خانهاخبار
تندر پلاس در برابر آریو ، رقابت سدان های اقتصادی اوج گرفته

تندر پلاس در برابر آریو ، رقابت سدان های اقتصادی اوج گرفته

سدان های اتوماتیک اقتصادی به محصولات پر طرفدار و شناخته شده این روزهای بازار تبدیل شده اند که این میزان محبوبیت آنها را باید در مواردی همچون تمایل خریداران به تهیه خودروها اتوماتیک، کیفیت بهتر این خودروها نسبت به محصولات معمول داخلی، افزایش ترافیک های درون شهری و قیمت نسبتا مناسب این محصولات جستجو کرد.
۱۳۹۷/۱۰/۲۵
image

سدان های اتوماتیک اقتصادی به محصولات پر طرفدار و شناخته شده این روزهای بازار تبدیل شده اند که این میزان محبوبیت آنها را باید در مواردی همچون تمایل خریداران به تهیه خودروها اتوماتیک، کیفیت بهتر این خودروها نسبت به محصولات معمول داخلی، افزایش ترافیک های درون شهری و قیمت نسبتا مناسب این محصولات جستجو کرد. در بین محصولات اقتصادی، دو سدان توانسته اند خود را به عنوان گزینه هایی کارا و قابل اعتماد برای فعالیت در تاکسیرانی معرفی کنند که به سهم خود، تاثیر زیادی در ایجاد دید مثبت از سوی مشتریان در مورد این خودروها دارد. این دو خودرو عبارتند از تندر 90 اتوماتیک و زوتی Z300 یا آریو. آنچه در ادامه می خوانید خلاصه ای از تست و بررسی وبسایت خودروبانک است.

تندر نود اتوماتیک در سالهای اخیر در نمونه فیس لیفت شده با نام تندر پلاس به بازار عرضه شد که در آن تلاش شده بود تا طراحی ساده رنو لوگان اندکی بهبود یابد. با این وجود، صحبت در مورد خودرویی که مربوط به سال 2004 بوده و سالهاست در بازار ایران حضور دارد، امری بیهوده به نظر می رسد. علاوه بر آن، تغییرات تندر پلاس بسیار محدود بوده و صرفاً در طراحی مجدد چراغ های جلو و عقب سپر ها، همرنگ شدن قطعات بدنه و مواردی از این دست خلاصه می شود. در کل باید طراحی خارجی تندر نود را جعبه ای شکل و بی‌روح نامید.

در سوی مقابل نیز آریو وضعیت بهتری نسبت به رقیب ندارد و به دلیل آن که بر اساس الگوگیری از مدل های یک دهه پیش تویوتا شکل گرفته است، طراحی ظاهری جذاب و گیرایی ندارد، هر چند اصول آیرودینامیکی در آن بسیار بهتر رعایت شده اند. با دقت در جزئیات، می‌توان گفت که چراغ ها و جلو پنجره آریو هماهنگ به نظر می رسند و نمای جانبی نیز ساده و متناسب است، اما نمای عقبی خودرو سبکی کاملا متفاوت در طراحی دارد و حتی ممکن است به دلیل سبک خاص طراحی چراغها، در شب آریو را با کیا اپیروس اشتباه بگیرید.

image

کابین تندر پلاس دقیقا مشابه رنو ساندرو است و با نمونه پیش از فیس لیفت، تفاوت های جزیی دارد. با وجود بهبود برخی ویژگی ها، هنوز هم داشبورد رنو تندر پلاس همانند محصولات دو دهه پیش است و ظاهری بسیار کسل کننده دارد. صندلی های این خودرو تغییری نداشته اند و همچنان با مشکل خستگی در طولانی مدت روبرو خواهیم بود. در مقابل، آریو داشبوردی بروز تر دارد و به دلیل فاصله محوری بیشتر، فضای بیشتری برای سرنشینان در کابین آریو وجود دارد. با وجود آنکه محصولات رنو همواره از مزیت کیفیت داشبورد در مقابل رقبا بهره مند بوده اند، و در این مقایسه باید گفت که جنس پلاستیک استفاده شده در فضای داخلی تندر ۹۰ پلاس تا حدی خشن تر از آریو به نظر می رسد و شاید در بلند مدت نیز نیاز به نگهداری کمتری داشته باشد. فضای داخلی آریو مانند اکثر خودروهای چینی دیگر، از پلاستیک خشک و نسبتاً شکننده ای شکل گرفته است که ممکن است در مواجه با نور شدید آفتاب، دچار آسیب دیدگی و ترک خوردن شود.

image

در زمینه قوای فنی، مشابهت های بسیاری بین تندر پلاس و آریو دیده می شود. تندر پلاس مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری  با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور 140 نیوتن متر بوده که این میزان از قدرت و گشتاور از طریق یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک راهی چرخهای جلو می شود. در سمت مقابل نیز آریو به یک پیشرانه 1.6 لیتری با قدرت ۱12 اسب و گشتاور 151 نیوتن متر مجهز است و درست مانند تندر ۹۰ پلاس، قدرت خود را از طریق یک گیربکس ۴ سرعته به چرخ های جلو می رساند. آریو و تندر پلاس در زمینه سیستم تعلیق نیز مشابهت دارند، هر دو خودرو به سیستم فنربندی مک فرسون برای چرخهای جلو و تعلیق غیر مستقل برای چرخ های عقب مجهز شده اند، که یک سیستم فنربندی اقتصادی و ارزان قیمت برای این گونه از خودروها محسوب می شود و مشابه آن را بسیار دیده ایم. با این وجود، ترمزهای آریو به دلیل دیسکی بودن در هر چهار چرخ، نسبت به تندر پلاس که از ترمزهای کاسه ای در عقب بهره می برد، عملکرد بهتری دارند.

رانندگی با تندر پلاس فارغ از هیجان است و از نقطه نظر کیفیت سواری، میزان صدای نفوذی به کابین، قدرت موتور، شتاب گیری و قدرت ترمز در سطح متوسط و قابل قبولی ظاهر می شود، اما مشکل پایداری و هندلینگ هم چنان باقی است و احساس پیچیدن سریع با تندر ۹۰ به هیچ عنوان جالب نیست و همواره نوعی ترس از واژگونی و از دست رفتن کنترل به راننده منتقل می کند. رانندگی با آریو نیز به همان میزان کسل کننده است، اما سواری خودرو بسیار نرم بوده و همین مورد موجب حرکت گهواره ای زیاد بدنه خودرو شده است. همچنین همانند بسیاری دیگر از محصولات چینی، تمایل به سبک کردن زودهنگام دنده ها برای کاهش مصرف سوخت در آریو نیز دیده می شود.

image

به لطف وجود امکانات رفاهی با آپشن های بیشتر، انتخاب آریو نسبت به تندر ۹۰ پلاس منطقی تر به نظر می‌رسد، با این وجود باید تولید این خودرو ادامه یابد تا قیمت قطعات آن به واسطه عرضه گسترده، در بازار کاهش یابد. در سوی مقابل تندر پلاس نه چندان بروز و مدرن، با تعلیق فعالیت های رنو در ایران، آینده ای نامعلوم دارد، چرا که در صورت به وجود آمدن کمبود قطعات فنی برای خودرو، عملاً با یک چالش بزرگ مواجه خواهیم بود. قیمت پایین تر آریو نیز میتواند به عنوان یکی از مهم ترین دلیل ها برای انتخاب این خودرو در مقابل رقیب عنوان شود. اما در نهایت خودروبانک توصیه می کند که کمی هزینه بیشتر برای کیفیت بالاتر و افت کمتر در بلندمدت ارزش خرید تندر 90 نسبت به آریو را بیشتر می کند و در صورت عدم مشکل با چهره کسل کننده و بی آپشن بودن رنو تندر 90، این خودرو را گزینه بهتر این مقایسه معرفی می کند.

برای مشاهده عکس های کامل این خودرو و مطالعه تست و مقایسه خودروهای دیگر بازار به وبسایت خودروبانک مراجعه کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)