خانهاخبار
15 شرکت و محصول بزرگ که در سال 2018 به کار خود پایان دادند

15 شرکت و محصول بزرگ که در سال 2018 به کار خود پایان دادند

در سال 2018 شرکت‌های بسیاری توانستند در حوزه تکنولوژی به موفقیت برسند، اما در این مطلب می‌خواهیم 15 شرکت و محصولی را با هم بررسی کنیم که امسال به کار خود پایان دادند یا اعلام کردند که به زودی فعالیت خود را متوقف می‌کنند.
۱۳۹۷/۱۰/۹

شاید سال ۲۰۱۸ را به خاطر پدید آمدن پروژه‌های جذاب آن، از استارت‌آپ‌های واقعیت افزوده (AR) گرفته تا پلتفرم‌های کلان داده، به یاد بیاورید. اما حداقل به ازای هر شرکتی که امسال در این صنعت به موفقیت رسید، یک شرکت ناکام ماند و به ناچار پایان کار خود را پذیرفت.

با نزدیک شدن به پایان سال جاری میلادی، می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به برخی از برندهای تکنولوژی که امسال از رده خارج شدند یا به زودی باید پایان کار خود را اعلام کنند.

Klout

image

وقتی پلتفرم نفوذ اجتماعی Klout اعلام کرد که به زودی به کار خود پایان می‌دهد، شاید خیلی‌ها اصلا از وجود این پروژه آگاه نبودند.

این پلتفرم که در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد، سیستمی برای رتبه‌بندی اجتماعی داشت که تحت عنوان امتیاز Klout شناخته می‌شد، اما خیلی‌ها منتقد این سیستم بودند چون باور داشتند که Klout کاربران را به خودنمایی تشویق می‌کند.

این پروژه ابتدا با جذب ۴۰ میلیون دلار از چند سرمایه‌گذار بزرگ کار خود را آغاز کرد، اما در سال ۲۰۱۴ با مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار توسط شرکت Lithium Technologies خریداری شد. در ادامه لیتیوم محصولی موسوم به Reach را معرفی کرد که از پلتفرم Klout استفاده می‌کرد، ولی دیگر ظاهرا جایی برای محصول مستقل Klout در نقشه راه این شرکت وجود نداشت.

در نهایت Klout در تاریخ ۲۵ مه ۲۰۱۸ برای همیشه به کار خود پایان داد.

StumbleUpon

image

مدتی کوتاهی پس از بسته شدن Klout، حالا نوبت StumbleUpon بود که پس از ۱۶ سال پایان کار خود را اعلام کند.

این سرویس در سال ۲۰۰۱ یعنی در میانه عصر پرهیاهوی دات کام به وجود آمد و جزو اولین پلتفرم‌های اجتماعی اشتراک محتوا بود که بیش از ۴۰ میلیون نفر از آن استفاده کردند. شرکت eBay در سال ۲۰۰۷ این پلتفرم را به مبلغ ۷۵ میلیون دلار خرید، اما دو سال بعد دوباره آن را به موسسان اصلی این سرویس فروخت.

نکته جالب این بود که گرت کمپ، هم‌موسس StumbleUpon، بعدها به تراویس کالانیک ملحق شد و آن‌ها اوبر را راه‌اندازی کردند.

StumbleUpon در ژوئن ۲۰۱۸ بسته شد.

Path

image

اپلیکیشن شبکه اجتماعی Path، که قبلا گفته می‌شد فیسبوک بعدی خواهد بود، بالاخره بعد از هشت سال به کار خود پایان داد.

Path در سال ۲۰۱۰ در سن فرانسیسکو تاسیس شد و در همان ابتدا توانست ۷۰ میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد تا نخستین اپلیکیشن شبکه اجتماعی برای موبایل را بسازد که به کاربران خود اجازه می‌داد فقط بتوانند با چند نفر دوست باشند. این سیستم تقریبا در نقطه مقابل فیسبوک قرار داشت اما ایده آن دیگر آن‌قدرها جذاب نبود. شرکت کره‌ای Daum Kakao در سال ۲۰۱۵ این سرویس را خریداری کرد.

اما Path سرانجام در اکتبر ۲۰۱۸ پایان راه خود را اعلام نمود.

Blippar

استارت‌آپ واقعیت افزوده Blippar هفته گذشته اعلام کرد به بن بست رسیده و قرار است بعد از هفت سال به کار خود پایان دهد.

این استارت‌آپ به انحا گوناگون از زمان خود جلوتر بود چون صنعت واقعیت افزوده هنوز آن‌قدرها پا نگرفته است. این صنعت پیش از ظهور پروژه‌هایی مثل Blippar ابتدا باید خود را به روشی مناسب در حوزه جریان اصلی مورد پذیرش قرار دهد.

به دنبال مسدود شدن سرمایه مربوط به یکی از سهام‌داران، این شرکت پس از زیان ۴۳ میلیون دلاری سال گذشته دیگر نتوانست سرمایه جدیدی جذب کند و در نهایت مجبور شد پایان کار خود را اعلام نماید. همه کارمندان Blippar مدتی پیش مرخص شدند و خود سرویس نیز، احتمالا، به زودی از دسترس خارج می‌شود.

(Google+ (Google

image

گوگل امسال نسخه مصرف‌کنندگان سرویس گوگل پلاس را متوقف کرد. این پلتفرم در سال ۲۰۱۱ و برای مقابله با فیسبوک ساخته شده بود.

این خبر به دنبال افشای آسیب‌پذیری امنیتی خطرناک سرویس مذکور اعلام شد، اما گوگل خیلی زود اظهار داشت که این پلتفرم همچنان به عنوان بخشی از بسته تجاری G Suite به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

با این حال نسخه عادی گوگل پلاس در آوریل ۲۰۱۹ به طور رسمی به کار خود پایان خواهد داد.

(Hangouts (Google

image

گوگل در سال جاری اعلام کرد که نسخه کلاسیک سرویس Hangouts از دسترس خارج می‌شود و کاربران این سرویس به دو محصول تجاری این شرکت منتقل می‌شوند که از مارس ۲۰۱۷ با نام Hangouts Chat و Hangouts Meet راه‌اندازی شده‌اند.

در حال حاضر تاریخی برای این انتقال اعلام نشده است.

(Allo (Google

image

گوگل در چند سال اخیر استراتژی عجیب و گیج‌کننده‌ای را در خصوص اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی در پیش گرفته و برای کارکردهای مشابه برنامه‌های گوناگونی ساخته است.

این شرکت در سال ۲۰۱۶ سرویس Allo را راه‌اندازی کرد، پیام‌رسانی که قابلیت‌ها و خدمات هوشمندانه‌ای داشت. اما ابتدای همین ماه اعلام شد که Allo هم برای همیشه در آوریل ۲۰۱۹ متوقف می‌شود تا گوگل تمرکز و منابع خود را به بخش خدمات ارتباطی غنی (RCS) و اپلیکیشن Android Messages معطوف کند.

(Inbox by Gmail (Google

image

شرکت گوگل در آوریل ۲۰۱۸ از آپگرید بزرگی برای سرویس جیمیل رونمایی کرده بود. این آپگرید شباهت‌های زیادی میان اپلیکیشن Gmail و Inbox، که ۴ سال قبل راه‌اندازی شده بود، به وجود آورد. به همین دلیل هیچ‌کس نمی‌دانست که با توجه به حضور بسیاری از قابلیت‌های Inbox در Gmail، آینده Inbox چه خواهد شد.

جیکوب بنک، مدیر محصول جیمیل، در همان دوره اعلام کرد که Inbox به عنوان بستری برای آزمایش قابلیت‌های جدیدی که در نهایت به اپ Gmail منتقل می‌شود به کار خود ادامه خواهد داد.

اما حالا با گذشت ۵ ماه از آن اتفاق، این شرکت اعلام کرده که اپلیکیشن Inbox را در آوریل ۲۰۱۹ از دسترس خارج می‌کند.

(YouTube Gaming (Google

یکی از سرویس‌هایی که از یوتیوب مشتق شده و کار خود را از سال ۲۰۱۵ شروع کرده، YouTube Gaming است. این سرویس محلی برای تماشای بازی سایر کاربران و اشتراک‌گذاری گیم‌پلی بازی‌های شماست.

با این حال گوگل در ماه سپتامبر اعلام کرد که این سرویس در نهایت در سال ۲۰۱۹ به کار خود پایان می‌دهد.

(Goo.gl URL shortener (Google

image

سرویس کوتاه‌کننده آدرس Goo.gl از سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده بود، اما گوگل در ماه مارس ۲۰۱۸ اعلام کرد که به زودی این سرویس را متوقف می‌کند. در حال حاضر کاربران قبلی این سرویس امکان تولید لینک کوتاه را دارند و لینک‌های قبلی نیز همچنان کار می‌کند، اما سرویس مذکور در ماه مارس ۲۰۱۹ از دسترس کلیه کاربران خارج می‌شود.

(Moves (Facebook

فیسبوک در ژوئیه امسال اعلام کرد که قصد دارد سه اپلیکیشن را متوقف کند. یکی از این‌ها اپلیکیشن ردیابی حرکات Moves است که آن را در سال ۲۰۱۴ از یک استارت‌آپ فنلاندی خریده بود.

Moves در ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۸ به کار خود پایان داد.

(Tbh (Facebook

شرکت فیسبوک شبکه اجتماعی متمرکز بر جوانان Tbh را در اکتبر ۲۰۱۷ به ملبغ ۱۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. ولی سرویس مذکور یک سال بعد از این اتفاق رسما بسته شد. به نظر نمی‌رسد که این روزها راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی مشابه یا جایگزین فیسبوک دیگر ثمره‌ای داشته باشد.

(Hello (Facebook

فیسبوک سرویس Hello را در سال ۲۰۱۵ برای پلتفرم اندروید عرضه کرد. این ابزار که برای شناسایی و مسدودسازی تماس‌ها استفاده می‌شد تاکنون فقط در اختیار کاربران کشورهای آمریکا، برزیل و نیجریه قرار گرفته بود، اما در نهایت در ژوئیه امسال به کار خود خاتمه داد.

(Schaft (Google

در ژوئن ۲۰۱۷ اعلام شد که غول تکنولوژی ژاپنی SoftBank برای خرید دو کسب و کار رباتیک به نام‌های Boston Dynamics و Schaft با شرکت آلفابت به توافق رسیده است. خرید Boston Dynamics با موفقیت انجام شد، ولی SoftBank از معامله Schaft کنار کشید. حالا آلفابت حدود یک ماه پیش اعلام کرد که سرانجام به کار Schaft پایان داده است.

Theranos

image

پروژه Theranos از آن‌جایی مشهور شد که ادعا می‌کرد می‌تواند با تکنولوژی پیشرفته خود از طریق نمونه‌های ناچیز خون آزمایشات گوناگون را انجام دهد. اما بعدها معلوم شد که ادعاهای این شرکت آن قدرها درست و دقیق نبوده است.

حالا چند سال است که حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص فعالیت‌های این شرکت که توانسته بود سرمایه بسیاری جذب کند شنیده می‌شود. اخیرا نیز به دنبال خبر اتهام کلاهبرداری توسط الیزابت هولمز، موسس Theranos، این شرکت در ماه سپتامبر اعلام کرد که رسما به کار خود پایان می‌دهد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)