خانهاخبار
گوشی منعطف ال جی چه نام دارد؟ Foldi, Duplex یا Flexi؟

گوشی منعطف ال جی چه نام دارد؟ Foldi, Duplex یا Flexi؟

ال جی هم مانند سامسونگ و هوآوی یک گوشی هوشمند منعطف با پنل نمایش تاشو را در دست توسعه دارد. این کمپانی حالا اسامی مختلفی را برای گوشی‌های هوشمند آینده خود به ثبت رسانده است که در این میان به نظر می‌رسد Foldi، Flexi و Duplex به این گوشی خلاقانه مربوط باشند.
۱۳۹۷/۹/۵

کمپانی ال جی چندی پیش رسما تأیید کرد که یک گوشی هوشمند منعطف را در دست توسعه دارد و حالا چند نام تجاری تازه را به طور رسمی به ثبت رسانده است که به نظر می‌رسد به همین دسته از محصولات خلاقانه و سطح بالا تعلق داشته باشند. این خبر ابتدا توسط وبلاگ LetGoDigital منتشر که ادعا کرد اسامی ثبت شده Duplex، Foldi، Flex، Solid، Solidis، XB و XF هستند. برخی از این اسامی مشخصا به دستگاه‌های تاشو و یا خم شو اشاره دارند و همچنین به طور کلی اینگونه به نظر می‌رسد که این کمپانی کره‌ای قصد دارد سری کاملا مجزایی را در آینده نزدیک از محصولات هوشمند خود معرفی کند.

این اسامی همگی توسط EUIPO اروپا به ثبت رسیده‌اند و متعلق به گوشی‌های هوشمند هستند. این اسامی به جز Flex و X پیش از این هرگز توسط ال جی برای مقاصد تجاری مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. Flex و Foldi انتخاب‌های معمولی برای اولین گوشی هوشمند منعطف ال جی به نظر می‌رسند اما سایر اسامی کمی مرموز هستند. همان‌طور که می‌دانید، ثبت رسمی پتنت‌ها و اسامی هرگز تضمین استفاده برندها از این طراحی‌ها نبوده‌اند و شاید این نام‌های تجاری هرگز در آینده مورد استفاده قرار نگیرند.

image

کمپانی ال جی 5 سال پیش گوشی LG G Flex را به عنوان اولین گوشی با بدنه و صفحه نمایش خمیده روانه بازار کرد. این گوشی با پنل نمایش P-OLED خمیده خود توانست بسیاری کارشناسان و کاربران را مبهوت خود سازد اما متاسفانه موفق نشد به فروش خوبی در بازار دست یابد. ال جی کار خود را همچنان ادامه داد و در ابتدای سال 2015 هم از گوشی G Flex2 پرده برداشت. این گوشی هم با استقبال خوبی مواجه نشد و ال جی پس از شکست در فروش آن پرونده گوشی‌های خمیده Flex را برای همیشه بست. در همین حال سامسونگ در پی توسعه نوعی پنل نمایش خمیده بود و اولین طرح خود را در قالب گوشی Galaxy S6 Edge و در اوریل سال 2015 توسعه داد و روانه بازار کرد. این رقیب سرسخت ال جی همچنان به روند توسعه چنین طراحی خمیده‌ای ادامه می‌دهد و تا امروز پرچمداران متعددی را با پنل نمایش خمیده عرضه کرده است. علاوه بر این به نظر می‌رسد که سامسونگ اصلا قصد ندارد امضای پنل خمیده از دو طرف را به این زودی‌ها از محصولات خود جدا کند.

کمپانی ال جی در سال 2016 X Screen را معرفی و پس از آن از X Cam و X Power پرده برداشت. بدین ترتیب پیش بینی می‌شود که ثبت نام‌های تجاری XB و XF به همین گوشی‌ها مرتبط بوده و ال جی هم به دنبال توسعه آن سری به خصوص باشد. نسل تازه برای اغلب مدل‌های این سری مدتهاست که توسعه داده نشده و تنها X Power بود که با عرضه X Power2 در نیمه سال 2017 ادامه یافت. این سازنده همچنین ماه گذشته گوشی تنومند و مقاوم اما همچنان پایین رده LG X Venture را با مجوز IP68 و مجوز مقاومت نظامی MIL-DTS 810G معرفی کرد. هر دو نام Solid و Solidis می‌توانند نشان دهنده یک دستگاه مقاوم و اصطلاحا Rugged دیگر از این کمپانی باشند. پرچمداران فعلی ال جی از دو مجوز IP68 و MIL-STD-810G بهره می‌برند و البته هیچکدام بدنه ضخیمی ندارند. از طرفی تازه‌ترین گزارش‌های مالی نشان می‌دهد که ال جی اخیرا در فروش برخی گوشی‌های خود مخصوصا دستگاه‌هایی که ارزشی بالاتر از قیمتشان عرضه می‌کنند، به موفقیت دست یافته است. بدین ترتیب احتمال ادامه یافتن سری‌های X حتی در شکل و قالبی متفاوت از آنچه پیش‌تر معرفی شده است، غیر منطقی نخواهد بود.

ال جی تنها کمپانی نیست که در تلاش است گوشی هوشمندی را با صفحه نمایش منعطف تاشو معرفی کند و احتمالا اولین هم نخواهد بود. هر دو کمپانی سامسونگ و هوآوی در آخرین مرحله‌های توسعه محصولات منعطف خود هستند و به زودی از آن‌ها رونمایی خواهند کرد. برخی منابع می‌گویند که اولین گوشی هوشمند منعطف هوآوی احتمالا از سری Mate معرفی می‌شود و Flex یا Flexi نام دارد. این دو نام تجاری ثبت شده توسط هوآوی شبیه به اسامی به نظر می‌رسند که ال جی هم برای گوشی منعطف خود در نظر گرفته است. هنوز مشخص نیست که این تشابه اسمی ممکن است در آینده باعث بروز اختلافات و دعاوی حقوقی میان این دو برند شود یا خیر. از طرفی هویت نام Flex با توجه به طراحی منعطف تاشو در این محصولات خلاقانه بسیار رایج به نظر می‌رسد و ممکن است در آینده مانند پسوند Pro و Plus که اغلب سازندگان از آن‌ها استفاده می‌کنند، به نامی معمول در این سری محصولات تبدیل شود.

یکی از مقامات رسمی ال جی در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری AndroidHeadlines اعلام کرد که این کمپانی در تلاش است به جای اولین گوشی منعطف، جالب توجه ترین را روانه بازار کند اما از تأیید اطلاعات و جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد. گفته می‌شود که این محصولا خلاقانه ال جی هم احتمالا از پنل نمایش P-OLED بهره می‌بردو  مانند گوشی‌های منعطف دو کمپانی سامسونگ و هوآوی یک دستگاه سطح بالای پرچمدار خواهد بود. روند تولید این پنل‌های نمایش هزینه بسیار زیادی با خود به همراه دارد و بدین ترتیب انتظار می‌رود که حداقل اولین نسل‌های آن در سال‌های آینده بسیار گران قیمت باشند. با توجه به هزینه ساخت بالا و قیمت گذاری گزاف در این گوشی‌ها، کمپانی‌های سازنده ناچار هستند که مشخصات فنی پرچمداری را در آن‌ها تعبیه کنند.

ثبت این اسامی تجاری توسط ال جی می‌تواند نشان دهنده این حقیقت باشد که کمپانی مذکور در تلاش است تا اولین گوشی هوشمند منعطف خود را در آینده نزدیک رسما معرفی کند. این سازنده کره‌ای پیش از این هم تأیید کرده بود که محصول خلاقانه خود را در نیمه دوم سال 2019 روانه بازار خواهد کرد.

آنچه هنوز به وضوح مشخص نیست، طراحی ظاهری اولین گوشی هوشمند ال جی و همچنین مشخصات و توانمندی‌های آن است. بازار موبایل حالا به سمت تجاری‌سازی گوشی‌های هوشمند منعطف تاشو پیش می‌رود و سامسونگ هم ماه گذشته پنل نمایش تاشوی Infinity Flex خود را رسما معرفی کرد و گفت که این ماژول قرار است در گوشی منعطف این غول تکنولوژی تعبیه شود. برنامه‌های ال جی در این زمینه چندان شفاف نیستند اما همان‌طور که اشاره کردیم، پیش بینی می‌شود که این گوشی منعطف بر مبنای تکنولوژی P-OLED کمپانی سازنده که بیش از 5 سال است در حال توسعه قرار دارد، ساخته شود. کمپانی ال جی ممکن است در خلال نمایشگاه MWC 2019 که فوریه سال آینده برگزار می‌شود، به جزئیات بیشتری در این باره اشاره کند.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

نبی

۱۳۹۷/۱۱/۲۴
فقط برانکو

محمد

۱۳۹۷/۹/۱۱
هنگ جی بوت لوپی سایه انداز پیکسل سوز مفتش هم گرونه خیلی گوشی هاش بدرد نخورن

ali

۱۳۹۷/۹/۱۱
دقیقا

محمد

۱۳۹۷/۹/۱۰
نه هنگ جیه زده به سیم آخر قاطی کرده

حمید

۱۳۹۷/۹/۶
نه الجیه چی زدی