خانهاخبار
آنچه بیل گیتس در سال 2018 آموخته است

آنچه بیل گیتس در سال 2018 آموخته است

بیل گیتس بنیان گذار مایکروسافت در یک سنت قدیمی مواردی را مطرح می‌کند که آموخته های وی در طول یک سال گذشته و همچنین پیش بینی اتفاقات سال آینده را مشخص می‌کند.
۱۳۹۷/۱۰/۱۳

سوالات گیتس در طی سالها تغییر کرده است. او این مطالب را در یک نامه رسمی پایان سال 2018  منتشر نمود. او می‌گوید در 20 سالگی تنها این سوال برایش مطرح بوده که آیا رویا پردازی مایکروسافت برای ساخت نرم افزارهای کامپیوتری به حقیقت می‌پیوندد؟

image

حالا او در 63 سالگی میلیاردها دلار برای کمک به اهداف بشر دوستانه و بلند پروازانه بهداشت و توسعه انسانی می‌پردازد. این فعالیت‌ها به جای تمرکز بر روی نرم افزار، و توسط بنیاد او انجام می‌شود. وی همچنین می‌نویسد، زندگی سوالات گسترده‌ای را مطرح می‌کند. آیا من زمانی کافی برای خانواده‌ام اختصاص دادم؟ آیا چیزهای جدیدی یاد گرفتم؟ آیا دوستیهای جدیدی را به وجود آوردم و سنت‌های پیشین را تقویت کردم؟ او از این سولات شگفت زده شد. همچنین یک سوال اضافی نیز از وارن بافت مطرح کرد: آیا افرادی که به شما احتیاج دارند عاشق شما هستند؟

گیتس می‌نویسد: این پرسشها زمانی که من 25 ساله بودم، خنده‌دار به نظر می‌رسید، اما با افزایش سن، ارزش بیشتری پیدا کرد. گیتس معتقد است که این تنها افزایش سن نیست که سبب تغییر می‌شود. او اعتقاد دارد بینش جهانی ما در مورد رفاه تغییر کرده است. وی می‌نویسد: در طول تاریخ بشر، برای مبارزه با بیماری‌ها و تلاش برای افزایش غذای کافی بارها دست به اتحاد زده‌ایم. اکنون که طول عمر بشر بسیار افزایش یافته است، تمرکز بر بهبود کیفیت زندگی است. گیتس پیش بینی می‌کند: من فکر می‌کنم این حرکت مبنای بسیاری از پیشرفت‌های بزرگ آینده است.

image

چیزی که گیتس مطرح می‌کند خوب به نظر می‌رسد ولی در مواردی نیز تناقض وجود دارد:

پیشرفت در تحقیقات آلزایمر

محققان بر روی یک مجموعه جدید از نظریه‌ها در مورد بیماری آلزایمر در سال 2018 متمرکز شده‌اند. یک نظریه نشان می‌دهد که سلول‌های مغزی از بین می‌روند، زیرا سلول‌های تولید کننده انرژی از بین می‌روند. پس از آن سلول‌های مغزی بیشتری از بین می‌روند، زیرا بخشی از سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال است و به آنها حمله می‌کند. گیتس می‌نویسد: این یک نمونه عالی است که چگونه درک ما از زیست شناسی، هزینه‌های پزشکی و رنج‌های انسان را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از روندهای مثبت در سال 2018 این است که محققان دسترسی بیشتری به اطلاعات مورد نیاز افراد مبتلا به آلزایمر دارند.

با این وجود، راضی نمودن بیماران برای آزمایشات بالینی همچنان مانع اصلی تحقیقات می‌باشد. گیتس می‌نویسد، سال‌ها طول می‌کشد تا افراد کافی برای این آزمایشات داوطلب شوند زیرا تشخیص ساده و قابل اطمینانی برای آلزایمر وجود ندارد و این مسئله یافتن افراد واجد شرایط را در مراحل اولیه بیماری، سخت می‌کند.

از بین بردن فلج اطفال یک عمر طول می‌کشد

گیتس می‌نویسد: من فکر می‌کردم که ما امروز بیشتر از همیشه به ریشه کنی بیماری فلج اطفال نزدیک شده‌ایم. من همچنین در مورد میزان سختی واکسیناسیون کودکان در مناطقی که خشونت و جنگ سیاسی وجود دارد اشتباه کردم. در سال 2018 تعداد موارد تهاجمی این ویروس وحشی به حدود 30 درصد افزایش یافت که همه آنها در افغانستان و پاکستان بود. (تنها کشورهایی که هرگز از بیماری فلج اطفال رهایی نداشته‌اند.)

اما علم پیشرفت می‌کند. نوآوری جدید، امکان آزمایش نمونه‌های فاضلاب برای ردیابی ویروس و پیدا کردن منبع آن را قبل از شروع بیماری ایجاد کرده است. همچنین راهکارهای جدیدی برای کار در مناطق جنگی وجود دارد که شیوع بیماری را در سوریه و سومالی نشان  می‌دهد. در نهایت، گیتس در مورد یک واکسن جدید خوراکی امیدوار است که در بلژیک و پاناما آزمایش شده و می‌تواند در اوایل سال 2020 مورد استفاده قرار گیرد. وی اضافه می‌کند با وجود تمام چالش‌ها، من هنوز نسبت به ریشه کنی فلج اطفال خوش بین هستم.

بازسازی انرژی هسته‌ای

انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان در سال 2018 همچنان افزایش یافت. گیتس معتقد است انرژی خورشیدی و باد به اندازه کافی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و همچنین باتری‌ها نیز در آینده نزدیک به اندازه کافی ارزان نخواهند بود تا انرژی کافی برای شب و یا زمانی که بادی نباشد ذخیره کند. سرمایه گذاری گیتس در مبحث انرژی و صندوق سرمایه گذاری انرژی پاک، هزینه شرکت‌های گوناگونی را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تأمین می‌کند. این مجموعه هنوز هم ایمان دارد که به سرمایه گذاری‌ها و راه حل‌های بیشتری نیاز دارد.

گیتس می‌گوید که در سال 2019، ایالات متحده مجبور خواهد بود تا نقش پر رنگی در تحقیقات انرژی هسته‌ای داشته باشد. او می‌نویسد: انرژی هسته‌ای برای مقابله با تغییرات آب و هوایی ایده‌آل است، زیرا این تنها منبع انرژی بدون کربنی است که 24 ساعت در شبانه‌روز در دسترس است.  طرح اولیه یک پروژه آزمایشی در چین به نام تراپاور توسط شرکتی که گیتس ده سال پیش تاسیس کرده است ارائه شده که می‌گوید از راکتورهای ایمن استفاده می‌کند. این یافته‌ها باعث تغییراتی در سیاست ایالات متحده شده است. برای ساختن نمونه این راکتورها در ایالات متحده، نیاز به سرمایه گذاری جدید و به روز رسانی مقرراتی است که گیتس برای آن لابی‌های خود را آغاز نموده است.

شکست در پیشگیری از اپیدمی بعدی

سال 2018 صدمین سالگرد وقوع آنفلوانزای اسپانیایی را یادآور شد که بیش از 50 میلیون نفر را کشت. گیتس می‌گوید ما برای تمام بیماری‌های همه گیر آماده نیستیم. او اضافه می‌کند: اگر چیزی در عرض چندین دهه به کشتن ده‌ها میلیون نفر ادامه دهد، احتمالا باز هم می‌تواند همه گیر شود. این بیماری به احتمال زیاد یک نوع آنفولانزا خواهد بود. وی همچنین یادآور می‌شود امروزه آنفولانزای خوکی مانند آنفلوانزای اسپانیایی نزدیک به 33 میلیون نفر را فقط در طی شش ماه می‌کشد.

در این سال پیشرفت کمی در زمینه آمادگی بیماری‌های همه گیر خواهیم داشت. همچنین دولت‌ها در زمینه قرنطینه، زنجیره‌های تولید و عرضه دارو و یا استفاده‌های نظامی نیز پیشرفت چشمگیری نخواهند داشت. گیتس می‌نویسد پیشرفت‌هایی در زمینه دستیابی به واکسنی که مردم را از همه انواع بیماری آنفلوآنزا حافظت کند، به دست آمده است. این یافته‌ها برای افراد جوانی که هرگز در معرض ابتلا به آنفولانزا نبوده‌اند، مفید واقع می‌شود. البته برای کسانی تا به حال مبتلا به آنفولانزا شده‌اند، چالش‌های بسیاری وجود دارد.

بحث عمومی در مورد اصلاح ژنتیک

یک گروه از دانشمندان چینی در ماه نوامبر اعلام کردند که دو کودک را با اصلاح ژنتیک ساخته‌اند. اعلام نتایج تحقیقات آن‌ها توسط سایر پزشکان و دانشمندان محکوم شد. این دانشمندان خاطر نشان کردند که با انجام آزمایش مستقیم بر روی انسان، عمل ویرایش ژن بسیار دشوار می‌شود. آنها توضیح دادند که چنین تغییرات غیر قابل برگشتی در ژن‌های انسانی، به طور ناخواسته به مجموعه ژن‌های انسان وارد می‌شود.

گیتس از دانشمندان نیز انتقاد می‌کند، اما استدلال می‌کند که اثرات جانبی مثبتی نیز در آزمایشات آن‌ها مشاهده می‌شود. کمترین نتیجه مثبت این است که افراد بیشتری در مورد اصلاح ژن صحبت می‌کنند و می‌آموزند. او می‌نویسد این موضوع باید مانند بخشی از یک مبحث عمومی بزرگ مانند هوش مصنوعی مطرح شود.

اعلامیه 2019 گیتس

او می‌نویسد: من متعهد به یادگیری و تفکر در دو حوزه کلیدی هستم که فنآوری می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی ما بگذارد. در این زمینه ملاحظات اخلاقی و اجتماعی پیچیده نیز می‌بایست لحاظ شود. این ملاحظات حفظ تعادل بین حریم خصوصی و نوآوری و استفاده از تکنولوژی در آموزش و پرورش را شامل می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

علیرضا

۱۳۹۷/۱۰/۱۳
حرفهاش خیلی مشکوک هست...اقای گیتس قطعا یکی از مهرهای ارزشمند مافیای اداره دنیاست...در منطقه خاورمیانه چند سال هست آنفولانزا به صورت چراغ خاموش جولان میدهد...یکصد سال پیش هم طاعون یک نسل کشی بزرگ را به همراه جنگ اول جهانی در منطقه رقم زد...آیا تاریخ تکرار میشود؟؟؟؟؟؟