خانهاخبار
آیا وصل بودن دائمی شارژرها به برق اشکالی دارد؟

آیا وصل بودن دائمی شارژرها به برق اشکالی دارد؟

اکثر کاربران همیشه شارژرهای خود را در حالی که به برق وصل است رها می‌کنند و هر وقت که لازم باشد دستگاه‌هایشان را به آن وصل می‌کنند. اما آیا این وصل بودن دائمی اشکالی ندارد؟ در این صورت چه‌قدر برق مصرف می‌شود؟ چه خطرات دیگری ممکن است به وجود بیاید؟
۱۳۹۷/۹/۱۸

در میدان دید اکثر افراد اهل تکنولوژی مطمئنا شارژرهای زیادی برای تلفن هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ دیده می‌شود. حتی ممکن است برای هدفون بی‌سیم یا دستیار شخصی‌تان هم شارژر داشته باشید. پس روی هم رفته تعداد شارژرهایی که به پریز برق وصل هستند زیاد است، شارژرهایی که شاید هیچ دستگاهی به آن‌ها وصل نباشد.

در این صورت ممکن است بپرسید این شارژرها چه مقدار برق مصرف می‌کنند؟ آیا باید آن‌ها را از پریز بکشیم؟ آیا رها کردن آن‌ها در حالی که به پریز وصل هستند ایمن است؟

برای پاسخ دادن به این سوالات به جای حدس زدن می‌توانیم تست‌های مختلفی انجام دهیم. یکی از ابزار موجود برای این کار WattsUp? PRO است که می‌توان از آن برای اندازه‌گیری مصرف برق هر دستگاه استفاده کرد. اگرچه WattsUP? PRO ابزاری تخصصی است، اما می‌توان آن را از فروشگاه‌های آنلاین یا مغازه‌های الکتریکی برای اندازه‌گیری مصرف برق تهیه کرد.

نکته: هزینه‌ی مصرف برق به صورت کیلووات ساعت (KW h یا ۱۰۰۰ وات) محاسبه می‌شود که معادل ۳.۶ میلیون ژول انرژی است. اگر دستگاهی که ۱۰۰۰ وات مصرف برق دارد یک ساعت کار کند، مصرف آن ۱ کیلووات ساعت خواهد بود، اما اگر مصرف دستگاهی ۱۰۰ وات باشد، ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا ۱ کیلووات ساعت برق مصرف کند.

image

بر اساس اطلاعات مربوط به ماه سپتامبر ۲۰۱۸ از اداره‌ی اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین هزینه‌ی ۱ کیلووات ساعت برق در ایالات متحده حدود ۰.۱۳ دلار است. گران‌ترین هزینه‌ی برق در کشور آمریکا مربوط به ایالت هاوایی است که در آن‌جا قیمت هر کیلووات ساعت ۰.۳۲ دلار محاسبه می‌شود.

برای انجام این آزمایش یک شارژر آیفون را (بدون این‌که دستگاهی به آن وصل باشد) به مدت چند روز به برق وصل و آن را رها کردیم. غافل‌گیرکننده نبود که شارژر تلفن‌های هوشمند، حتی اگر هیچ دستگاهی به آن وصل نباشد، برق مصرف می‌کند. اما مصرف برق آن چه‌قدر است؟

طبق آزمایشاتی که انجام شد، شارژر آیفون ماهانه حدود ۱۳۰ وات برق مصرف می‌کند، بنابراین مصرف سالیانه‌ی آن ۱.۵ کیلووات می‌شود، از این رو هزینه‌ی برق آن ۰.۲۰ دلار است. این مبلغ حتی در ایالت هاوایی هم از ۰.۴۷ دلار فراتر نمی‌رود.

با توجه به پایین بودن مصرف برق و هزینه‌ی آن، اگر می‌خواهید در مصرف برق صرفه‌جویی کنید، جدا کردن این شارژرها از برق تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند. حتی اگر پنج شارژر داشته باشید که ۲۴ ساعت شبانه‌روز به برق وصل‌اند، متوسط مجموع هزینه‌ی برق آن‌ها سالانه حدود یک دلار می‌شود.

با این حال، نکات دیگری وجود دارد که بهتر است آن‌ها را مدنظر داشته باشید:

  • چند شارژر دارید که دائما به برق وصل است؟ هرچه تعداد آن‌ها بالاتر برود، هزینه‌اش بیشتر می‌شود.
  • حتما می‌دانید که شارژرهای مختلف مصرف برق متفاوتی دارند. هرچه شارژر بزرگ‌تر باشد، احتمال مصرف برق آن بالاتر می‌رود.
  • شارژرهای غیراصل می‌توانند برق خیلی بیشتری مصرف کنند (ممکن است این رقم تا ۲۰ برابر افزایش یابد).
  • شارژرها می‌توانند داغ شوند، و اگر آن‌ها را زیر لباس یا کتاب بگذارید، دمای آن‌ها افزایش می‌یابد. پس باید حواستان به این مسئله باشد.

مضاف بر این، به این فکر کنید که وصل بودن دائمی شارژرها به برق چه هزینه‌ای برای محیط‌ زیست دارد. وقتی میلیون‌ها شارژر به صورت ۲۴ ساعته به برق وصل باشد، سالانه میلیون‌ها کیلووات انرژی مصرف می‌شود. و هر کیلووات ساعت برق تولیدی مساوی است با انتشار ۴۵۰ گرم گاز کربن‌دی‌اکسید به اتمسفر زمین. با در نظر گرفتن این نکته، شاید بهتر باشد که همه‌ی ما وقتی از شارژرهایمان استفاده نمی‌کنیم آن‌ها را از برق بکشیم.

همچنین، می‌توانید از پریزهای هوشمندی استفاده کنید که امکان کنترل از راه دور دارند. طبق تجربه‌، وقتی یک دستگاه را از برق می‌کشیم و دستگاهی دیگری به جای آن وصل می‌کنیم، این کار خودش برق زیادی مصرف می‌کند، ولی اگر از پریزهای هوشمند استفاده کنید، به‌راحتی می‌توانید جریان برق هر دستگاهی که خواستید را قطع و وصل نمایید. یا شاید بهتر باشد در انتهای هر روز، برق دفتر محل کار خود را قطع کنید، یا در خانه، وقتی می‌خواهید بخوابید، شارژرها را از پریز بکشید.

از نظر ایمنی، بهتر است همیشه از تجهیزات باکیفیت استفاده کنیم. وسایل ارزان و بی‌نام و نشان می‌توانند خیلی زیان‌بار باشند و اتفاقات بدی را برای شما رقم بزنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

مرتضی

۱۳۹۷/۱۰/۲
باسلام
با توجه به وصل بودن شارژرها به برق از عمر آنها کم میشود چون برق در داخل ترانس جریان دارد

Sina_H

۱۳۹۷/۹/۱۹
سلام.امکانش وجود داره که شارژرمشکل پیدا کنی.مثلا دوست بنده همیشه شارژرش به برق وصل بود دوسه هفته پیش همون توی برق شارژرش سوخته بود و مجبود شد دوباره یکی بخره.ولی خودم همیشه از برق جداشون میکنم

Hadi

۱۳۹۷/۹/۱۸
برای خود شارژر ها مشکلی پیش نمیاد؟

امیر

۱۳۹۷/۹/۱۸
ما تو خونمون ۱۰ تا پریزه به همشونم یه شارژر تلفن وصله بدون استفاده الان رفتم همه رو کندم.برام سوال بود همیشه این مسیله خیلی جالب بود.تشکر