خانهاخبار
چرا اکثر پیش‌بینی‌های 2018 اشتباه از آب درآمد؟

چرا اکثر پیش‌بینی‌های 2018 اشتباه از آب درآمد؟

رسانه‌ها معمولا در ابتدای هر سال پیش‌بینی می‌کنند که در سال پیش رو کدام تکنولوژی شکوفا می‌شود و همه توجهات را به خود جلب می‌کند، ولی این پیش‌بینی‌ها اغلب محقق نمی‌شود. سال 2018 یکی از سال‌هایی بود که اکثر پیش‌بینی‌های آن اشتباه از آب درآمد، اما چرا؟
۱۳۹۷/۱۰/۲۶

خبرنگاران و مصرف‌کنندگان حوزه تکنولوژی در ابتدای هر سال دوست دارند فناوری‌هایی که در آن سال قرار است به بازار بیاید را پیش‌بینی کنند. اما اگر به سال ۲۰۱۸ نگاه کنیم، متوجه اشتباهات و خطاهای زیادی در این پیش‌بینی‌ها می‌شویم. انتظار بیش از حد خبرنگاران حوزه تکنولوژی از مشکلی بزرگ‌تر خبر می‌دهد که اگر واقع‌بین باشیم، ۲۰۱۹ هم در این مورد تفاوت زیادی با سال قبل نخواهد داشت.

چرا سال ۲۰۱۸ به وعده‌های خود عمل نکرد؟

از یک طرف نمی‌توان خبرنگاران را سرزنش کرد، چون بخشی از مشکل به این واقعیت برمی‌گردد که کاربران تمایلی به خواندن پیش‌بینی‌های خسته‌کننده ندارند. آن‌ها نمی‌خواهند بشنوند که تکنولوژی اتومبیل‌های خودران با سرعت فعلی به رشد و توسعه ادامه خواهد داد و دستاورد قانونی خاصی نخواهد داشت.

مردم دوست دارند بشنوند اتومبیل‌های خودران در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار به خیابان‌ها می‌آیند، حتی اگر این پیش‌بینی درست نباشد. اگر قرار است پست‌ها خوانده و بازخورد دریافت شود، باید در پیش‌بینی‌ها جاه‌طلب بود. در نتیجه اغراق به وجود می‌آید.

علاوه بر این باید ببینیم انتظارات ما در جامعه چگونه دارد از توانایی‌های واقعی‌مان فراتر می‌رود. در طول دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی، قانون مور در اوج شکوفایی خود به سر می‌برد؛ اینترنت شدیدا گسترش یافت و صدها شرکت مثل eBay، نتفلیکس و اوبر به وجود آمدند تا زندگی ما را تغییر دهند.

در حال حاضر هم نوآوری‌های زیادی به چشم می‌خورد، اما به سطحی رسیده‌ایم که انتظارات ما دیگر با سرعت پیشرفتمان همخوانی ندارد. این انتظارات عجیب و غریب وارد پیش‌بینی‌های ما شده و حالا خوانندگان و حتی خود خبرنگاران هم از محقق نشدن آن‌ها شگفت‌زده می‌شوند.

بیایید با هم چند مثال را بررسی کنیم.

ظهور هوم پاد (و رشد کلی بازار بلندگوهای هوشمند)

image

واشنگتن پست یکی از منابعی بود که پیش‌بینی می‌کرد ورود هوم پاد اپل به بازار چشم‌انداز بازار بلندگوهای هوشمند را متحول و به پیشرفت این صنعت کمک شایانی خواهد کرد. و اگر منصفانه نگاه کنیم، بلندگوهای هوشمند سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند. فروش این محصولات بالا رفت، مدل‌های جدیدی معرفی شدند، و کیفیت جستجوهای صوتی نیز افزایش یافت. ولی هیچ کدام از این اتفاقات چشم‌انداز دنیای بلندگوهای هوشمند را متحول نکرد، یا بستری به وجود نیاورد تا تجربه‌ای حقیقی برای خانه‌های هوشمند پدید آید.

در حقیقت فروش هوم پاد حتی در مقایسه با پیش‌بینی‌های خود اپل هم آن قدرها خوب نبود، و علی‌رغم انتظار برای فروش ۳ میلیون دستگاه، این شرکت فقط توانست ۱.۳ میلیون بلندگوی هوشمند بفروشد.

پذیرش گسترده‌تر رمزارزها

image

بیزنس اینسایدر یکی از بزرگ‌ترین منابعی بود که پیش‌بینی می‌کرد سال ۲۰۱۸ سالی است که رمزارزها در آن توسط عموم مردم پذیرفته می‌شوند. بخشی از این پیش‌بینی به خاطر افزایش شدید قیمت بیت‌کوین در انتهای سال ۲۰۱۷ و هایپی بود که در همان ایام در حوزه کریپتو به وجود آمد.

در آن روزها همه درباره این فناوری حرف می‌زدند و نسبت به آن هیجان داشتند. سوال خیلی‌ها این بود که بیت‌کوین تا کجا می‌تواند رشد کند. پاسخ اما به فاصله کوتاهی مشخص شد، و قیمت این ارز و سایر ارزهای دیجیتال به سرعت از ژانویه ۲۰۱۸ شروع به ریزش کرد.

حالا اکثر موسسات مالی نسبت به توانایی رمزارزها بدبین هستند. شرکت گلدمن ساکس می‌گوید بیت‌کوین همچنان افت خواهد کرد، و میلیاردر معروف، وارن بافت، هم این ارز را اصلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آورد. شاید هنوز فرصتی برای برگشتن رمزارزها وجود داشته باشد، اما پیش‌بینی‌هایی که در انتهای سال ۲۰۱۷ صورت می‌گرفت صرفا از روی هیجان و طمع بود.

آغاز سلطه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

image

حوزه واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در چند سال گذشته، به لطف دستگاه‌هایی نظیر Oculus Rift و بازی‌هایی همچون Pokemon Go سروصدای بسیاری به پا کرد و باعث شد انتظارات مصرف‌کنندگان تا حد زیادی بالا برود. حتی موسسات بزرگ مثل گارتنر هم پیش‌بینی می‌کردند که VR و AR در نهایت در سال ۲۰۱۸ محبوب‌تر خواهند شد.

در سال ۲۰۱۸ تعداد دستگاه‌های واقعیت مجازی بیشتر از همیشه شد و حوزه VR و AR توانست سرمایه‌گذاری‌های زیادی را به سوی خود جذب کند، اما فروش محصولات عملا تعریفی نداشت. اگرچه پیشرفت‌های زیادی در این بخش صورت گرفت، اما نهایتا یک سال دیگر گذشت و باز هم شاهد پذیرش جریان اصلی نبودیم.

آیا ۲۰۱۹ سال بهتری خواهد بود؟

با همه این‌ها آیا ۲۰۱۹ سال بهتری خواهد بود؟ پاسخی قطعی برای این سوال وجود ندارد، چون هنوز در ابتدای راه قرار داریم، ولی بعید است که امسال هم شرایط متفاوتی نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

انتظارات مصرف‌کنندگان برای توسعه سریع تکنولوژی هنوز در بالاترین سطح خود قرار دارد و این موضوع با توجه به حجم عظیم توجهات نسبت به سهام تکنولوژی (و معرفی بی‌شمار گجت جدیدی که عملا تغییر خاصی نمی‌کنند) مشهود است. البته نباید فراموش کرد که جذب کلیک همچنان حرف اول را در اینترنت می‌زند. آن مقاله‌ای بیشترین توجه را به سمت خود جذب می‌کند که عجیب‌ترین پیش‌بینی را کرده باشد. همین مسئله باعث می‌شود خبرنگاران حد و مرز واقعیت را پشت سر بگذارند.

پیش‌بینی‌های ۲۰۱۹

image

این روزها می‌توانیم پیش‌بینی‌های مربوط به سال ۲۰۱۹ را همه جا ببینیم؛ پیش‌بینی‌هایی که از موارد واضح و آشکار تا موضوعات و فناوری‌های جاه‌طلبانه را در بر می‌گیرد. این پیش‌بینی‌ها را می‌توانیم به چند دسته تقسیم کنیم.

اولین دسته پیش‌بینی‌های تکمیلی هستند. این دسته سعی دارند پیش‌بینی‌های سال‌های قبل را به‌روز کنند. برای مثال، مقاله‌های بسیاری مدعی‌اند که VR و AR بازار را تسخیر می‌کند. درک این دسته از پیش‌بینی‌ها راحت است؛ برخی تکنولوژی‌ها به گونه‌ای هستند که می‌توان انتظار داشت تا مدت‌ها در بازار بمانند، بنابراین به سادگی می‌توان پیش‌بینی کرد که این تکنولوژی‌ها تکامل یافته و بازار را در بر بگیرند.

دسته دوم پیش‌بینی‌هایی هستند که حاشیه امنیت دارند. برای مثال اگر بگوییم «تکنولوژی نقش بیشتری در بهبود وضعیت سلامتی در محل کار ایفا خواهد کرد» روی موضوعی دست گذاشته‌ایم که مبهم است یا چیزی را توصیف می‌کند که همین حالا هم وجود دارد. معمولا این دسته از پیش‌بینی‌ها را همراه با مقاله‌های جاه‌طلبانه‌ای می‌بینیم که بعید است محقق نشوند.

آخرین دسته همان پیش‌بینی‌هایی هستند که نمونه‌هایش را در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ دیدیم. این پیش‌بینی‌ها روی تکنولوژی‌های آینده‌نگرانه دست گذاشته و تا حد زیادی توقعات را از آن‌ها بالا می‌برند. مثلا پارسال گفته می‌شد کاربران به جایی خواهند رسید که دیگر نمی‌توانند گفتگو با ربات را از انسان تشخیص دهند. احتمالا از این نوع پیش‌بینی‌ها بیشتر خواهیم دید.

با این حساب، وقتی دارید مقاله‌های مربوط به پیش‌بینی تکنولوژی‌های سال ۲۰۱۹ را می‌خوانید، سعی کنید مطالبی که عنوان می‌شود را خیلی جدی نگیرید. امروزه اکثر نویسندگان حوزه تکنولوژی سعی دارند هیجان‌سازی کرده و جاه‌طلبی بیشتری نسبت به رقبا از خود نشان دهند، بنابراین خیلی نمی‌توانید روی این اطلاعات اتکا کنید و از این طریق مسیر بازار را بفهمید. نوآوری‌های تکنولوژیک به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیستند، پس باید سعی کنیم انتظارات معقولانه و واقع‌بینانه‌تری داشته باشیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)