خانهاخبار
احتمال جریمه سنگین فیسبوک بابت نقض حریم خصوصی

احتمال جریمه سنگین فیسبوک بابت نقض حریم خصوصی

مقامات کمیسیون فدرال تجارت آمریکا اعلام کردند که با توجه به اتفاقات سال گذشته و نقض حریم خصوصی توسط فیسبوک این شرکت به احتمال زیاد چندین میلیون دلار جریمه می‌شود.
۱۳۹۷/۱۰/۲۹

به گزارش خبرگزاری واشنگتن پست، مسئولان کمیسیون فدرال تجارت (FTC) به دنبال این هستند که با توجه به رخنه‌های اطلاعاتی بزرگ و رسوایی‌هایی که در خصوص استفاده نامناسب از اطلاعات توسط فیسبوک رخ داده، این شرکت را به شکل جدی جریمه کنند. فیسبوک احتمالا توافق ۲۰۱۲ با دولت بر سر حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران را نقض کرده است.

اگر این اتفاق صورت بگیرد، این نخستین جریمه بزرگ فیسبوک از بهار سال گذشته است که طی آن اطلاعات خصوصی ۸۷ میلیون کاربر این شرکت بدون رضایت آن‌ها در اختیار شرکت مشاوره سیاسی Cambridge Analytica قرار گرفت. در ماه اکتبر سال گذشته، مقامات بریتانیا فیسبوک را به خاطر همین ماجرا ۵۰۰ هزار پوند جریمه کردند، اما این رقم در مقایسه با عددی که مقامات آمریکایی در نظر دارند کاملا ناچیز به نظر می‌رسد.

به گفته واشنگتن پست، این جریمه شاید بیشتر از رقم ۲۲.۵ میلیون دلاری باشد که در سال ۲۰۱۲ توسط این کمیسیون علیه گوگل صادر شد. در آن سال مشخص شده بود که گوگل اطلاعات مرورگر سافاری اپل را ردیابی می‌کرده، در حالی که گفته بود چنین کاری انجام نمی‌دهد.

فیسبوک در سال ۲۰۱۲ با FTC وارد حکمی تراضی شد و پذیرفت که با اعلام حفاظت از بخشی از اطلاعات کاربران آن‌ها را فریب داده در حالی که عملا این اطلاعات را خصوصی نگه نمی‌داشته است. این شرکت اطلاعاتی مثل فهرست دوستان و پست‌های انتشاریافته را در دسترس عموم قرار می‌داد و بقیه می‌توانستند بدون رضایت کاربر آن را به اشتراک بگذارند. حالا به نظر می‌رسد مسئولان این کمیسیون اعتقاد دارند که فیسبوک توافق مذکور را نقض کرده است.

image

اکنون با توجه به ماجرای Cambridge Analytica و اتفاقات مشابه، نظیر هکری که توانست به اطلاعات شخصی ۲۹ میلیون اکانت این شبکه اجتماعی دسترسی پیدا کند، اعضای کنگره و گروه‌های ذی‌نفوذ از FTC خواسته‌اند که وارد عمل شود.

گروه ذی‌نفوذ فناوری و رسانه‌ای فری پرس (Free Press)، امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رفتار نامناسب فیسبوک و تغییر رویکرد غیراخلاقی صنعت مبنی بر رشد کردن به قیمت خطرات عمومی، فقط از طریق اعمال پیامدهای جدی قابل کنترل است. این اقدام باید اولین نمونه از اقداماتی باشد که توسط قانون‌گذاران و کنگره در برخورد با پلتفرم‌های آنلاینی انجام می‌شود که از کاربران خود سوء استفاده می‌کنند.»

به گزارش واشنگتن پست، رقم نهایی جریمه و یافته‌هایی که از تحقیقات فیسبوک به دست آمده هنوز قطعی نشده است. فیسبوک در سال گذشته با مقامات FTC دیدار کرد، اما حالا معلوم نیست که آیا آن‌ها این جریمه را خواهند پذیرفت یا نه.

کمیسیون فدرال تجارت آمریکا از ماه گذشته تعطیل و کارمندان غیرضروری آن مرخص شده‌اند. این کمیسیون هنوز واکنشی نسبت به جریمه مذکور نشان نداده و فیسبوک نیز از اظهار نظر در این مورد امتناع کرده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)