خانهاخبار
سال 2019 در چنگ گوشی‌های منعطف خواهد بود

سال 2019 در چنگ گوشی‌های منعطف خواهد بود

کمپانی‌های متعددی در تلاش هستند تا گوشی‌های هوشمند منعطف خود را به زودی معرفی کنند. تحلیل گران معتقدند که سال آینده سال مهمی برای این ترند و طراحی خلاقانه است و شاهد رونمایی از گوشی‌های تاشوی متعددی توسط برندهای مختلف خواهیم بود.
۱۳۹۷/۸/۱۳

یکی از منابع آگاه چینی هفته گذشته در گزارشی اذعان داشت که سال 2019 میلادی شاهد ورود قدرتمند گوشی‌های هوشمند منعطف با صفحه نمایش تاشو به بازار خواهیم بود. علاوه بر سامسونگ مدتهاست سودای عرضه چنین گوشی خلاقانه‌ای را در سر دارد و انتظار مب‌رود در هفته جاری اولین اطلاعات رسمی درباره Galaxy F خود را در اختیار عموم بگذارد، حداقل سه سازنده نامی دیگر هم در حال توسعه گوشی‌های هوشمند منعطف هستند. این منبع همچنین ادعا می‌کند که سامسونگ و سه سازنده دیگر احتمالا در نیمه اول سال آینده میلادی موفق خواهند شد از گوشی هوشمند منعطف خود پرده بردارند. این محصولات ممکن است در خلال برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی مهم ازجمله CES 2019 که ژانویه در لاس وگاس برگزار می‌شود یا پس از آن نمایشگاه MWC 2019 در بارسلونا اسپانیا و در ماه فوریه معرفی شوند.

اطلاعات دیگری در این باره با جزئیات منتشر نشده است اما انتظار می‌رود که کمپانی ال جی یکی از این سه سازنده مذکور در کنار سامسونگ باشد. همان‌طور که اشاره کردیم، در خلال ماه‌های آینده شاهد رونمایی از حداقل 4 گوشی منعطف هوشمند با صفحه نمایش تاشو خواهیم بود اما این حقیقت الزاما بدین معنی نیست که همگی این مدل‌های خلاقانه به سرعت عرضه می‌شوند و در دسترس عموم کاربران قرار می‌گیرند. نمایشگاه MWC  که هر ساله در فوریه برگزار می‌شود، بیش از نمایشگاه CES مبتنی بر فناوری‌های مرتبط با گوشی‌های همراه شکل گرفته است و به همین خاطر احتمال رونمایی از مدل‌های منعطف تا فوریه قوت بیشتری پیدا می‌کند.

image

علاوه بر سامسونگ، سایر سازندگان نامی مانند ال جی، هوآوی  و اوپو هم تأیید کرده‌اند که برنامه‌هایی برای توسعه گوشی‌های هوشمند مجهز به پنل نمایش منعطف تاشو دارند، اما همه این کمپانی‌ها قرار نیست گوشی مذکور را در سه ماه اول سال 2019 رسما معرفی کنند. بارها گزارش شده که هوآوی روند معرفی گوشی منعطف خود را به دلایل مختلف به آینده‌ای نامعلوم موکول کرده است. سامسونگ هم تا به حال با این مشکل مواجه شده است. در گزارش‌های قبلی به احتمال رونمایی از پروتوتایپ فعال Galaxy F در خلال برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان سازنده مذکور که هفته جاری در سان فرانسیسکو برگزار می‌شود اشاره شده بود اما حالا گفته می‌شود که برای رونمایی رسمی از این گوشی باید حداقل تا ژانویه سال آینده منتظر بمانیم. هوآوی هم احتمالا گوشی منعطف خود را در سه ماهه اول سال آینده معرفی نمی‌کند. این سازنده چینی در ابتدای هرسال از پرچمداران سری پی  خود پرده برمی‌دارد و در تلاش است خانواده پی 30 خود را در ژانویه معرفی کند. بدین ترتیب همه تمرکز هوآوی روی توسعه سری مذکور خواهد بود و احتمالا مایل است توجه کاربران هم به این پرچمداران حداقل دوگانه معطوف باقی بماند. علاوه بر این کمپانی مذکور تأیید کرده است که اولین گوشی هوشمند منعطفش همچنین از شبکه ارتباطی تازه و پرسرعت 5G پشتیبانی می‌کند و در گزارش دیگری هم اذعان داشته است که گوشی‌های سازگار با 5G خود را تا پیش از نیمه اول سال 2019 روانه بازار نمی‌کند.

خبرهای مشابهی درباره گوشی هوشمند منعطف ال جی هم منتشر شده بود که ادعا می‌کردند این سازنده تأکیدی ندارد از اولین‌های عرضه چنین دستگاه هوشمند و خلاقانه‌ای باشد. براساس این خبرها، ال جی بیش از هر چیز سعی می‌کند تا گوشی هوشمند توانمند و خلاقانه‌ای را با نوآوری‌های مفهومی ارائه دهد. از طرفی ایوان بلس، افشاگر معروف، چندی پیش مدعی شد که اولین گوشی هوشمند منعطف ال جی در نمایشگاه CES 2019 معرفی می‌شود. گوشی هوشمند منعطف برند چینی اوپو هم ممکن است تا تابستان 2019 معرفی شود اما هنوز اطلاعاتی درباره این محصول در دسترس نیست.

سازندگان در حال حاضر دو رویکرد متفاوت را در توسعه گوشی‌های منعطف خود دنبال می‌کنند. اولین رویکرد طراحی شبیه کتاب است که ZTE هم آن را در توسعه Axon M خود به کار گرفت و رویکرد تازه‌تر دیگر طراحی شبیه به قالب به روزرسانی شده گوشی‌های تاشو قدیمی استو در این نوع طراحی تنها یک صفحه نمایش به کار می‌رود که از نیمه تا می‌شود و قالب آن ممکن است عمودی یا افقی در نظر گرفته شود. این طراحی به طور مشخص در توسعه گوشی هوشمند تاشو Galaxy F سامسونگ محقق شده است و شبیه به کیف پول جیبی به نظر می‌رسد. اما نقطه ضعف این طراحی جالب در نحوه تاشدن آن است. هنوز نمی‌دانیم لولاهای به کار رفته در بدنه پنل‌ها چقدر دوام می‌آورند و میزان کیفیت‌شان هنوز مشخص نشده است.

image

براساس گزارش‌های اخیر، مشکل پایین بودن دوام در لولای طراحی Galaxy F حداقل یک بار در گذشته باعث بروز تأخیر در تکمیل روند توسعه این گوشی سامسونگ شده است. مشکل مهم دیگری که باعث تآخیر در معرفی این گوشی شده، پایین بودن نرخ تولید دستگاه و قطعات آن بوده است. پنل‌های نمایش تاشو تکنولوژی تازه‌ای می‌طلبند و تولید انبوه آن‌ها هنوز چندان ساده نشده است. Samsung Display در حال حاضر بزرگ‌ترین تولید کننده پنل‌های OLED به شمار می‌رود و گفته می‌شود که سرانجام در سال اخیر موفق شده است بر این مشکل فائق آید اما هنوز مشخص نیست سایر رقیبانش هم توانسته‌اند این مشکل را رفع کنند یا خیر. هوآوی در توسعه گوشی هوشمند منعطف خود با یک سازنده چینی پنل نمایش به نام BOE همکاری می‌کند و گزارش شده است که قصد دارد گوشی مذکور را مانند یک تبلت اما با فواید بیشتر باتوجه به پنل نمایش منعطف آن روانه بازار کند. دی جی کو، مدیر ارشد بخش موبایل سامسونگ، اخیرا اعلام کرد که این غول تکنولوژِ در تلاش است اولین گوشی هوشمندش چیزی فراتر از یک تبلت باشد چراکه باید با توجه به فواید و توانایی‌هاش بتواند آن را به خوبی در بازار به فروش برساند و کاربران را به خریدش تشویق کند.

ZTE و گوگل هم ظاهرا به دنبال توسع گوشی‌های هوشمند منعطف هستند اما به نظر می‌رسد که محصولات آن‌ها با فاصله طولانی از گوشی‌های منعطف سامسونگ، ال جی، هوآوی و اوپو معرفی شوند. اغلب سازندگان گوشی‌های همراه معتقدند که گوشی هوشمند منعطف با استقبال خوبی در بازار موبایل مواجه می‌شود اما از طرف دیگر کارشناسان و تحلیل گران ادعا می‌کنند که کاربران از ابتدای عرضه این محصولات از آن‌ها استقبال خوبی نخواهند داشت. تحلیل گران می‌گویند توسعه دهندگان باید بتوانند اپلیکیشن‌های متعدد و متفاوتی را باتوجه به طراحی منحصر به فرد این دستگاه‌ها طراحی و منتشر کنند تا کاربران بیش از پیش به تهیه آن‌ها علاقه نشان دهند. عامل مهم دیگر در احتمال فروش و استقبال پایین از این محصولات قیمت‌شان است. انتظار می‌رود نسل اول گوشی‌های منعطف با قیمت حداقل 1000 دلار روانه بازار شوند.

گوشی‌های هوشمند منعطف هنوز رسما روانه بازار نشده‌اند و ایده‌آلی به نظر می‌رسند که سازندگان در تلاش برای تحقق بخشیدن به آن هستند. علاوه بر این، گوشی‌های هوشمند با توجه به طراحی‌ تاشوی صفحه نمایش به استانداردی طلایی برای آینده گوشی‌های پرچمدار و سطح بالا تبدیل شده‌اند. سازندگان گوشی‌های همراه علی رغم مشکلات جدی دوام لولا و صفحه نمایش در این محصولات همچنان منابع و سرمایه‌های کلانی را در بخش توسعه این محصولات صرف می‌کنند و به عرضه و فروش بالای آن‌ها امیدوار هستند.

البته هیچکدام از این موارد ثابت نمی‌کنند که گوشی‌های هوشمند منعطف ممکن است مورد استقبال عموم کاربران در سرتاسر دنیا قرار گیرند. این گوشی‌ها بسیار گران قیمت خواهند بود و بار دیگر تلاش می‌کنند تا بازه قیمتی استاندارد برای فروش گوشی‌های هوشمند را افزایش دهند. البته پذیرش قیمت 1500 دلاری توسط کاربران چندان هم دور از ذهن نیست چراکه امروزه گوشی‌های 1200 دلاری هم فروش بسیار خوبی در بازار دارند؛ اما به طور کلی پیش بینی می‌شود که فروش گوشی‌های هوشمند منعطف زمانی افزایش یابد و مورد استقبال عمومی کاربران قرار گیرد که هزینه کمتری هم داشته باشد. هنوز نمی‌دانیم چه مدت طول می‌کشد تا سازندگان بتوانند هزینه ساخت گوشی‌های منعطف خود را کاهش دهد اما امیدواریم محقق شدن این پیش بینی چندان به طول نینجامد.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

علی گرگان

۱۳۹۷/۸/۱۴
خوبه اول کمپانی مایکروسافت به فکر گوشی تاشو افتاد با سرفیس فون.بعد حالا همه کمپانی ها میخوان گوشی تاشو ارائه کنند.