خانهاخبار
همه چیز درباره اندروید Q: تاریخ عرضه، قابلیت‌ها و شایعات

همه چیز درباره اندروید Q: تاریخ عرضه، قابلیت‌ها و شایعات

با وجود این که هنوز خیلی‌ها اندروید پای را دریافت نکرده‌اند اما کم‌کم می‌توانیم برای خبرهای اندروید Q آماده شویم. در این مطلب به همه اطلاعاتی که تاکنون از اندروید Q در دسترس است، از جمله تاریخ عرضه و قابلیت‌های آن، می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۱۰/۳۰

در این مطلب می‌خواهیم به تاریخ عرضه و ویژگی‌های اندروید Q بپردازیم که قرار است در سال ۲۰۱۹ منتشر شود. البته آپدیت نسخه قبلی، یعنی اندروید ۹ پای که از ماه اوت سال ۲۰۱۸ عرضه شد، هنوز در دسترس خیلی از دستگاه‌ها قرار نگرفته است.

اما بالاخره اندروید Q چه تاریخی عرضه می‌شود؟ چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟ کدام دستگاه‌ها آن را دریافت می‌کنند؟ در حال حاضر سعی داریم به این سوالات پاسخ بدهیم و کار خود را بر اساس اطلاعات افشاشده و سوابق نسخه‌های قبلی انجام می‌دهیم تا به رویداد IO امسال برسیم و خبرهای رسمی را از خود گوگل بشنویم.

مخلص کلام

اندروید Q چیست؟ این سیستم عامل نسخه بعدی اندروید است که البته نام آن هنوز تایید نشده.
چه زمانی می‌توانید اندروید Q را دریافت کنید؟ مشخص نیست.
دریافت آپدیت اندروید Q چقدر هزینه دارد؟ این آپدیت (احتمالا) به صورت رایگان عرضه می‌شود.

تاریخ انتشار اندروید Q

گوگل تاکنون حرفی درباره تاریخ عرضه اندروید Q نزده است. این شرکت حتی هنوز تایید نکرده که نام اندروید بعدی اندروید Q خواهد بود، اما با توجه به این که نسخه‌های اندروید بر اساس حروف الفبای زبان انگلیسی پیش می‌روند، می‌توانیم مطمئن باشیم که نسخه بعدی اندروید Q نام خواهد داشت.

اگر فرض کنیم نسخه بعدی این سیستم مثل اندروید ۹ پای منتشر می‌شود، می‌توانیم در اوایل ماه مارس شاهد معرفی رسمی اندروید Q باشیم، و احتمالا مثل پارسال، در همان روز معرفی، یک نسخه آلفا در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. نام کامل این سیستم عامل نیز تا اوایل ماه اوت مشخص خواهد شد.

اما در رابطه با تاریخ انتشار نسخه نهایی این نسخه با اطمینان نمی‌توان چیزی گفت. بر اساس سابقه انتشار سیستم عامل‌های گوگل، شاید در اواسط ماه اوت ۲۰۱۹ شاهد عرضه این نسخه باشیم ولی این تاریخ فقط مربوط به تلفن‌های پیکسل گوگل است. انتشار اندروید Q برای سایر تلفن‌های هوشمند در طول سال ۲۰۱۹ و حتی ۲۰۲۰ انجام خواهد گرفت.

قابلیت‌های اندروید Q

 رویداد Google IO 2019 به احتمال زیاد میزبان بخشی از قابلیت‌های اندروید Q خواهد بود. ولی بر اساس اطلاعاتی که تاکنون به بیرون درز کرده، می‌توانیم پیشاپیش برخی از این قابلیت‌ها را حدس بزنیم.

حالت تیره برای تمام سیستم

image

همان طور که قبلا گفتیم اولین خبر بزرگی که از این سیستم عامل به بیرون درز پیدا کرد و برای نخستین بار توانستیم نگاهی به اندروید Q داشته باشیم، توسط وبسایت XDA Developers منتشر شد. آن‌ها ظاهرا به نحوی توانستند به نسخه ژانویه ۲۰۱۹ این سیستم عامل جدید دسترسی پیدا کنند.

بزرگ‌ترین تغییر این نسخه حالت تیره برای تمام سیستم است. این قابلیت را می‌توانید از بخش تنظیمات اصلی دستگاه فعال کنید تا همه بخش‌های سیستم از جمله خود تنظیمات و قسمت فایل‌ها تیره شود. سایر بخش‌ها مثل پنل تنظیم صدا، تنظیمات سریع و نوتیفیکیشن‌ها هم به همین شکل درمی‌آید.

توسعه‌دهندگان همچنین به گزینه‌ای دسترسی خواهند داشت تا بتوانند اپلیکیشن‌هایی را که حالت تیره ندارند، به استفاده از شِمای رنگی سازگار با ساعات شبانه وادار کنند.

مجوزهای بیشتر

در اطلاعات افشایی از XDA بخش مجوزها هم دستخوش تغییرات زیادی شده است.

کاربران می‌توانند نگاهی به نمای کلی اپلیکیشن‌هایی داشته باشند که به آن‌ها مجوزهای مختلف – مثل دسترسی به موقعیت، میکروفون یا غیره – داده‌اند. در این بخش گزینه‌ای برای جستجو وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد آیتم‌ها را بر اساس نوع مجوز فیلتر کنید تا سریع‌تر بتوانید ببینید چه اپلیکیشن‌هایی به کدام قسمت از دستگاه دسترسی دارند.

علاوه بر این، می‌توانید ببینید هر اپلیکیشن چه مجوزهایی دارد و بعد هر مجوز را به صورت جداگانه فعال و غیرفعال کنید یا به آن اجازه دهید که فقط در حین باز بودن برنامه دسترسی داشته باشد.

ابزارهای توسعه‌دهندگی

image

در اطلاعات وبسایت XDA از ابزارهای توسعه‌دهندگی بسیاری یاد شده، اما نحوه عملکرد این ابزارها هنوز مشخص نیست.

پنجره‌های Freeform به این سیستم عامل برمی‌گردد و با لمس کردن و نگه داشتن انگشت خود بر روی آیکن اپ‌ها در بخش اپلیکیشن‌های اخیر می‌توانید آن را فعال کنید. از طرفی، XDA قابلیت جدیدی موسوم به Game Updates Package Preference را پیدا کرده که هدف آن کمی نامشخص است. ابزار بعدی force desktop mode نام دارد که ظاهرا اجازه می‌دهد مثل Samsung DeX، بتوانید صفحه اندروید را روی یک نمایشگر خارجی بیندازید.

تنظیم زمان نوتیفیکیشن

از اطلاعات مربوط به افشای XDA می‌توان چند قابلیت ریز و درشت دیگر را هم مشاهده کرد؛ از جمله یک جفت قابلیت جدید برای تنظیمات دسترسی‌پذیری.

این دو قابلیت مربوط به زمان بالا ماندن پیغام نوتیفیکیشن‌هاست که ظاهرا می‌تواند روی انواع مختلف نوتیفیکیشن‌ها اعمال شود. قابلیت اول مخصوص پیغام‌هایی است که از شما می‌خواهند کاری بکنید، در حالی که قابلیت دوم مربوط به نوتیفیکیشن‌هایی است که صرفا اطلاعاتی را به شما ارائه می‌کنند. با این قابلیت می‌توانید زمان نمایش نوتیفیکیشن‌ها را بین ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه تنظیم کنید.

تاکنون اطلاعات دیگری درباره اندروید Q منتشر نشده، ولی با توجه به این که گوگل معمولا نسخه‌های جدید سیستم عاملش را در اوایل سال معرفی می‌کند، احتمالا در هفته‌های پیش رو می‌توانیم منتظر اطلاعات بیشتری باشیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)