خانهاخبار
کدام خودروهای 4 سیلندر عملکرد بهتری از خودروهای 8 سیلندر دارند؟

کدام خودروهای 4 سیلندر عملکرد بهتری از خودروهای 8 سیلندر دارند؟

در سال‌های اخیر شاهد کوچک‌تر شدن موتورها بودیم؛ با این حال قدرت آن‌ها افزایش یافته است. در این مطلب به معرفی خودروهای 4 سیلندر با عملکرد بهتر از خودروهای 8 سیلندر می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۸/۲۷

در حالی که کوچک‌تر شدن موتورها به معنای کاهش قیمت خودروها نیست، استفاده از توربوشارژر مزایایی را برای خریداران به همراه دارد. مزیت اصلی استفاده از توربوشارژر افزایش گشتاور تولیدی موتور و همچنین افزایش قدرت تولیدی توسط آن است. در گذشته Keith Duckworth، یکی از مهندسان شرکت Cosworth به این موضوع اشاره کرده بود که توربوشارژر برای افرادی بوده که قادر به ساخت یک موتور نیستند. این شرکت در حال توسعه قدرتمندترین موتور تنفس طبیعی 12 سیلندر برای هایپرکار استون مارتین والکری است.

امروزه توربوشارژر در بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن را یک فناوری رایج در صنعت خودرو دانست. استفاده از توربوشارژر باعث بهبود عملکرد موتور و در نهایت عملکرد خودرو می‌شود. برخی از موتورهای 4 سیلندر بهینه شده و مجهز به توربوشارژر عملکرد بهتری در مقایسه با موتورهای 8 سیلندر دارند. در ادامه به معرفی خودروهای مجهز به موتور 4 سیلندری می‌پردازیم که عملکرد بهتری در مقایسه با محصولات 8 سیلندر دارند، در ادامه با ما همراه باشید.

آئوی S3 - آئودی TT S - فولکس واگن گلف R

image

تمام این خودروها که تولید شرکت فولکس واگن محسوب می‌شوند، از موتور 2.0 لیتری قدرتمند EA888 بهره می‌برند. این موتور از زمان تولید خودروی فولکس واگن Mk V Golf GTI در محصولات این شرکت آلمانی حضور داشته است. این موتور از زمان تولید تا به امروز شاهد بهینه‌سازی‌های فراوانی بوده که این موضوع به معنای بهبود عملکرد آن است. در حال حاضر این موتور 4 سیلندر خطی به همراه توربوشارژر قادر به تولید 292 اسب بخار قدرت و 380 نیوتون متر گشتاور است. در سال 2001 خودروی فورد موستانگ مجهز به موتور 8 سیلندر با حجم 4.6 لیتر روانه بازار شد. این موتور تنها 265 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. استفاده از توربوشارژر گشتاور تولیدی موتور را نیز افزایش می‌دهد که این موضوع باعث بهبود شتاب خودرو می‌شود. در گذشته شاهد معرفی خودروی مفهومی فولکس واگن گلف R400 بودیم. موتور مورد نظر ما در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته بود، با این تفاوت که قدرت تولیدی آن به 400 اسب بخار افرایش یافته بود.

آلفارومئو جولیا

image

آلفارومئو به علت تعادل وزنی 50:50، استفاده از فیبر کربن در ساخت و رقابت نسخه Quadrifoglio مجهز به موتور 6 سیلندر فراری با بی‌ام‌و M3 شناخته شده است. با وجود موارد ذکر شده، این خودرو در نسخه استاندارد خود به یک موتور 4 سیلندر بی‌نظیر مجهز شده است. این موتور 2.0 لیتری تمام آلومینیومی از توربوشارژر بهره می‌برد. حداکثر قدرت تولیدی این موتور برابر با 280 اسب بخار بوده و گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 415 نیوتون متر است. این قدرت و گشتاور توسط یک جعبه دنده 8 سرعته خودکار به چرخ‌های عقب این خودروی ایتالیایی منتقل می‌شود. این خودرو در یک نسخه سفارشی به همراه سیستم چهار چرخ محرک نیز به بازار عرضه می‌شود که شتابی کمتر از 5 ثانیه دارد. برای مقایسه می‌توان به شورلت کامارو 1996 با موتور 8 سیلندر اشاره کرد که قادر به تولید 285 اسب بخار قدرت بود.

مرسدس - ای‌ام‌جی CLA 45 و GLA 45

image

موتور 4 سیلندر مورد استفاده در خودروهای مرسدس - ای‌ام‌جی CLA 45 و GLA 45 عملکرد بی‌نظیری دارد. موتور مورد استفاده در این محصولات قادر به رقابت با موتور 6 سیلندر توربوشارژر بی‌ام‌و و موتور 5 سیلندر شرکت آئودی است. در حالی که انتظار می‌آورد نسخه جدید این موتور در نسل آینده مرسدس - ای‌ام‌جی CLA 45 قادر به تولید 400 اسب بخار قدرت باشد، نسخه کنونی آن قادر به تولید 376 اسب بخار قدرت و 475 نیوتون متر گشتاور است. قدرت تولیدی این موتور می‌تواند با موتور 8 سیلندر مورد استفاده در مرسدس بنز E500 سال 2011 برابری کند. موتور تنفس طبیعی 5.5 لیتری این خودرو قادر به تولید 383 اسب بخار قدرت است. شتاب خودروی مرسدس - ای‌ام‌جی CLA 45 در مقایسه با E500 بیش از 1 ثانیه کمتر است.

میتسوبیشی لنسر Evo X FQ400

image

تنها موتورهای 4 سیلندر توربوشارژر کنونی قدرت بالایی تولید نمی‌کنند. در اوایل قرن بیست و یکم شاهد عرضه خودروهای سوبارو WRX STi و میتسوبیشی Evo مجهز به موتورهای 4 سیلندر قدرتمند بودیم. سال‌ها پس از معرفی خودروی لنسر Evo، سال 2010 شاهد عرضه خودروی میتسوبیشی لنسر Evo X FQ400 به بازار بودیم. این خودروی ژاپنی به یک موتور 4 سیلندر با امکان تولید 403 اسب بخار قدرت و 524 نیوتون متر گشتاور مجهز شده است. سرعت این خودرو در مدت زمان 3.8 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در سال 2010 شاهد عرضه خودروی فورد موستانگ GT مجهز به موتور 8 سیلندر 4.6 لیتری بودیم. این موتور تنها قدرتی برابر با 315 اسب بخار و گشتاوری برابر با 440 نیوتون متر تولید می‌کرد.

ولوو S60 و ولوو V60 پولستار

image

برای چندین دهه خودروهای تولیدی شرکت ولوو به علت امنیت بالا و تجهیز به جدیدترین سیستم‌های امنیتی شناخته می‌شدند و عملکرد بالا مورد نظر مهندسان این شرکت سوئدی نبود. در این میان پولستار که وظیفه ساخت خودروهای برقی این شرکت را برعهده دارد، روح تازه‌ای را درون این کمپانی دمید. خودروهای ولوو S60 و ولوو V60 پولستار آینده این کمپانی را به تصویر می‌کشند. این محصولات به موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر مجهز شده‌اند. این موتور قادر به تولید 362 اسب بخار قدرت و 475 نیوتون متر گشتاور است. قدرت تولیدی این موتور، محصولات شرکت ولو‌و را بالاتر از نسخه استاندارد مرسدس - ای‌ام‌جی CLA 45 و شورلت کوروت C5 قرار می‌دهد.

هوندا سیویک Type R

image

هوندا سیویک Type R یک خودروی هاچ‌بک دیفرانسیل جلو بوده که در پیست نوربرگ رینگ عملکرد بهتری در مقایسه با مدل 2004 فورد GT دارد. شرکت ژاپنی تویوتا برای این خودروی تولیدی خود از یک موتور توربوشارژر استفاده کرده است. نسل کنونی FK8 هوندا سیویک Type R به یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر به تولید 315 اسب بخار قدرت در کشور ژاپن است. این خودرو در ایالات متحده آمریکا به موتور 306 اسب بخاری مجهز شده است؛ با این حال قدرتمندتر از شورلت کوروت C4 بوده و عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با آن در سطح جاده و پیست‌های مسابقه دارد.

فورد فوکوس RS

image

در حالی که در این لیست می‌تواند خودروی فورد موستانگ EcoBoost مجهز به موتور 4 سیلندر با حجم 2.3 لیتر حضور داشته باشد، نمونه قدرتمندتر این موتور در فورد فوکوس RS مورد استفاده قرار گرفته است. این خودروی هاچ‌بک دارای سیستم چهار چرخ محرک بوده و برای دریفت توسعه یافته است. در این خودرو شاهد استفاده از یک موتور 2.3 لیتری 4 سیلندر با امکان تولید 350 اسب بخار قدرت هستیم. قدرت تولیدی این موتور در مقایسه با مدل 2010 فورد موستانگ GT نزدیک به 35 اسب بخار بیشتر است. سرعت فورد فوکوس RS در مدت زمان 4.7 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که از مدل 2014 دوج چارجر SRT8 سریع‌تر است.

پورشه 718 کیمن - پورشه باکستر GTS

image

بسیاری از علاقه‌مندان به صنعت خودرو به علت استفاده از موتور 4 سیلندر در محصولات پورشه، این شرکت خودروساز آلمانی را مورد سرزنش قرار دادند. با وجود این انتقادها، موتور 4 سیلندر توربوشارژر مورد استفاده در دو خودروی این برند عملکرد بسیار مناسبی دارد. خودروهای پورشه 718 کیمن و باکستر GTS به موتور 4 سیلندر توربوشارژر مجهز شده‌اند. این موتور 4 سیلندر تخت دارای حجمی برابر با 2.5 لیتر بوده که به همراه توربوشارژر قادر به تولید 365 اسب بخار قدرت است. گشتاور تولیدی این موتور به 418 نیوتون متر می‌رسد. این موتور در مقایسه با بسیاری از موتورهای 8 سیلندر کلاسیک عملکرد بهتری دارد. شتاب این محصولات پورشه برابر با 3.9 ثانیه بوده که در مقایسه با شورلت کوروت C6 سریع‌تر است.

بی‌ام‌و X2 M35i

image

بی‌ام‌و خودروهای X1 و X2 را در بازار به فروش می‌رساند. این خودروها کراس‌اوورهای کوچکی هستند که قدرت تولیدی موتور آن‌ها به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. یکی از مدل‌های این خودروها، بی‌ام‌و X2 M35i به یک موتور قدرتمند مجهز شده است. این محصول آلمانی دارای موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بوده که با استفاده از توربوشارژر قدرتی برابر با 302 اسب بخار و گشتاوری برابر با 450 نیوتون متر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. موتور مورد استفاده در این کراس‌اوور در مقایسه با مدل 2003 بی‌ام‌و 530i قدرت بیشتری تولید می‌کند. موتور این خودروی سدان 8 سیلندر بوده و دارای حجمی برابر با 4.4 لیتر است. این موضوع نشان دهنده کارایی بسیار بالای موتورهای توربوشارژر است.

سوبارو WRX STI

image

در سال 2018 خودروی سوبارو WRX STI با موتور 310 اسب بخاری برای رقابت با خودروهای مطرح بازار معرفی شد. این خودرو قدرت بیشتری در مقایسه با فولکس واگن گلف R و هوندا سیویک Type R در اختیار راننده قرار می‌دهد. موتور EJ257 مورد استفاده در این خودرو از سال 2004 در آن حضور داشت. این موتور 4 سیلندر تخت حجمی برابر با 2.5 لیتر داشته و از توربوشارژر بهره می‌برد. قدرت تولیدی موتور این خودرو به چهار چرخ آن منتقل می‌شود. سوبارو WRX STI به علت وزن مناسب خود، عملکرد بسیار خوبی در پیست مسابقه دارد.

جگوار F-Type 2.0

image

در حالی که بالاترین مدل جگوار F-Type به یک موتور 8 سیلندر با حجم 5.0 لیتر مجهز شده است، نمونه پایه آن دارای موتور 4 سیلندر توربوشارژر با حجم 2.0 لیتر است. این موتور قدرتی برابر با 296 اسب بخار و گشتاوری برابر با 400 نیوتون متر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. سرعت مدل پایه جگوار F-Type در مدت زمان 5.4 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این خودرو به علت وزن سنگین خود شتاب چندان مناسبی ندارد؛ با این حال در حالت کلی عملکرد بسیاری خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد.

خودروهای موجود در این لیست و موتورهای مورد استفاده در آن‌ها به خوبی اهمیت بالای توربوشارژر در صنعت خودرو را گوشزد می‌کند. شرکت‌های مختلف در حال سرمایه‌گذاری در این بخش هستند تا مشکلات مربوط به این فناوری مانند لگ را برطرف کنند. انتظار می‌رود با سختگیری بیشتر کشورها برای کاهش تولید گازهای آلاینده و همچنین امکان افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی، در آینده خودروهای بیشتری مجهز به توربوشارژر روانه بازار شوند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

sajad

۱۳۹۷/۹/۸
خخخ

فرهاد

۱۳۹۷/۸/۲۷
جای پراید خالی بود توی این مقاله . اونم چهار سیلندره دیگه . عملکرد خوبی هم داره . شاهدش هم سر و کله زدن مردم برای ثبت نام هست دیگه ، اونم با تحویل مرداد 1430