خانهاخبار
در سال 2019 از بازار موبایل چه انتظاری داریم؟

در سال 2019 از بازار موبایل چه انتظاری داریم؟

سال 2019 سال جذابی برای بازار تلفن‌های هوشمند خواهد بود چون می‌توانیم منتظر تکنولوژی‌های جدیدی همچون هوش مصنوعی، 5G، حسگر اثر انگشت درون-صفحه‌ای و نمایشگر تاشو باشیم. در این مطلب به بررسی فناوری‌های احتمالی پیش رو می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۱۰/۱۵

سال ۲۰۱۹ مطمئنا سال خوبی خواهد بود. خوب از این نظر که انتظار داریم نوآوری‌های تکنولوژیک بسیاری معرفی شود و شایعاتی که درباره دستگاه‌های 5G، موبایل‌های تاشو و لنزهای بیشتر در دوربین‌ها به گوش می‌رسد به حقیقت بپیوندد. به‌علاوه، بی‌صبرانه منتظریم تا هر چه زودتر حسگرهای اثرانگشت درون-صفحه‌ای فراگیر شود. در آخر هم هوش مصنوعی (AI) را داریم که روز به روز بیشتر با دستگاه‌ها، سرویس‌ها و تکنولوژی‌های دیگر ترکیب می‌شود.

۱. فراگیری حسگرهای اثر انگشت درون-صفحه‌ای

image

در سال ۲۰۱۸، شرکت Vivo برای اولین بار به استفاده از حسگر اثر انگشت درون صفحه‌ای روی آورد. موبایل Vivo X20 Plus UD اولین دستگاهی بود که با بهره‌گیری از نمایشگر تمام صفحه از این قابلیت استفاده کرد.

سال گذشته، گفته می‌شد تکنولوژی سامسونگ برای حسگر اثر انگشت درون-صفحه‌ای باعث بروز مشکلاتی در نمایشگر این دستگاه می‌شود و به همین خاطر این قابلیت در نوت ۸ قرار نگرفت. شاید امسال بالاخره شاهد عرضه گلکسی S10 با حسگر درون-صفحه‌ای باشیم. چون خیلی از شرکت‌های کوچک‌تر موفق به افزودن این تکنولوژی به موبایل‌های خود از جمله شارپ Aquos S2، وان پلاس 6، وان پلاس 6T، شیائومی Mi 8، هوآوی میت 20 پرو و  اوپو R17 شدند.

امسال گوشی‌های زیادی مثل نوکیا 9 و گلکسی S10 می‌توانند از حسگر اثر انگشت درون-صفحه‌ای بهره‌مند شوند.

۲. نمایشگرهای کاملا بدون حاشیه

image

اکنون چند سال است که نمایشگرهای موبایل را با عنوان «تقریبا» بدون حاشیه توصیف می‌کنیم. ولی بالاخره امسال می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دستگاه‌هایی مثل تلفن هوشمند بدون حاشیه Vivo موسوم به Apex و Doogee MIX 4 روانه بازار شوند.

هوآوی مدتی است در نظر دارد که نمایشگری کاملا بدون حاشیه بسازد و قبلا هم اعلام کرده که ناچ صرفا راهکاری برای مرحله گذار از شرایط فعلی است. بنابراین در سال پیش رو می‌توانیم انتظار صفحات نمایش کاملا بدون حاشیه را داشته باشیم.

۳. پشتیبانی از شبکه 5G

image

ایده شبکه 5G از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و قرار بود کار خود را در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ شروع کند. در آن سال خیلی از شرکت‌های تکنولوژی به تنهایی یا با همکاری سایر شرکت‌ها فراهم‌سازی بسترهای لازم را آغاز کردند.

اکنون زودتر از آن‌چه که انتظار می‌رود می‌توانیم شاهد تکنولوژی 5G باشیم چون زیرساخت‌های این شبکه در حال آماده شدن است. این فناوری قرار است از سال ۲۰۲۰ به طور رسمی و عمومی در اختیار کاربران قرار بگیرد ولی خیلی از شرکت‌ها مثل سامسونگ، HTC و اپراتورهای همراه آزمایشات زیادی انجام داده‌اند تا در سال ۲۰۱۹ فاز آزمایشی استفاده از این شبکه را آغاز کنند. حتی شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزار مثل کوآلکام هم با توسعه چیپست‌های سازگار با 5G آماده پذیرش این تکنولوژی هستند.

در سال آینده انتظار داریم تلفن‌های وان پلاس 5G (منظورمان وان پلاس 7 نیست)، موتو Z4 با موتو مود 5G (یا حتی موتو Z3)، گلکسی S10 مدل 5G، موبایل تاشو 5G هوآوی، شیائومی Mi Mix 3 و LG 5G با پشتیبانی از نسل پنجم ارتباطات به بازار عرضه شوند.

۴. تلفن‌های هوشمند تاشو

image

با معرفی ZTE Axon M بالاخره معلوم شد که امکان ساخت موبایل‌های تاشو وجود دارد، بنابراین در سال ۲۰۱۹ می‌توانیم منتظر دستگاه‌های بیشتری با این ویژگی باشیم. سامسونگ از سال ۲۰۱۶ مشغول کار بر روی تکنولوژی تلفن‌های تاشو است و نمایشگر تاشوی این شرکت رسما Infinity Flex Display نام گرفته.

این غول بزرگ کره‌ای مدتی پیش تصویری از این دستگاه تاشو نمایش داد ولی این گوشی هنوز به طور رسمی معرفی نشده است. علاوه بر سامسونگ، در سال ۲۰۱۹ می‌توانیم منتظر تلفن‌های تاشوی ال‌جی، اوپو، لنوو، هوآوی و گوگل هم باشیم.

۵. موبایل‌های قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه برای بازی

image

با توجه به این که در سال ۲۰۱۸ چند تلفن ویژه با تمرکز بر گیمینگ معرفی شد، در سال پیش رو می‌توانیم منتظر دستگاه‌های بیشتری در این زمینه باشیم.

می‌گوییم موبایل‌های قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه چون رقابت در بخش تلفن‌های هوشمند گیمینگ نه فقط به قدرت سخت‌افزاری بلکه به قیمت دستگاه‌ها هم بستگی دارد. مشخصات و قابلیت‌های رده بالا همیشه به معنای قیمت بیشتر نیست، چون در سال گذشته دیدیم که شیائومی Poco F1 چگونه توانست این امر را محقق کند.

۶. افزایش تکنولوژی‌های مجهز به هوش مصنوعی

image

لنوو و سامسونگ سرمایه‌گذاری زیادی روی هوش مصنوعی کرده‌اند و مشغول تولید محصولات متنوعی در این زمینه هستند. ال‌جی نیز در سال گذشته با افزودن پسوند جدید ThinQ شروع به معرفی محصولات تازه‌ای کرد که بر قابلیت‌های هوش مصنوعی تمرکز دارند. علاوه بر این، شرکت‌های زیادی مثل Vivo، که فناوری Super HDR مبتنی بر AI را معرفی نمود، هم در حال ورود به این حوزه هستند.

در سال ۲۰۱۸ تلفن‌های زیادی مثل اوپو F7، هوآوی P20 پرو، نوکیا X6، ال‌جی Q7 و گوگل پیکسل 3 معرفی شدند. به زودی شاهد رونمایی از گلکسی S10 خواهیم بود که مطمئنا ویژگی‌های جذابی در این زمینه دارد.

۷. لنزهای بیشتر دوربین

image

پارسال ظاهرا ایده شرکت‌های تولیدکننده موبایل این بود که هرچه تعداد لنزهای دوربین بیشتر باشد بهتر است. این اتفاق نخست با دوربین‌های دوگانه هوآوی P10 و P10 پلاس شروع شد. همین شرکت در ادامه گوشی P20 پرو و بعد سری میت 20 را با دوربین سه‌گانه معرفی کرد.

سامسونگ و شیائومی یک قدم جلوتر رفتند و با معرفی گلکسی A9 و ردمی نوت 6 پرو دست به تولید دوربین چهارگانه زدند. گلکسی S10 قرار است دوربین سه‌گانه داشته باشد ولی گفته می‌شود نوکیا 9 به زودی با دوربین پنج‌گانه به بازار می‌آید. آنر مجیک 2 هم قرار است دوربین شش‌گانه داشته باشد.

در سال پیش رو احتمالا شاهد دوربین‌های چندگانه و لنزهای بیشتری خواهیم بود ولی معلوم نیست که آیا وجود این همه لنز واقعا ضروری است یا نه. نظر شما چیست؟ بیشتر منتظر کدام تکنولوژی هستید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

نیک

۱۳۹۷/۱۰/۱۶
سلام،با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه موبایلهای هوشمند بهترین گزینه برای موبایل پیشرفت هوش مصنوعی است تعداد بیشتر دوربین بی فایده است دو لنز دوربین بهترین گزینه است، مثل این میمونه آدم با دو چشم زیباست یا پنج چشم یا سه چشم؟معلومه دو چشم چون دوتایی فواصل دور و نزدیک رو بهتر مشخص میکنه،بایدکمی لنزها بزرگتر باشن تا پهنه بیشتری رو داشته باشن و سنسورها هم بیشتر باشن ...

قاسم

۱۳۹۷/۱۰/۱۵
به نظرمن ن واجب نیس که گوشی به 5 دوربین مخطلف مجهز بشه همون 2تایی بهتره چون میتونن مثلا یه دوبین با 70یا80 مگاپیکسلی بدن یه دوربینشم برای فضای باز وزوم دوبرابرا بزارن البته نرها مخطلف ولی همون 2 دوربین بامگاپیکسل بالا بهتره

_aLIREZa_sB_

۱۳۹۷/۱۰/۱۵
انر مجیک 2 معرفی شد و 3 دوربین داره «نزدیک2ماه پیش معرفی شد»