خانهاخبار
بررسی اهمیت نقش گوشی‌های میان رده در صنعت تلفن همراه

بررسی اهمیت نقش گوشی‌های میان رده در صنعت تلفن همراه

در رده‌بندی گوشی‌های هوشمند، گوشی‌های میان رده جایی مابین پرچمداران و گوشی‌های رده پایین قرار می‌گیرند و هدفشان این است که امکاناتشان را تا حد امکان نزدیک به دسته اول، یعنی پرچمداران، و قیمت نهایی را تا حد امکان نزدیک به دسته دوم نگه دارند. در این مطلب به بررسی اهمیت وجود این گوشی‌ها می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۹/۹
image

گوگل پیکسل 3 و 3 ایکس چندی پیش معرفی شدند و این شرکت امیدوار است با عرضه این دو محصول رده بالای خود در آستانه تعطیلات سال نو آمار فروش درخور توجهی را تجربه کند اما، با توجه به نقاط ضعف و قوتی که در مورد آیفون 10 اس و گلکسی نوت 9 و همچنین آیفون 4 و پیکسل‌ها شاهد بودیم، حال به این نکته کاملا واقفیم که هر گوشی هوشمندی ارزش هزینه 1000 دلاری را ندارد، حتی اگر توانایی باز کردن قفل صفحه از طریق تشخیص چهره را داشته باشد.

گوشی‌های میان رده مثل نوکیا 7.1 350 دلاری و موتو z3 480 دلاری شاید در مقایسه با این گوشی‌های گرانقیمت رده بالا ویژگی‌های هیجان انگیز و نام‌های به یاد ماندنی نداشته باشند و به نظر کسالت‌آور برسند اما، هدف مهمی را دنبال می‌کنند : این گوشی‌های نیمه قیمتی از جزیره گوشی‌های ارزان قیمتی که از حداقل امکانات برخوردارند، پلی می‌زنند به سرزمین گوشی‌های رده بالا که حداکثر امکانات و کارایی را دارند؛ در واقع حضور گوشی‌های میان رده به مشتریان این امکان را می‌دهد تا در ازای پرداخت قیمتی مناسب، تلفن همراهی را خریداری کنند که از امکانات قابل قبولی برخوردار است.

طبق گفته  IHS Markit، گوشی‌های میان رده تقریبا یک سوم آمار فروش تلفن همراه در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهند. این شرکت تحلیلگر معتقد است که این گوشی‌ها قیمتی بین 150 تا 399 دلار دارند (که البته در حال حاضر محدوده 300 تا 600 دلار واقع بینانه تر بنظر می‌رسد.) و در کشورهای در حال توسعه و کشورهایی مانند چین، در ازای پرداخت هزینه‌ای که در واقع معادل بخشی از قیمت گوشی‌های پرچمدار گرانقیمت است، عملکرد خوب و قابل اطمینانی را ارائه می‌دهند، این امر در بازارهای حساس به قیمت و همچنین کشورهایی که بدلیل وضع مالیات و تعرفه‌ها قیمت‌ کالاها نسبتا بالاست، راه حل بسیار مناسبی بنظر می‌رسد.

به گفته  IHS Markit، حتی در بازارهای بالغ مانند ایالات متحده نیز، که در آن گوشی‌های میان رده حداکثر 10 درصد از کل فروش گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند، این گوشی‌های نیمه قیمتی همچنان نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند. به عنوان مثال اگر فردی گوشیش را گم کند یا آسیبی جدی به آن وارد شود، به جای پرداخت حقوق یک ماهش برای این هزینه پیش بینی نشده، احتمالا ترجیح می‌دهد که یک گوشی ارزان تر از سایت هایی نظیر  Amazon، Best Buy،NewEgg  یا وب سایت سازنده خریداری کند.

علاوه بر این گوشی‌ها‌ی میان رده انتخاب خوبی برای نوجوانان نیز هستند چرا که بیشتر از سایرین مستعد گم کردن یا آسیب رساندن به تلفن همراهشان هستند و البته نباید فراموش کرد که مشتری دیگر این گوشی‌ها افرادی هستند که نسبت به ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های نسل بعدی چندان مشتاق و کنجکاو نیستند.

به عنوان گل سرسبد رده قیمتی متوسط می‌توان به گوشی OnePlus 6T، اشاره کرد که حدود 550 دلار قیمت گذاری شده است، این گوشی در راستای تحقق استراتژی شرکت سازنده عرضه شده است: ارائه محصولاتی مجهز به پیشرفته‌ترین امکانات در ازای نیمی از قیمت محصولات مشابه در برندهای اصلی. به عنوان مثال گوشی مذکور از پردازنده کوالکام اسنپدراگون 845  بهره می‌برد، یعنی همان پردازنده‌ای که در گلکسی اس 9، نوت 9 و ال‌جیV40  بکار رفته است، دوربینش توانایی ثبت عکس‌هایی با کیفیت عالی دارد و از نسخه به روز شده اندروید نیز بهره‌مند است .

هرچند شکاف موجود بین گوشی‌های پرچمدار 1000 میلیون دلاری مثل نوت 9 یا آیفون 10 اس و گوشی‌های ارزان قیمتی که میانگین قیمت 250 دلاری دارند، فرصت بینظیریست برای تولید گوشی‌هایی که از نظر امکانات و قیمت مابین این دو محدوده قرار می‌گیرند، با این حال گوشی‌های میان رده چندان که باید در جلب توجه مخاطبین موفق نبوده‌اند و باید گفت که فروش این گوشی‌ها که مجهز به صفحه نمایشی مناسب، دوربینی عالی، عمر باتری قابل قبول و پردازنده کاملا کاربردی هستند بسیار سخت‌تر از فروش پرچمداران گرانقیمت یا گوشی‌های ارزان قیمت رده پایین است!

اگر شما یک موبایل فتوگرافر هستید و باید از تنظیمات دستی و پیشرفته دوربین بهره ببرید و یا عکس‌ها را از طریق گوشی چاپ می‌کنید، پس به طور قطع نیاز به یک گوشی پرچمدار دارید که مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم عکاسیست اما، در صورتی که به ندرت عکس و متنی را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید و اینستاگرام نقش بسیار کمرنگی در زندگی روزمره شما دارد، شاید دوربین تعبیه شده روی یکی از گوشی‌های میان رده به خوبی نیازهایتان را مرتفع کند.

آیا تولید گوشی‌های میان رده به مرحله افول رسیده‌ است؟

شواهدی حاکی از احتمال افول در بخش میانی بازار گوشی‌های میان رده وجود دارد. با حذف آیفون SE از فروشگاه آنلاین اپل در ماه سپتامبر، اپل فعالیت در بازار گوشی‌های میان رده را متوقف کرده است. (البته هنوز هم گزینه‌هایی مثل آیفون 7 و 7 پلاس با قیمت 440 دلار و 569 دلار در دسترس کاربران قرار دارد.) این حرکت ممکن است خبر از آغاز تغییر و تحولی چشمگیر در این صنعت داشته باشد.

وین لم، تحلیلگر اصلی IHS Markit در این بار ه می‌گوید: «[به نظر می رسد اپل] بر اساس تصمیمی آگاهانه اقدام به حذف این فضای تولیدی کرده است.» گویا این شرکت قصد دارد تنها در حوزه گوشی‌های رده بالای هوشمند به کار و رقابت بپردازد که البته با توجه به وضعیت کنونی بازار جهانی، این تصمیم احتمالا بهترین استراتژی رو به جلو برای کسب و کار این شرکت است.

با این وجود، این گوشی‌ها که هدفشان ارائه حتی المقدور امکانات موجود در گوشی‌های رده بالا در ازای قیمتی مقرون به صرفه است، هنوز هم تقاضای جهانی  دارند.

از طرفی با رسیدن قیمت گوشی‌های رده بالا به مرز 1000 دلار و ادامه این روند صعودی، احتمالا میزان درخواست برای گوشی‌های میان‌رده که موجب صرفه جویی صدها دلار می شوند، افزایش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد و دیگر فقدان ویژگی‌هایی مثل پنج دوربین ضدآب و یا شارژ بی سیم چندان حائز اهمیت نخواهد بود.

در واقع تا زمانی که دوربین و عمر باتری این گوشی‌ها به اندازه کافی مناسب باشد و به شما امکان برقراری ارتباط با جهان را بدهد، این گوشی‌های به ظاهر خسته کننده پول بیشتری را در جیبتان نگه می‌دارند و باعث صرفه‌جویی هزینه‌ای حدود 500 دلار می‌شوند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

شروین

۱۳۹۷/۹/۱۴
هزار دلار واسه ما 15میلیون هست . . . توی آمریکا حداقل ( حـداقل یعنی : گارسون رستورانشون که تحصیلاتشم واسه شغلش ملاک نیست ) حقوقشون در سال 2018 عبارت انداز 4000هزار دلار یعنی گرون ترین گوشی روز رو بخوان بگیرن یـــک چــهـارم حقوق یک ماهشون میشه . . . ولی تو ایران یک میلیون و صدوهفتاد هزار تومن حقوق منِ فوق لیسانس هست و یه آیفون 2018 بالای 15میلیون واسم هزینه داره . . . چنین ایــرانــی واسه زندگی داریمااااا

Marsad

۱۳۹۷/۹/۱۱
من یکی اگه میلیاردرم باشم ۱۰۰۰ دلار (۱۵میلیون تومن) بابت ی گوشی نمیدم
چه خبرشونههههههه!