خانهاخبار
گوگل کلیه برنامه‌هایی که درخواست مجوز تماس و پیامک را دارند از فروشگاه خود حذف می‌کند

گوگل کلیه برنامه‌هایی که درخواست مجوز تماس و پیامک را دارند از فروشگاه خود حذف می‌کند

پس از رسوایی فیسبوک در ارسال اطلاعات کاربران برنامه‌های مختلف به این شرکت، گوگل در صدد برآمده تا با اصلاحاتی جلوی این مسئله بایستد.
۱۳۹۷/۱۰/۲۶

از روزی که اطلاعات رسوایی فیسبوک در کمبریج به رسانه‌ها درز کرد، اطمینان از حفظ حریم خصوصی و شفافیت داده‌ها به موضوع حساسی برای شرکت‌ها و استارتاپ‌ها تبدیل شده است. حتی در مواردی، برخی از شرکت‌ها مانند اپل شروع به اطلاع رسانی عمومی در خصوص امنیت سیستم‌ها و نرم افزارهای خود و همچنین احترام به حریم خصوصی کاربران می‌کنند. در ادامه این گوگل بود که اعلام کرده است در این راستا شروع به حذف برنامه‌هایی خواهد کرد که بدون مجوز مربوطه، دسترسی به تماس تلفنی کاربران یا پیامک آنها دارند.

تغییر در سیاست حریم خصوصی کاربران ابتدا در اکتبر سال 2018 به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان اعلام شد و در حال حاضر در حال اجرا می‌باشد. توسعه دهندگانی که نیاز به دسترسی به لیست تماس و پیامک دارند، فرم اعلان مجوز را تکمیل نموده و پس از دریافت توسط گوگل بررسی خواهد شد که این برنامه‌ها واقعا نیاز به دسترسی به اطلاعات حساس کاربران خواهند داشت یا خیر. پس از دریافت مجوز از گوگل، این برنامه‌ها نیاز به درخواست اجازه از سوی کاربران نیز دارند.

image

به گفته گوگل، معیارهای زیر در روند بررسی درخواست‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد:

  • راستی آزمایی دانش کاربران نسبت به دسترسی کامل این نوع برنامه‌ها به داده‌های حساس و شخصی. در ادامه نیز دانش چرایی این مسئله مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • منفعت کاربران از ویژگی‌های برنامه مورد بحث
  • اهمیت مجوز دسترسی داده‌ها نسبت به عملکرد اصلی برنامه فوق
  • خطرات احتمالی این نوع برنامه‌ها که به اطلاعات حساس کاربران دسترسی دارند بر اساس آمار
  • در دسترس بودن گزینه‌های جایگزین برای فعال بودن برنامه‌های این چنینی.

در برخی موارد، از توسعه دهندگان خواسته شده است که به رابط‌های کاربری محدودتری دسترسی پیدا کنند که فقط به اطلاعات مورد نیاز اجازه دسترسی خواهند داشت. در موارد دیگر، جایی که برنامه‌ها نیاز به اشتراک گذاری داده از طریق پیامک دارند، انتظار می‌رود که توسعه دهندگان از برنامه‌های ارتباطی به مانند اسکایپ به منظور مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

گوگل هشدار داده است که طی چند هفته آینده، برنامه‌هایی را از فروشگاه گوگل حذف می‌کند که بدون مجوز از شرکت گوگل قصد دسترسی به پیامکها و اطلاعات تماس مخاطبین را دارند. توسعه دهندگان نیاز دارند تا فرم درخواست مجوز خود را تا تاریخ 9 مارچ 2019 به شرکت گوگل ارائه دهند تا درخواست آنان مورد بررسی قرار گرفته و تایید شود. در همین حال، گوگل از توسعه دهندگانی که برنامه‌های آنان از فروشگاه گوگل حذف می‌شود خواسته است که قسمت‌های مشکل ساز و مشکوک برنامه خود را حذف کرده و یا نسبت به دریافت یک فرم مجوز و ارسال آن تا قبل از 9 مارچ 2019 اقدام نمایند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

بهنام کریمی راد

۱۴۰۱/۳/۱۶
1364

بهنام کریمی راد

۱۴۰۱/۳/۱۶
ذهنم

بهنام کریمی راد

۱۴۰۱/۳/۱۶
مان بل

بهنام کریمی راد

۱۴۰۱/۳/۱۶
behnamkarimirad

بهنام کریمی راد

۱۴۰۱/۳/۱۶
09387933035