خانهاخبار
چرا شبکه 5G نمی‌تواند جای Wi-Fi را بگیرد؟

چرا شبکه 5G نمی‌تواند جای Wi-Fi را بگیرد؟

شاید مدت زیادی تا عرضه جهانی 5G یا نسل پنجم ارتباطات باقی نمانده باشد، ولی با وجود سرعت بالای این شبکه، به دلایل گوناگون 5G هنوز نمی‌تواند به این زودی‌ها جای شبکه‌های وای فای را بگیرد.
۱۳۹۷/۹/۲۸
image

با توجه به توانایی شبکه‌های سلولار 5G در فراهم‌سازی اینترنت‌های گیگابیتی و آماده شدن شرکت‌هایی نظیر ورایزن برای عرضه‌ اینترنت 5G خانگی، برخی سازمان‌ها خصوصاً Wi-Fi Alliance در پی آن‌اند که به شما یادآوری کنند که شبکه‌ وای فای هنوز نمرده است. البته اگر می‌گویید از سازمانی با این نام نمی‌شود انتظار دیگری داشت، حق دارید، ولی این سازمان با ذکر دلایلی معقولانه بیان می‌کند که چرا 5G به این زودی‌ها نمی‌تواند جایگزین وای فای باشد.

نخست این که وای فای تقریبا همه جا در دسترس است. در خانه، محل کار، رستوران، کافه و خیلی جاهای دیگر شبکه‌ وای فای وجود دارد. پیاده‌سازی شبکه‌ی 5G به عنوان راهکاری که بتواند ارتباط پایدار به اینترنت را فراهم کند کار زمان‌بری است، و همین باعث می‌شود در مناطقی که تجهیزات آن ارتقا نیافته، خیلی از دستگاه‌ها به استفاده از شبکه‌ 4G برگردند.

علاوه بر این، شبکه‌های سلولار انرژی زیادی مصرف می‌کنند و باتری موبایل‌ها در طولانی مدت پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست، اما Wi-Fi Alliance باور دارد که آن‌ها با عرضه‌ی Wi-Fi 6 و تکنولوژی جدیدی موسوم به Wi-Fi HaLow دست بالا را خواهند داشت. این تکنولوژی به طور اختصاصی برای موبایل و اینترنت چیزها طراحی و بهینه‌سازی شده است. دستگاه‌هایی که از استاندارد HaLow پشتیبانی می‌کنند، به راحتی می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی در مصرف انرژی صرفه‌جویی قابل توجه‌ای داشته باشند.

مضاف بر این، Wi-Fi Alliance همچنان معتقد است که 5G آن‌قدرها هم سریع نیست. با ظهور واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و محتواهای 4K، بخش عمده‌ای از پهنای باند مصرفی اشغال می‌شود. اگر در یک خانه چند تلویزیون برای استریم محتوای 4K وجود داشته باشد، و همزمان یک نفر در حال انجام بازی آنلاین 4K باشد، شبکه‌ی 5G نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از پهنای باند باشد. اگر می‌خواهید در حین انجام بازی‌های آنلاین حداقل تاخیر را داشته باشید، باید بدانید که استفاده از وای فای هنوز راه حل بهتری به حساب می‌آید.

بیانیه‌ی Wi-Fi Alliance متضمن دو پیام است. این بیانیه ضمن ارائه‌ چند دلیل خوب درباره‌ی لزوم استفاده از وای فای در آینده‌ی نزدیک، نشان می‌دهد که شبکه‌های سلولار آن‌قدر قوی شده‌اند که توجه چنین سازمان‌هایی را به خود جلب کرده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید که در سال‌های آینده با عرضه‌ی عمومی Wi-Fi 6 و 5G، کاربران نسبت به کدام یک اقبال بیشتری نشان می‌دهند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

محمد

۱۳۹۷/۹/۲۹
ببنید وای فای یا 3g.4g.5g.در ایران با توجه به این که فیبر نوری با کیفیت بالا وجود ندارد و سرعت سرور های داخل بیشتر از ۹مگابایت میست بدرد ما نمیخوره ولی در کشور های دیگه به علت اسان تر بودن اتصال به 4g.5g صددرصد این شبکه پیشتاز خواهد بود‌.

Ashkan

۱۳۹۷/۹/۲۹
اینترنت چیزها نه اینترنت اشیا
میزنی تو گوگل ترنسلیت حداقل یه ادیتشم کن

رهگذر

۱۳۹۷/۹/۲۸
اینترنت چیزها نشنیدم همان اینترنت اشیا است؟