خانهاخبار
مارک زاکربرگ به نحوه مدیریت رسوایی‌های سال 2018 توسط فیسبوک افتخار می‌کند

مارک زاکربرگ به نحوه مدیریت رسوایی‌های سال 2018 توسط فیسبوک افتخار می‌کند

مارک زاکربرگ مدیر عامل فیسبوک می‌گوید از این که می‌بیند این شرکت چگونه توانسته اتفاقات ناگوار سال جاری را مدیریت کند، افتخار می‌کند. او به مناسبت پایان سال 2018 چند کلامی با مخاطبان صحبت کرده است.
۱۳۹۷/۱۰/۱۰

فیسبوک و مارک زاکربرگ امسال سال خوبی را پشت سر نگذاشتند ولی مدیر عامل این شبکه اجتماعی در یادداشتی به مناسبت پایان سال ۲۰۱۸ در صفحه فیسبوک خود گفت به پیشرفت‌هایی که امسال به دست آورده افتخار می‌کند.

در این یادداشت، علی‌رغم اذعان به نقش این شبکه اجتماعی در ترویج نفرت، مداخله در انتخابات و انتشار اطلاعات نادرست، به نظر نمی‌رسد که زاکربرگ آن‌قدرها نگران صدماتی باشد که فیسبوک در سال گذشته به جهان وارد کرده است. این سرویس در سال ۲۰۱۸ نتوانست از اطلاعات کاربران خود به خوبی محافظت کند، و از همه مهم‌تر، برای جلوگیری از خشونت‌های قومی و نسل‌کشی (در کشور میانمار) اقدامات مطلوبی انجام نداد.

یادداشت زاکربرگ بیشتر شبیه پیغامی هزار کلمه‌ای برای تسکین و تحسین خود اوست.

او در متن این پیام می‌گوید خود را متعهد کرده تا برخی از مشکلات جدی جامعه را حل کند، ولی در عمل به نظر نمی‌رسد که وی تمایل چندانی برای حل مشکلات آسیب‌زننده و فعلی این شرکت داشته باشد. زاکربرگ ظاهرا به نادیده گرفتن مشکلات یا ارائه راهکارهای سریع علاقه بیشتری دارد.

حتی ۳۰ هزار نفر هم برای حفظ ایمنی این شبکه اجتماعی کافی نیست

یک دهه قبل، فیسبوک فقط ۱۲ کارمند داشت که به امور ۱۲۰ میلیون کاربر رسیدگی می‌کردند. این شرکت حالا ارتشی از پیمان‌کاران دارد که به‌رغم دریافت حقوقی ناچیز، هر هفته میلیون‌ها پست ناقض قوانین این شرکت را مدیریت می‌کنند.

image

زاکربرگ می‌گوید امسال آن‌ها تعداد کسانی که مسئول ایمنی این سایت هستند را به بیش از ۳۰ هزار نفر افزایش داده‌اند. این میزان علاوه بر ۳۳٫۶۰۰ کارمندی است که تا انتهای سپتامبر امسال به صورت تمام وقت در این شرکت کار می‌کردند. ولی با این همه، مدیریت ۲.۲۷ میلیارد کاربر فعالی که در هر ماه به این سرویس مراجعه می‌کنند بسیار دشوار است. بر اساس آمار فوق، به ازای هر ۷۵٫۶۶۰ کاربر تنها یک کارمند از آن ۳۰ هزار نیروی جدید مسئولیت حفظ ایمنی شبکه را برعهده دارد.

کارمندان فیسبوک از مدت‌ها قبل نسبت به ساعات کاری زیاد و پرداختی کم این شرکت اعتراض داشتند، تازه این سوای هزاران پست خشونت‌آمیزی – از بریدن سر تا کودک‌آزاری – است که روزانه باید آن‌ها را بررسی کنند. میزان ترک خدمت در میان کارکنان این شرکت زیاد است. تعداد کاربران فیسبوک از همه شبکه‌های اجتماعی بیشتر است و نمی‌توان گفت که چه تعداد ناظر و نیروی کنترلی برای این سرویس کافی خواهد بود.

با این حساب، ارتش جدید ۳۰ هزار نفری فیسبوک نه تنها برای مقابله با نیروهای دولتی (مثل ماجرای دولت روسیه) کافی نیست بلکه نمی‌تواند از پس پست‌های تند و خشونت‌آمیز هم بربیاید.

فیسبوک هنوز مدیر ارشد امنیت ندارد

زاکربرگ در این یادداشت به لو رفتن ۶.۸ میلیون عکس منتشر‌نشده و مشکلات امنیتی حساب‌های کاربری که این شرکت امسال با آن‌ها دست و پنجه نرم کرد اشاره‌ای نمی‌کند، ولی حتی اگر به نام موسسه Cambridge Analytica اشاره نمی‌کرد، ما می‌دانستیم که این شرکت از اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک برای تغییر نتایج انتخابات آمریکا استفاده کرده بود.

فیسبوک در ماه اوت امسال مدیر ارشد امنیت خود را از دست داد و هنوز برای این منصب جانشینی استخدام نکرده است. اگرچه خیلی‌ها معتقدند مدیر ارشد امنیت یک منصب فرمالیته و تزئینی است، اما کسی که چنین مسئولیتی را برعهده می‌گیرد می‌تواند ارزیابی خوبی از تهدیدهای پیش روی شرکت داشته باشد.

زاکربرگ می‌گوید این شرکت سالانه میلیاردها دلار پول صرف حوزه امنیت می‌کند. این ادعا شاید درست باشد، اما بدون وجود مدیری که بر مصرف این بودجه نظارت کند، نمی‌توان به همین یک جمله دل خوش کرد و امیدوار بود که این پول به شکلی مناسب صرف حفظ امنیت کاربران شود.

به نقش فیسبوک در نسل‌کشی میانمار اشاره‌ای نمی‌شود

اخبار جعلی، اطلاعات نادرست و مداخله در انتخابات بخشی از ماجراست، اما زاکربرگ از پذیرش نقش مستقیم فیسبوک در خشونت‌های قومی میانمار – اتفاقی که سازمان ملل آن را نسل‌کشی نامیده – امتناع می‌کند.

البته این رفتار برای مدیر عامل فیسبوک عجیب نیست. سازمان ملل می‌گوید این شرکت نقشی تعیین‌کننده در تحریک نسل‌کشی در میانمار داشته است. زاکربرگ ابتدای امسال مستقیما توسط قانون‌گذاران آمریکا مورد بازخواست قرار گرفت و از او خواسته شد تا در ماه آوریل در مقابل سناتورهای ایالات متحده شهادت دهد. البته مدیر عامل فیسبوک در نهایت بابت این اتفاق عذرخواهی کرد، اما گروه‌های حقوق بشری عذرخواهی وی را رقت‌انگیز و ناکافی دانستند.

این شرکت هفته پیش اعلام کرد که صدها اکانت، صفحه و گروهی را که به ترویج خشونت در میانمار می‌پرداختند حذف کرده، اما هنوز از تاسیس یک شعبه رسمی در این کشور خودداری می‌کند. این در حالی است که بسیاری می‌گویند این اقدام برای نشان دادن جدیت رویکرد فیسبوک در این منطقه ضروری است.

سیستم‌های فیسبوک برای پیش‌گیری از وقوع مجدد این اتفاقات باید ارتقا یابند

زاکربرگ در یادداشت خود می‌گوید شرکت آن‌ها به اندازه کافی روی این مشکلات تمرکز نکرده بود، ولی حالا رویکرد فعالانه‌تری را در پیش گرفته است.

او گفت «تا زمانی که سیستم‌های این شرکت ارتقا داده نشوند، امکان از بین بردن محتواهای مخرب یا مسدودسازی کاربران خاطی وجود ندارد و کاربران همچنان شاهد نمونه‌های بیشتری از اشتباهات قبلی خواهند بود.» برخی اعتقاد دارند که این حرف‌ها از احتمال وقوع رسوایی‌های بزرگ‌تر خبر می‌دهد. شاید زاکربرگ از این طریق می‌خواهد اذهان عمومی را برای خبرهای بدتر آماده کند.

موسس فیسبوک در این پست هزار کلمه‌ای سه بار اظهار کرد که از اتفاقات سال گذشته مفتخر است، چهار بار درباره نقاط تمرکز این شرکت حرف زد، و پنج بار گفت که آن‌ها در این یک سال چقدر پیشرفت کرده‌اند. اما او در طول این یادداشت حتی یک بار هم از کسی عذرخواهی نکرد.

زاکربرگ متن خود را مانند ابتدای یادداشتش با جملاتی امیدوارانه تمام می‌کند و می‌گوید به سال جدید به عنوان فرصتی برای ساختن جامعه‌ای بهتر برای نزدیک‌تر کردن مردم نگاه می‌کند. وی در انتها سالی فوق العاده را برای همه آرزو کرد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)