خانهاخبار
کدام خودروها دارای بدنه تمام فیبر کربنی هستند؟

کدام خودروها دارای بدنه تمام فیبر کربنی هستند؟

فیبر کربن وزن کم و مقاومت بالایی دارد. در حالی که فیبر کربن با قیمت بالایی به فروش می‌رسد، برخی خودروهای بازار از بدنه تمام فیبر کربنی بهره می‌برند که در این مطلب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۸/۱۷

زمانی که یک شرکت از خودروی سوپراسپرت و یا هایپرکار جدیدی رونمایی می‌کند، بسیاری از ما به دنبال قدرت خروجی موتور آن هستیم. پس از این موضوع به سراغ شتاب آن می‌رویم و در نهایت در رابطه با مواردی مانند آیرودینامیک و سیستم ترمز آن اطلاعات کسب می‌کنیم. در حالی که این موارد مهم هستند، یکی از ویژگی‌های با اهمیت خودروها، وزن آن‌هاست.

وزن یکی از پارامترهای مهم در توسعه یک خودرو محسوب می‌شود. کاهش وزن یک خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است و این اقدام هزینه زیادی را از سازنده طلب می‌کند. در حقیقت کاهش 1 کیلوگرمی وزن یک خودرو، بسیار گران‌تر از افزایش 1 اسب بخاری قدرت موتور است. یکی از راه‌های کاهش وزن یک خودرو، استفاده از فیبر کربن در ساخت برخی از بخش‌های خودرو و یا کل بدنه آن است.

در این مطلب به معرفی 10 خودرو که شرکت‌های مختلف برای ساخت بدنه آن‌ها به طور کامل از فیبر کربن استفاده کرده‌اند، می‌پردازیم. در این لیست بیشتر هایپرکارها به چشم می‌خورد. در ادامه با ما همراه باشید.

استون مارتین والکری AMR Pro

image

این هایپرکار با همکاری تیم مسابقه‌ای فرمول 1 ردبول توسعه است. بدنه این خودرو به طور کامل از فیبر کربن ساخته شده و همچنین بخش زیادی از سیستم تعلیق آن نیز دارای جنس فیبر کربن است. استفاده از این قطعات و بدنه فیبر کربن باعث شده وزن استون مارتین والکری AMR Pro برابر با 1000 کیلوگرم باشد. در این خودرو شاهد استفاده از موتور با امکان تولید 1145 اسب بخار (854 کیلووات) قدرت هستیم.

هنسی ونوم F5

image

هنسی یکی از شرکت‌های تیونینگ در دنیا محسوب می‌شود که به دنبال ساخت یک خودروی سوپراسپرت جدید است. این کمپانی آمریکایی قصد دارد سریع‌ترین خودروی جهان را تولید کند. این خودرو به موتور 8 سیلندر با حجم 7.4 لیتر مجهز شده که به همراه توربوشارژر دوقلو قادر به تولید 1600 اسب بخار (1193 کیلووات) قدرت است. خودروی هنسی ونوم F5 از بدنه تمام فیبر کربنی بهره می‌برد و ضریب آیرودینامیک آن برابر با 0.33 است. هنسی قصد دارد توسط این محصول به حداکثر سرعت 500 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

ایتال‌دیزاین Zerouno Duerta

image

این محصول از پلتفرم یکسان با آئودی R8 بهره می‌برد. قدرت خودروی ایتال‌دیزاین Zerouno Duerta را یک موتور 10 سیلندر تنفس طبیعی تامین می‌کند. این خودرو مانند سوپراسپرت‌های آلمانی به سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس خودکار دوکلاچه مجهز شده است. وزن این خودرو به 1300 کیلوگرم می‌رسد و حداکثر سرعت آن برابر با 320 کیلومتر بر ساعت است.

کونیگزگ Agera RS

image

خودروی کونیگزگ آگرا RS یکی از خودروهای ویژه این برند سوئدی محسوب می‌شود چرا که در ساخت بدنه آن از فیبر کربن به همراه کولار استفاده شده است. شرکت کونیگزگ برای این خودرو یک موتور 8 سیلندر با حجم 5.0 لیتر در نظر گرفته که همراه با توربوشارژر دوقلو قادر به تولید 1360 اسب بخار (1014 کیلووات) قدرت است. این خودرو می‌تواند به حداکثر سرعت 457 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

لکسوس LFA

image

لکسوس LFA قدیمی‌ترین خودروی سوپراسپرت در این لیست محسوب می‌شود. بدنه این خودرو به صورت کامل از پلیمر فیبر کربن بازیافتی ساخته شده است. این خودرو در سال 2009 معرفی شد و بر اساس اطلاعات منتشر شده، برای ساخت 65 درصد آن از این ماده استفاده شده است. استفاده از این ماده کاهش وزن 100 کیلوگرمی آن و افزایش استحکام آن را در پی داشته است.

مک‌لارن سنا

image

مک‌لارن سنا با طرح فیبر کربنی خود به این موضوع اشاره می‌کند که در ساخت بدنه آن از فیبر کربن استفاده شده است. این خودرو تنها در 500 نمونه تولید می‌شود. در این محصول شاهد استفاده از موتور 8 سیلندر با توربوشارژر دوقلو هستیم که قادر به تولید 800 اسب بخار (596 کیلووات) قدرت است. وزن این خودرو به 1198 کیلوگرم می‌رسد.

مک‌لارن اسپیدتیل

image

جدیدترین هایپرکار مک‌لارن نیز در این لیست حضور دارد. این خودرو دارای بدنه تمام فیبر کربنی است. این خودرو علاوه بر وزن کم خود، از آیرودینامیک بی‌نظیری نیز بهره می‌برد که عملکرد آن بهبود می‌دهد. در این خودرو شاهد استفاده از موتور با امکان تولید 1050 اسب بخار (783 کیلووات) قدرت هستیم. سرعت این خودرو در مدت زمان 12.8 ثانیه از صفر به 300 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن برابر با 403 کیلومتر بر ساعت است.

خودروی Singer Dynamics and Lightweighting Study

image

برای خودروی بعدی به سراغ محصول مشترک دو شرکت Singer و Williams می‌رویم. این خودرو از بدنه بسیار سبکی بهره می‌برد و در آن از تکنولوژی‌های خودروهای مسابقه‌ای فرمول 1 استفاده شده است. این محصول دارای یک موتور تنفس طبیعی با امکان تولید 500 اسب بخار (373 کیلووات) قدرت است. برای ساخت بدنه این خودرو به طور کامل از فیبر کربن استفاده شده که باعث کاهش وزن آن به 989 کیلوگرم شده است.

خودروی Fenyr Supersport شرکت W Motors

image

زمانی که یک هایپرکار مانند Fenyr Supersport تولید کنید و موتور Ruf مورد استفاده در آن تنها قادر به تولید 900 اسب بخار (671 کیلووات) قدرت باشد، یکی از راه‌های بهبود عملکرد آن کاهش وزن است. در همین راستا این هایپرکار از بدنه تمام فیبر کربنی بهره می‌برد. وزن این خودرو به 1200 کیلوگرم می‌رسد و راننده آن می‌تواند به حداکثر سرعت 400 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

خودروی Zenvo TSR-S

image
در نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو در سال جاری میلادی، شاهد معرفی یک هایپرکار جدید از سوی شرکت دانمارکی Zenvo بودیم. خودروی Zenvo TSR-S دارای بدنه تمام فیبر کربنی بوده که البته از این ماده در ساخت بخش‌های دیگری از این محصول نیز استفاده شده است. وزن این خودرو به 1495 کیلوگرم می‌رسد. در این خودرو شاهد استفاده از یک موتور 8 سیلندر با امکان تولید 1194 اسب بخار (890 کیلووات) قدرت هستیم. سرعت این هایپرکار در مدت زمان 2.8 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمد

۱۳۹۷/۸/۱۸
سستو المنتو از قلم افتاد که