خانهاخبار
بررسی وضعیت قیمت خودرو در بازار ایران

بررسی وضعیت قیمت خودرو در بازار ایران

در حالی که رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو از روند نزولی قیمت خودرو خبر می‌دهد، ولی به نظر می‌رسد کمتر کسی به آینده خوش‌بین باشد. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی وضعیت قیمت خودرو در بازار ایران بپردازیم.
۱۳۹۷/۱۰/۲

در حالی که رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو از روند نزولی قیمت خودرو خبر می‌دهد، ولی به نظر می‌رسد کمتر کسی به آینده خوش‌بین باشد. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی وضعیت قیمت خودرو در بازار ایران بپردازیم.

موضوع قیمت خودرو از جمله موضوعاتی است که همیشه در صدر اخبار بوده است و از آنجایی که مسائل مختلف و اظهارنظرهای متفاوت به حواشی و هیجانات پیرامون قیمت خودرو دامن می‌زند، به نوعی همه درگیر این مسئله هستند و اخبار داغ آن را به صورت روزانه پیگیری می‌کنند. در کنار این مقاله برای اطلاع بیشتر به مقاله عدم ثبات قیمت خودرو در بازار؛ مقصر واقعی کیست؟ نیز سری بزنید.

image

یک روز همه منتظر اعلام رسمی افزایش قیمت خودرو هستند و روز دیگر خبرهایی از ارزانی و کاهش قیمت خودرو در بازار به گوش می‌رسد. شاید در لحظه‌ی اول همه احساس خوشحالی و خوش‌بینی داشته باشند، ولی هنگامی که به بازار سر می‌زنند و تفاوت قیمت‌ها را می‌بینند، بیشتر تصور می‌کنند بازی خورده‌اند.

اگر با هر ایرانی درباره‌ی قیمت‌های مختلف از جمله قیمت خودرو صحبت کنید، بعید است به شما نگوید مگر تا حالا چیزی که در این کشور گران شده ارزان هم شده است؟ بنابراین خیلی‌ها هیچ وقت اخبار ارزانی خودرو یا کاهش قیمت‌ها را باور نمی‌کنند.

وضعیت قیمت خودرو در بازار ایران

اما قیمت خودرو در ایران تابع عوامل مختلفی است که باعث می‌شود همیشه آماده هرگونه تغییر یا افزایش قیمت در بازار باشیم. حتی بارها پیش آمده یک جمله‌ی غیرمسئولانه یا اعلام یک خبر شتاب‌زده باعث ایجاد تلاطم در بازار خودرو شده است.

در حالی که خودروسازان با توجه به دلایل خود به شدت پیگیر افزایش قیمت خودرو هستند، دولت و مسئولان کشوری تلویحاً با این موضوع مخالف هستند. خودروسازان داخلی مدعی می‌شوند که افزایش قیمت ارز، بازگشت تحریم‌ها، کاهش صادرات، افزایش دستمزد کارگران، کمبود قطعات و گران شدن مواد اولیه از جمله مواردی است که آنها را مجبور می‌کند تا قیمت خودروهای خود و قیمت خرید ماکسیما را بالا ببرند.

اما در طرف مقابل همین خودروسازان داخلی که بازار را به صورت انحصاری برای خودشان می‌خواهند، خودروهای خود را با شرایط عجیب و غریبی چون مشخص نبودن مدل یا مدت زمان طولانی تحویل، پیش‌فروش می‌کنند.

image

از سوی دیگر با توجه به کاهش عرضه‌ی خودرو در بازار، میزان عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد و همین موضوع باعث شده تا به وجود آمدن بازار سیاه، اختلاف قیمت خودرو در کارخانه با بازار حتی به دو برابر برسد.

البته نباید از این موضوعات غافل شویم که متولی قیمت‌گذاری خودرو و نظارت بر این بازار، مدام در حال تغییر است و سازمان‌ها و نهادهای مختلف همیشه با هم در جدل هستند. از سوی دیگر چند نرخی بودن ارز و بحث دریافت ارز دولتی یا ارز نیمایی نیز به وضعیت کنونی بیشتر دامن زده است.

اما یکی از دلایلی که باعث وضعیت پرتلاطم و وحشتناک امروز در بازار خودرو شده است، سودجویی و سرمایه‌گذاری در این بخش است. بسیاری از مردم با هجوم برای ثبت نام یا خرید خودرو با تصور سرمایه گذاری و سودآوری به سمت خودروسازان هجوم می‌برند. از سوی دیگر دلالان و افرادی که نفوذ و دسترسی دارند، مدل‌های مختلف را در تعداد بالا خریداری می‌کنند و باعث کمبود خودرو و طبیعتا افزایش قیمت آن می‌شوند.

به عنوان مثال با کمی بررسی متوجه می‌شوید که قیمت خرید پراید در کارخانه 22 میلیون و 700 هزار تومان است، ولی قیمت خرید پراید در بازار به 35 میلیون تومان می‌رسد.

قیمت خرید پژو 206 به عنوان یکی از خودروهای پرطرفدار بازار ایران در حالی در کارخانه به 37 میلیون تومان می‌رسد که این خودرو در بازار حدود 61 میلیون تومان برای مدل صفر معامله می‌شود.

اما این تمام ماجرا نیستقیمت خرید تیبا به عنوان یکی دیگر از خودروهای داخلی پرفروش در کارخانه 27 میلیون و 500 هزار تومان است. ولی برای خرید مدل صفر این خودرو در بازار باید 41 میلیون تومان بپردازید.

اوضاع در مورد دیگر مدل‌های پرطرفدار و کم‌فروش بازار فرقی نمی‌کند و به عنوان مثال وضعیت قیمت خرید ساندرو نیز دست کمی از خودروهای نام‌برده شده ندارد.

image

اما این اوضاع نابه‌سامان و عجیب در مورد خودروهای خارجی صفر و کارکرده نیز صادق است. کافی است نگاهی به قیمت خرید سوناتا بیندازید تا ببینید نسبت به گذشته چه افزایش قیمت چشمگیری داشته است و قیمت آن با توجه با افزایش نرخ ارز به صورت نجومی بالا رفته است.

در بازار خودروهای کارکرده نیز شاهد وضعیت مشابهی هستیمقیمت خرید مگان و قیمت خرید ماکسیما به عنوان دو خودروی توقف تولید در بین خودروهای کارکرده داخلی و خارجی نیز به شدت بالا رفته است و شاید کمتر کسی چنین انتظاری را داشت.

اینکه در آینده چه وضعیتی برای بازار خود پیش بیاید مشخص نیست، اما با شرایطی در کشور وجود دارد و گرانی‌های سرسام‌آور بعید است که نسبت به کاهش قیمت خودرو خوشبین باشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

شهاب

۱۳۹۷/۱۰/۳
عجب بررسی بود.....شما شدید به یک نویسنده خوب نیاز دارید....

sajad

۱۳۹۷/۱۰/۲
کاش به یه نتیجه ای میرسیدید

افسر

۱۳۹۷/۱۰/۲
مسخره است روز به روز درآمد کمتر میشه و قیمت ها بیشتر

S,h K

۱۳۹۷/۱۰/۲
سلام
من که نخوندم متن رو ولی تقصیر هیچکی نیست،تقصیر این امریکا لعنتیه که به ماشین که هیچ به نون و پنیرو ماست و نون خشکمونم رحم نکرده!!!!!!!!
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
?