شرکت پورشه در گذشته نه چندان دور خودروی جایگزین 991 یا مدل 2020 پورشه 911 را معرفی کرد. نسل هشتم خودروی اسپرت موتور عقب پورشه بر اساس پلتفرم ماژولار جدید MMB این برند آلمانی توسعه پیدا کرده است. این خودرو از نظر طراحی تفاوت چندانی با نسل گذشته خود ندارد؛ با این حال پورشه بهبودهای زیادی را در آن اعمال کرده است.
پورشه 911 را میتوان محبوبترین خودروی این برند و همچنین یکی از بهترین خودروهای اسپرت در این صنعت دانست. در این مطلب تعدادی از قابلیتهای نسل جدید پورشه را معرفی میکنیم تا با آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.
همانطور که انتظار داشتیم، نسل جدید پورشه 911 یک خودروی تکامل یافته بوده و با یک محصول انقلابی روبهرو نیستیم. دماغه این خودرو در مقایسه با نسل گذشته تغییرات کمی را تجربه کرده و برای آن چراغهای LED در نظر گرفته شده است. در سپر این خودرو شاهد حضور دو دریچه ورودی هوا هستیم که پرههای مورد استفاده در آن به صورت خودکار و بر اساس نیاز موتور به هوای خنک، تنظیم میشوند. این پرهها در بیشتر مواقع برای کاهش درگ بسته هستند.
نحوه طراحی سقف در مقایسه با گذشته تغییری را تجربه نکرده است. این سقف میتواند آلومینیویمی، منیزیمی، فیبر کربنی، شیشه با فلز و یا سانروف شیشهای باشد. پورشه برای کاهش وزن این خوردو، از آلومینیوم با استحکام بالا و فولاد با وزن پایین در ساخت بدنه آن استفاده کرده است. سبک طراحی دستگیرههای درب و تغییراتی در بدنه باعث بهبود آیرودینامیک این خودروی اسپرت آلمانی شده است.
در پشت این خودرو شاهد حضور یک نوار باریک LED هستیم که در تمام خودروهای جدید پورشه مانند ماکان به چشم میخورد. در پایین شیشه عقب و در وسط آن، شاهد حضور دو نوار چراغ برای ترمز هستیم. زمانی که راننده ترمز میکند، این چراغهای پیشرفته روشن میشوند و ظاهری متفاوت را نسبت به دیگر محصولات بازار برای این خودرو به ارمغان میآورند.
پورشه 992 فاصله سرعت میان خودروهای کاررا و سوپراسپرتهای گذشته این برند را پر میکند. در حال حاضر پورشه 991 GT2 RS سریعترین خودرو از این سری محسوب میشود که با شکست پورشه 918 اسپایدر توانسته در پیست نوربرگ رینگ رکوردی برابر با 6:44.97 را به نام خود ثبت کند. این رکورد برای جدیدترین نسخه S پورشه 911 کاررا برابر با 7:25 است.
نسل جدید پورشه 911 به نسل دوم موتورهای 9A2 مجهز شده است. این موتور 3.0 لیتری 6 سیلندر تخت که به توربوشارژر دوقلو مجهز شده، در سال 2015 در نمونه 991 این خودرو مورد استفاده قرار گرفت. این موتور که با کد داخلی 9A2 Evo شناخته میشود، در مقایسه با نسل گذشته دارای توربوشارژرهای بزرگتری بوده و از ورودی سوخت و خروجی دود جدیدی بهره میبرد که کارایی آن را افزایش داده است.
در این موتور از یک فیلتر برای کشورهای اروپایی استفاده میشود که علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور تولیدی آن، تولید گازهای آلاینده آن را کاهش میدهد. علاوه بر این ویژگیها، شاهد کاهش مصرف سوخت این موتور نیز هستیم.
مدل 2020 پورشه 911 اولین نسل از خودروهای پورشه 911 محسوب میشود که چرخهای عقب آن از رینگهای بزرگتری در مقایسه با چرخهای جلو بهره میبرد. تا به امروز پورشه تنها لاستیکهای عقب را پهنتر از جلو در نظر میگرفت. اولین خودروی پورشه که دارای این ویژگی بود، پورشه کاررا GT بوده که در سال 2004 به تولید رسید. این خودرو دارای رینگهای 19 اینچی برای چرخهای جلو و رینگهای 20 اینچی برای چرخهای عقب است.
دومین خودروی این برند با این ویژگی، پورشه 918 اسپایدر در سال 2013 است. این خودرو به ترتیب دارای رینگهای 20 و 21 اینچ برای چرخهای جلو و عقب خود است. نسل جدید پورشه 911 از رینگهای 20 اینچی برای چرخهای جلو بهره میبرد و به رینگهای 21 اینچی برای چرخهای عقب خود مجهز شده است.
پورشه 992 به سیستم آیرودینامیک فعال مجهز شده است. ورودیهای هوا در جلوی خودرو برای بهبود درگ در سرعتهای بالاتر از 64 کیلومتر بر ساعت بسته میشود. این دریچهها در سرعت بالاتر از 169 کیلومتر بر ساعت دوباره باز میشوند. در این هنگام بال عقب خودرو نیز به صورت خودکار به گونهای تنظیم میشود که محور عقب چسبندگی کافی به سطح زمین را داشته باشد. این بال در زمان استفاده از ترمز دستی نیز تغییر زاویه میدهد تا پورشه 911 بهترین عملکرد را در شرایط مختلف از خود نشان دهد.
پورشه 992 از سیستم کاملا جدیدی برای اتصال موتور بهره میبرد که در مقایسه با موتورهای سنتی متفاوت است. در این سیستم، پایهها بخشی از سختار عقب هستند که ابعاد متفاوتی در مقایسه با گذشته دارند. این موقعیت جدید، باعث ایزوله شدن موتور از شوکهای جاده شده که باعث بهبود حرکت شاسی و فرمانپذیری آن میشود.
نسل جدید پورشه 911 در حالتهای رانندگی خود دارای مود خیس است. سنسورهای آکوستیک در چرخها قادر به شناسایی صدای آب بوده و به راننده در کیلومترشمار پیشنهاد میکند در این شرایط از Wet Mode برای رانندگی استفاده کند. در این حالت شاهد تغییر در عملکرد گیربکس، سیستم تعلیق، کنترل کشش و آیرودینامیک خواهیم بود. تمام این تغییرات برای بهبود تجربه رانندگی در شرایطی که جاده خیس است، اعمال میشود.
پورشه 992 دارای بیش از 80 ECU است که عملکرد تمام بخشهای آن شامل موتور، دمپرهای فعال، سیستم فرمان و سیستم تهویه مطبوع را کنترل میکنند. این خودرو اولین نسل پورشه 911 محسوب میشود که از سیستم انتقال اطلاعات پرسرعت FlexRay بهره میبرد. پورشه از این سیستم در جدیدترین نسل کاین و پانامرا استفاده کرده است.
پورشه 922 اولین نسل از پورشه 911 محسوب میشود که تمام سیستمهای کمکی راننده را به همراه دارد. از این سیستمها میتوان به صفحه نمایش 10.9 اینچی لمسی اشاره کرد که قادر به شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی است. هدآپ دیسپلی یکی از قابلیتهایی بوده که این خودرو فاقد آن است. علت این موضوع را باید در شیب زیاد شیشه جلوی این خودرو و همچنین جعبه سابووفر بزرگ در سیستم صوتی سفارشی Burmester جستجو کرد.
در سالهای اخیر پورشه موفق به کسب چندین جایزه برای کسب رضایت مشتری و همچنین قابلیت اطمینان پذیری بالا شده است. کنترل کیفیت در تمام مراحل ساخت این خودرو صورت میگیرد. پورشه توجه ویژهای به جزئیات ساخت این خودرو دارد که این موضوع باعث میشود با یک خودروی بسیار باکیفیت روبهرو باشیم.
نظر شما در رابطه با نسل جدید پورشه 911 چیست؟ آیا این خودرو جایگزین شایستهای برای 991 محسوب میشود؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.