خانهاخبار
کارکنان گوگل کمپینی در شبکه‌های اجتماعی برای اعمال فشار به کارفرمایان به منظور لغو داوری اجباری راه اندازی کردند

کارکنان گوگل کمپینی در شبکه‌های اجتماعی برای اعمال فشار به کارفرمایان به منظور لغو داوری اجباری راه اندازی کردند

داوری اجباری فقط مسئله گوگل نیست. تقریبا تمام شرکت‌های کوچک و بزرگ درگیر این مسئله هستند.
۱۳۹۷/۱۱/۷

دو ماه پس از آن که هزاران کارمند گوگل در سر تا سر جهان از دفاتر خود بیرون آمدند تا اعتراض خود را نسبت به داوری شرکت‌ها در زمینه آزار و اذیت جنسی انجام دهند، کارمندان این بار در شبکه‌های اجتماعی به تبادل نظر پرداختند.

image

در روز سه شنبه، گروهی به نام Googlers برای پایان دادن به داوری اجباری، یک کمپین در شبکه‌های اجتماعی به منظور فشار بر کارفرمایان و دیگر شرکت‌های بزرگ سیلیکون راه اندازی کردند تا سیاست‌های خود را تغییر دهند. این کمپین از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر در توییتر و با نمایش مشخصات عمومی کاربران انجام شد. در مدت زمان این کمپین، کارکنان حقایق و توصیفات خود از کسانی که تحت تاثیر این عمل بوده‌اند را ارسال کردند. داوری اجباری به طور کلی به این معنی است که کارکنان نمی‌توانند کارفرمایان خود را در مورد مسائل مربوط به محل کار مانند آزار و اذیت و آزار جنسی به محکمه بکشانند و باید اختلافات خود را در پشت درهای بسته شرکت حل کنند!

ماه نوامبر در واکنش به اولین اعتراض، «پیچای» یکی از مدیران اجرایی گوگل در سایت شرکت نوشت: «ما متوجه شدیم که در گذشته همیشه چیزی را درست نفهمیدیم و از این جهت صادقانه متاسف هستیم. واضح است که ما باید تغییراتی انجام دهیم.» این شرکت سپس داوری را برای ادعاهای آزار و اذیت جنسی به صورت اختیاری اعمال کرد. پس از گوگل، شرکت‌هایی مانند فیس بوک و Airbnb نیز به همین گونه رفتار کردند.

image

روز دوشنبه سازمان دهندگان این کمپین در پستی اعلام کردند که این تغییرات در قوانین به نفع شرکت‌ها اعمال شده و هیچ سودی برای کارمندان زیر دست نخواهد داشت. همچنین آنها در نوشته‌های خود یادآور شدند این مسئله تغییری در قرارداد کارمندان به وجود نیاورده است. از زمان انتشار این پست‌ها، گروه‌های متعددی تایید کرده‌اند که گوگل هنوز نامه‌های کارمندان را با سیاست داوری قبلی رد می‌کند.

این گروه از گوگل و دیگر شرکت‌های فناوری از جمله Netflix، Uber و Adecco خواستند تا سیاست‌های خود را به سه روش تغییر دهند:

  • داوری برای انواع اختلافات نه فقط برای کارکنان بلکه برای پیمانکاران و فروشندگان اختیاری است.
  • پایان دادن به همه موارد ختم داوری که تقاضای کارکنان را از پرونده‌ها حذف می‌کند.
  • از بین بردن قواعدی که بر اساس سیاست داوری اجباری بنا نهاده شده است.

موضوع داوری اجباری فقط یک مسئله برای شرکت گوگل یا فناوری نیست. بر اساس یک مطالعه در سال 2017 که توسط موسسه سیاست اقتصادی چپ گرا انجام شد، بیش از 60 میلیون نفر از کارکنان آمریکایی در معرض فرآیند داوری اجباری قرار گرفته‌اند. گروه‌های حامی کارکنان، دانشگاهیان و سیاستمداران از نگرانی‌های کارمندان گوگل پشتیبانی می‌کنند.

«کارکنان گوگل در سراسر جهان، ما صدای شما را می‌شنویم، ما به شما نیاز داریم. ما به صدای شما نیاز داریم تا با یکدیگر صحبت کنیم، نه فقط در سیلیکون، بلکه تمام شرکت‌های سراسر زمین که از مجوز داوری اجباری استفاده می‌کنند.» جکی اسپیری، نماینده سان فرانسیسکو و سان ماتئو در کنگره، در ویدیوی توییتر خود این موارد را اظهار نموده است. در پاسخ نیز برخی از کارشناسان فناوری، از جمله لزلو بلوک مدیر سابق گوگل از کمپین کارکنان اعلام حمایت کرده و اعلام نمودند که شرکت‌هایشان داوری اجباری را از قراردادهای کاغذی خود حذف کرده است. سازمان دهندگان این کمپین نوشتند: «پایان دادن به داوری اجباری، دروازه تغییراتی است که نیاز به برابری و شفافیت را در محل کار نشان می‌دهد.»

سخنگوی گوگل روز سه شنبه در پاسخ به درخواست اعلام نظر از سوی شرکت اعلام کرد که قراردادهای جدید شرکت در ماه نوامبر تغییر یافته است تا داوری اجباری در موارد آزار و اذیت جنسی و اختیارات قانونی را به صورت اختیاری تحت پوشش قرار دهد. اما شرکت گوگل هنوز نسبت به دیگر درخواست‌های این گروه پاسخی نداده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)