خانهاخبار
کاربران ایرانی همچنان تلگرام را به دیگر پیام‌رسان‌ها ترجیح می‌دهند

کاربران ایرانی همچنان تلگرام را به دیگر پیام‌رسان‌ها ترجیح می‌دهند

براساس آماری که در نظرسنجی ایسپا به ثبت رسیده میزان استفاده کاربران ایرانی از تلگرام در ماه‌های اخیر با کاهش مواجه نبوده است.
۱۳۹۷/۷/۲۳

آماری که اخیرا توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) منتشر شده نشان می‌دهد همچنان بیش از ۴۷ درصد کاربران پیام‌رسان‌ها در ایران از تلگرام استفاده می‌کنند و این آمار در ماه‌های گذشته با رشد مواجه بوده است. 

نتایج بررسی‌هایی که در مهر ماه صورت گرفته نشان می‌دهد ۶۲.۵ درصد افراد قبل از فیلترینگ تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌کردند. این آمار در خرداد ماه ۶۲.۴ درصد بوده که نشان می‌دهد با گذشت چند ماه از فیلترینگ تلگرام، این پیام‌رسان تقریبا کاهش کاربران را تجربه نکرده و حالا پس از ۵ ماه همچنان ۴۷.۳ درصد افراد حاضر در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که از تلگرام استفاده می‌کنند. ضمن اینکه براساس نتایج نظرسنجی زنان و مردان به یک اندازه از تلگرام استفاده می‌کنند. 

image

همچنین استفاده از واتس‌اپ نیز با رشد قابل توجهی مواجه بوده. آمارها نشان می‌دهد در نیمه فروردین سال جاری یعنی قبل از فیلترینگ تلگرام آمار استفاده از واتس‌اپ ۱۲ درصد بوده که در خرداد و مهر به ترتیب به ۲۵ و ۳۰ درصد افزایش یافته است. استفاده از اینستاگرام نیز با رشد مواجه بوده و از ۱۷.۷ درصد در فروردین به ۳۲.۲ درصد در خرداد رسیده که این عدد تاکنون تقریبا ثابت مانده است.

اما در این بین پیام‌رسان‌های داخلی با اقبال کاربران مواجه نبوده‌اند. جدول زیر درصد استفاده کاربران از پیام‌رسان‌های داخلی را در ماه‌های گذشته به خوبی نشان می‌دهد. 

پیام‌رسان/ماهفروردینخردادمهر
سروش۲٪۱۳.۵٪۴.۳٪
بله۱.۸٪-۰.۴٪
آی گپ۲.۵٪-۰.۴٪
گپ۱.۴٪-۰.۲٪
ایتا۲.۹٪-۰.۹٪
بیسفون۰.۶٪-۰.۱٪
ساینا۰.۶٪-۰.۱٪

لازم به ذکر است که ۳۶.۳ درصد افراد اظهار کرده‌اند در حال حاضر از هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. به عبارت دیگر هم‌اکنون ۶۳.۷ درصد پاسخگویان حداقل عضو یکی از شبکه­‌های اجتماعی مجازی هستند. طرح نظرسنجی «بررسی مسائل روز کشور از منظر افکار عمومی مردم ایران» در مهرماه ۱۳۹۷ با پرسشگری از ۱۲۸۱ نفر از افراد بالای ۱۸ سال به بالای کشور به شیوه تلفنی انجام شد و بخشی از طرح مذکور به میزان استفاده مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی اختصاص داشته است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

am

۱۳۹۷/۷/۲۴
نسخه دکستاپ ایتا بخاطر استاد نصب کردم ، نسخه پرتابل تلگرام تغییر دادن :| اخه اینا برای چه کاری این همه بودجه میگیرن

ali

۱۳۹۷/۷/۲۳
به نام خدا
علت
امنیت
ازادی
امکانات
دولت
کمی هم چاشنی لجبازی

No

۱۳۹۷/۷/۲۳
نه ، به اجبار و انحصار

sajad

۱۳۹۷/۷/۲۳
تلگرام تو همه موارد کار آدم رو راه میندازه احساس میکنی یه فضای ابری از اطلاعات مهمت همیشه باهاته و هر وقت بخوای شر میکنی چرا باید از چیزه دیگه استفاده کنم

میثم

۱۳۹۷/۷/۲۳
به نظرم عدم استفاده از پیام رسان داخلی بیشتر جنبه لج بازی داره