خانهاخبار
فیسبوک اپلیکیشن تحقیقاتی خود را متوقف می‌کند

فیسبوک اپلیکیشن تحقیقاتی خود را متوقف می‌کند

بر اساس گزارش تک‌کرانچ، فیسبوک اپلیکیشنی دارد که در ازای پرداخت 20 دلار به افراد 13 تا 35 ساله تقریبا تمام اطلاعات تلفن‌های همراه آن‌ها را گردآوری می‌کند. این شرکت قرار است فعالیت اپ مذکور را متوقف کند.
۱۳۹۷/۱۱/۱۳

فیسبوک برنامه تحقیقاتی بحث‌برانگیز خود را که ناقض قوانین توسعه‌دهندگان اپل است و از تلفن‌های همراه کاربران اطلاعات جمع می‌کند متوقف خواهد کرد. این شرکت روز چهارشنبه اعلام کرد که فعالیت اپلیکیشن تحقیقاتی خود موسوم به Facebook Research را متوقف می‌کند. این اپلیکیشن در ازای ۲۰ دلار جایزه‌ای که به صورت گیفت کارت به کاربران اهدا می‌شد از افراد ۱۳ تا ۳۵ ساله می‌خواهد دسترسی تقریبا کامل اطلاعات دستگاه خود را در اختیار این شرکت قرار دهند.

وبسایت TechCrunch روز سه‌شنبه در گزارشی خبر داد که فیسبوک با پرداخت پول از طریق گیفت کارت به کاربران ۱۳ تا ۳۵ ساله آن‌ها را ترغیب به نصب اپلیکیشن تحقیقاتی فیسبوک می‌کرده است. این اپلیکیشن فعالیت‌های دستگاه را مشاهده و آن‌ها را برای اهداف تحقیقاتی به فیسبوک ارسال می‌کند.

این شرکت قبلا هم در سال ۲۰۱۳ با خرید سرویسی به نام Ovano Protect به شکلی مشابه دست به گردآوری اطلاعات کاربران زده بود. فیسبوک در تابستان سال گذشته پس از انتقاد اپل از نقض قوانین این شرکت مبنی بر گردآوری اطلاعات، مجبور شد سرویس مذکور را از فروشگاه اپ استور حذف کند.

این اپلیکیشن تحقیقاتی جدید به گونه‌ای طراحی شده که ابتدا از کاربر می‌خواهد مجوز دسترسی ریشه را صادر کند تا فیسبوک بتواند پیام‌های خصوصی، ایمیل‌ها، جستجوهای وب و تاریخچه وبگردی‌های کاربر را ببیند. این اتفاق ناقض مقررات سطح سیستم اپل است که با هدف جلوگیری از دسترسی کارفرماها به دستگاه‌های کاری کارمندان به وجود آمده. این سیاست همچنین نصب مجوزهای مشابه در تلفن‌های کاربران را منع می‌کند.

اکنون مقامات فیسبوک در واکنش به این گزارش بیانیه‌ای صادر کرده‌اند که از قرار زیر است:

نکات مهمی درباره این برنامه تحقیقاتی نادیده گرفته شده است. برخلاف گزارشات اولیه، این برنامه چیز مخفیانه‌ای نبوده و نامش همان اپلیکیشن تحقیقاتی فیسبوک است. برنامه مذکور مشغول جاسوسی نبوده چون همه کاربران با رضایت در این تحقیق شرکت کرده و خودشان در ازای دریافت حق مشارکت مجوزها را صادر نموده‌اند. نهایتا، کمتر از ۵ درصد از افرادی که در این برنامه تحقیقاتی شرکت کرده‌اند نوجوان هستند، و آن‌ها هم فرم رضایت والدین را پر کرده‌اند.

این شرکت همچنین تکذیب کرد که Facebook Research جایگزین Onavo بوده، اما در خصوص مدارکی که حاکی از تشابه کد این دو اپلیکیشن است اظهار نظری نکرده است.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)