خانهاخبار
تلفن‌های هوشمند در سال 2018 جک هدفون را فدای طراحی تمام صفحه کردند

تلفن‌های هوشمند در سال 2018 جک هدفون را فدای طراحی تمام صفحه کردند

با وجود آن‌که جک هدفون طرفداران زیادی دارد ولی آن‌ها پورت محبوب خود را در ازای طراحی تمام صفحه از دست دادند و به نظر می‌رسد که دیگر باید کار این درگاه محبوب را تمام شده بدانیم.
۱۳۹۷/۱۰/۷

در طول سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به سختی می‌شد فهمید که چرا اپل، موتورولا و سایر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند این قدر برای حذف جک هدفون مشتاق‌اند. در آن سال‌ها نه پیشرفت قابل توجه‌ای در زمینه عمر باتری به دست آمد و نه ویژگی خاص دیگری در کار بود که ارزش از دست دادن رایج‌ترین پورت تاریخ را داشته باشد. وقتی گوگل پارسال جک هدفون را از پیکسل ۲ حذف کرد، می‌شد پیش‌بینی کرد که کار تمام است. حتی وان‌پلاس هم به عنوان گیک-پسندترین برند تلفن همراه، امسال با معرفی گوشی 6T پورت مذکور را کنار گذاشت. حالا می‌توان حدس زد که چرا همه می‌خواهند سوار این قطار شوند: چون تمام شرکت‌ها به دنبال ساخت تلفن‌های بدون حاشیه و تمام صفحه هستند.

کافی است نگاهی به پیکسل ۳ ایکس ال، وان پلاس ۶ تی، و ال جی وی ۴۰ بیندازید که همگی امسال به بازار آمدند. حتی اپل هم پس از هموار کردن این ترند در سال ۲۰۱۷ با آیفون X، امسال یک تلفن همراه تمام صفحه و مقرون به صرفه به نام آیفون XR معرفی کرد. با حذف شدن جک هدفون، فضای بیشتری برای سایر سخت‌افزارها فراهم شده و نمایشگر می‌تواند بیش از پیش به لبه‌های دستگاه نزدیک شود.

سامسونگ، به عنوان بزرگ‌ترین حامی جک هدفون، برای اولین بار این پورت را از روی گلکسی A8s حذف کرد. اگرچه در جدیدترین اخبار واصله، به نظر می‌رسد که گلکسی S10 همچنان از این درگاه استفاده کند، ولی مشخص نیست که این شرکت تا چه زمانی به استفاده از جک هدفون در پرچمداران خود ادامه خواهد داد. شرکت‌های کمی هستند که همزمان با حفظ فضای مربوط به پورت ۳.۵ میلی متری، از منابع کافی برای حذف بریدگی ناچ دوربین و حاشیه‌های نمایشگر برخوردارند.

اما با همه این‌ها در کمال تاسف باید به طرفداران جک هدفون اعلام کنیم که دوران این پورت تمام شده است. دیگر برای ارتباط با سیستم‌های خودرو یا دستگاه‌های قدیمی چاره‌ای جز روی آوردن به مبدل‌های مربوطه نداریم.

image

وقتی فیل شیلر برای اولین بار اعلام کرد که این پورت باید حذف می‌شده ما حرفش را باور نکردیم، اما در نهایت اپل توضیح داد که این شرکت به فضای بیشتری در داخل آیفون ۷ نیاز داشته است. ولی در آن سال حاشیه نمایشگر آیفون ۷ نسبت به آیفون ۶ اس تفاوتی نداشت و ویژگی خاصی به دستگاه اضافه نشد تا حذف جک هدفون را توجیه کند. از طرفی موتورولا گفته بود که برای نازک‌تر کردن گوشی راهی جز حذف این پورت نداشته است.

با معرفی پیکسل ۲ گوگل، دلیل منطقی‌تری برای حذف جک هدفون ارائه شد. ماریو کوئیروز، رئیس بخش محصولات گوگل، در گفتگو با وبسایت TechCrunch گفت هدف آن‌ها فراهم‌سازی بستری برای استفاده از روش طراحی مکانیکی در آینده بوده است. اپل هم قصد داشت با آیفون ۷ همین کار را بکند. کوئیروز توضیح داد: «ما می‌خواهیم نمایشگر را بیشتر و بیشتر به سمت لبه‌ها نزدیک کنیم. تیم ما گفت ‘اگر قرار است این تغییر را انجام دهیم، هرچه زودتر این کار را بکنیم بهتر است.’ شاید سال گذشته [۲۰۱۶] برای انجام این کار خیلی زود بود. ولی حالا تلفن‌های بیشتری با این ویژگی در بازار وجود دارد.»

image

هم‌موسس وان پلاس، کارل پِی، نیز به وبسایت TechRadar گفته بود که حذف جک هدفون فضای بیشتری برای افزودن سخت‌افزار به 6T در اختیار آن‌ها قرار داده است. این گوشی باتری بزرگ‌تری نسبت به مدل قبلی دارد و حسگر اثرانگشت آن درست در زیر صفحه قرار گرفته. او اذعان داشت که امسال ۵۹ درصد از مشتریان آن‌ها از هدفون‌های بی‌سیم استفاده می‌کردند، بنابراین انجام این تغییر نسبت به چند سال قبلی خیلی راحت‌تر بود.

شاید برای طرفداران هدفون‌های سیمی قابل پذیرش نباشد که این پورت ۳.۵ میلی متری را فدای تلفن‌های زیباتر کنند. اما حداقل حالا راحت‌تر از چند سال قبل می‌توانند با این موضوع کنار بیایند. یکی از مشکلات مهمی که در هنگام گوش دادن به موسیقی با مبدل یا هدفون‌های USB-C یا لایتنینگ وجود داشت این بود که دیگر نمی‌توانستید به صورت همزمان دستگاه را شارژ کنید. ولی حالا شارژرهای بی‌سیم رواج بیشتری پیدا کرده‌اند، و حتی لوازم جانبی خاصی تولید شده که امکان شارژ و استفاده از هدفون به صورت همزمان را برای شما فراهم می‌کند. هدفون‌های بلوتوث هم در این سال‌ها تغییرات خوبی داشته و از نظر کیفیت صدا و عمر باتری پیشرفت مناسبی کرده‌اند.

با این حساب، ما و همه خوره‌های موسیقی بالاخره باید با این شرایط کنار بیاییم، چون سرانجام دلیل موجه‌ای برای کنار گذاشتن جک هدفون پیدا شده و این دلیل تمام صفحه شدن تلفن‌های هوشمند است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

محمد

۱۳۹۷/۱۰/۸
هنگ جی جزو برند های متفرقه حساب میشه مهم نیست

حمید

۱۳۹۷/۱۰/۷
الجی وی 40 جک هدفون ندارح؟

Genius Man

۱۳۹۷/۱۰/۷
من شخصا با حذف جک ۳.۵ میلیمیتری موافقم چون به عقیده بنده تنها راه حل ممکن برای سازگاری با این موضوع فرهنگ‌سازی و استفاده از EarPhone یا HandsFree های بی‌سیم است.