خانهاخبار
این برنامه‌ها بدون اجازه اطلاعات کاربر را به فیس‌بوک ارسال می‌کنند

این برنامه‌ها بدون اجازه اطلاعات کاربر را به فیس‌بوک ارسال می‌کنند

شرکت فیسبوک متهم است که اطلاعات بسیاری از کاربران برنامه‌های مختلف را بدون اجازه آنان دریافت می‌کند.
۱۳۹۷/۱۰/۱۱

برنامه‌های محبوب زیادی اطلاعات کاربران را جمع آوری می‌کنند. اما بسیاری از آنها که اسامی محبوبی را نیز یدک می‌کشند، ممکن است هنگام ارسال اطلاعات شخصی به فیس بوک حریم خصوصی شما را نقض کنند. مطالعه جامعی در سطح بین المللی انجام شده که نشان می‌دهد که حداقل 20 مورد از 34 برنامه محبوب سیستم عامل اندورید، اطلاعات حساس کاربران را بدون اجازه آنان به فیس بوک ارسال می‌نماید. از جمله این نام‌های بزرگ می‌توان به کایاک، MyFitnessPal، Skyscanner و TripAdvisor اشاره نمود. این اطلاعات معمولا شامل می‌تواند شامل داده‌های تجزیه و تحلیل اولیه‌ای مانند شناسه اندروید منحصر به فرد شما باشد که در هنگام راه‌اندازی حساب ارسال می‌شود. همچنین می‌تواند شامل اطلاعاتی باشد که بعد از آمارگیری از اعمال کاربران جمع آوری شده است. به عنوان مثال، موتور جستجوی مسافرین Kayak، ظاهرا مقصد داده‌ها و اطلاعات پرواز، تاریخ سفر و این‌که آیا خانواده شخص ممکن است همراه وی باشند را ارسال می‌نماید.

image

با این که داده‌های شما را ممکن است بلافاصله شناسایی نکنند، ولی از لحاظ نظری می‌توان از آن برای شناسایی افراد از طریق وسایل نقلیه مورد استفاده و یا طریقه سفر فرد مورد نظر استفاده نمود.

نگرانی تنها به این مسئله ختم نمی‌شود. این برنامه‌ها ممکن است علاوه بر اینکه داده‌های بیش از اندازه‌ای را در بر بگیرند حتی ممکن است قوانین همچون حریم خصوصی GDPR اتحادیه اروپا را با جمع آوری اطلاعات بدون رضایت و شناسایی بالقوه کاربران نقض کند. البته شما نمی‌توانید تنها فیس بوک یا توسعه دهندگان نرم افزار را سرزنش کنید. تیم توسعه دهنده فیس بوک در زمان تغییر قوانین GDPR نسبت به اخذ مجوز‌های مربوطه اقدام ننمود. در حالت کلی نیز شبکه‌های اجتماعی یه اصلاحیه را در این زمینه منتشر نمودند که درست عمل کردن آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. طبق این اسناد منتشر شده، کاربران بسیاری هنوز از نسخه‌های قدیمی این برنامه‌ها استفاده می‌کنند. در موردی عجیب Skyscanner متوجه شد که نرم افزار بدون اطلاع شرکت داده‌ها را ارسال می‌کرد.

فیس بوک مخالفت خود را با پاسخ به نگرانی‌های حریم خصوصی در عرصه بین الملل اعلام کرد و این مسئله نشان می‌دهد که هر دو طرف از ارسال اطلاعات توسط این برنامه‌ها اطلاع داشته‌اند. همچنین هنگامی که یک برنامه داده‌هایی را ارسال می‌کند، فرایند کنترل کاملی را پشت سر نمی‌گذارد. فیس بوک اعلام کرد که اعمالی همچون پاک کردن حافظه نرم افزارها نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد. این شرکت همچنین به فایننشال تایمز تاکید کرد که توسعه دهندگان نرم افزار می‌توانند گزینه جمع آوری داده‌های خودکار خود را خاموش کنند و یا همچنین می‌توانند تحلیلی از برنامه خود ارسال کنند. با این حال آشکار است که سازندگان برنامه‌ها یا توجه به این تغییرات را تحمل نمی‌کنند و یا از اتخاذ چنین تغییراتی رضایت ندارند. البته آن‌ها ابزار فشاری مانند اتحادیه اروپا و جریمه‌های احتمالی را نیز بر سر خود احساس می‌کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)