خانهاخبار
5 ویژگی خاص اسنپدراگون 855 که احتمالا در Galaxy S10 می‌بینیم

5 ویژگی خاص اسنپدراگون 855 که احتمالا در Galaxy S10 می‌بینیم

اسنپدراگون 855 جدیدترین تراشه‌ی شرکت کوآلکام است که با پشتیبانی از برخی ویژگی‌های خاص از جمله تصویربرداری 8K، گیمینگ با True HDR و تصویربرداری بوکه می‌تواند تحول قابل ملاحطه‌ای در تلفن‌های هوشمند سال آینده، و خصوصا گلکسی S10، به وجود آورد.
۱۳۹۷/۹/۱۸

عرضه اسنپدراگون ۸۵۵ شاید بهترین اتفاقی باشد که می‌تواند برای گلکسی S10 رقم بخورد، چرا که این تراشه از شبکه‌ی 5G پشتیبانی می‌کند.

مدتی است که کوآلکام در بسیاری از حوزه‌ها پیشگام شده و پیشرفته‌های زیادی را در زمینه‌ی برخی از قابلیت‌های موجود مثل GPS دو فرکانسه رقم زده است، بنابراین این تراشه می‌تواند بهترین پردازنده برای تلفن‌های اندرویدی سال آینده باشد. در ادامه به ۵ مورد از قابلیت‌های جدید این تراشه می‌پردازیم که در کنار افزایش سرعت و کارآمدی، به بهبود عملکرد تلفن‌های هوشمند کمک می‌کنند:

تصویربرداری با HDR10+ و اجرای بازی‌ها با True HDR

فرمت جدید HDR10+ برای تصویربرداری و نمایش ویدیوهایی است که دارای گستره‌ی تصویری پویا هستند. کوآلکام می‌خواهد پشتیبانی از این ویژگی را به اسنپدراگون ۸۵۵ بیاورد تا کاربران بتوانند به شکلی حرفه‌ای‌تر از گذشته ویدیو ضبط کنند.

اجرای بازی‌ها با True HDR نیز نوآوری دیگری است که به این تراشه اضافه می‌شود، ولی برای استفاده از این قابلیت باید بازی‌هایی پیدا کنید که از این ویژگی پشتیبانی کنند. البته در حال حاضر می‌توانیم به قابلیت Physically Based Rendering دل‌خوش باشیم که در پردازنده‌ی گرافیکی دستگاه قرار دارد و اجازه می‌دهد که بافت‌ها به شکلی واقع‌گرایانه‌تر به نمایش دربیایند.

image

3D Sonic برای اسکن اثر انگشت از روی نمایشگر

کم‌کم داریم وارد عصری می‌شویم که همه‌چیز از روی صفحه نمایش انجام خواهد شد. انتظار می‌رود گلکسی S10 اسکن اثر انگشت را به روی نمایشگر منتقل و انقلابی در بازار ایجاد کند. این‌جاست که نقش کوآلکام حیاتی می‌شود. ظاهراً این شرکت قرار است اسکنر اولتراسونیک نسل دوم خود را به تلفن هوشمند سامسونگ بیاورد و با پشتیبانی از قابلیت اسکن سریع‌تر در سطح سیستم و صدور امن مجوز برای ذخیره‌سازی اطلاعات به این فرآیند کمک کند.

این سازوکار بیومتریک اسکن شما را یاد می‌گیرد و با گذشت زمان شناسایی الگوهای اثر انگشت‌تان را بهبود می‌بخشد. این فن‌آوری قادر است از روی شیشه‌ای با ضخامت ۱ میلی‌متر اثر انگشت کاربر را تشخیص دهد.

GPS دو فرکانسه

هرچند این قابلیت همین الان هم در شیائومی می ۸ و هوآوی میت ۲۰ پرو وجود دارد، ولی کوآلکام می‌خواهد پشتیبانی کامل از GPS دو فرکانسه را در اختیار همه‌ی موبایل‌هایی قرار دهد که به اسنپدراگون ۸۵۵ مجهز می‌شوند. بدین ترتیب تشخیص GPS در شهرهای شلوغی که پر از برج‌های بلند هستند بسیار دقیق‌تر خواهد شد. پشتیبانی از ماهواره‌هایی که خارج از سیستم GPS آمریکا هستند، مثل GLONASS روسیه، QZSS ژاپن، BeiDou چین و Galileo اروپا، از نسخه‌ی نوقا به سیستم عامل اندروید اضافه شده بود.

با این حال در اندروید پای امکان آزمایش و استفاده از سایر روش‌های تخمین دقیق موقعیت، مثل استفاده از شتاب‌سنج، یا سنسورهای فشارسنج ارتفاع، در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت. در این نسخه پشتیبانی از «فرکانس دوگانه» هم اضافه شد تا گیرنده‌ی GPS بتواند از هر ماهواره، و در فرکانس‌های مختلف، بیش از یک سیگنال رادیویی دریافت کند.

این کانال‌ها در سیستم GPS آمریکا L1 و L5 است و تلفن‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۵۵ نیز از همین کانال‌ها پشتیبانی خواهند کرد. با این کار، بدون نیاز به تراشه‌های اضافی، زمان جستجو و موقعیت‌یابی تا حد زیادی کاهش یافته، و دقت آن افزایش می‌یابد.

پخش ویدیو با فرمت 8K 360 VR

جزئیاتی که در ویدیوهای واقعیت مجازی به تصویر کشیده می‌شود به متغیرهای زیادی – از فشرده‌سازی محتوا گرفته تا کیفیت لنز دستگاه VR – وابسته است، اما با اطمینان می‌توان گفت که کیفیت 8K جزئیات بهتری نسبت به 4K دارد. اسنپدراگون ۸۵۵ قابلیت پخش ویدیو با فرمت 8K 360 VR را دارد. در آزمایشی که به تازگی با Gear VR بر روی گلکسی S9 صورت گرفت، مشخص شد که این فرمت نسبت به ویدیوهای 4K VR بهتر است. البته این قابلیت مصرف پردامنه‌ای ندارد، چون می‌توانیم حدس بزنیم که حجم این ویدیوها چقدر است، با این حال این ویژگی نشان می‌دهد که اسنپدراگون ۸۵۵ چه توانی دارد. برای بررسی کیفیت 8K در برابر 4K می‌توانید از سرویس استریم Visbit استفاده کنید. تصویر زیر مقایسه‌ای میان این دو فرمت ویدیویی را نشان می‌دهد.

image

تصویربرداری بوکه در حالت پرتره با فرمت 4K

اسنپدراگون ۸۵۵ یک پردازنده‌ی تصویر جدید (ISP) موسوم به Spectra 380 دارد که در عصر تصاویر پردازشی می‌تواند کمک شایانی به موبایل‌های مجهز به این تراشه بکند؛ عصری که در آن پیکسل‌های گوگل و آیفون‌های اپل با پردازنده‌ی A12 به موفقیت بزرگی دست یافته‌اند. کوآلکام می‌گوید این قابلیت به لطف روشی موسوم به CV-ISP میسر شده که می‌توانیم از آن در ضبط ویدیو هم استفاده کنیم.

برای مثال پردازنده‌ی Spectra 380 می‌تواند مثل میت ۲۰ پرو به تصویربرداری بوکه بپردازد؛ یعنی با افزایش گشادگی دوربین پس‌زمینه‌ی پشت سر سوژه را محو کند و با فرمت 4K HDR در حالت پرتره به تصویربرداری با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه بپردازد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

نوید

۱۳۹۷/۹/۱۸
هیولای کی بودی !؟

Pourya

۱۳۹۷/۹/۱۸
ممنون از اطلاع رسانی خوبتون