خانهاخبار
دانشمندان سرانجام به این سوال که طول روز در سیاره زحل چقدر است پاسخ دادند

دانشمندان سرانجام به این سوال که طول روز در سیاره زحل چقدر است پاسخ دادند

منظومه شمسی پر از سوالات بی پاسخ و کشفیاتی است که سال های سال دانشمندان را به خود مشغول نموده است شاید تصور کنید که تمام سوالات ما درباره منظومه شمسی پاسخ داده شده و باید به سراغ منظومه های دیگر برویم اما سخت در اشتباهید.
۱۳۹۷/۱۱/۲

   طول روز در زحل یکی از معماهای حل نشدنی و پیچیده ای بود که دانشمندان سالهاست بر روی آن کار می کردند پیدا کردن طول روز در زحل کاری بسیاری دشوار بود چرا که سطح این سیاره از گاز پوشیده شده و جامد نیست و به همین دلیل نمی توان حرکت وضعی آن را به سادگی محاسبه کرد و به میزان طول روز و شب در این سیاره پی برد. با این حال دانشمندان ناسا ناامید نشدند و از داده های دریافتی از فضاپیمای Cassini سرانجام این معمای چندین ساله را حل کردند. این دانشمندان با تحقیقات و کار روی داده های این فضاپیما اعلام کردند که یک روز در زحل 10 ساعت و 33 دقیقه و 38 ثانیه طول می کشد. پیش از این در سال 1971 طول روز در سیاره زحل 10:39:22 محاسبه شده بود.

این رقم جدید با نگاهی به حلقه های زحل محاسبه شده که حاصل داده های  فضاپیمای کاسینی از زمان راه اندازیش در سال 1997 تا تخریب نهاییش در جو زمین در سال 2017 است. این داده ها توسط دانشجوی کارشناسی ارشد کریستوفر مانکوویچ برای مطالعه الگوهای موج درون حلقه ها مورد استفاده قرار گرفت و به اندازه گیری طول روز در زحل انجامید.

مکنویچ دریافت که حلقه ها به عنوان یک نوع سنجشگر عمل می کنند و به ارتعاشاتی که در این سیاره اتفاق می افتد پاسخ می دهند. هنگامی که در داخل سیاره ارتعاش و زمین لرزه رخ می دهد، فرکانس های ارتعاش باعث تغییرات در میدان گرانشی سیاره شده و این تغییرات به حلقه ها منتقل می شود. او توضیح داده که ذرات در سراسر حلقه ها نمی توانند کمک کنند اما این نوسانات را در میدان گرانش احساس می کنند.در مکان های خاصی در حلقه ها، این نوسان ها در زمان مناسب در مدارهای خود، ذرات ریز را جذب می کنند تا به تدریج انرژی تولید کند،  انرژی به عنوان یک موج قابل مشاهده می شود. این درست همان موجی است که دانشمندان را قادر به تحلیل و محاسبه حرکات داخلی این سیاره کرده و کمک کرده تا طول دقیق یک روز در زحل محاسبه شود.  

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)