خانهاخبار
7 دلیل برای اینکه آیپد پرو جای مک بوک را نمی‌گیرد

7 دلیل برای اینکه آیپد پرو جای مک بوک را نمی‌گیرد

شاید بسیاری تصور کنند آیپد پرو می‌تواند جایگزین کاملی برای مک بوک باشد، اما در واقع اینطور نیست. تفاوت سیستم‌عامل‌های دو دستگاه، قابلیت و ویژگی‌های مختلفی را برای هریک به وجود آورده است که مانع از شباهت این دو به یکدیگر می‌شود.
۱۳۹۷/۸/۲۹

در طول رویداد معرفی آیپد پرو، تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، تبلت جدید شرکت خود را با صنعت لپتاپ مقایسه کرد و آمار جالبی را نیز ارائه داد. آیپد پرو از 92 درصد لپتاپ‌های بازار سریع‌تر است که همین باعث می‌شود تا تمام لپتاپ‌های سازندگان دیگر از دور رقابت خارج شوند. به علاوه، A12X سرعت بیشتری نسبت به لپتاپ‌های Core i7 دارد! اگر در نظر دارید تا مک‌بوک خود را فقط براساس این دلایل کنار بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را بخوانید.

آیپد پرو برای بیشتر مردم خوب کار می‌کند

image

قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، باید بگویم بله، آیپد پرو می‌تواند کامپیوتر شگفت‌انگیزی برای اکثر کارهای ضروری مردم باشد. حتی جوابگوی بیشتر کاربران حرفه‌ای نیز هست. اگر تمام کاری که انجام می‌دهید متشکل از مرور وب، یادداشت‌برداری، ارسال ایمیل، تبادل فایل‌های PDF و تماشای فیلم است، آیپد پرو کامپیوتر فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد شد.

مورد استفاده دیگر برای هنرمندان است. می‌توانید با استفاده از اپ‌های Procreate یا Affinity Design و قلم اپل، آثار شگفت‌انگیزی بسازید. حتی در اینصورت هم، من بیشتر آیپد پرو را به عنوان دستگاه مکمل مک‌بوک قبول دارم (زیرا هنوز هیچ ایلوستریتور یا فتوشاپی در آیپد وجود ندارد).

اما اگر هرروز جی اس ام را می‌خوانید، پس فرض می‌کنم نیازهای شما پیچیده‌تر از موارد بالا است. در این لحظه است که آیپد کم می‌آورد.

اگر برنامه‌ای برای خرید آیپد پرو به عنوان دستگاه اصلی‌تان دارید، استدلال‌های زیر را بخوانید. اگر هیچ‌یک از آن‌ها برای شما صدق نکند، پس بروید و یک دستگاه آیپد پرو بخرید. اما اگر بخشی از آن‌ها با شرایط شما مشترک است، چیزی بخرید که سیستم عامل آن مک او اس باشد.

1- سافاری آی او اس مناسب مرورگرهای دسکتاپ نیست

image

شاید دسترسی به حافظه خارجی و نرم‌افزارهای حرفه‌ای برای شما اهمیت نداشته باشد، اما برای برخی از کاربران قدیمی آیفون، مرورگر سافاری تبدیل به بزرگترین مشکل آنان شده است. سافاری زنجیری است بر گردن که شما را عقب نگه می‌دارد.

در برخی از بنچ‌مارک‌ها، مرورگر سافاری در آیپد پرو نسبت به مک بوک در اجرای جاوا اسکریپت بهتر عمل کرده است. اما اختلاف بین سافاری iOS و سافاری macOS بر سر اعداد نیست، بلکه بر سر تجربه کاربر است.

بعضی از وبسایت‌ها، مانند بکند وردپرس، اصلا در سافاری کار نمی‌کنند. و اگر شما با کیبرد و ماوس در سافاری کار می‌کردید، شاید استفاده از لمس در آیپد پرو، سرعت شما را پایین بیاورد.

یکی از بزرگترین دلخوری‌های من در استفاده از آیپد پروی 10.5 اینچی هنگامی است که از سافاری در حالت Split View استفاده می‌کنم. اگر در حال کار یا تحقیق هستید، مرورگر تنها یکی از اپ‌هایی است که باید همزمان جلویتان باز باشد. وقتی سافاری را در حالت Split View می‌گذارید، کل رابط کاربری تغییر می‌کند. نوار تب بالا ناپدید می‌شود، و شما اساسا رابط کاربری سافاری آیفون را در آیپد دارید. وقتی بخواهید از این طریق بین 5 تب حرکت کنید، آنگاه آزار و اذیت آن را متوجه می‌شوید.

ولی همه‌چیز به اینجا ختم نمی‌شود. سافاری از افزونه‌ها پشتیبانی نمی‌کند و فعالیت‌های ساده‌ای مانند کپی‌کردن لینک، اضافه‌کردن بوکمارک و اشتراک‌گذاری یک صفحه نیازمند چندین بار تپ کردن روی صفحه آیپد است.

مرورگرهای بهتری در آیپد پرو وجود دارد، اما همه از تکنولوژی مشابه سافاری استفاده می‌کنند (یعنی همان تجربه مشابه سافاری در وبسایت‌ها). شما می‌توانید از یک اپ خارجی مانند iCab Mobile برای دسترسی بهتر به مدیریت تب‌ها و دریافت پشتیبانی از افزونه‌ها استفاده کنید، اما باز هم نمی‌توانید آن را مرورگر پیشفرض خود قرار دهید. بنابراین، وقتی روی لینکی کلیک کنید، در سافاری باز می‌شود. همین نکته ما را به سمت دومین مورد آزاردهنده در iOS می‌کشاند. 

2- نمی‌توانید اپ‌های پیشفرض را تغییر دهید

این محدودیت را به راحتی می‌توان در آیفون نادیده گرفت. اما اگر می‌خواهید به مدت 8 ساعت با آیپد کار کنید، آنگاه خسته‌کننده می‌شود. شما نمی‌توانید مرورگر، اپ ایمیل و تقویم پیشفرض را به اپ‌های خارجی انتقال دهید. 

می‌توانید از اپ‌های خارجی برای همه کارهای بالا استفاده کنید، اما اگر روی لینکی کلیک کردید یا از قابلیت خود دستگاه مانند به اشتراک‌گذاری استفاده کردید، به همان اپ‌های پیشفرض باز می‌گردید.

3- اپ‌ها هنوز محدود هستند

image

iOS یک محیط بسته است. macOS بسته نیست (حداقل زیاد بسته نیست). یعنی برنامه‌ها فقط می‌توانند در محیط کوچک خود کار کنند و ارتباط چندانی با دیگر اپ‌ها نخواهند داشت. اپ‌های iOS مانند macOS به ویژگی‌های فایل‌های سیستمی یا هسته سیستم‌عامل از قبیل همگام‌سازی دسترسی ندارند.

در نتیجه، یعنی کارهایی را که در مک او اس می‌توانستید انجام دهید، در آی او اس نمی‌توانید انجام دهید. چیزهایی مثل همگام‌سازی اطلاعات پس‌زمینه، اجرای سرورهای توسعه یا حتی اتوماسیون. 

اپ‌هایی که در iOS قرار دارند، از لحاظ عملکرد و دامنه آن محدود هستند. انجام کارهای ساده‌ای مثل دانلود پی دی اف، ویرایش و نشانه‌گذاری آن بیش از 2 تا 3 اپ و چندین تپ را درگیر می‌کند.

هیچ گیمپ، ایلوستریتور، فتوشاپ یا Final Cut X در آیپد وجود ندارد.

4- تقابل Utilities با Workarounds

image

مک او اس پلتفرمی است که با برنامه‌های کوچکی پر شده است. می‌خواهید چهار منطقه زمانی را در نوار منو ببینید؟ اپ مخصوصی برای این منظور وجود دارد. راهی برای ذخیره و مدیریت هرچیزی که در کلیپ بورد کپی کرده‌اید می‌خواهید؟ اپ مخصوصی برای انجام آن وجود دارد. می‌خواهید اسکریپتی بنویسید که تمام اسکرین‌شات‌های یک روز را در یک فولدر مخصوص جایگذاری کند؟ از اپ Automator استفاده کنید یا فقط یک AppleScript بنویسید. اپی مانند Alfred به شما اجازه می‌دهد جریان‌های کاری را برای هر نوع اتوماسیون یا تسکی که فکر می‌کنید، بسازید.

مک او اس زیرساختی دارد که بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد. می‌توانید آن را انتخاب کرده و استفاده کنید. در آی او اس، باید زیرساخت را خودتان بسازید، در حالی‌که آی او اس در هر مرحله از ساخت آن، با شما کلنجار می‌رود.

ایجاد جریان‌های کاری اتوماسیون با استفاده از اپ Shortcuts در آی او اس امکان پذیر است. اما آن‌ها محدودیت زیادی دارند و به معنای واقعی کلمه خودکار نیستند. شما باید خودتان جریان کاری را راه بیندازید تا کار کند.

5- بدون دسترسی به فایل‌های سیستمی یا حافظه خارجی

کار با فایل‌ها در آیپد به هیچ عنوان ساده نیست. حتی اپ جدید Files آنچنان کاربردی نیست. اگر پیش از این برای سازمان‌بندی فایل‌ها از Finder استفاده می‌کردید، اکنون مجبورید بطور کامل به آیکلود درایو یا دراپ باکس مهاجرت کنید تا همان تجربه قبلی را داشته باشید. حتی پس از آن، برخی از اپ‌ها از انتخاب‌کننده اپ Files پشتیبانی نمی‌کنند بنابراین مجبورید به فایل‌های تکراری پایان دهید یا بطور دستی آن‌ها را همگام کنید. 

آیپد پرو یک پورت USB-C دارد اما نمی‌توانید از آن برای اتصال به حافظه خارجی استفاده کنید. نمی‌توانید فلش خود را به آن بزنید و اطلاعات را کپی کنید یا پشتیبانی بگیرید.

6- مالتی‌تسکینگ محدود

image

شما فقط دو برنامه را بطور همزمان در صفحه خواهید داشت. می‌توانید یک پنجره شناور را نیز کنار صفحه بیاورید، اما فقط همین چند کار کوچک امکان‌پذیر است. همچنین، نمی‌توانید لایه‌ها را مانند مک شخصی‌سازی کنید.

7- USB-C هنوز یک امید واهی است

image

پورت USB-C در آیپد پرو آزادی عمل ندارد. بطور پیشفرض، فقط می‌تواند صفحه‌نمایش دومی را نمایش دهد. پشتیبانی از صفحه نمایش خارجی باید توسط هر اپ بطور اختصاصی نوشته شود. و فقط به عنوان یک صفحه نمایش ساده استفاده می‌شود و نه صفحه نمایش لمسی تعاملی.

این بدان معنی است که استفاده از مانیتور خارجی متصل به آیپد نسبتا محدود است. وقتی شما مک بوک را به مانیتور خارجی متصل کنید، دنیای کاملا جدیدی پیش رویتان باز خواهد شد و برای انجام کارهای هیجان‌انگیزتان، صفحه‌نمایش بزرگتری در اختیار خواهید داشت. در آیپد، اینگونه نیست. 

همچنین، USB-C برای اتصال به پرینتر و درایوهای خارجی کار نمی‌کند. شما نمی‌توانید اطلاعات را درون‌ریزی یا برون‌ریزی کنید. فقط عکس‌ها را می‌توانید، آن‌ هم در اپ Photos. گرچه می‌توانید آیفونتان را از طریق آیپد شارژ کنید که این یکی از معدود نکات خوب است.

می‌توانید خود را با آن وفق دهید؟

تقابل بین آیپد پرو و مک بوک بر سر سخت‌افزار یا قیمت نیست. سخت‌افزار آیپد پرو بسیار سریع است و با توجه به مشخصات آن، قیمت‌ بالایش منطقی بنظر می‌رسد. اما آی او اس در آیپد پرو هنوز به آن سطح نرسیده است. شما نباید دستگاهی را بخرید به امید اینکه شاید روزی ویژگی‌های موردنیاز و خواست شما را پیدا کند. در حال حاضر، مک او اس سرعت بسیار بیشتری نسبت به آی او اس دارد. 

اگر چندین سال است که از مک استفاده می‌کنید و ترک پد، ماوس و از همه مهم‌تر، macOS بخشی جدانشدنی از زندگی دیجیتال شما است، مهاجرت به آیپد پرو برایتان آسان نخواهد بود.

زیرا قابلیت و ویژگی‌هایی که برای انجام کارهایتان نیاز دارید، در آی او اس وجود ندارد.

آی او اس، مجموعه مدل‌های متفاوتی از قابلیت و تعامل را در خود دارد. اگر بتوانید با روش‌های جدید، در حالی که هنوز کاملا آماده نیستند، وفق پیدا کنید، شاید بتوانید مک بوک خود را با آیپد پرو تعویض کنید.

من چندین بار چنین تجربه‌ای داشته‌ام. پس به شما پیشنهاد می‌کنم چنین کاری نکنید. اگر مجبورید، یک آیپد پروی 11 اینچی بگیرید و یک یا دو هفته آن را تست کنید، اگر برایتان به خوبی کار نکرد، پس دهید و یک مک بوک پرو یا ایر بخرید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

MohammadJavad

۱۳۹۸/۴/۴
سلام
در سیستم عامل جدید ipados تقریبا تمام این مشکلات حل شد و به نظر من بین ipad pro و mac book انتخواب منطقی تریه .

شهاب

۱۳۹۷/۸/۳۰
ما کامپیوتر شخصی را بیشتر با سیستم عامل ویندوز میشناسیم تا مکینتاش و البته اکثر کارهایی که با ویندوز میشه انجام داد با مک نمیشه و آیپد هیچ شانسی نداره تو سیستم شخصی بسته بودن معنی نداره شاید سیستم عامل بهبود یافته ای از اندروید را بشود جایگزین کامپیوتر های شخصی کرد