خانهاخبار
تلفن‌های همراه و ریسک ابتلا به سرطان؛ چگونه از تلفن همراه خود با امنیت بیشتری استفاده کنیم

تلفن‌های همراه و ریسک ابتلا به سرطان؛ چگونه از تلفن همراه خود با امنیت بیشتری استفاده کنیم

در این مطلب به بررسی ارتباط استفاده از تلفن همراه و ریسک ابتلا به سرطان می‌پردازیم، همچنین راه‌هایی برای استفاده مطمئن از تلفن همراه بیان می‌کنیم.
۱۳۹۷/۹/۲۳

اگر شما یک موش نر هستید و بیشتر از 9 ساعت در روز از تلفن همراه 2G یا 3G خود استفاده می‌کنید، بر اساس اعلامیه سازمان ملی سم شناسی (NTP) باید نگران ریسک ابتلا به سرطان باشید. سازمان ملی سم شناسی یافته‌های زیر را پس از انجام یک دهه آزمایش با هزینه 30 میلیون دلار منتشر کرد:

  • شواهد نشان داده قرارگرفتن موش‌های نر در معرض تشعشعات رادیویی (RFR) خطر ابتلا به تومورهای قلبی را در آن‌ها افزایش می دهد. این تومورها از نوع schwannoma (بافت‌های پوشاننده اعصاب) بدخیم بودند.
  • برخی شواهد نشان داده قرارگرفتن موش‌های نر در معرض تشعشعات رادیویی خطر ابتلا به تومورهای مغزی را در آن ها افزایش می‌دهد. این تومورها از نوع گلیوما (glioma) بدخیم بودند.
  • برخی شواهد نیز نشان دادند که قرارگرفتن موش‌های نر در معرض تشعشعات رادیویی خطر ابتلا به تومور در غدد فوق کلیوی را افزایش داده است. این تومورها خوش‌خیم، بدخیم یا از نوع ترکیبی پیچیده بودند.

در این پژوهش پرتو RFR (Radio Frequency Radiation) یک تشعشع رادیویی است، یک پرتو یونیزه نشده (non-ionizing) که تلفن‌های همراه منتشر می‌کنند. همچنین مطالعات نشان داده موش‌های مادر و نوزادان آن‌ها هنگامی که در دوران بارداری و شیردهی در معرض تشعشعات رادیویی قرار می‌گیرند، وزن کمتری خواهند داشت.

اما قبل از این که تلفن همراه خود را در سطل زباله بیاندازید، نکاتی در مورد این یافته‌ها وجود دارد:

  • در این پژوهش تمام بدن موش‌ها در معرض تشعشعات رادیویی قرار گرفته‌ است، نحوه استفاده انسان‌ها از تلفن همراه متفاوت است مگر این که شما یک تلفن همراه غول پیکر داشته باشید یا تمام بدن خود را با تلفن همراه بپوشانید.
  • میزان تشعشعات رادیویی در این پژوهش به طور قابل توجهی بیشتر از میزانی است که شما از یک تلفن همراه دریافت می‌کنید.
  • در این مطالعات میزان تشعشعات رادیویی در تلفن های 2G و 3G مد نظر بوده که در حال حاضر از آن‌ها استفاده نمی‌شود.
  • در این مطالعات شواهدی مبنی بر ابتلا به سرطان در موش‌های ماده دیده نشده است.
  • در آخر، شما احتمالا یک موش نیستید پس خیلی نگران نباشید.

در هر صورت این یافته ها نشان داده‌اند که تشعشعات رادیویی کاملا بی خطر نیستند. ما می‌دانیم که تلفن همراه یک دستگاه است و نه یک شخص بنابراین همانطور که شما یک دستگاه مایکروویو را در آغوش نمی‌گیرید باید در برقراری ارتباط با تلفن همراه خود نیز احتیاط کنید.

علاوه بر این، فواید استفاده از تلفن همراه از پیامدهای احتمالی که برای سلامتی انسان دارد پیشی گرفته است. با توجه به زمان بر بودن مطالعات سازمان ملی سم شناسی در مورد تشعشعات رادیویی و پیشرفت تکنولوژی از زمان آغاز این تحقیقات به نظر می‌رسد قبل از هر گونه اظهار نظر قطعی نیاز به تحقیق بیشتر در مورد خطرات احتمالی استفاده از تلفن همراه وجود دارد.

image

ممکن است بخواهید 10 اقدام احتیاطی زیر را برای پیشگیری از پیامدهای احتمالی برای سلامتی انجام دهید:

  • تلفن همراهتان را در دورترین فاصله از بدن و سر خود قرار دهید. تلفن همراهتان را در لباس زیر خود قرار ندهید. تلفن همراه خود را به سرتان نبندید.
  • قبل از رفتن به رختخواب مکان تلفن همراه خود را چک کنید. شما نمی‌خواهید از خواب بیدار شوید و ببینید تلفن همراهتان در کنار شماست.
  • هر زمان که می‌توانید از بلندگو یا هدست استفاده کنید. این کار به افزایش فاصله تلفن همراه و مغز شما کمک می‌کند. به علاوه فشار دادن مداوم یک شی بر روگوش اصلا راحت نیست.
  • هنگامی که سیگنال تلفن همراه شما ضعیف است سعی کنید از تلفن استفاده نکنید. وقتی آنتن شما ضعیف است (یک یا دوخط نشان می‌دهد) گوشی میزان تشعشعات رادیویی خود را در تلاش برای اتصال، تقویت می‌کند.
  • از تلفن همراه برای دانلود فایل‌های با حجم زیاد یا تماشای فیلم‌های ویدیویی طولانی استفاده نکنید. این کار باعث افزایش میزان تشعشعات رادیویی منتشر شده از تلفن همراه می‌شود. بهتر است تا رسیدن به دستگاهی که به Wi-Fi متصل است صبر کنید.
  • هنگام خرید تلفن همراه به برچسب میزان انتشار تشعشعات رادیویی دقت کنید. میزان انتشار تشعشعات رادیویی در دستگاه‌های مختلف متفاوت است.
  • هنگامی که با تلفن صحبت نمی‌کنید از هدست استفاده نکنید. حتی زمانی که از هدست استفاده نمی‌کنید میزان کمی تشعشع رادیویی منتشر می‌کند.
  • در صورت امکان تلفن خود را در حالت پرواز قرار داده یا خاموش کنید. تلفن همراه مانند تستر است اگر خاموش باشد صدمه کمتری می‌زند.
  • به محافظ‌های RFR یا دستگاه‌هایی که ادعا می‌کنند تشعشعات رادیویی را کاهش می‌دهند اعتماد نکنید. بسیاری از این دستگاه‌ها حتی ممکن است میزان تشعشعات رادیویی را افزایش دهند.
  • زمان استفاده از تلفن همراه را کاهش دهید. شما می‌توانید با کم کردن مدت زمان تماس‌های تلفنی میزان استفاده از تلفن همراه را کاهش دهید.

تکنولوژی به خودی خود نه خوب است و نه بد، بلکه به گفته اریک کلپتون "به شیوه‌ای بستگی دارد که از آن استفاده می‌کنید."

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)