خانهاخبار
اولین موبایل‌های 5G توسط کدام شرکت‌ها به بازار می‌آید؟

اولین موبایل‌های 5G توسط کدام شرکت‌ها به بازار می‌آید؟

در سال 2019 شاهد عرضه اولین موبایل‌های مجهز به شبکه 5G خواهیم بود و بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر مشغول کار در این زمینه هستند. اما اولین تلفن‌های هوشمند 5G توسط کدام شرکت‌ها به بازار می‌آید؟
۱۳۹۷/۱۰/۲۷

شبکه 5G در اکثر نقاط دنیا – از جمله آمریکا و اروپا – در سال ۲۰۱۹ شروع به کار می‌کنند. این شبکه‌ها از 4G خیلی سریع‌ترند، اما با دستگاه‌های فعلی نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

حقیقت این است که اکثر موبایل‌هایی که در آینده نزدیک معرفی می‌شوند هم از 5G پشتیبانی نمی‌کنند. ولی جای نگرانی نیست، چون هنوز تا فراگیری عمومی نسل پنجم ارتباطات کمی فاصله داریم، اما اگر می‌خواهید موبایل بخرید، بهتر است تلفنی خریداری کنید که بتواند با شبکه 5G کار کند.

کوآلکام در CES 2019 اعلام کرد که انتظار دارد در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰ دستگاه 5G به بازار بیاید، و اکثر این دستگاه‌ها تلفن‌های هوشمند خواهند بود. بنابراین اگر قصد دارید وارد قطار 5G شوید، گزینه‌های خوبی پیش روی شما قرار دارد.

در این مطلب می‌خواهیم به معرفی موبایل‌هایی بپردازیم که پشتیبانی از قابلیت 5G در آن‌ها تایید شده یا هنوز در حد شایعه است. علاوه بر این، تاریخ عرضه این دستگاه‌ها را به شما می‌گوییم. پس با ما همراه باشید.

سامسونگ گلکسی S10 X

image

مدت‌هاست که اخبار مربوط به فعالیت سامسونگ بر روی موبایلی با قابلیت 5G به گوش می‌دهد. بر اساس شایعات اولین تلفن همراه مجهز به 5G این شرکت نسخه‌ای از گلکسی S10 خواهد بود و احتمالا تحت عنوان گلکسی S10 X به بازار می‌آید.

این دستگاه یکی از جذاب‌ترین – و البته گران‌ترین – گوشی‌های 5G سال ۲۰۱۹ است که طبق شایعات از نمایشگری ۶.۷ اینچی، دوربین چهارگانه عقب، دوربین دوگانه جلو، باتری ۵ هزار میلی آمپری و ۱۰ یا ۱۲ گیگابایت رم استفاده می‌کند.

گفته می‌شود گلکسی اس ۱۰ ایکس از ۲۹ مارس در کره جنوبی و در تاریخ مشابه‌ای در همان حوالی در آمریکا به بازار می‌آید، اما بر اساس برخی گزارشات، این دستگاه ممکن است در سایر نقاط جهان عرضه نشود.

به زودی اخبار بیشتری درباره این تلفن هوشمند منتشر می‌شود، و احتمالا آن را در کنار سایر گوشی‌های سری گلکسی اس ۱۰ در تاریخ ۲۰ فوریه خواهیم دید.

هوآوی

image

هوآوی قبلا در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که قصد دارد در ژوئن ۲۰۱۹ یک موبایل 5G به بازار عرضه کند.

مدت کوتاهی پس از انتشار این خبر، یکی از مدیران این شرکت در گفتگو با T3 گفت که احتمالا یکی از دو دستگاه هوآوی پی ۳۰ یا هوآوی میت ۳۰ به قابلیت 5G مجهز می‌شوند، اما اگر این ادعا درست باشد، تلفن مذکور در ماه ژوئن عرضه نخواهد شد، چون پی ۳۰ قبل از ژوئن و میت ۳۰ نیز بعد از این تاریخ به بازار می‌آیند.

این شرکت در اظهار نظر دیگری گفته بود که مشغول کار بر روی یک تلفن تاشوی 5G است، ولی هنوز معلوم نیست که این دستگاه نخستین تلفن 5G هوآوی خواهد بود یا نه. البته انتظار نداریم که پرچمداران اصلی این شرکت از نوع تاشو باشند، چون در حال حاضر بعید است که بازار عمومی اقبال چندانی به این نوع از دستگاه‌ها نشان دهد.

علاوه بر این مشخص نیست که هوآوی اولین گوشی 5G خود را در کدام بازارها عرضه خواهد کرد، اما حداقل در آمریکا نمی‌توان به این زودی‌ها منتظر این موبایل بود، چون تلفن‌های جدید این کشور دیگر در آمریکا عرضه نمی‌شوند.

وان پلاس

image

وان پلاس تاکنون بارها درباره تلفن 5G این شرکت حرف زده و آن‌ها می‌تواند یکی از اولین شرکت‌هایی باشند که دست به عرضه موبایل 5G می‌زنند، چون آن‌ها می‌خواهند نخستین شرکتی باشند که در اروپا تلفن 5G عرضه می‌کند.

علاوه بر این، ما می‌دانیم که این دستگاه به بازار بریتانیا خواهد رفت چون یکی از اپراتورهای اصلی پخش‌کننده این موبایل شرکت EE است.

همچنین با توجه به این که معمولا یکی از بازارهای هدف اصلی این شرکت آمریکاست، احتمالا عرضه این موبایل را در ایالات متحده هم خواهیم دید. هنوز تاریخ رسمی عرضه این دستگاه مشخص نشده، اما اگر وان پلاس می‌خواهد اولین تلفن 5G بریتانیا باشد، کمتر از چند ماه زمان دارد.

اگر نام این دستگاه وان پلاس ۷ باشد، با توجه به رویکرد قبلی شرکت در عرضه محصولات خود می‌توانیم آن را حوالی ماه مه ببینیم، ولی برخی شایعات حاکی از آن است که تلفن 5G وان پلاس خط تولید جدیدی را در این شرکت آغاز خواهد کرد.

در هر صورت، قیمت این دستگاه هم احتمالا بیشتر از آن‌چیزی خواهد بود که از یک موبایل وان پلاسی انتظار دارید. مدیر عامل این شرکت تایید کرده بود که قیمت دستگاه مذکور حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار خواهد بود.

ال جی

image

ال جی احتمالا یکی از اولین شرکت‌هایی است که اولین دستگاه مجهز به 5G را روانه بازار می‌کند، زیرا این شرکت گفته بود می‌خواهد نخستین موبایل نسل پنجم بازار آمریکا باشد. البته هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه این دستگاه ارائه نشده، ولی انتظار داریم که آن را در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ در ویترین فروشگاه‌ها ببینیم.

این تلفن هوشمند در آمریکا مخصوص اپراتور اسپرینت خواهد بود، اما هیچ اطلاعات دیگری از آن در دسترس نیست. علاوه بر این، فعلا نمی‌دانیم این موبایل دیگر در چه بازارهایی عرضه خواهد شد.

در حال حاضر تنها چیزی که تقریبا می‌توانیم از آن مطمئن باشیم این است که نام این دستگاه LG G8 نخواهد بود چون بر اساس شایعات دستگاه مذکور فقط از سرویس 4G پشتیبانی می‌کند.

آنر

image

با توجه به این که هوآوی مشغول کار بر روی یک تلفن 5G است، بنابراین عجیب نیست که آنر هم در حال کار بر روی دستگاهی مشابه باشد، چون این شرکت زیرمجموعه‌ای از کمپانی هوآوی است.

به گزارش Android Authority، مدیر عامل آنر گفته بود که این شرکت نه تنها در سال ۲۰۱۹ تلفنی با قابلیت 5G معرفی می‌کند، بلکه اولین دستگاه 5G بازار خواهد بود.

رقابت برای عرضه اولین دستگاه کار بسیار سختی است، ولی با این حال می‌توانیم مطمئن باشیم که این دستگاه به زودی به بازار می‌آید. با این حال هنوز مشخص نیست که کدام کشورها مقصد عرضه این تلفن هوشمند خواهند بود.

آیفون ۱۲

image

اپل هم در نهایت یک تلفن 5G معرفی خواهد کرد، ولی بعید است که جزو اولین شرکت‌های بازار در این زمینه باشد.

بر اساس شایعات این شرکت در آیفون ۱۱ از قابلیت 5G پشتیبانی نخواهد کرد و این امر به سال ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ موکول می‌شود.

آخرین اخبار ژانویه ۲۰۱۹ حاکی از آن است که اپل فعلا در حال تصمیم‌گیری برای انتخاب شرکتی است که مودم 5G پرچمدار آن‌ها را تولید کند، بنابراین بعید است که به این زودی‌ها شاهد موبایل نسل پنجمی این شرکت باشیم.

خبر خوب اما این است که هرگاه اپل آیفون 5G خود را تولید کند این دستگاه در سراسر جهان عرضه خواهد شد، چون فروش آیفون تقریبا در همه کشورها صورت می‌گیرد.

موتورولا

image

موتورولا رویکرد عجیبی در قبال 5G اتخاذ کرده و قرار است به جای یک تلفن مجهز به 5G ماژولی تحت عنوان 5G Moto Mod عرضه کند. بدین ترتیب پرچمدار فعلی این شرکت، یعنی موتو Z3 هم قابلیت استفاده از نسل جدید ارتباطات را خواهد داشت.

در حال حاضر به طور دقیق مشخص نیست که 5G Moto Mod چه زمانی به بازار می‌آید، اما با توجه به شرایط بازار، با عرضه ماژول مذکور، موتو Z3 یکی از اولین موبایل‌های 5G بازار خواهد بود.

با این وجود فراموش نکنید که موتو Z3 مخصوص آمریکا و اپراتور ورایزن است، بنابراین حتی با عرضه 5G Moto Mod، به این زودی‌ها خبری از دسترسی عمومی به موبایل 5G موتورولا نخواهد بود.

شیائومی Mi Mix 3

image

شیائومی می میکس ۳ به تازگی معرفی شده و اگرچه نسخه استاندارد این دستگاه از قابلیت 5G پشتیبانی نمی‌کند، اما مدل 5G آن تا اواسط ۲۰۱۹ به بازار می‌آید. تاکنون خبری از عرضه این محصول در آمریکا یا استرالیا منتشر نشده، اما اروپا یکی از مقاصد عرضه این دستگاه است.

مشخصات سخت‌افزاری این موبایل شامل چیپست اسنپدراگون ۸۵۵، حداکثر ۱۰ گیگابایت رم، حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۳۲۰۰ میلی آمپر باتری است.

می میکس ۳ نمایشگری ۶.۳۹ اینچی با کیفیت +Full HD دارد که تقریبا بدون حاشیه است. به‌علاوه، این دستگاه از دوربین دوگانه جلو و عقب استفاده می‌کند. بنابراین می میکس ۳ را می‌توانیم در گروه تلفن‌های رده بالا قرار دهیم، هرچند احتمالا قیمت آن نسبت به همتایان خود خیلی مناسب‌تر خواهد بود.

اوپو

image

اوپو هم شرکت دیگری است که ادعا می‌کند قصد دارد به زودی یک تلفن هوشمند 5G به بازار عرضه کند. بنابراین انتظار داریم عرضه این موبایل را در اوایل سال ۲۰۱۹ ببینیم.

این شرکت در دسامبر سال قبل نمونه پروتوتایپ این دستگاه را به نمایش گذاشت؛ دستگاهی که از چیپست رده بالای اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده می‌کرد. اما اطلاعات بیشتری از سخت‌افزار یا تاریخ عرضه این موبایل در اختیار نداریم. این دستگاه احتمالا در کل دنیا به فروش نمی‌رسد، چون اوپو در خیلی از کشورها پوشش تجاری ندارد.

ZTE

image

ZTE هم احتمالا در سال ۲۰۱۹ یک تلفن هوشمند 5G معرفی می‌کند، ولی بعید است که این دستگاه از اولین‌های بازار باشد، چون این شرکت اعلام کرده بود که این موبایلش را در نیمه دوم سال به بازار می‌فرستد. در حال حاضر اطلاعات خاصی درباره سخت‌افزار یا کشورهای هدف این دستگاه در دسترس نیست.

Vivo

image

Vivo هم شرکت دیگری است که اعلام کرده مشغول کار بر روی موبایل 5G است، اما اطلاعاتی در خصوص این دستگاه منتشر نشده و جزو اولین دستگاه‌های 5G بازار نیز نخواهد بود، چون عرضه آن به سال ۲۰۲۰ موکول شده است. علاوه بر این مطابق سایر محصولات این شرکت، انتظار نداریم که این دستگاه هم عرضه گسترده‌ای داشته باشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

HakhamaneshS

۱۳۹۷/۱۱/۱
پس کو نوکیا؟؟

bm

۱۳۹۷/۱۰/۲۹
سامسونگ ماه آینده گوشی s10 معرفی میکند احتمال اولین شرکت سامسونگ باشه چون ساخت کشور کره وکره سازنده نسل 5g

مهمان

۱۳۹۷/۱۰/۲۸
همه اینا به یک طرف. کو پول برای خریدش با این قیمتهای نجومی؟

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۷/۱۰/۲۸
هیچ اشاره‌ای به GLX نشد، در صورتی که این شرکت خیلی سال پیش سوار قطارِ ۵جی شده,
پُرواضحه که نظام‌سلطه چشم دیدن جی‌ال‌ایکسو نداره، به کوری چشمِ اونا عرض میکنم مطالعات ۶جی هم آغاز شده توسط glx?

dr.moheb9

۱۳۹۷/۱۰/۲۷
این همه شرکت بجز نوکیا که خودش تو بخش فناوری ارتباطات یه سرو کله از کل شرکت‌های گوشی ساز بالاتره یکم عجیبه.