خانهاخبار
پلی استیشن 4 اسلیم یا ایکس باکس وان اس؛ کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد؟

پلی استیشن 4 اسلیم یا ایکس باکس وان اس؛ کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد؟

کنسول‌های بازی سونی و مایکروسافت طرفداران زیادی در بازار دارند. در این مطلب به مقایسه پلی استیشن 4 اسلیم با ایکس باکس وان اس می پردازیم.
۱۳۹۷/۸/۵

مایکروسافت و سونی را باید دو رقیب دیرینه در زمینه تولید کنسول‌های بازی دانست. زمانی که برای خرید یک کنسول بازی جدید به بازار مراجعه کنید، بدون هیچ شکی با پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان روبه‌رو می‌شوید. این دو کنسول طرفداران سرسختی دارند. دسته‌ای از گیمرها پلی استیشن 4 را کنسول برتر و دسته‌ای دیگر  Xbox One را کنسول بهتری می‌دانند. در حالی که شرکت‌های سونی و مایکروسافت چندین بازی‌ انحصاری برای کنسول‌های خود در نظر گرفته‌اند، بسیاری از بازی‌ها برای هر دو دستگاه عرضه می‌شود.

در این مطلب به بررسی ویژگی‌های این دو کنسول بازی می‌پردازیم. لازم به ذکر است؛ در این مقاله دو کنسول پلی استیشن 4 اسلیم و ایکس باکس One S برای مقایسه با یکدیگر حضور دارند. این دو کنسول به عنوان یک نمونه استاندارد در بازار به فروش می‌رسند. دو شرکت سونی و مایکروسافت نمونه‌های قدرتمندتر این کنسول‌ها را تولید کرده‌اند که در مقاله‌ای جداگانه آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

image

در صورتی که گیمری خواهان تصاحب یک کنسول نسل هشتمی باشد، بدون هیچ شکی در انتخاب دو کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان اس سردرگم می‌شود. در حالی که این دو کنسول برای بازی و همچنین استفاده چند رسانه‌ای توسعه یافته‌اند، هر کدام از آن‌ها دارای نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود هستند. برای انتخاب میان این دو کنسول باید موارد زیادی مانند طراحی، مشخصات، ویژ‌گی‌ها، قیمت و همچنین بازی‌های تولید شده برای آن‌ها را بررسی کنید. در این مطلب این دو کنسول بازی را در تمام موارد ذکر شده با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

طراحی

image

سونی در سال‌های اخیر مدت زمانی پس از معرفی کنسول جدید خود، نسخه دیگری از آن را با تغییرات ظاهری به بازار عرضه کرده است. پلی استیشن 4 اسلیم در مقایسه با نمونه اصلی خود ابعاد کوچک‌تر و وزن کمتری دارد. این دستگاه اندازه‌ای نزدیک به 70 درصد کنسول اصلی دارد و سونی برای بدنه آن از مواد مات استفاده کرده است. در ساخت بخشی از بدنه نمونه اصلی این کنسول شاهد استفاده از پلاستیک براق بودیم که اثر انگشت افراد را به راحتی جذب می‌کرد.

کنسول پلی‌ استیشن 4 اسلیم فاقد پورت اپتیکال صدا بوده که این امر باعث کاهش اندازه آن شده است. یکی دیگر از تغییراتی که این کنسول در مقایسه با نمونه اصلی خود تجربه کرده، استفاده از دکمه‌های فیزیکی است. سونی در سری اول این کنسول از دکمه‌های لمسی استفاده کرده بود که برای بسیاری از گیمرها دردسر ایجاد می‌کرد. در حالی که پلی استیشن 4 اسلیم در مقایسه با نمونه اصلی خود تغییرات زیادی را در ظاهر تجربه نکرده، کنسول ایکس باکس وان اس نسبت به Xbox One تغییرات زیادی داشته است.

کنسول جدید مایکروسافت در مقایسه با نمونه اصلی خود تا 40 درصد اندازه کوچک‌تری دارد. مایکروسافت تصمیم گرفته به جای استفاده از رنگ مشکی در ساخت بدنه این کنسول، رنگ سفید مات را جایگزین آن کند. این رنگ ظاهر مناسب‌تری را برای کنسول بازی ردموندی‌ها به ارمغان آورده است. روی بدنه این کنسول حفره‌هایی برای ورودی و خروجی هوای فن در نظر گرفته شده است. مایکروسافت برای راحتی کاربران منبع تغذیه را درون ایکس باکس One S قرار داده است.

image

کاربران کنسول ایکس باکس وان برای جابجایی این محصول باید یک آداپتور جداگانه را حمل می‌کردند که این موضوع برای بسیاری از گیمرها خوشایند نبود. در کنسول Xbox One S مانند پلی استیشن 4 اسلیم شاهد حضور دکمه‌های فیزیکی هستیم که در بخش جلویی آن قرار گرفته‌اند. این دستگاه فاقد پورت کینکت است که در زمان معرفی از عدم توسعه نمونه‌های جدید کینکت برای این کنسول بازی از سوی مایکروسافت خبر می‌داد.

در این بخش برنده‌ای وجود ندارد. هر دو کنسول ابعاد کوچک‌تری در مقایسه با نسخه اصلی خود دارند و برای کاربران مشکلات زیادی ایجاد نمی‌کنند. در بخش طراحی باید انتخاب را سلیقه‌ای دانست چرا که هر دو کنسول تولید شده توسط سونی و مایکروسافت از امکانات مشابه‌ای در این بخش بهره می‌برند.

کنترلرها

image

سونی با معرفی کنسول پلی استیشن 4 اسلیم و همچنین نسخه پرو آن، تغییرات کوچکی را در طراحی دوال شاک 4 ایجاد کرد. نوار نورانی (لایت بار) در نظر گرفته شده برای این کنترلر از طریق تاچ‌پد قابل مشاهده است. با توجه به این موضوع، کاربر می‌تواند به راحتی از میزان شارژ دسته خود مطلع شود. سونی برای استیک‌های آنالوگ از مواد جدیدی استفاده کرده است. نمونه جدید دوال شاک 4 در مقایسه با نسخه قبلی خود رنگ روشن‌تری دارد. وزن این کنترلر تغییری را تجربه نکرده است.

کنترلر ایکس باکس وان اس در مقایسه با نمونه اصلی خود بهبودهایی را تجربه کرده که برای مثال می‌توان به استیک‌های آنالوگ اشاره کرد. این کنترلر در زمینه‌های ارتباطی بهبودهایی داشته است که می‌تواند برای گیمرها خوشایند باشد. دسته‌های کنسول ایکس باکس وان اس از ارتباط وایرلس و بلوتوث بهره می‌برد. مایکروسافت برای بدنه کنترلرهای خود از طرح بافت‌دار استفاده کرده تا کاربران نگرانی بابت لغزش آن‌ها نداشته باشند. این کنترلر دارای پورت 3.5 میلی‌متری هدفون است.

مایکروسافت برای دسته خود یک سرویس جدید با نام Xbox Design Lab در نظر گرفته که به کاربران اجازه می‌دهد دسته خود را شخصی‌سازی کنند. برای خرید این دسته‌ها باید 80 دلار در حساب بانکی خود پول داشته باشید. در حالی که این کنترلرها با کنترلر ایکس باکس وان Elite متفاوت است، تصاحب یک دسته سفارشی می‌تواند برای بسیاری از گیمرها لذت‌بخش باشد.

در این بخش کنترلر ایکس باکس One S را باید به عنوان برنده انتخاب کرد. این کنترلر در مقایسه با نمونه قبلی خود بهبودهای زیادی را تجربه کرده و همچنین امکان شخصی‌سازی آن می‌تواند به عنوان یک برگ برنده محسوب شود.

ویژگی‌ها

image

همانطور که در بخش‌های قبلی عنوان شد، پلی استیشن 4 اسلیم به دکمه‌های فیزیکی مجهز شده و همچنین بدنه آن دارای پلاستیک مات است. این موضوع می‌تواند مانع از جذب اثر انگشت و همچنین گرد و غبار توسط آن شود. اگر این تغییرات در بخش طراحی برای شما اهمیت چندانی ندارد، باید به پشتیبانی از IEEE 802.11 a/b/g/n/ac 5 گیگاهرتز اشاره کرد. با بهبود وای فای، بسیاری از مشکلات مربوط به دانلود بازی‌ها رفع شده و شاهد ارتباط اینترنتی پایدار این کنسول بازی هستیم.

برخلاف نمونه اصلی PS4، نسخه اسلیم این کنسول بازی از محتوای HDR پشتیبانی می‌کند که البته برای استفاده از این ویژگی باید تلویزیونی قادر به پشتیبانی از این محتوا را خریداری کنید. در حالی که تعویض هارد دیسک ایکس باکس وان اس می‌تواند گارانتی آن را ابطال کند، کاربران پلی استیشن 4 بدون هیچ مشکلی قادر به تعویض هارد دیسک کنسول خود هستند. علاوه بر این موضوع، گیمرها می‌توانند از هارد دیسک خارجی نیز استفاده کنند.

مایکروسافت در کنسول Xbox One S استراتژی متفاوتی را دنبال کرده است. تغییر اصلی این کنسول در مقایسه با نمونه اصلی آن مربوط به ابعاد کوچک‌تر آن است. علاوه بر این کاهش اندازه، ایکس باکس وان اس وزن کمتری نیز دارد. مایکروسافت ویژگی‌های مولتی مدیا فراوانی را برای کنسول جدید خود در نظر گرفته به گونه‌ای که می‌توان آن را بهترین کنسول برای عاشقان فیلم دانست.

کنسول Xbox One S یک پلیر بلوری مقرون به صرفه محسوب می‌شود که البته قیمت پلیرهای مستقل از زمان عرضه این کنسول به بازار تا به امروز، کاهش قابل توجهی داشته است. در حقیقت ایکس باکس وان اس علاوه بر یک کنسول بازی، یک دستگاه برای پخش ویدیو نیز محسوب می‌شود که می‌تواند هزینه‌های شما را کاهش دهد. در صورتی که تلویزیون 4K داشته باشید که از محتوای HDR پشتیبانی کند، می‌توانید از کنسول خود برای پخش ویدیوهای بلوری استفاده کنید.

در این بخش نماینده مایکروسافت، ایکس باکس One S برنده است. این کنسول علاوه بر امکان اجرای بازی، به کاربران اجازه تماشای ویدیوهای بلوری را نیز می‌دهد. در صورتی که به تماشای فیلم‌های بلوری علاقه دارید و همچنین قادر به خرید این دیسک‌ها هستید، کنسول Xbox One S را خریداری کنید.

بازی‌ها

image

شاید مهم‌ترین تفاوت میان این دو کنسول، بازی‌های انحصاری آن‌ها باشد. در حالی که شرکت‌های مختلف مشغول تولید بازی‌‌های انحصاری برای این دو کنسول هستند، پلی استیشن 4 اسلیم بازی‌های انحصاری بیشتری دارد. وجود بازی‌های انحصاری بیشتر نمی‌تواند به تنهایی باعث برتری یک کنسول شود؛ با این حال کیفیت این بازی‌ها یکی از پارامترهای مهم محسوب می‌شود.

از محبوب‌ترین بازی‌های انحصاری پلی استیشن 4 می‌توان به بازی God Of War، بازی آنچارتد 4، بازی Horizon Zero Dawn و بازی The Last Of Us اشاره کرد. بازی 4 Gears Of War، بازی Halo 5: Guardians و بازی Forza Motorsport 7 از محبوب‌ترین بازی‌های انحصاری کنسول مایکروسافت محسوب می‌شوند. شاید در این زمینه سلیقه مهم‌ترین معیار برای انتخاب برنده باشد؛ با این حال می‌توان پلی استیشن 4 اسلیم را کنسول برتر در این زمینه دانست.

همانطور که در بالا ذکر شد؛ پلی استیشن 4 اسلیم دارای بازی‌های انحصاری باکیفیت‌تر است؛ با این حال برای انتخاب برنده نهایی باید قیمت آن‌ها و همچنین موجود بودنشان را در ایران مورد بررسی قرار دهیم. هر دو کنسول در ایران محبوبیت بالایی دارند ولی باید به این واقعیت اشاره کرد که بیشتر گیمرها در ایران کنسول پلی استیشن 4 را برای خرید انتخاب می‌کنند. یکی از دلایل اصلی انتخاب نماینده سونی، نیاز به اینترنت نسخه اصلی Xbox One محسوب می‌شود. این موضوع دیدگاه بسیاری از کاربران را تغییر در زمان عرضه این محصول تحت الشعاع قرار داد.

image

مایکروسافت در زمان معرفی کنسول Xbox One به این موضوع اشاره کرد که برای بازی با این دستگاه، کاربر باید به صورت مداوم به اینترنت متصل باشد. این موضوع برای گیمرها در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا در سال‌های اخیر کنسول بازی سونی محبوبیت بیشتری در میان کاربران ایرانی داشته است. در حالی که در نسل قبلی کنسول‌ها شاهد قیمت پایین‌تر بازی‌های ایکس باکس 360 در مقابل پلی استیشن 3 بودیم، کنسول‌های نسل هشتمی دارای بازی‌های بلوری هستند که از قیمت تقریبا برابری بهره می‌برند.

در ماه‌های اخیر قیمت ارز افزایش چشمگیری در کشورمان داشته است که این موضوع باعث افزایش قیمت بازی‌ها نیز شده است. در همین راستا خرید و فروش بازی‌های دست دوم در ایران رونق بالایی دارد. بدون هیچ شکی بازی‌های دست دوم کنسول پلی استیشن 4 در بازار ایران راحت‌تر از بازی‌های ایکس باکس وان پیدا می‌شود. با توجه به این موضوع، در صورت خرید یک بازی می‌توانید با پرداخت هزینه نه چندان زیاد، بازی خود را با یک عنوان دیگر تعویض کنید.

تعداد بالاتر کنسول پلی استیشن 4 در ایران باعث شده که بازی‌های دست دوم این کنسول تنوع بیشتری داشته باشد؛ با این حال صاحبان کنسول ایکس باکس وان اس نیز می‌توانند بازی‌های دست دوم را نیز تهیه کنند. این بازی‌ها در مقایسه با بازی‌های پلی استیشن 4 اسلیم قیمت بالاتری دارند. لازم به ذکر است؛ در این بخش امکان نصب بازی روی هارد و همچنین کپی‌خور شدن دستگاه مدنظر قرار نگرفته است چرا که این موارد می‌تواند برای کنسول مشکلاتی را ایجاد کند. در زمینه بازی مخصوصا در ایران، پلی استیشن 4 اسلیم کنسول برتر محسوب می‌شود.

قیمت

image

کنسول پلی استیشن 4 در بازارهای جهانی در نسخه 1 ترابایت با قیمت 300 دلار به فروش می‌رسد که البته می‌توان با این قیمت کنسول سونی را به صورت باندل و به همراه یک بازی نیز خریداری کرد. مایکروسافت نمونه 1 ترابایتی کنسول ایکس باکس وان اس را به همراه یک بازی با قیمت 300 دلار در اختیار خریداران قرار می‌دهد. لازم به ذکر است؛ این کنسول‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی مانند آمازون با قیمت پایین‌تری در حدود 270 دلار نیز قابل خریداری هستند.

در ایران کنسول‌های بازی برخلاف سال گذشته با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسند. در صورتی که خواهان خرید نسخه 500 گیگابایتی پلی استیشن 4 اسلیم باشید، باید هزینه‌ای در حدود 3,700,000 تومان به فروشنده پرداخت کنید. نمونه 1 ترابایتی این کنسول با قیمتی نزدیک به 4 میلیون تومان به فروش می‌رسد. ایکس باکس وان S در مقایسه با نماینده سونی با قیمت پایین‌تری در کشورمان به بازار عرضه شده است. برای خرید نمونه 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی این کنسول باید به ترتیب مبلغی در محدوده 2,900,000 و 3,200,000 تومان در حساب بانکی خود پول داشته باشید.

در این بخش برنده‌ای وجود ندارد؛ با این حال کنسول Xbox One S با قیمت مناسب‌تری در ایران به فروش می‌رسد.

جمع بندی

image

برای انتخاب کنسول برتر موارد زیادی را باید مدنظر داشت. در این مطلب سعی شد کنسول‌های پلی استیشن 4 اسلیم و ایکس باکس وان اس در زمینه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه شوند. در حالی که مایکروسافت موفق شده یک کنسول همه فن حریف تولید کند، کمپانی ژاپنی سونی در زمینه تولید یک کنسول مخصوص بازی موفق‌تر عمل کرده است.

کنسول‌ها برای اجرای بازی توسعه یافته‌اند و هدف اصلی بازی کردن عناوین مختلف با آن‌هاست. در این زمینه پلی استیشن 4 عملکرد بهتری دارد. سونی سعی کرده با همکاری با شرکت‌های مختلف و همچنین استودیوهای خود، بازی‌های زیادی را برای کنسول نسل هشتمی خود تولید کند. در حالی که هر دو نماینده شرکت سونی و مایکروسافت ارزش خرید بالایی دارند و همچنین قدرت مناسبی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهند، پلی استیشن 4 اسلیم به عنوان کنسول برتر انتخاب می‌شود. در صورتی که خواهان خرید کنسول بازی نسل هشتمی هستید، ما پلی استیشن 4 اسلیم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نظر شما در رابطه پلی استیشن 4 اسلیم و Xbox One S چیست؟ کدام کنسول عملکرد بهتری در زمینه اجرای بازی دارد؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (749 نظر)

jhlh39651@gmail.com

۱۴۰۲/۱۱/۹
سلام ، من 11 سالمه 6 ساله گیمرم و هم ایکس باکس وان داشتم و هم پی اس 4 اسلیم ولی الان پی اس 4 اسلیم دارم ، بچه ها پی اس 4 فت با ایکس باکس وان برابرم ولیی پی اس 4 اسلیم و پرو از نظر کیفیت ... از ایکس باکس بهترن . اگر پول دارین پی اس 4 بخرین اما اگر پول زیادی ندارین ایکس باکس وان بخرین ولی بازی های ps4 بهتره و گرون تره

meysam

۱۴۰۲/۶/۳
پی اس ۴اسلیم از فت و پرو بهتره.فت قدیمی هست.پرو هم بخاطر اینکه گرافیک بازی رو یه خورده میبره بالا فشار زیادی روی دستگاه قرار میگیره.و باعث کم شدن عمر قطعات دستگاه میشه.

meysam

۱۴۰۲/۶/۳
سلام.اگر بخواهید بدون طرفداری هر کدوم از کنسولها تصمیم گرفت بهترین کنسول حال حاضر در کشور خودمون پی اس۴ اسلیم. بهترین انتخاب هست.ایکس باکس متاسفانه خیلی از بازیهای محبوب را ندارد.مثل انچارتد،خدای جنگ و چند بازی دیگر.از لحاظ مقاومت دستگاه هم خیلی عالی و مطمئن.اکثر موارد تعمیر دستگاه هم در کشور خودمون برای پی اس۴ بیشتر از ایکس باکس هست.اگر به بازیهای اختصاصی ایکس باکس علاقه دارید ایکس باکس بخرید.در غیر این صورت پی اس۴ اسلیم بهتره.پی اس۴ پرو اصن نخرید.چون فشار زیادی رو دستگاه هست حین انجام بازی و به خاطر همین احتمال خرابی زیادی دارد.ولی پی اس۴ اسلیم ضربه نخورد به هیچ عنوان خرابی ندارد.

خخ

۱۴۰۲/۵/۲۷
??????? پی اس یه ترابایت به بالا پی اس پرو
۲ترابایت و ۵۰۰ گیگ

خخ

۱۴۰۲/۵/۲۷
PS4 خیلی خوبه بازی های سونی تعداد بیشتری دارند
اگه الان نسل نهیم چرا همه میرن سراغ پی اس ۴