خانهاخبار
تصاویر جدید از وجود آب یخ زده در مریخ خبر می‌دهد

تصاویر جدید از وجود آب یخ زده در مریخ خبر می‌دهد

در جدیدترین تصاویری که توسط آژانس فضایی اروپا منتشر شده، عکسی از یک گودال عظیم آب دیده می‌شود که ظاهرا در تمام طول سال در وضعیت یخ‌زده قرار دارد.
۱۳۹۷/۱۰/۱
image

آژانس فضایی اروپا دو تصویر جدید منتشر کرده که وجود گودالی عظیم از آب یخ‌زده را بر سطح مریخ نشان می‌دهد. اندازه‌ این گودال ۸۳ کیلومتر است و در تمام طول سال به عمق ۱.۸ کیلومتر آب یخ‌زده دارد.

بر اساس محاسبات آژانس فضایی اروپا در این گودال حدود ۲۲۰۰ کیلومتر مکعب آب یخ‌زده وجود دارد.

image

تصاویر این گودال که «کورولف» نام دارد در یکی از گردش‌های مدارگرد مریخ به دور سیاره‌ سرخ در سال ۲۰۱۸ و توسط یک دوربین استریوی با وضوح بالا (HRSC) تهیه شده است. این دوربین در هر مرتبه از گردش به دور این سیاره مجموعه‌ای از تصاویر را به ثبت رسانده. دو تصویری که در بالا می‌بینید حاصل ترکیب پنج مورد از این تصاویر است.

آژانس فضایی اروپا می‌گوید: «علت یخ‌زدگی همیشگی این گوال به خاطر پدیده‌ی جالبی موسوم به تله‌ سرد است که نام آن گویای همه چیز می‌باشد. کف این گودال عمیق است و به صورت عمودی حدود دو کیلومتر با لبه‌ی آن فاصله دارد. عمیق‌ترین بخش گودال کورولف، که حاوی یخ می‌باشد، شبیه یک تله‌ سرد طبیعی عمل می‌کند: هوایی که از بالای این توده‌ یخ می‌گذرد سرد شده و فرو می‌نشیند، در نتیجه‌ی لایه‌ی سردی از هوا ایجاد می‌شود که مستقیما بالای این یخ قرار می‌گیرد.»

«این لایه مثل سپری عمل می‌کند که یخ را پایدار نگه می‌دارد و مانع از افزایش دمای آن می‌شود. هوا رسانای خوبی برای گرما نیست، بنابراین این شرایط را تشدید می‌کند و باعث می‌شود که گودال کورولف همواره یخ‌زده بماند.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)