خانهاخبار
اینترنت 5G خطرناک یا بی خطر؟

اینترنت 5G خطرناک یا بی خطر؟

نسل پنجم اینترنت کم‌کم در حال تسخیر جهان است و بسیاری از کشورها در حال کار روی شبکه‌های اینترنت 5G خود هستند، شبکه اینترنتی که سرعت را به کاربران هدیه می‌کند و باید از اینترنت چیزی بیشتر از یک شبکه جهانی انتظار داشت؛ اما همان‌قدر که توسعه این نسل از اینترنت امیدبخش است به همان اندازه نیز برخی نگران امواج و مشکلات اینترنت 5G برای انسان ها هستند و بحث‌وجدل‌های بسیاری درباره خطرناک یا بی‌خطر بودن اینترنت 5G در محافل علمی جهان به وجود آمده؛ اما نتیجه این بحث‌ها و نگرانی‌ها چیست آیا اینترنت 5G خطرناک است؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را شفاف و کامل بررسی کنیم.
۱۳۹۷/۱۰/۷

 این روزها اپراتورهای مخابراتی سراسر جهان سخت مشغول کار روی نسل پنجم اینترنت همراه 5G هستند؛ از اپراتورهای مخابراتی اروپایی و آسیایی گرفته تا ایالات‌متحده همه و همه فکر و ذکرشان را بر روی این فناوری جدید گذاشته‌اند. تا جایی که اپراتور مشهور آمریکایی AT & T اولین دستگاه تجاری با پشتیبانی از 5G را بانام تجاری Netgear Nighthawk 5G معرفی کرده است. درباره گوشی‌های هوشمند نیز به‌احتمال‌زیاد اولین موبایل باقابلیت پشتیبانی کامل از 5G اوایل سال 2019 وارد بازار خواهد شد. همه این‌ها نشان می‌دهد که عصر امپراتوری 5G آغازشده است؛ اما این تمام ماجرا نیست و شروع این عصر جدید به شیرینی آنچه تصور می‌کنید نخواهد بود چراکه با شروع کار برج‌های اینترنت 5G در مناطق مختلف جهان ‌نگرانی‌ها نیز آغازشده است. برخی از فعالان حوزه سلامت، محیط‌زیست و فناوری اعلام کرده‌اند که باتوجه به اینکه اینترنت 5G سرعت بیشتری نسبت به نسل قبلی خود یعنی شبکه‌های 4G LTE دارد بنابراین امواج مضر و خطرناک آن نیز بیشتر است؛ اما واقعا این‌چنین است و 5G خطرناک است؟ بگذارید این موضوع را مرحله‌به‌مرحله بررسی کنیم.

از امواج میلی‌متری 5G چه می‌دانیم؟

پیش از اینترنت نسل پنجم، اپراتورها و حامل‌های اینترنتی از باندهایی با فرکانس 600 مگاهرتز تا 2.6 گیگاهرتز بهره می‌بردند تا سرعت بالاتری از اینترنت را در دسترس ما قرار دهند؛ اما درباره 5G نیز اپراتور مخابراتی T-Mobile اعلام کرده که از امواجی با فرکانس 600 مگاهرتز بهره خواهد برد، اپراتور مخابراتی دیگری بانام Sprint نیز اعلام کرده از امواج با فرکانس 2.6 گیگاهرتزی بهره می‌برد اما گفته می‌شود که این امواج به فرکانس‌های 3.5 گیگاهرتز یا 6 گیگاهرتزی و حتی 30 گیگاهرتزی نیز خواهند رسید اینجاست که پای امواج میلی‌متری به میدان باز می‌شود. امواج میلی‌متری در محدوده 30 تا 300 گیگاهرتز قرار دارند. به همین دلیل موجی با فرکانس 30 گیگاهرتز طول تقریبی 10 میلی‌متر دارد و موج 300 گیگاهرتز طولی 1 میلی‌متر دارد؛ بنابراین می‌توان گفت که درصورتی‌که فرکانس‌ها پای خودشان را از حد استاندارد نیز بالاتر بروند به دلیل فناوری جدید این نسل از اینترنت از میلی‌متر فراتر نخواهند رفت.

image


آیا امواج میلی‌متری 5G بی‌خطر است؟

 شاید شما هم شنیده باشید که برخی ادعا می‌کنند که امواج میلی‌متری به‌قدری برای سلامتی خطرناک است که می‌تواند مستقیما روی مغز تأثیر گذاشته و موجب ایجاد اختلال در سیستم عصبی مغز شود؛ اما این ادعا درست نیست و امواج میلی‌متری به‌سلامتی آسیبی نمی‌رساند و تا این حد مضر نیست. انسان‌ها بر روی کره زمین با امواجی خطرناک‌تر از امواج میلی‌متری یعنی امواج الکترومغناطیسی درگیر هستند که فرکانس بیشتر و خطر بیشتری برای انسان‌ها و سلامتی‌شان دارد. گفته می‌شود که امواجی بالاتر از 300 گیگاهرتز برای سلامتی بسیار خطرناک است که طبق ادعای اپراتورهای مخابراتی 5G از این مسئله مستثنی خواهد بود.

امواج فراتر از امواج میلی‌متری چه امواجی هستند؟

آن‌طور که اپراتورهای مخابراتی ادعا کرده‌اند امواج میلی‌متری اینترنت 5G از 30 گیگاهرتز فراتر نمی‌رود اما فراتر از این فرکانس در امواج دیگر وجود دارد امواجی که باید نگران آنها باشیم نه نگران نسل پنجم اینترنت.

ما در اطرافمان با امواجی مانند گاما، اشعه ایکس، فرابنفش، ماکروویو و رادیویی روبه‌رو هستیم که فرکانسی فراتر از امواج میلی‌متری دارند و اگر از حد خود فراتر روند بسیار خطرناک خواهند بود و می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به انسان‌ها، حیوانات و حیات کره زمین وارد کنند. درواقع می‌توان امواج موجود در کره زمین را به دودسته یونیزه و غیر یونیزه تقسیم‌بندی کرد. امواجی مانند امواج رادیویی و ماکرویو که به‌وفور اطراف ما وجود دارد غیر یونیزه بوده و برای سلامتی محیط و حیات کره زمین ضرری ندارد درصورتی‌که از طول‌موج و فرکانس اصلی خود خارج نشوند. در مقابل امواج دیگری همچون امواج فرابنفش، اشعه ایکس و... هستند که در دسته امواج یونیزه تقسیم‌بندی می‌شوند و می‌توانند به‌شدت خطرناک باشند. آن‌طور که اپراتورهای مخابراتی و متخصصان و کارشناسان ادعا می‌کنند امواج میلی‌متری استفاده‌شده در اینترنت 5G غیر یونیزه بوده و خطرناک نیستند و درصورتی‌که در طول‌موج موردنظر مناسب فعالیت کنند تأثیری بر روی سلامتی انسان‌ها نیز نخواهند داشت.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

Arash

۱۳۹۷/۱۰/۱۰
خب بحث اصلی سر انتقال حرارته امواج میلیمتری پوست انسان رو گرم می کنن و امکان داره به همین دلیل خطراتی برای ارگانهای تولید مثلی آدمها داشته باشن.

مهدی

۱۳۹۷/۱۰/۹
خوب،حالا مهندس اینترنت 9gچه ربطی به سایپا و پراید داره؟

Erfan

۱۳۹۷/۱۰/۹
سال 2050 در خارج:اینترنت 9g در حال فرا گیر شدن هست
سال 2050 در ایران : شرکت سایپا خودروی جدیدی با نام پراید شاسی بلند معرفی کرد.

سهيل

۱۳۹۷/۱۰/۷
به زودي در ايران منتظر اينترنت پنج نيم جي هم باشيد

Genius Man

۱۳۹۷/۱۰/۷
به نظر بنده تكنولوژي وايرلس (بي‌سيم) كه به كاربران اجازه مي‌دهد بدون كابل تلفن به اينترنت متصل شوند، هيچ تاثير مضري بر ‌سلامت ندارد. همه وسايل الكترونيكي از جمله وايرلس‌ها ميدان مغناطيسي دارند و تمام انواع ميدان مغناطيسي كه شامل فركانس‌هاي بالا و پايين مي‌شوند، قابل اندازه‌گيري هستند. هر فركانس يك طول موج و حدي از انرژي كوانتومي را دارد.
امواج الكترومغناطيس از نظر علمي 3 مكانيسم دارند كه مي‌توانند بر سلامت ما تاثير بگذارند؛ جريانات الكتريكي در بدن، جريانات گرمايي و اشعه‌هاي رسانا كه البته وايرلس يا تكنولوژي بي‌سيم غيررسانا است. ميزان تاثير اين مكانيسم‌ها به ميزان دفعات قرارگرفتن در معرض امواج و شدت انرژي بستگي دارد. تكنولوژي بي‌سيم هيچ يك از اين 3 مكانيسم نامبرده را در بدن ايجاد نمي‌كند.