خانهاخبار
دانشمندان راهی برای تبدیل مس به یک مدل آنالوگ طلا یافته‌اند

دانشمندان راهی برای تبدیل مس به یک مدل آنالوگ طلا یافته‌اند

کیمیاگری در دنیا پیشینه‌ای کهن دارد. جذابیت تبدیل مس به طلا از دیرباز توجه بسیاری را به خود جلب نموده است.
۱۳۹۷/۱۰/۱۱

طلا یکی از پر طرفدارترین مواد معدنی در این سیاره است. با توجه به فراوانتر بودن مس، ساختن طلا از این ماده و عمدتا تبدیل موادی مانند مس به فلزات گران‌بها موفقیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود. دانشمندان چینی به این نقطه عطف باور نکردنی رسیده‌اند و از لحاظ علمی موفق شده‌اند مس را به شرایط خاصی برسانند که مانند طلا رفتار کند.

در تحقیق جدیدی که در مجله علوم پیشرفته (Science Advances) منتشر شد، گروهی از محققان چینی توضیح می‌دهند که چگونه از انفجار گاز اتهام آرگون با اتم‌های مس، زمانی که ترکیب سرد می‌شود، دانه‌های کوچکی تشکیل می‌دهد که تحت فشارهای شدید رفتاری شبیه به طلا از خود بروز می‌دهد.

image

خواص نانو ذرات جدید تشکیل شده در یک فرآیند صنعتی، به طور معمول برای فلزات با ارزش‌تر مانند طلا بیشتر حفظ می‌شود. با توجه به تغییر شیمیایی ثابت شده مس، این فلز قادر به عمل به عنوان کاتالیزور به همان میزان طلا یا نقره می‌باشد. این مسئله، نشان دهنده موفقیت بزرگی در آنالوگ طلا است که می‌تواند منجر به تغییر نحوه استفاده از فلزات گرانبها در صنعت محسوب شود.

سرپرست تیم تحقیق چینی، سان جیان در بیانیه‌ای اعلام کرد که با ذرات مس نانو موفق به تولید کاتالیزوری بسیار شبیه به طلا یا نقره هستند. نتایج نشان می‌داد که پس از فرایند پردازش، می‌توان همان انتظار داشت تا یک مرغ به ققنوسی زیبا تبدیل شود!

طلا در کوتاه مدت ممکن است مواردی از جمله جواهرات کاربرد داشته باشد اما به دلیل خواص منحصر به فرد در صنایع مختلف فلز محبوبی به شمار می‌رود. نادر بودن طلا و بسیاری از کاربردهای بالقوه آن عاملی است که بیشتر به هزینه بالای خالص سازی آن و ارزش درک شده این فلز مربوط می‌شود. اما اگر دانشمندان بتوانند به راحتی آنالوگ‌های فلزی تولید کنند که مشابه با طلا عمل کند، می‌تواند صرفه جویی زیادی را در هزینه‌های پدید آورد.

در اینجا واضح است که روش استفاده شده مس را به طلا تبدیل نمیکند و به همان میزان که مطالعات موردی ما نیز نشان می‌دهد، روش دقیقی نیست. با این حال، واقعیت این است که محققان ذرات مس را قادر ساختند که در شرایط خاص مانند طلا عمل کند. این دستاورد بسیار چشمگیر است و از اینکه ببینیم چگونه این فرایند تکامل می‌یابد شگفت زده خواهیم شد!

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

علیرضا علیخانی

۱۳۹۷/۱۰/۱۲
جالبه،تا چند وقت دیگه شاهد طلای چینی ارزان قیمت در بازار هستیم‌.
برای پرداخت مهریه عالیه :)