خانهاخبار
احتمال پشتیبانی از RCS در اپلیکیشن‌های شخص ثالث پیامک اندروید Q

احتمال پشتیبانی از RCS در اپلیکیشن‌های شخص ثالث پیامک اندروید Q

با توجه به تغییرات کد پروژه منبع باز اندروید، ظاهرا امکان جدیدی برای پشتیبانی از پروتکل خدمات ارتباطی غنی (RCS) به این پروژه اضافه شده است. بنابراین احتمالا به زودی شاهد عرضه این قابلیت در اندروید خواهیم بود.
۱۳۹۷/۱۱/۲۱

سال‌ها طول کشید تا پروتکل خدمات ارتباطی غنی (RCS) در میان شرکت‌های بزرگ دنیا پذیرفته شود، اما این خدمات هنوز از عدم امکان کنش مشترک میان اپراتورهای مختلف رنج می‌برد. چشم‌انداز موجود چیزی جز پیچیدگی و ابهام برای مصرف‌کنندگان به همراه ندارد. ولی این حوزه شاید با انتشار اندروید Q ساده‌تر از قبل شود، چون شمار زیادی از API-های مختص RCS در پروژه منبع باز اندروید (AOSF) مشاهده شده است؛ بدین ترتیب شاید در نسخه بعدی این سیستم عامل شاهد حضور این قابلیت باشیم. این API-ها ممکن است در نهایت بستر به وجود آمدن اپلیکیشن‌های شخص ثالث با امکان استفاده از RCS را فراهم کنند.

این مبحث کمی پیچیده است، اما اگر خلاصه بگوییم، این اتفاق یعنی کاربران می‌توانند برخلاف گذشته که فقط چند اپ محدود در دسترس بود، حالا با کمک اپ‌های بیشتری به این امکانات دسترسی پیدا کنند. گوگل قبلا با سازندگان مختلفی از جمله ال جی، موتورولا، سونی، اچ‌تی‌سی، HMD Global یا نوکیا و خیلی‌های دیگر وارد همکاری شده بود تا از اپلیکیشن Messages اندروید و برنامه پیام‌رسانی پیش‌فرض سامسونگ برای پشتیبانی از RCS استفاده کند، هرچند این دو برنامه فقط با بعضی اپراتورها قابل استفاده هستند.

اما حالا قرار است در آینده دیگر برای استفاده از ویژگی‌های RCS به اپلیکیشن خاصی محدود نباشید. با توجه به کدهای جدیدی که در AOSP ثبت شده، مجموعه جدیدی از API-های مخصوص RCS فراهم شده تا در یکی از نسخه‌های بعدی اندروید، و به احتمال زیاد اندروید Q، عرضه شود.

اگر این تغییرات در نسخه نهایی اندروید اعمال گردد، از این پس همه اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی با کمی تلاش می‌توانند از RCS پشتیبانی کنند؛ البته اگر اپراتور شما از استانداردهای لازم پشتیبانی به عمل آورده باشد. با توجه به این که در حال حاضر Messages از سرویس Jibe پشتیبانی می‌کند، احتمالا اپلیکیشن‌های شخص ثالث هم به زودی از این سرویس پشتیبانی خواهند کرد. این یعنی برای استفاده از قابلیت‌های RCS دیگر لازم نیست اپلیکیشن پیام‌رسانی خود را عوض کرده و به سراغ برنامه‌های محدودی بروید که قادر به پشتیبانی از RCS هستند.

متاسفانه به خاطر اقدامات نامناسب اپراتورها، استفاده از RCS هنوز برای کاربران عادی دشوار است، اما با آمدن اندروید Q و پیشروی در سال جاری، می‌توانیم امید بیشتری به استفاده از امکانات این پروتکل ارتباطی داشته باشیم.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

sina

۱۳۹۸/۸/۸
سلام. میشه تو ایران از RCSاستفاده کرد؟

فرهاد

۱۳۹۷/۱۱/۲۱
آـخرشم نفهمیدم RCS یعنی چی! انقدر که گنگ توضیح دادید!!

علی

۱۳۹۷/۱۱/۲۱
اندروید باید تو مدل گوشی های مختلف اپدیت بشه این اپل با مشتری مداری میخواد فریب بده
میخواد امنیت جلوی سخت افزار قوی برتری گوگل به رخ بکشه
ماکروسافت تنها جای که میتونه رقابت کنه ماکروسافت استور باید ویندوز موبایل بده
باید ساعت های هوشمند قوی بده سیستم عامل داشته باشه
دوربین ۲۰ هم میشه
کتونی ها میشه هوشمند بشه لباس ها وایمکس ۲ چون ۵جی احتمالا از بین ببره همرو
درباره وایمکس ۲ مطلب بزنید