خانهاخبار
اطلاعات پردازنده Snapdragon 8180 منتشر شد

اطلاعات پردازنده Snapdragon 8180 منتشر شد

شرکت کوالکام در تدارک آن است که CPU منطبق با اولترابوک خود را در آینده نزدیک به دنیای تکنولوژی معرفی کند. امروز شاهد درز اطلاعاتی در مورد آن هستیم.
۱۳۹۷/۷/۲۵

پردازنده Snapdragon 8180 که به احتمال خیلی زیاد برای اولترابوک‌ها طراحی شده، محصول بعدی کمپانی کوالکام است که در آینده نزدیک، می‌توانیم انتظار معرفی آن را داشته باشیم. امروز در رسانه‌های خبری، اطلاعاتی در مورد اسنپدراگون 8180 منتشر شد که از هشت هسته‌ای بودن آن حکایت داشته و شاهد دو کلاستر چهار هسته‌ای جداگانه خواهیم بود. در کنار هسته‌های یاد شده، واحد پردازش عصبی نیز در نظر گرفته شده است.

image

با وجود آنکه Snapdragon 8180 برای سیستم‌های مبتنی بر ویندوز 10 طراحی شده است، اما بد نیست بدانید که دیزاین این پردازنده هشت هسته‌ای بر مبنای معماری x86 نبوده و مانند محصولات ARM طراحی شده است. البته جای نگرانی نیست،‌ چرا که برای اپلیکیشن‌هایی که با معماری x86 سازگار هستند، یک شبیه‌سازی اختصاصی در نظر گرفته شده است.

گزارش جدید حاکی از آن است که در طراحی پردازنده اسنپدراگون 8180 از چهار هسته طلایی Cortex-A76 کمک گرفته شده که در مقایسه با Snapdragon 8150، شاهد افزایش سرعت آن از 2.6 به 3/0 گیگاهرتز هستیم. چهار هسته نقره‌ای دیگر که از نوع Cortex-A55 هستند نیز افزایش سرعت 0.1 گیگاهرتزی را به خود دیده و به 1.8 رسیده است. البته اشاره شده که در محصول نهایی، سرعت هسته‌ها، مخصوصا نوع طلایی تا حدودی بیشتر از ارقام اشاره شده خواهد بود.

همان طور که اشاره شد، در کنار پردازنده اصلی شاهد اضافه شدن واحد پردازش عصبی با نام NPU-130 هستیم که تا این لحظه، اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های آن در دسترس نیست. این محصول شرکت کوالکام از رم‌های LPDDR4X با فرکانس 2133 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند، از ابتدا، بر پایه معماری 7 نانومتری طراحی شده و در ساخت آن از 8 و نیم میلیارد ترانزیستور کمک گرفته شده است.

منبع منتشر کننده خبر بر این باور است که پردازنده Snapdargon 8180 تا پایان سال جاری روی دست کم یک محصول قرار می‌گیرد که به احتمال خیلی زیاد توسط شرکت ASUS تولید می‌شود. پیشتر در خبرها عنوان شده بود که لپتاپ شرکت ایسوس با نام Primus اوایل سال 2019 وارد بازار می‌شود. بد نیست بدانید که سیستم عامل ویندوز 10 به صورت پیش فرض از پلتفرم ARM پشتیبانی می‌کند و سازندگان پردازنده مانند کوالکام و ایسوس در تلاش هستند تا محصولاتی را تولید کنند که استفاده از قابلیت‌های متعدد این پلتفرم را امکان‌پذیر کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Masoud

۱۳۹۷/۷/۲۵
8.5 میلیارد ترانزیستور نه ۸/۵ میلیون!!! بیلیون رو ترجمه‌ی میلیون نکنید