خانهاخبار
در سال 2019 انتظار چه نوآوری‌هایی را داشته باشیم؟

در سال 2019 انتظار چه نوآوری‌هایی را داشته باشیم؟

با پایان یافتن سال 2018 همچنان می‌توانیم به جلو نگاه کنیم و انتظار داشته باشیم که نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید در سال 2019 کیفیت زندگی ما را بهتر کنند. در این مطلب می‌خواهیم ۹ ترند موردانتظار را با هم بررسی کنیم.
۱۳۹۷/۹/۲۸
image

علی‌رغم سنگ‌اندازی‌هایی که دائما در حوزه‌ تکنولوژی شاهد آن هستیم، بر اساس گزارشات به نظر می‌رسد که سال ۲۰۱۹ پر از اتفاقات جذاب و غافل‌گیرکننده خواهد بود.

در گزارش سالانه شرکت The Innovation Group موسوم به Future 100، از ترندها و تغییرات هیجان‌انگیزی نام برده شده که احتمالا در سال ۲۰۱۹ اتفاق می‌افتد.

در این گزارش گوشه‌ای از موضوعات مهمی که در سال ۲۰۱۹ در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، خوراک، نوشیدنی، زیبایی و سلامتی پیش روی ما قرار دارد به نمایش گذاشته است.

لوسی گرین، رئیس گروه JWT Innovation، در یک مقاله به بخشی از ترندها و نوآوری‌های تکنولوژی اشاره کرده که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ معرفی شود. اما فکر می‌کنید در سال آینده باید منتظر چه چیزهایی باشیم؟

اینترنت اخلاقی

به گفته‌ کارا سوئیشر، خبرنگار روزنامه‌ نیویورک تایمز، شرکت‌های تکنولوژی باید رویکرد فعالانه‌تری در خصوص پیامدهای اخلافی پلتفرم‌ها و محصولات خود اتخاذ کنند.

سازمان عفو بین‌الملل، گروه Access Now و سایر نهادهای مرتبط، در ماه مه ۲۰۱۸ بیانیه‌ای موسوم به بیانیه‌ی تورنتو منتشر کردند که از حق برابر و غیرتبعیض‌آمیزانه در سیستم‌های یادگیری ماشینی محافظت می‌کند.

امروزه، شرکت‌های بیشتری به این مهم پی برده‌اند که محصولاتشان می‌تواند چه مشکلات اجتماعی بزرگی از جمله آسیب‌های ذهنی، انزواطلبی، قلدری سایبری و خودکشی به بار آورد.

تیم برنرز-لی، مبدع وب جهان‌گستر (WWW)، در پستی در وبسایت Medium نوشته بود: «به‌رغم همه‌ فوایدی که وب برای انسان داشته است، ولی این فضا به موتوری برای نابرابری و تبعیض تبدیل شده تا گروه‌های قدرت بتوانند برای برنامه‌های خود از آن استفاده کنند. باور دارم که ما امروز به نقطه‌ مهمی در تاریخ رسیده‌ایم. اعمال تغییرات مثبت برای بهبود این شرایط ممکن و ضروری است.»

شهرهای تکنولوژیک

image

توجه شرکت تکنولوژی کم کم دارد به سوی همه‌ جنبه‌های زندگی و تلفیق این‌ها با راهکارهای تکنولوژیک جلب می‌شود. اکنون طراحی شهری در حال ترکیب شدن با ایده‌هایی است که بستر لازم برای ارتباطات فراعادی را فراهم کند.

غول تکنولوژی علی‌بابا در حال ساخت لایه‌ای از هوش مصنوعی به نام City Brain است و فعلا ویژگی‌های مختلف آن را در شهر هانگژو چین آزمایش می‌کند. در این سیستم از اطلاعات هزاران دوربین خیابانی برای کنترل چراغ‌های راهنمایی، بهینه‌سازی جریان ترافیک، شناسایی تصادفات و استقرار ماموران استفاده می‌شود.

با این حال، نظارت دائمی و تجمیع اطلاعات حاصل از این سیستم می‌تواند ناقض حریم خصوصی باشد و خطرات مختلفی را برای شهروندان به بار آورد.

همزمان با ارائه‌ راهکارهای شرکت‌های تکنولوژی برای مشکلات شهری، طرفداران حریم خصوصی نیز گوش به زنگ هستند تا مردم را نسبت به خطرات سرویس‌های نظارتی بر آزادی شهروندان مطلع کنند.

انسانی کردن تکنولوژی

شرکت‌های تکنولوژی سعی دارد تا با ورود به خانه و بدنمان خود را جزوی از زندگی روزه‌ ما کنند. حرکت به سوی این تکنولوژی از طریق خدماتی خواهد بود که به آرامی با کاربر یکپارچه می‌شوند.

اطلاعات به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و بی‌خطر ارائه می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده که با نقایص و خصوصیات‌های فردی ما همخوانی داشته باشد.

شرکت‌ها تلاش می‌کنند رابطه‌ دوستانه‌تری با کاربر داشته باشند. به عنوان مثال، اوبر از طریق فونت‌های گرد سعی می‌کند ارتباط بهتری با کاربر برقرار کند.

تکنولوژی‌های لحظه‌ای

پیشرفت‌های تکنولوژی قابلیت‌های بیولوژیکی زیادی به دستگاه‌ها و پوشاک ما اضافه کرده، و سعی دارد آن‌ها را به بخشی از بدن کاربر تبدیل کند. محصولات و دستگاه‌هایی که به سرعت با محیط اطراف خود منطبق می‌شوند، نشان می‌دهند که تکنولوژی چقدر شهودی‌تر شده است.

شرکت Reebok در ماه اوت ۲۰۱۸ لباسی معرفی کرد که خود را با حرکات بدن فرد تطبیق می‌دهد. این لباس از موادی ساخته شده که بافت آن با توجه به حرکت کاربر تغییر می‌کند. اگر کاربر در حال حرکت باشد بافت لباس سفت می‌شود تا پوشش بهتری از بدن داشته باشد، و اگر کاربر در حال سکون و استراحت باشد، بافت لباس شل می‌شود.

شرکت پوما هم با همکاری آزمایشگاه طراحی دانشگاه MIT، کفشی طراحی کرده که بر اساس خستگی فرد واکنش‌های متفاوتی دارد.

در کفی این کفش از باکتری‌هایی استفاده شده که به عرق واکنش نشان می‌دهند و اطلاعات بیولوژیکی کاربر را گردآوری می‌کنند. مدارهای الکترونیکی تغییرات را تشخیص داده و اطلاعات مربوطه را دریافت می‌کنند تا به بهبود عملکرد کفش یا جلوگیری از خستگی پا کمک شود.

خوشنودی در شبکه‌های اجتماعی

فشار روزافزون شبکه‌های اجتماعی بر سلامت ذهن افراد تاثیرات منفی زیادی گذاشته است. درگیری و فشار ذهنیِ حاصل از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به ناراحتی، اضطراب و افسردگی بیانجامد.

بر اساس آمارهای دو شرکت Hootsuite و We Are Social، در سراسر دنیا بیش از سه میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

تیم تحقیقات فیسبوک در ماه دسامبر ۲۰۱۷ گفته بود: «وقتی مردم زمان زیادی را صرف دریافت اطلاعات می‌کنند – یعنی فقط می‌خوانند و تعامل برقرار نمی‌کنند – معمولا احساس بدی به آن‌ها دست می‌دهد.»

شرکت‌هایی که ارائه‌دهنده‌ پلتفرم‌های اجتماعی هستند در پی کشف رابطه‌ی میان دریافت شدید اطلاعات و رفتارهای ضداجتماعی می‌باشند. اگر این شرکت‌ها می‌خواهند کاربران خود را از دست ندهند، باید هر چه زودتر روشی حساب‌شده برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی پیدا کنند.

امپراتوری‌های صوتی

image

با توجه به گستردگی عظیم حوزه‌ سرگرمی‌های صوتی و توسعه‌ی فرمت‌های شنیداری، شرکت‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای برای گوش کاربران کرده‌اند. AirPods اپل طوری طراحی شده که کاربر نیازی به برداشتن آن از روی گوشش نداشته باشد.

شرکت اسپاتیفای سرویس اسپات‌لایت را معرفی کرده که محتواهای ویدیویی را با پادکست‌ها ترکیب می‌کند. به گزارش نیویورک تایمز، شرکت Audible، از زیرمجموعه‌های آمازون، از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ تعداد ۷۷ کار صوتی اورجینال منتشر کرده است.

طبق گزارش «تلویزیون و رسانه ۲۰۱۷» از طرف شرکت اریکسون، اکنون ۷۰ درصد از مصرف‌کنندگان تلویزیون و ویدیوها را بر روی موبایل خود تماشا می‌کنند. این میزان از سال ۲۰۱۲ تا به حال دو برابر شده است.

انتظار می‌رود که رشد این الگو همچنان ادامه داشته باشد. بر اساس پیش‌بینی اریکسون تا سال ۲۰۲۰ نیمی از تماشای همه‌ی محتواهای ویدیویی به موبایل منتقل خواهد شد. این آمار و ارقام نشان‌دهنده‌ گرایش کاربران، خصوصا جوانان، به سوی سرگرمی‌های موبایلی است.

چهره‌های ناشناخته‌ی دنیای تکنولوژی

جنبش #MeToo، موج چهارم فمنیسم، و بحث درباره‌ی سلطه‌ی مردان سفید پوست، درست مثل همه‌ی جنبه‌های فرهنگ و بحث‌های پرطرفدار، کم کم اثر زیادی بر همه‌ صنایع گذاشته است.

این تنوع و گوناگونی در حوزه‌ سرگرمی روز‌به‌روز اجبار بیشتری پیدا می‌کند، تا جایی که اکنون حضور کارگردانان و بازیگران گروه‌ها و نژادهای مختلف به موفقیت‌های خوبی در گیشه انجامیده است. پر واضح است که نمایش دیدگاه‌های متنوع اهمیت دارد و به جذب مخاطبان جدید کمک می‌کند.

در کتاب‌ها و فیلم‌های جدید سعی شده با نمایش نقش کمتردیده‌شده‌ زنان در دنیای تکنولوژی و افشای نحوه‌ برخورد با این قشر از جامعه از تجربه‌ کاری زنان در دره‌ سیلیکون حرف زده شود.

سوزان فولر، کارمند سابق اوبر، کسی است که با بیان تجربیات خود از رفتارهای جنسیت‌زده و آزاردهنده به شهرت زیادی در این زمینه رسید. مقاله‌ای او «در خصوص یک سال خیلی خیلی عجیب در اوبر» نام دارد.

اکوسیستم‌های اوبر

image

اوبر به عنوان یکی از بهترین سرویس‌ها و سیستم‌های حمل و نقل به سرعت در حال رشد است. این شرکت در رویداد Elevate Summit در سال ۲۰۱۸ از طرحی برای وسایل نقلیه‌ی برقی با امکان پرواز و فرود عمودی (eVTOL) رونمایی کرد که می‌تواند اولین شبکه‌ شهری وسایل نقلیه‌ هوایی باشد.

اوبر می‌خواهد سرویسی برای همه‌ نیازهای شما باشد. حتی سرویس UberEats هم قرار است تا آخر سال ۲۰۱۸ در اختیار ۷۰ درصد از شهروندان آمریکا قرار بگیرد.

دارا خسروشاهی، مدیر عامل اجرایی این شرکت، گفته بود: «ما می‌خواهیم حالت‌های مختلف حمل و نقل را در اپلیکیشن اوبر به شما ارائه کنیم، تا بتوانید، خواه از طریق اوبر، دوچرخه، مترو یا سایر گزینه، سریع‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید.»

فرمت‌های غیرمنتظره

با ادامه‌ روند تغییر و تحولات فرهنگی، هنرمندان به دنبال این هستند که با جابجا کردن مرزهای علم و هنر توجه مصرف‌کنندگان را جلب کنند.

فرمت‌های دیجیتالی، هوش مصنوعی، تکنولوژی‌های جدید و بازی‌ها، همگی بستری غنی فراهم کرده‌اند تا تولیدکنندگان بتوانند در خلق آثار خود خلاقیت بیشتری به خرج بدهند.

شرکت‌های مختلف با دست گذاشتن روی فرمت‌های عجیب و غریب سعی دارند برای محصولات خود جلب توجه کنند. مثلاً گروه موسیقی Massive Attack، بیستمین سالگرد آلبوم مشهور خود به نام Mezzanineby را با رمزنگاری قطعات این آلبوم در رشته‌های مصنوعی DNA جشن گرفت. این کدهای DNA به صورت محدود در قالب چند قوطی اسپری رنگ سیاه به فروش رسید. هر افشانه از این اسپری حاوی حدود یک میلیون نسخه از این آلبوم موسیقی بود.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید تا رسیدن به این سطح از تکنولوژی هنوز خیلی فاصله داریم؟ شاید هم آن‌قدر فاصله‌مان کم است که نمی‌توانیم تصورش را بکنیم؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید ببینیم چقدر برای پذیرش این تکنولوژی‌ها آماده هستیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Genius Man

۱۳۹۷/۹/۲۸
خوشبحال همه مردم دنیا بجز مردم خاورمیانه خصوصا ما!
چون اونا از این امکانات بهره‌مند میشن ما ده‌ها قرن دیگه هم این‌چیزا رو نمیبینیم.