواری را نیز در این خودرو بهبود دهند. استفاده از مواد جدید در ساختار بدنه این خودرو باعث کاهش انتقال نویزهای جاده به کابین می‌شود.

در حال حاضر تمام نمونه‌های مزدا 3 در ایالات متحده آمریکا تنها با یک موتور به فروش می‌رسند. این موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی Skyactiv قادر به تولید 186 اسب بخار قدرت است. قدرت تولیدی این موتور به وسیله یک گیربکس 6 سرعته خودکار و یا 6 سرعته دستی به چرخ‌های نسل جدید مزدا 3 منتقل می‌شود. این خودرو به صورت استاندارد محور جلو است؛ با این حال خریداران می‌توانند آن را مجهز به سیستم چهار چرخ محرک نیز سفارش دهند. سیستم چهار چرخ محرک قابلیت‌های حرکتی این خودروی ژاپنی را افزایش می‌دهد.

در هنگام رانندگی، تغییرات ایجاد شده در این خودرو به خوبی قابل حس است. محل نشستن راننده بسیار مناسب بوده و به راحتی به تمام ادوات موردنیاز خود دسترسی دارد. با افزایش سرعت، مواد استفاده شده در بدنه برای کاهش نویز عملکرد خود را به نمایش می‌گذارند.

باید به این موضوع اشاره کر‌د که گیربکس این خودرو قدیمی به نظر‌ می‌رسد چرا که هم اکنون در خودروها از جعبه دنده‌های خودکار 7، 8 و یا حتی 9 سرعته استفاده می‌شود. نسل جدید مزدا 3 لذت رانندگی بالایی دارد. سیستم تعلیق این خودرو به خوبی ضربات وارده را جذب می‌کند و سیستم صوتی عملکرد بسیار مناسبی از خود به نمایش می‌گذارد.

مزدا برای این محصول خود یک سیستم جدید برای کنترل میزان هشیاری راننده در نظر گرفته است. این سیستم با استفاده از دوربین اینفرارد و LED، ویژگی‌های چهره راننده و همچنین محل قرارگیری سر وی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که راننده خواب آلوده به نظر برسد، این سیستم صدایی را به منظور هشدار پخش می‌کند. در صورتی که این سیستم تشخیص دهد راننده به جاده توجهی ندارد، از ترمز خودکار اضطراری برای توقف خودرو استفاده می‌کند. ما در تجربه رانندگی خود با نسل جدید مزدا 3 با سیستم هشدار آن ارتباطی نداشتیم؛ با این حال می‌توان آن را یک سیستم نجات‌دهنده برای راننده و سرنشینان دانست.

راننده می‌تواند گیربکس این خودرو را در حالت دستی قرار دهد و توسط پدال‌های در نظر گرفته شده در پشت فرمان، دنده‌ها را عوض کند. عملکرد نسل جدید مزدا 3 در پیچ‌ها کاملا رضایت بخش نیست؛ با این حال با توجه به کیفیت رانندگی و همچنین قیمت، می‌توان آن را قابل قبول دانست.

نسل جدید مزدا 3 نه تنها یک خودروی خوب محسوب می‌شود، بلکه می‌تواند برای برند مزدا یک اعتبار در بازارهای جهانی باشد. نسل چهارم مزدا 3 یک خودروی تکاملی و نه انقلابی بوده که تلاش‌های مزدا برای بهبود کیفیت رانندگی آن به خوبی نتیجه داده است. تغییرات ایجاد شده در این خودرو در محصولات آینده این برند ژاپنی نیز اعمال خواهد شد. در صورتی که هنوز یک خودروی کراس‌اوور خریداری نکرده‌‌اید و همچنان به محصولات سدان علاقه‌مند هستید، نسل جدید مزدا 3 یک انتخاب مناسب برای شما خواهد بود.



  23 بهمن 1397
3228 بازدید
5 نظر
5.00
  6 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری