خانهاخبار
3 صنعت دیجیتالی که چین در حال تسخیر آن‌هاست

3 صنعت دیجیتالی که چین در حال تسخیر آن‌هاست

با وجود نبرد تجاری میان چین و آمریکا، چین برنامه‌های مهمی در زمینه تکنولوژی‌های جدید دارد و در حال حاضر نیز حداقل در سه حوزه رباتیک، هوش مصنوعی و سرویس‌های خودکار مشغول تسخیر بازار است.
۱۳۹۷/۱۱/۹

چین یکی از پیشروترین کشورهایی است که با سرعت زیاد در حال پذیرش تکنولوژی‌های مربوط به جوامع متصل است. دستگاه‌های پر از سنسور که برای پرداخت‌های دیجیتال و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود در خیلی از شهرهای بزرگ چین وسایلی رایج و طبیعی هستند. این تکنولوژی‌ها در سوپرمارکت‌ها، مجتمع‌های تجاری و حتی پیاده‌روها به وفور دیده می‌شود. در حال حاضر بازار پرداخت‌های موبایلی چین حدود ۵۰ برابر بیشتر از آمریکاست.

با این حساب، چین موقعیت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری در زمینه تکنولوژی‌های مبتکرانه به حساب می‌آید. اطلاعات مربوط به اواخر سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که افزایش دیجیتالی شدن می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ باعث جهش میزان درآمد موسسات سرمایه‌گذاری این کشور از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد گردد. این جهش تاثیر ویژه‌ای بر بخش‌های کلیدی بازار مثل خرده‌فروشان، سیستم‌های اتوماسیون، حوزه سلامت، حمل و نقل و لجستیک خواهد داشت.

چین که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای رقابتی در سطح جهان است، می‌تواند شاهد رشد انفجاری اقتصاد بازار نوآوری‌های دیجیتالی باشد. برای مثال، این کشور در حال حاضر ۴۲ درصد از سهم بازار تجارت الکترونیک دنیا را در اختیار دارد، و همچنین موطن یک سوم استارت‌آپ‌های موفق دنیاست.

سرمایه‌گذارانی که از چنین حوزه‌ها و کسب و کارهایی حمایت می‌کنند می‌توانند در بلند مدت به سودهای هنگفتی دست یابند. در ادامه به بررسی سه صنعت شاخص در کشور چین می‌پردازیم که در حال تسخیر بازارهای مربوطه در سطح جهانی هستند.

رباتیک


image

فدراسیون جهانی رباتیک در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که چین در صنعت رباتیک قوی‌ترین بازار را در سطح بین‌المللی در اختیار دارد. بر اساس یافته‌های این سازمان، چین از بیشترین میزان ربات‌های صنعتی و عملیاتی در کل دنیا برخوردار است. پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۹۵۰٫۳۰۰ واحد برسد.

به نظر می‌رسد که سیستم‌های رباتیک صنعتی زیربنای ظهور کارخانه‌های هوشمند را فراهم کرده‌اند، کارخانه‌هایی که می‌توانند این کشور را به مدینه فاضله‌ای برای کسب و کارهای تولیدی تبدیل کند. ربات‌ها در مقیاس کوچک‌تر، مثلا در سطح خیابان‌ها و در پارکینگ‌ها، روزبه‌روز در حال رایج‌تر شدن هستند. شرکت علی‌بابا اخیرا ایده احداث رستورانی را مطرح کرد که همه پیشخدمت‌های آن ربات هستند.

هوش مصنوعی

image

حوزه در حال توسعه هوش مصنوعی (AI) به خوبی مکمل نوآوری‌هایی است که در صنعت رباتیک در حال رخ دادن است. امروزه، برخی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چینی مشغول سرمایه‌گذاری‌های عظیم در بخش تحقیق و توسعه در زمینه AI هستند. سه نمونه از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، یعنی بایدو، علی‌بابا و تنسنت، مدتی پیش اعلام کردند که می‌خواهند تمرکز خود را در زمینه نوآوری‌های AI معطوف کنند. در حال حاضر دستاوردهای چشمگیری در حوزه یادگیری عمیق در حال رخ دادن است.

توجه بازیگران بزرگ بین‌المللی هم برای توسعه در بخش هوش مصنوعی کم‌کم دارد به سمت چین جلب می‌شود. برای مثال، گوگل در اواخر سال ۲۰۱۷ اعلام کرد قصد دارد یک مرکز AI در شهر پکن افتتاح کند.

نرم‌افزارهای تشخیص تصویر و صوت از جمله زیربنایی‌ترین فن‌آوری‌هایی هستند که می‌توانند به پیشرفت صنعت هوش مصنوعی کمک کنند. به گفته وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، این کشور مشغول رقابت با بزرگان حوزه تکنولوژی‌های تشخیص تصویر و صوت است. این سیستم‌ها شالوده پلتفرم‌هایی نظیر اپلیکیشن‌های هم‌سفری، سیستم‌های امنیتی و طرح‌های اعتبار اجتماعی است.

هوش مصنوعی می‌تواند نویدبخش آینده روشنی برای اقتصاد چین باشد. بر اساس اطلاعات شرکت مک‌کینزی، تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند ۱.۴ درصد به رشد تولید ناخالص داخلی چین کمک کند.

سرویس‌های خودکار

image

کشور چین در حوزه اتوماسیون نیز در حال رسیدن به دستاوردهای مهمی است.

این کشور در حوزه وسایل نقلیه خودکار، پروژه‌های پیشگامی دارد که نمونه آن ناوگانی متشکل از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خودران شرکت بایدو است که در دو شهر پکن و شنژن فعالیت دارد. این اتوبوس‌های خودران قرار است در اوایل سال ۲۰۱۹ وارد خیابان‌های کشور ژاپن شود. شرکت تنسنت نیز ظاهرا مشغول آزمایش اتومبیل‌های خودران مصرفی در بازارهای خارجی از جمله سیلیکون ولی است.

یکی از دلایلی که باعث شکوفایی صنعت حمل و نقل خودران چین شده، تمایل شهروندان این کشور به استفاده از فناوری‌های نوین است. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان تحقیق حاضرند اتومبیل خود را به خاطر قابلیت‌های ارتباطی پیشرفته‌تر تعویض کنند. این آمار مثلا در کشور آلمان فقط ۲۰ درصد است.

اما صنعت حمل و نقل تنها صنعتی نیست که بر اثر اتوماسیون شاهد انقلابی دیجیتالی خواهد بود. باربری و تحویل مرسوله – و به طور کلی، صنعت تجارت الکترونیک – شاهد رشد محسوسی در حوزه تکنولوژی‌های اتوماسیون است. تحویل از طریق درون نیز توانسته از دولت چین مجوز بگیرد تا در مناطق روستایی وارد فاز آزمایشی شود.

شرکت‌هایی که به دنبال جذب سرمایه در زمینه اتوماسیون هستند می‌توانند الگوبرداری مناسبی از شرکت DJI داشته باشند که اکنون با درون‌های فانتوم و ماویک نزدیک ۷۵ درصد از بازار درون‌های مصرفی را کنترل می‌کنند. در ماه مارس ۲۰۱۸ گفته می‌شد ارزش شرکت DJI به حدود ۱۵ میلیارد دلار رسیده و بنابراین ارزش این شرکت از سه سال پیش تا به حال دو برابر شده است.

چین با پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه رباتیک، هوش مصنوعی و اتوماسیون ثابت کرده که در زمینه نوآوری برنامه‌های بسیار مهمی دارد، بنابراین این کشور می‌تواند بازار هدف خیلی جذابی برای سرمایه‌گذاران باشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)