خانهاخبار
مروری بر انقلاب دوربین‌های گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸

مروری بر انقلاب دوربین‌های گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸

سال ۲۰۱۸ را می‌توان مهم‌ترین سال در تاریخ دوربین گوشی‌های هوشمند تا به این تاریخ دانست؛ سالی که تحولات بسیاری را در این بخش به همراه داشت. در این مطلب قصد داریم به مهم‌ترین تغییرات به وجود آمده در بخش دوربین اسمارت فون‌ها بپردازیم.
۱۳۹۷/۱۰/۱۱

پیش از این که به سال ۲۰۱۸ بپردازیم، باید اعلام کنیم که سال ۲۰۱۶ نقطه‌ی آغاز تحول جدیدی در دنیای دوربین گوشی‌های هوشمند بود و از این جهت این سال را نیز می‌توان از مهم‌ترین دوره‌ها از ابتدا تا به امروز دانست. در سال ۲۰۱۶ شرکت‌ها به سمت تولید گوشی‌هایی با دوربین دوگانه متمایل شدند و گوگل پیکسل نیز توانست قدرت و تاثیر پردازش نرم افزاری در تصویر خروجی به خوبی نشان دهد. 

سال ۲۰۱۷ را می‌توان دوره‌ی گذار دانست، اما پس از آن سال ۲۰۱۸ با یک تحول بزرگ همراه شد. بنا به دلایل زیر اعلام می‌کنیم که سال ۲۰۱۸ مهم‌ترین سال در تاریخ دوربین گوشی‌های هوشمند است:

ظهور دوربین‌های سه‌گانه و حتی چهارگانه!

image

در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ شرکت‌های زیادی به تولید و عرضه‌ی پرچم‌داران و حتی میان‌رده‌های مجهز به دوربین اصلی دوگانه اقدام کردند؛ اما در سال ۲۰۱۸ هوآوی با عرضه‌ی P20 Pro مجهز به دوربین اصلی سه‌گانه یک سورپرایز دیگر (که چندان هم دور از ذهن نبود) به بازار عرضه کرد. دوربین اصلی این گوشی از ترکیب سه لنز ۴۰ مگاپیکسلی معمولی، ۸ مگاپیکسلی تله‌ فوتو 3x و ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم تشکیل شده است که در نهایت قابلیت زوم بهتری را نسبت به دوربین‌های معمولی ارائه می‌کند.

پس از P20 Pro گوشی‌های ال‌جی V40 ThinQ و سری Mate 20 هوآوی نیز با دوربین‌های سه‌گانه شامل لنزهای معمولی، واید و تله فوتو راهی بازار شدند. نتیجه‌ی ادغام این سه لنز در یک مجموعه ارائه‌ی منظره‌ی دید وسیع‌تر و زوم بهتر است که جذاب‌ترین ترکیب دوربین را در گوشی‌های تولید شده تا به امروز در اختیار ما می‌گذارد.

image

البته در این فهرست نباید نام سامسونگ را هم از قلم انداخت؛ کمپانی کره‌ای در این سال از گلکسی A7 2018 با دوربین سه‌گانه رونمایی کرد. اما مدتی بعد و در ماه‌های پایانی ۲۰۱۸ از گلکسی A9 2018 رونمایی کرد که دوربین اصلی آن متشکل از چهار لنز است و در واقع اولین دوربین مجهز به چهار لنز در دنیا به شمار می‌رود.

image

ثبت تصاویر با کیفیت در نور کم پیشرفت بسیاری به خود دید

سری گوشی‌های P20 هوآوی با استفاده از night mode عکس‌های مناسب یا به اصطلاح پولیش شده‌ای را ارائه می‌کنند. حالت night mode موجود در گوشی‌های این شرکت از تصویر گرفته شده و هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا تصاویر گرفته شده در نور کم را به‌ نحوی نمایش دهد که تا به حال در سایر گوشی‌ها ندیده بودیم. البته هنوز در بسیاری از شرایط می‌توان کمی نویز یا تار شدگی (بلار) را مشاهده کرد، اما این اقدام یک جهش برگ در عکس برداری با حالت‌های نور کم نسبت به دستگاه‌های قبلی محسوب می‌شود.

image

گوگل نیز از این ایده الهام گرفت و در خانواده‌ی Pixel 3 خود قابلیت Night Sight را عرضه کرد که از یادگیری ماشینی برای عکس برداری در نور کم استفاده می‌کند. نتیجه‌ی نهایی چیزی است که حتی از تصاویر گرفته شده با night mode گوشی‌های هوآوی نیز جذاب‌تر است، حداقل در بعضی از شرایط این برتری مشهود است. Pixel 3 حتی در تاریکی مطلق نیز تقریبا نتایج خوبی را به ثبت رسانده است.

تلاش‌های گوگل و هوآوی، وان پلاس را نیز تحت تاثیر قرار داد و این شرکت ویژگی Nightscape Mode را برای محصولاتش عرضه کرد.

بزرگنمایی بهتر نسبت به گذشته

لنز تله فوتو به عنوان لنز دوم دوربین برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ و در آیفون ۷ پلاس دیده شد که قابلیت زوم دو برابر را نسبت به زوم دیجیتال معمول ارائه می‌داد. پس از آن، این نوع دوربین به محبوبیت دست یافت و به عنوان لنز دوم در دوربین بسیاری از گوشی‌های هوشمند به کار گرفته شد. در واقع از میان گوشی‌های شرکت‌های مطرحی مثل سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی، شیائومی و بسیاری از شرکت‌های دیگر، به سختی می‌توان دستگاهی را پیدا کرد که از لنز تله فوتو در ساختار دوربین دوگانه‌ی خود استفاده نکرده باشد.

image

گوگل و هوآوی هر دو امسال به‌ صورت جدی‌تر وارد حوزه‌ی بزرگنمایی شدند. این شرکت‌ها پیش از این از تکنیک Super Zoom برای بزرگنمایی دیجیتال بهتر استفاده می‌کردند که جزئیات بیشتری را برای عکس‌های گرفته شده در حالت زوم ثبت می‌کند. البته این قابلیت با آنچه در Pixel 3 دیده شد تفاوت زیادی دارد، اما باز هم یک بهبود قابل توجه نسبت به بزرگنمایی‌های معمول است.

image

در همین حین، هوآوی P20 Pro و Mate 20 Pro از پردازش هوشمند تصاویر برای تجمیع داده‌های ثبت شده توسط لنز معمولی ۴۰ مگاپیکسلی و لنز ۸ مگاپیکسلی تله فوتو 3x استفاده کردند. نتیجه راه‌کاری است که Hybrid Zoom نامیده می‌شود و نتیجه‌ی بهتری را نسبت به بزرگنمایی استاندارد عرضه کرده است. این شرکت پیش از این نیز از Hybrid Zoom کمک گرفت، اما زوم 5x موجود در پرچم‌داران ۲۰۱۸ کمپانی چینی یک به روز رسانی بزرگ نسبت به تلاش‌های پیشین شرکت محسوب می‌شود.

با تلاش‌های گوگل و هوآوی در به کارگیری راه‌کارهای موجود برای لنزهای تله فوتو، سخت است پرچم‌داری از شرکت‌های معروف را بیابید که از زوم بهبود یافته نسبت به قبل بهره‌مند نباشد. حتی ال‌جی که همیشه اصرار به استفاده از لنز واید داشته است، در پرچم‌دار V40 خود از لنز تله فوتو نیز استفاده کرده است.

شناسایی سوژه‌ها با استفاده از هوش مصنوعی گسترش یافته است

تشخیص سوژه قابلیت جدیدی نیست. سونی مدت‌ها قبل نوع اولیه‌ی این قابلیت را عرضه کرد؛ اما هوآوی در سال ۲۰۱۷ با استفاده از چیپست جدید خود، تشخیص سوژه بهره مند از هوش مصنوعی را به Mate 10 Pro آورد.

image

این گوشی به همراه پرچم‌داران ۲۰۱۸ این شرکت امکان تشخیص سوژه‌ها و اجسام بیشتری را با سرعت بالاتر نسبت به قبل دارند. همچنین چینی‌ها فناوری تقطیع منطقی تصاویر را معرفی کردند که به طور خاص روی چندین سوژه و جسم در محیط تمرکز دارد.

اما بزرگ‌ترین برندی که در ۲۰۱۸ از هوش مصنوعی بهره گرفت سامسونگ است. این شرکت همزمان با معرفی گلکسی نوت ۹ ویژگی جدید Scene Optimizer را نیز رونمایی کرد. این قابلیت نیز مشابه آنچه هوآوی عرضه کرده بود عمل می‌کند که می‌تواند ۲۰ سوژه را تشخیص و به طور خودکار کنتراست، روشنایی و سایر فاکتورهای موثر در ثبت یک تصویر بهتر را تغییر دهد. با توجه به این که کمپانی کره‌ای مدتی قبل از اضافه کردن قابلیت‌های جدید صبر می‌کند تا جوانب را بررسی کند، این بار هم دیرتر از رقیب خود وارد این حوزه شد اما سعی کرد دست پر به میدان بیاید.

image

همچنین سامسونگ اعلام کرد که این قابلیت برای مدل‌های A9، A7 و سری گلکسی S9 نیز در دسترس قرار می‌گیرد. با عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند مجهز به این قابلیت با قیمتی ارزان‌تر توسط هوآوی، اوپو و شیائومی، به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۹ در گوشی‌های میان‌رده نیز شاهد حضور سیستم تشخیص سوژه‌ی دقیق‌تر و با سرعت بالاتری باشیم.

تحولات دوربین‌های سلفی

دوربین‌های سلفی در سال ۲۰۱۷ آن‌طور که باید مورد توجه نگرفتند، همان‌طور که مشاهده کردیم استفاده از دوربین‌های ۵ و ۸ مگاپیکسلی همچنان استاندارد مورد استفاده در بسیاری از پرچم‌داران بود. تنها استثناء قابل توجه در این سال دوربین سلفی Pixel 2 بود که حالت پرتره‌ی آن عملکرد بسیار مناسبی داشت. اما در سال ۲۰۱۸ بسیاری از شرکت‌ها سعی کردند دوربین‌های سلفی خود را به روز رسانی کنند.


image

آیفون XS و XS Max با تجهیز به قابلیت HDR هوشمندتر نسبت به قبل در بخش سلفی، توانایی ثبت چهره‌ها در شرایط چالش برانگیز را فراهم می‌کنند. همچنین گوشی‌های هوآوی نیز قابلیت مشابهی دارند که HDR Pro یا AI HDR نامیده می‌شود و تصویر شفاف‌تری از چهره‌ها در شرایطی که نور پس زمینه وجود دارد به ثبت می‌ رساند.

Pixel 3 گوگل نیز به دو دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی مجهز است که یکی از آن‌ها لنز معمولی و دیگری لنز واید است. گرچه حضور دوربین دوم واید خوشایند است، اما اتفاق جدیدی نیست و تفاوت در قابلیت جدیدی با نام Synthetic Fill Fish است. اپلیکیشن دوربین چهره‌ی انسان را تشخیص می‌دهد و به طور خودکار آن را متمایز می‌کند که در نتیجه نیاز به گرفتن عکس‌های مجدد یا ویرایش تصویر را کاهش می‌دهد.

تمامی آنچه ذکر شد تنها مثال‌های اندکی از بازار گوشی‌های رده بالا بودند. علاوه بر گوشی‌های ذکر شده، بسیاری از مدل‌های دیگر نیز در این سال بر سلفی تمرکز کردند. در واقع، امسال رده‌ای از دستگاه‌های ارزان‌تر رزولوشن بالاتری داشتند که شاید در نگاه اول کمی غیر معمول به نظر برسد. اما اگر کمی فکر کنیم متوجه خواهیم شد که رزولوشن کمتر برخی پرچم‌داران نسبت به میان‌رده‌ها اقدام درستی است. معمولا رزولوشن پایین‌تر در نور کم تصاویر بهتری می‌گیرند.

image

شرکت‌های شیائومی، اوپو، هوآوی و برند زیر مجموعه‌اش آنر؛ در سال ۲۰۱۸ دوربین‌های سلفی ۱۶، ۲۴ و ۲۵ مگاپیکسلی را در برخی دستگاه‌های خود به کار گرفتند. تنها برندهای اندکی از رزولوشن پایین‌تر استفاده کردند تا در شرایطی که نور محیط کم است، نتیجه‌ی بهتری حاصل شود. این روش از تجمیع چند پیکسل در یک پیکسل استفاده می‌کند تا حساسیت دوربین نسبت به نور کم را افزایش دهد. برای مثال، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی شیائومی Redmi S2 در واقع تصاویر ۴ مگاپیکسلی ثبت می‌کند. با استفاده از چنین تکنیک‌هایی می‌توان دوربین سلفی بهتری نسبت به قبل عرضه کرد؛ حداقل روی کاغذ.

اما در نهایت به پرسشی مهم می‌رسیم؛ این که در سال ۲۰۱۹ چه اتفاقاتی را در بخش دوربین گوشی‌های هوشمند مشاهده خواهیم کرد؟

پیش بینی می‌شود در سال جدید میلادی دوربین‌های سه‌گانه به یک استاندارد در میان پرچم‌داران تبدیل شوند. استفاده از لنزهای متنوع به این معنی است که دوربینی در اختیار داریم که تقریبا برای همه‌ی شرایط مناسب خواهد بود. در میان پرچم‌دارانی که در این سال معرفی خواهند شد، بیش از همه شایعات به دوربین سه گانه‌ی اصلی در گلکسی S10 سامسونگ اشاره می‌کنند؛ اما انتظار می‌رود کمپانی‌های مطرح دیگر مانند سونی نیز به جمع هوآوی، ال‌جی و سامسونگ اضافه شوند.

image

همچنین، هوش مصنوعی نیز که در سال ۲۰۱۸ حضور پررنگی داشت، در سال ۲۰۱۹ نیز مورد توجه باشد و چیپست‌های جدید یادگیری ماشینی را با بهبودهای بیشتر به گوشی‌های هوشمند بیاورند. در واقع پردازنده‌های سری اسنپ دراگون ۶۰۰ و چیپ‌های جدید مدیاتک حتی میان‌رده‌ها را نیز از دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی بی‌نصیب نخواهند گذاشت.

ویژگی night mode با هر نامی که در محصولات برندهای مختلف عرضه می‌شود نیز در این سال به محبوبیت بیشتری دست می‌یابد و نه تنها پرچم‌داران، بلکه گوشی‌های ارزان‌تر نیز به این ویژگی مجهز می‌شوند. در حال حاضر کمپانی‌های تولید کننده‌ی چیپست‌های موبایلی، مانند مدیاتک، مدتی است که روی ویژگی‌هایی مانند حذف نویز با کمک هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند که تمامی این‌ها نوید حضور گوشی‌های میان‌رده یا پرچم‌داران ارزان‌تر با قابلیت ثبت تصاویر با کیفیت در نور کم را می‌دهند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

emperor7548

۱۳۹۷/۱۰/۱۱
سلام بهترین گوشی های سال میلادی که گذشت را انتخاب و معرفی کنید