خانهاخبار
با خودروهای سوپراسپرت چینی آشنا شوید!

با خودروهای سوپراسپرت چینی آشنا شوید!

شرکت‌های چینی فراوانی در صنعت خودرو فعال هستند. در این مطلب به معرفی خودروهای سوپراسپرت چینی می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۸/۲۱

چین در صنعت خودرو فعالیت زیادی دارد. در این کشور اکثر شرکت‌ها محصولات خود را با کپی از طرح خودروهای اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و حتی کره‌ای توسعه می‌دهند. لازم به ذکر است؛ در گذشته شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی این مسیر را طی کرده‌اند. در میان شرکت‌های بی‌شمار چینی، برخی از برند‌ها محصولات متفاوتی را طراحی می‌کنند و یا اینکه یک خودرو را با طراحی متفاوتی به عنوان نماد و اعتبار خود معرفی ‌می‌کنند.

تعدادی از شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر موفق به طراحی خودروهای سوپراسپرت مفهومی شده‌اند. در حالی که در طراحی این خودروها می‌توان المان‌های مشترکی با محصولات شرکت‌های معتبر را مشاهده کرد، تعدادی از برندها مانند TechRules و بایک پیشرفت‌های زیادی در این بخش از صنعت خودرو داشته‌اند. در حال حاضر هیچ یک از خودروهای سوپراسپرت چینی در بازار ایالات متحده آمریکا برای فروش عرضه نشده‌اند. انتظار می‌رود در آینده شاهد وقوع چنین موضوعی باشیم؛ با این حال آیا این محصولات شانسی در ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی دارند؟

اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم، با خودروهای سوپراسپرت ژاپنی مواجه می‌شویم. در دهه 90 میلادی محصولاتی مانند آکورا NSX توانسته‌اند به بازارهای مطرحی راه پیدا کنند. با آغاز فروش این خودرو، شرکت‌های مطرحی مانند لامبورگینی و فراری مجبور به ایجاد تغییراتی در خودروهای تولیدی خود و همچنین بهبود کیفیت مواد مورد استفاده در کابین آن‌ها شدند. انتطار می‌رود شاهد چنین روندی در رابطه با خودروهای سوپراسپرت چینی نیز باشیم. در ادامه به معرفی محصولاتی می‌پردازیم که به نظر ما شانس ایجاد تغییر در دنیای خودروهای سوپراسپرت را دارند. در ادامه با ما همراه باشید.

بایک Arcfox-7

image

شاید باور این موضوع که بایک در سال 1958 تاسیس شده است، تا حدودی برای علاقه‌مندان به صنعت خودرو سخت باشد. در حال حاضر بایک یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده خودرو در کشور چین است. برخی این برند را به عنوان جنرال موتورز چین خطاب می‌کنند. این کمپانی سرمایه زیادی دارد و همچنین از نظر تجاری سهم زیادی در بازار دارد. با توجه به این موضوع انتظار می‌رود این شرکت در آینده بتواند خودروهای سوپراسپرت زیادی را طراحی و در بازارهای خارجی به فروش برساند.

خودروی بایک Arcfox-7 در نمایشگاه خودروی پکن در سال 2016 در معرض دید جهانیان قرار گرفت. این شرکت در زمان معرفی خودروی سوپراسپرت خود خبر از تولید آن داد. این محصول با همکاری یک تیم مسابقه اسپانیایی توسعه یافته است. این خودرو به سه موتور برقی مجهز شده که در مجموع قدرتی برابر با 603 اسب بخار را تولید می‌کنند. خودروی بایک Arcfox-7 وزنی برابر با 1755 کیلوگرم دارد و سرعت آن در مدت زمان 3 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت این خودرو برابر با 250 کیلومتر بر ساعت است.

راننده این خودرو می‌تواند با هر بار شارژ، مسافتی برابر با 300 کیلومتر را با آن طی کند. برد این خودرو بسیار کمتر از محصولات تولیدی شرکت تسلا است. درب‌های قیچی مانند یا قیچی وار این خودرو از محصولات ایتالیایی کپی‌برداری شده و طراحی آن نیز به خودروهای آلمانی شباهت دارد. این سوپراسپرت چینی تا حد زیادی خودروی بی‌ام‌و i8 را در ذهن تداعی می‌کند. یکی از ویژگی‌های جذاب بایک Arcfox-7، روشن شدن موتور آن به وسیله سنسور اثر انگشت است.

خودروی TechRules TREV

image

در نگاه اول می‌توان این خودرو را مشابه با مک‌لارن P1 دانست؛ با این حال این سوپراسپرت چینی یک خودروی منحصر به‌فرد محسوب می‌شود. این خودرو از شش موتور الکتریکی به همراه توربین برقی بهره می‌برد که در مجموع قدرتی برابر با 1030 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این قدرت باعث می‌شود حداکثر سرعت سوپراسپرت TREV به 350 کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو یکی از اولین محصولات تجاری محسوب می‌شود که از توربین الکتریکی بهره می‌برد.

در گذشته خودروی جگوار C-X75 مجهز به این فناوری برای تولید آماده شده بود؛ با این حال شرکت TechRules از این فناوری به گونه دیگری استفاده می‌کند. در سوپراسپرت این شرکت چینی از میکرو توربین استفاده شده که مستقیم ژنراتور را به کار می‌اندازد و برق تولید می‌کند. بدون هیچ شکی با یک فرآینده پیچیده روبه‌رو هستیم ولی مهندسان TechRules به این فناوری دست پیدا کرده‌اند. این شرکت برای خودروی خود یک باتری 20 کیلووات ساعتی با فناوری لیتیوم -منیزیم اکسید در نظر گرفته که در مدت زمان 40 دقیقه شارژ می‌شود. حضور فناوری‌های ذکر شده در این خودرو، آن را از سایر سوپراسپرت‌های موجود در این لیست و همچنین بازار متمایز می‌کند.

خودروی Icona Volcano

image

این خودرو دارای طراحی شبیه به فراری F12 است با این تفاوت که دماغه آن طراحی عجیبی دارد. این شرکت در سال 2010 در شهر شانگهای تاسیس شد و اولین نمونه مفهومی خودروی سوپراسپرت Icona Volcano در سال 2013 در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودرو توسط مهندسان ایتالیایی طراحی شده، بنابراین نمی‌توان آن را یک محصول کاملا چینی دانست. این خودرو دارای شاسی آلومینیومی بوده و از پنل‌های فیبر کربنی بهره ‌می‌برد. این خودرو در دو نسخه هیبریدی توسعه یافته است.

یکی از نمونه‌های این خودرو از موتور 12 سیلندر با حجم 6.0 لیتر و امکان تولید 790 اسب بخار قدرت بهره می‌برد، در این نسخه از یک موتور برقی با 160 اسب بخار قدرت استفاده شده است. مدل دوم این خودرو دارای یک موتور بنزینی 6 سیلندر به همراه دو موتور برقی است. نسخه مجهز به موتور 6 سیلندر دارای شتابی برابر با 8.9 ثانیه بوده و شتاب مدل دارای موتور 12 سیلندر برابر با 9.2 ثانیه است. در سال 2016 شاهد معرفی نسخه تیتانیوم این خودرو در کالیفرنیا بودیم. این خودرو دارای بدنه تیتانیومی و فیبر کربنی بود. بر اساس ادعای شرکت سازنده، تولید بدنه تیتانیومی این خودرو 1000 ساعت زمان برده است. این خودرو قیمتی برابر با 10 میلیون دلار دارد!

خودروی !Qiantu K50 Event

image

شاید جالب باشد بدانید که ! در نام این خودروی چینی حضور دارد. این سوپراسپرت در سال 2015 در نمایشگاه خودروی شانگهای در معرض دید عموم قرار گرفت. این محصول مانند اکثر خودروهای موجود در این لیست به موتور برقی مجهز شده است. این خودرو از دو موتور برقی بهره می‌برد که در مجموع قدرتی برابر با 402 اسب بخار و گشتاوری برابر با 649 نیوتون متر تولید می‌کند. یکسال پس از معرفی، این خودرو به تولید رسید. نمونه تجاری این خودرو فاقد کلمه !Event است.

کمپانی سازنده این خودرو ادعا می‌کند که نمونه کوپه و رودستر آن حداکثر سرعتی برابر با 200 کیلومتر بر ساعت دارد و سرعت آن در مدت زمان 4.6 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. کابین این خودرو طراحی جذابی دارد و در آن یک نمایشگر بزرگ لمسی مانند تبلت‌ها برای سیستم سرگرمی و اطلاعات درنظر گرفته شده است. این خودرو از پنل‌های خورشیدی بهره می‌برد. در حالی که این خودرو در کشور چین به فروش می‌رسد، در رابطه با عرضه آن در بازارهای خارجی اطلاعاتی منتشر نشده است.

خودروی Windbooster Titan

image

همانطور که از نام این سوپراسپرت می‌توان فهمید، با یک خودروی سریع مواجه هستیم. این محصول به دو موتور برقی مجهز شده که هر یک از آن‌ها روی یک محور قرار گرفته است. این دو موتور در مجموع قادر به تولید 544 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتون متر گشتاور است. شرکت ویندبوستر برای این محصول خود یک باتری 72 کیلووات ساعتی لیتیوم یونی در نظر گرفته است. شتاب این خودرو برابر با 3.9 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به 260 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. باتری این دستگاه توسط شارژر استاندارد در مدت زمان 7 ساعت با و فناوری شارژر سریع، در مدت زمان 90 دقیقه شارژ می‌شود.

باتری این خودرو در جلوی محور عقب قرار دارد. با توجه به وزن بالای باتری، می‌توان این سوپراسپرت را به عنوان یک خودروی موتور وسط در نظر گرفت. برای تولید شاسی این خودرو از فولاد و تیتانیوم استفاده شده است. در حالی که این خودرو از طراحی بسیار جذابی بهره نمی‌برد، می‌توان از آن به عنوان یک خودروی تجاری یاد کرد. انتظار می‌رود این خودرو در آینده به تولید برسد.

خودروی CH Auto Aculein

image

این محصول اولین سوپراسپرت چینی محسوب می‌شود و به همین دلیل در لیست ما حضور دارد. این خودرو با کپی از محصولات مطرح بازار طراحی شده است. قدرت این خودروی سوپراسپرت را موتور 8 سیلندر مورد استفاده در محصولات سری 6 بی‌ام‌و تامین می‌کند. این موتور با حجم 4.8 لیتر قادر به تولید 367 اسب بخار قدرت و 490 نیوتون متر گشتاور است. این خودرو را می‌توان نمونه ارزان‌قیمت فراری 599 دانست. در طراحی این خودرو از مرسدس بنز SLR مک‌لارن و محصولات مازراتی الهام گرفته شده است.

حداکثر سرعت این خودرو به 268 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب آن برابر با 5.2 ثانیه است. این خودرو در سال 2010 معرفی شد؛ با این حال هیچ وقت به تولید انبوه نرسید. انتظار می‌رود تعداد انگشت شماری از این خودرو تولید و در کشور چین به فروش رسیده باشد. در این رابطه نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد.

خودروی دیابلو Auto

image

تعجب نکنید، با نسخه چینی لامبورگینی دیابلو روبه‌رو هستیم! موسسان این شرکت دو مهندس چینی هستند که در کشورهای اروپایی تحصیل کرده‌اند. این دو نفر پس از بازگشت به کشورشان تصمیم به تولید کپی لامبورگینی دیابلو می‌گیرند. در حالی که با لامبورگینی دیابلو چینی روبه‌رو هستیم، در آن از موتور 12 سیلندر استفاده نشده است.

قدرت این سوپراسپرت چینی را یک موتور 8 سیلندر با توربوشارژر دوقلو تامین می‌کند که تویوتا وظیفه ساخت آن را بر عهده داشت است. سازنده این خودرو ادعا کرده بود حداکثر سرعت آن به 300 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. لامبورگینی از این شرکت چینی شکایت نکرد چرا که این خودرو در بازارهای خارجی هیچ شانسی برای فروش نداشت.

نظر شما در رابطه با خودروهای سوپراسپرت چینی چیست؟ آیا شرکت‌های چینی می‌توانند در آینده خودروهای سوپراسپرت خود را در بازارهای جهانی برای فروش عرضه کنند؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران وب‌سایت در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

erfan

۱۳۹۷/۹/۲
فقط ایرانی ها هستن که بهشون بگی تو هم میتونی تولید کنی؛خودش خودشو مسخره میکنه.
چین هم سوپر اسپرت ساخت...ما هنوز وارد کننده ایم.
باید بسازیم

سسسسجاد

۱۳۹۷/۹/۲
اخه چقدر ادم حسود باشه چی به تو میرسه اخه تحریم بشه؟تو خودت کشورت چه پیشرفتی داشته تو خودرو سازی؟حداقل تینا دمشون گرم علمشو دارن مثل ما عقب مونده جهان۳وم نیستن که نتونیم ۱گوشی ساده بسازیم چشم ندارید حتی پیشرفت بقیه رو ببینید واقعا متاسفم برای تو و امثال تو

Genius Man

۱۳۹۷/۸/۲۷
چرا به طور عادلانه از کمپانی های چینی تعریف نمیکنید؟!
اگه چینی ها نبودن ما مردم ایران واسه خرید یه ماشین لوکس تجاری چیکار باید میکردیم؟؟؟ بیش از ۱۰۰ مدل خودروی چینی داخل کشور داریم حداقل امنیتشون در مقایسه با خودروهای داخلی درحد Volvo سوئدی هستن، خداشاهده اگه چینی ها نبودن ما تا اخر عمرمون فقط باید سوار پراید و پژو که بیش از ۳۰ ساله از رده خارج شدن میشدیم، کم کم باید اسماشونو تابوت بزاریم چون تا قبر هم باهامونن گرچه واقعا قاتلن!
حداقل ما باید طرفدار سرسخت و غیرتیشون باشیم و بگیم اروپایی ها از چینی‌ها دارن کپی برداری میکنن!

امیر

۱۳۹۷/۸/۲۳
دمشون گرم، باز حداقل از کپی کردن شروع میکنن و کم کم صاحب سبک میشن مثل هوواوی در موبایل
ما چه کنیم نه کپی میکنیم نه پیشرفت........

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۷/۸/۲۲
نظر من مثبت هست. بله این چینی که من می‌بینم عاقبت دنیا را می‌بلعه?
راهکار چیه که نبلعه؟
پاسخ: تحریم و وضع تعرفه‌گمرکی‌سنگین!
باید تحریم بشه تا روند تاخت و تازش مقداری دچار مشکل بشه، کمااینکه شده، ولی کمه