خانهبررسی‌ها
مقایسه کامل پرچمداران پیکسل 3 و پیکسل 2

مقایسه کامل پرچمداران پیکسل 3 و پیکسل 2

پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال چندی پیش رسما معرفی شدند. در این مطلب قصد دارید پیکسل 3 را با پیکسل 2 که نسل قبلی آن است از هر نظر مقایسه کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۷/۷/۲۹

گوگل چندی پیش از تازه‌ترین پرچمداران خود به نام‌های پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال رسما پرده برداشت. در مطلب پیش رو قصد داریم پیکسل 3 را با پیکسل 2 که نسل پیش از آن به شمار می‌رود مقایسه کنیم. گوشی‌های نسل سوم پیکسل کمپانی گوگل به طور پیش فرض به اندروید ناب نسخه 9.0 پای مجهز شده‌اند و کاربران دیگر در این نسخه اصلی ساده نباید انتظار داشته باشند همه قابلیت‌ها و اپلیکیشن‌های اختصاصی که امثال سامسونگ، ال جی، اچ تی سی و سایر سازندگان به پوسته‌های ساخت خود اضافه می‌کنند را ببینند. گوشی‌های پیکسل همچنین سریع‌تر از سایر گوشی‌های ساخت سازندگان دیگر قادر به دریافت به روزرسانی‌های نرم افزاری خواهند بود؛ چراکه اندروید سیستم عامل کمپانی گوگل است و این سازنده وعده داده که نسل سوم پیکسل‌هایش قادر خواهند بود تا اکتبر 2021 به آخرین نسخه‌های این نرم افزار محبوب ارتقا یابند. پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال همچنان به پنل نمایش OLED مجهز شده‌اند اما اندازه این پنل حالا نسبت به نسل قبلی افزایش یافته است و حاشیه‌های چهار طرف هم تا حدودی کاهش یافته‌اند. گوگل حالا نسل سوم پیکسل‌ها را با نسبت نمایش مدرن 18:9 توسعه داده است تا نمای مدرن‌تری به آن‌ها ببخشد. پیکسل 3 در سه نسخه مشکی، سفید و رنگ تازه‌ای به نام Not Pink معرفی شده و قیمت نسخه پایه آن نسبت به سطح پایین‌ترین پیکسل 2 با قیمت 650 دلار حالا تا 800 دلار بیشتر شده است.

image

فاصله میان معرفی پیکسل 2 و پیکسل 3 حدودا یک سال است اما هر دو از ویژگی‌های مشابه متعددی برخوردار هستند. هر دو گوشی مذکور از تکنولوژی OLED در پنل نمایش بهره می‌برند و مانند یکدیگر دارای وضوح تصویر فول اچ دی پلاس هستند. پیکسل 2 و پیکسل 3 به 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی غیر قابل ارتقا مجهز شده‌اند؛ البته یک نسخه دیگر هم از این گوشی با حافظه داخلی پیش فرض 128 گیگابایت عرضه می‌شود. این دو پرچمدار گوگل از پردازنده‌های سطح بالای کوالکام اسنپ‌دراگون قدرت می‌گیرند اما پردازنده‌های مذکور دو نسل متفاوت هستند که با فاصله یک سال کامل از یکدیگر معرفی شده‌اند. پیکسل 2 و پیکسل 3 همچنین هر دو از دوربین اصلی تکی در پنل پشتی بهره می‌برند اما پیکسل 3 حالا به دوربین سلفی دوگانه در پنل جلو مجهز شده است؛ در حالی که اغلب سازندگان سعی می‌کنند به جای دوربین سلفی، دوربین اصلی را به لنزهای دوگانه مجهز کنند. باتری در هر دو نسل متفاوت از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و از نوع غیر قابل تعویض در نظر گرفته شده است اما تنها پیکسل 3 از امکان شارژ بی سیم هم بهره می‌برد. حسگر فیزیکی اثرانگشت هر دو مدل در پنل پشتی تعبیه شده و امکانات ارتباطی NFC، بلوتوث نسخه 5.0 و پورت ارتباطی USB Type-C 3.1 در آن‌ها مشترک است اما جک هدفون 3.5 میلی متری در طراحی هیچکدام دیده نمی‌شود. پیکسل 2 و پیکسل 3 از بلندگوهای استریو، قابلیت Active Edge، Google Lens، دستیار هوشمند Google Assistant، Google Photo Storage و امکان مقاومت در مقابل نفوذ آب و گرد و خاک ( IP67 برای پیکسل 2 و IP68 برای پیکسل 3) برخوردارند. این دو گوشی همچنین از نظر طراحی ظاهری بسیار شبیه هستند اما حاشیه‌های بالا و پایین صفحه نمایش در پیکسل 3 قدری باریک‌تر طراحی شده‌اند.

برای مقایسه مورد بهتر است به جدول مشخصات زیر مراجعه کنید و ببینید این گوشی‌ها در مقایسه با یکدیگر چگونه عمل می‌کنند.

 

پیکسل 2

پیکسل 3
صفحه نمایش

5.0 اینچی AMOLED با وضوح تصویر 1920 در 1080، نسبت تصویر 16:9، تراکم پیکسلی 441PPI، روکش محافظ Gorilla Glass 5، قابلیت Always-On

 

5.5 اینچی P-OLED با وضوح تصویر 2160 در 1080 و نسبت تصویر 18:9، تراکم پیکسلی 443PPI، روکش محافظ Gorilla Glass 5، قابلیت Always-On، HDR

 
پردازنده

کوالکام اسنپ‌دراگون 835 با 8 هسته پردازشی و قدرت 2.35 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی Adreno 540

 

کوالکام اسنپ‌دراگون 845 با 8 هسته پردازشی و قدرت 2.45 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی Adreno 630

 
رم

4 گیگابایت

4 گیگابایت
حافظه داخلی

64 / 128 گیگابایت، غیر قابل ارتقا

64 / 128 گیگابایت، غیر قابل ارتقا

دوربین اصلی

12.2 مگا پیکسلی تکی با دیافراگم 1.8، OIS، لیزر و PDAF، فلش LED دوگانه

12.2 مگا پیکسلی تکی با دیافراگم 1.8، Dual Pixel، PDAF، Auto-HDR، فلش LED دوگانه

دوربین سلفی

8 مگا پیکسلی تکی با دیافراگم 2.4 و فوکوس ثابت

لنزهای دوگانه، 8 مگا پیکسلی استاندارد با دیافراگم 1.8 و زاویه باز، PDAF، Auto HDR

باتری

2700 میلی آمپر ساعتی غیر قابل تعویض، پشتیبانی از شارژ سریع

2915 میلی آمپر ساعتی غیر قابل تعویض، پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع و شارژ بی سیم با استاندارد Qi

امکانات ارتباطی

GSM، CDMA، HSPA، LTE، NFC، بلوتوث نسخه 5.0، WiFi، USB Type-C 3.1، حسگر اثرانگشت فیزیکی در پنل پشتی

GSM، HSPA، CDMA، LTE، NFC، بلوتوث نسخه 5.0، WiFi، USB Type-C 3.1، حسگر فیزیکی اثرانگشت در پنل پشتی

سایر ویژگی‌ها

نبود جک هدفون 3.5 میلی متری

بلندگوهای استریو، Active Edge، Google Lens، گواهی IP67، Google Assistant، Smart Lock، پنل جلو از جنس شیشه gorilla Glass 5 و پنل پشتی ترکیب شیشه و فلز، Google Photo Storage

بلندگوهای استریو، Active Edge، Google Lens، گواهی IP68، Google Assistant، Smart Lock، پنل جلو و پشتی از Gorilla Glass 5، Google Photo Storage، Playground

سیستم عامل

اندروید 8.0 اوریو، امکان ارتقا به اندروید 9.0 پای

اندروید 9.0 پای

ابعاد

145.7 × 69.7 × 7.8 میلی متر، 143 گرم

145.6 × 68.2 × 7.9 میلی متر، 148 گرم 

قیمت

حداقل 650 دلار

حداقل 800 دلار

گوگل پیکسل 2

گوشی پیکسل 2 ممکن است از نظر طراحی ظاهری کمی قدیمی به نظر برسد اما مطمئن باشید که مشخصات آن کاملا سطح بالا در نظر گرفته شده‌اند؛ چراکه از بهترین پردازنده‌های داخلی و گرافیکی موجود در زمان معرفی خودش بهره می‌برد. این گوشی پنل نمایش AMOLED دارد اما وضوح تصویر آن فول اچ دی پلاس است. قابلیت Active Edge آن هم کاربر را قادر می‌سازد تا با فشردن کناره‌های بدنه دستگاه دستیار هوشمند Google Assistant را به اجرا درآورند. Google Lens هم کمک می‌کند جزئیات تصویر را شناسایی کنید. این گوشی در نسخه استانداردش که 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد به قیمت 650 دلار در بازار به فروش می‌رسد که البته با توجه به صفحه نمایش کوچک فول اچ دی آن کمی گران است.  از طرفی حالا که نسل سوم معرفی شده است، انتظار می‌رود قیمت نسل قبلی تا حدودی کاهش یابد.

image

پیکسل 2 از پنل نمایش 5 اینچی AMOLED بهره می‌برد. این گوشی با وضوح تصویر فول اچ دی پلاس 1960 در 1080 از تراکم پیکسلی 441 و نسبت نمایش قدیمی 16:9 پشتیبانی می‌کند. این گوشی همچنین با توجه به نسبت نمایش آن حاشیه‌های تقریبا ضخیمی در قسمت بالا و پایین پنل جلو دارد و همین موضوع باعث شده است طراحی ظاهری آن قدیمی به نظر برسد. گوگل در توسعه نسل دوم از قابلیت Always On هم کمک گرفت تا چک کردن نوتیفیکیشن‌های گوشی را برای کاربران آسان‌تر سازد. بدین ترتیب دیگر لازم نبود کاربران برای بررسی نوتیفیکیشن‌های گوشی الزاما صفحه نمایش دستگاه خود را روشن کنند. پیکسل 2 از باتری 2700 میلی آمپر ساعتی غیر قابل تعویض قدرت می‌گیرد که اگرچه ظرفیت آن کم است اما می‌تواند تمام طول روز دوام بیاورد. این باتری همچنین از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و می‌توانید آن را به سرعت شارژ کنید.

پیکسل 2 از همه تکنولوژی‌های مهم سال 2017 برخوردار است؛ این گوشی پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 835 ، پردازنده گرافیکی Adreno 540 و همچنین 4 گیگابایت حافظه رم دارد. اسنپ‌دراگون 835 یک چیپست 8 هسته‌ای با قدرت پردازش حداکثر 2.35 گیگاهرتز است که سطح بالاترین پردازنده موبایلی کوالکام در سال 2017 به شمار می‌رفت. Adreno 540 GPU هم به قدری توانمند توسعه یافته که قادر است هر پردازش گرافیکی که کاربر به آن محول می‌کند را به خوبی اجرا کند. پیکسل 2 هم مانند پیکسل 3 از 4 گیگابایت رم بهره می‌برد و نسخه استاندارد آن 64 گیگابایت حافظه داخلی غیر قابل ارتقا دارد. این گوشی همچنین در یک نسخه دیگر با رم و حافظه داخلی به ترتیب 4 و 128 گیگابایت روانه بازار شده است اما هیچکدام از این نسخه‌ها از کارت حافظه جانبی microSD پشتیبانی نمی‌کنند.

اولین گوشی‌های نکسوس از دوربین‌های سطح بالا برخوردار نبودند اما گوگل متوجه شد که باید بیش از پیش به این بخش اهمیت دهد. این غول تکنولوژی از لنز تکی 12.2 مگا پیکسلی با دیافراگم 1.8 به همراه قابلیت‌های OIS، EIS، PDAF و فوکوس خودکار لیزری و همچنین فلش LED دوگانه در نسل دوم پیکسل‌های خود استفاده کرد و به همین ترتیب توانست رتبه برتر را از نظر عملکرد و کیفیت دوربین در رقابت با سایر رقیبان اندرویدی پیکسل 2 کسب کند. این گوشی همچنین از لنز تکی 8 مگا پیکسلی با فوکوس ثابت و دیافراگم 2.4 در پنل جلو بهره می‌برد که به کمک آن می‌توانید تصاویر و ویدیوهای سلفی باکیفیتی را ثبت کنید.

پیکسل 2 پردازنده سطح بالای 2017، پنل نمایش با وضوح تصویر فول اچ دی پلاس، حافظه داخلی غیر قابل ارتقا، حاشیه‌های ضخیم و نسبت تصویر 16:9 دارد و جک هدفون 3.5 میلی متری هم از طراحی آن حذف شده است. درواقع همین موارد هستند که باعث شده‌اند پرچمدار 2017 کمی قدیمی به نظر برسد و به اندازه سایر پرچمداران مدرن دیده نشود. این گوشی در همان روزهای ابتدایی ورود به بازار توانست رتبه برتر کیفیت دوربین را در مقایسه با سایر پرچمداران اندرویدی کسب کند اما متاسفانه خیلی زود از این رقیبان قدرتمند در سایر رقابت‌ها شکست خورد. پیکسل دو با قابلیت‌های جالب Google Lens و Active Edge توسعه یافته است که توانمندی‌های بسیاری دارند اما روی این گوشی چندان مفید نیستند. این گوشی از Hi-Res Audio برخوردار نیست اما بلندگوهای استریو و باکیفیتی دارد که در پنل جلو تعبیه شده‌اند. پیکسل 2 همچنین با دریافت مجوز IP67 تاحدودی نسبت به نفوذ آب مقاوم شده است اما اگر به دنبال مقاومت بالاتری هستید باید پیکسل 3 را که مجوز IP68 دریافت کرده است تهیه کنید. بهره گرفتن گوشی‌های سری پیکسل از اندروید ناب احتمالا یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های آن‌هاست چراکه کاربران قادر خواهند بود به محض انتشار نسخه پایدار و نهایی اندروید آن را روی دستگاه خود نصب کنند. پیکسل 2 در ابعاد 145.7 × 69.7 × 7.8 میلی متر ساخته شده است و 143 گرم وزن دارد. این گوشی در رنگ‌های مشکی، سفید و آبی روانه بازار شده است و نسخه‌ 64 گیگابایتی‌اش حداکثر 650 دلار قیمت دارد.

گوگل پیکسل 3

پیکسل 3 پرچمدار تازه و سطح بالایی است که از نسبت تصویر 18:9 بهره می‌برد اما با توجه به حاشیه‌های نه چندان باریکش همچنان کمی قدیمی به نظر می‌رسد. البته برخلاف مدل پیکسل 3 ایکس ال از ناچ در طراحی این گوشی خبری نیست و هرچند از نظر ظاهری قدیمی‌ به نظر می‌رسد، به سطح بالاترین مشخصات فنی 2018 مجهز شده است. گوگل با این گوشی تازه همچنین دوربین سلفی دوگانه را معرفی کرد اما هنوز نمی‌دانیم که این تغییر در واقعیت چقدر می‌تواند مفید باشد. پرچمداران نسل سوم پیکسل از پنل‌های شیشه‌ای بهره می‌برند که درون فریم فلزی قرار گرفته‌اند و همین تغییر در طراحی گوگل را قادر ساخته است تا امکان شارژ بی سیم را هم در این مدل‌ها میسر سازد. کاربران در پیکسل 3 هم می‌توانند با فشردن کناره‌های بدنه Google Assistant را به اجرا درآورند و به کمک Google Lens جزئیات تصاویر مانند اماکن تاریخی، گل‌ها و برخی دیگر از این موارد مشابه را شناسایی کنند. پیکسل 3 از تازه‌ترین و سطح بالاترین پردازنده پرچمدار کوالکام قدرت می‌گیرد اما مانند نسل قبلی با توجه به پنل نمایش کوچک و وضوح تصویر فول اچ دی با قیمت 800 دلار برای نسخه استاندارد 64 گیگابایتی کمی گران است.

image

گوگل در توسعه پیکسل 3 اندازه پنل را از 5 به 5.5 اینچ افزایش داد و البته تکنولوژی  P-OLED را در آن حفظ کرد که باید این سازنده را به همین خاطر تحسین کرد. از طرفی وضوح تصویر فول اچ دی پلاس که درخور یک پرچمدار 2018 نیست همچنان در پنل نمایش نسل سوم دیده می‌شود. این گوشی از وضوح تصویر 2160 در 1080 با تراکم پیکسلی 443PPI پشتیبانی می‌کند اما باید اعتراف کنیم که از گوگل بیش از این انتظار می‌رفت. پیکسل 3 هم مانند نسل قبلی از امکان Always-On برخوردار است که کاربران را قادر می‌سازد نوتیفیکیشن‌ها را ضمن افزایش دوام باتری بدون نیاز به روشن کردن صفحه مشاهده کنند. پنل جلو و پشتی این گوشی با روکش محافظ Gorilla Glass 5 پوشانده شده است. گوگل همچنین ظرفیت باتری را در این مدل از 2700 به 2915 افزایش داده و آن را به قابلیت شارژ بی سیم هم مجهز کرده است.

کمپانی گوگل در توسعه هر دو گوشی پیکسل 2 و پیکسل 3 خود از پردازنده‌های کوالکام استفاده کرده است. پیکسل 3 حالا از پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 845 و پردازنده گرافیکی Adreno 630 قدرت می‌گیرد که اغلب پرچمداران اندرویدی امسال هم به آن مجهز شده‌اند. اسنپ‌دراگون 845 یک پردازنده 8 هسته‌ای با قدرت حداکثر 2.5 گیگاهرتز است که می‌تواند تقریبا همه وظایف و دستورات را با سرعت بالا و به صورت روان اجرا کند. Adreno 630 هم پردازنده گرافیکی سطح بالایی به شمار می‌رود که می‌تواند سنگین‌ترین بازی‌ها و ویدیوها را به راحتی به اجرا درآورد. پیکسل 3 از 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی غیر قابل ارتقا برخوردار است و البته یک نسخه دیگر هم از آن با 128 گیگابایت حافظه داخلی به بازار راه می‌یابد.

کیفیت بالای دوربین در گوشی‌های پیکسل گوگل از نسل دوم آغاز شد و این روند در توسعه نسل سوم هم ادامه پیدا کرد. پیکسل 3 حالا از لنز تکی 12.2 مگا پیکسلی با دیافراگم 1.8 در پنل پشتی بهره می‌برد که دارای قابلیت‌های متعددی ازجمله OIS، فوکوس لیزری و PDAF، فلش LED دوگانه و Auto HDR است. دوربین سلفی دوگانه در پنل جلو هم دو لنز 8 مگا پیکسلی با قابلیت‌های Auto HDR و PDAF دارد که دیافراگم آن‌ها 1.8 و 2.2 است. هر دو لنز از نوع زاویه باز هستند اما میدان دید در لنز ثانویه بیشتر است.

پیکسل 3 به بهترین پردازنده کوبایلی 2018 مجهز شده است؛ صفحه نمایش بزرگتری دارد و از دوربین سلفی دوگانه برخوردار است. این گوشی همچنین نسبت تصویر 18:9 مدرن دارد و در کنار حاشیه‌های باریک‌تر همچنین کمی کشیده طراحی شده است. پنل‌های جلو و پشت این مدل حالا هر دو از جنس شیشه با روکش محافظ Gorilla Glass 5 ساخته شده‌اند و از امکان شارژ بی سیم هم پشتیبانی می‌کنند. سخت افزار دوربین در پیکسل 3 بسیار شبیه به پیکسل 2 به نظر می‌رسد اما بهبود نرم افزاری و همچنین ویژگی‌های تازه تجربه بهتری به کاربران ارائه می‌دهند. Google Lens و Active Edge مانند نسل قبلی توانمندی‌های بالقوه بسیاری دارند اما در نسل سوم هم همچنان نتوانسته‌اند همه این قدرت را به شکل مفیدی به نمایش بگذارند. پیکسل 3 هم فاقد جک هدفون 3.5 میلی متری و Hi-Res Audio ساخته شده اما همچنان دارای بلندگوهای استریو باکیفیت در پنل جلو است. این گوشی با دریافت IP68 بیش از نسل گذشته در مقابل نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم شده است و بهره گرفتن آن از اندروید ناب آن هم اندروید 9.0 پای پیش فرض از جذاب‌ترین ویژگی‌هایش به شمار می‌رود. پیکسل 3 در ابعاد 145.6 × 68.2 × 7.9 میلی متر ساخته شده است و 148 گرم وزن دارد. گوگل این محصول تازه را در سه رنگ مشکی، سفید و صورتی کم رنگ معرفی کرده است و برای پرداخت نسخه استانداردش باید 800 دلار بپردازید.

کدام نسل برنده است؟

برنده این مقایسه بدون شک پیکسل 3 است چراکه از تکنولوژی و سخت افزار تازه‌تر برخوردار است اما همچنان نمی‌توان نادیده گرفت که ابعاد بزرگتری دارد و به قیمت حدودا 150 دلار بیشتر روانه بازار می‌شود. پیکسل 3 از قابلیت‌های متعدد دیگر ازجمله Photobooth، Top Shot، Super Rez Zoom، سلفی‌های زاویه باز، Motion AutoFocus، Google Lens بهبود یافته، چیپست امنیتی Titan M و مدت زمان کوتاه‌تر برای شارژ باتری بهره می‌برد.

image

پیکسل 2 باتوجه به بسیاری از ویژگی‌های مشترک با پیکسل 3 به قیمت کمتر در دسترس است. این گوشی دوربین فوق العاده باکیفیتی دارد و اگرچه با سیستم عامل پیش فرض اندروید اوریو معرفی شده است، می‌توانید آن را به اندروید 9.0 پای هم به روزرسانی کنید. اگر به دنبال گوشی سطح بالا با قیمت مناسب هستید، پیکسل 2 می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. اگر قصد دارید گوشی تازه با قابلیت‌های و مشخصات به روز تهیه کنید، بهتر است پیکسل 3 را برگزینید.

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Amin

۱۳۹۹/۲/۲۹
Nokia 3310