خانهاخبار
نگاه نزدیک به گوگل پیکسل اسلیت؛ رقیب سرسخت آیپد پرو!

نگاه نزدیک به گوگل پیکسل اسلیت؛ رقیب سرسخت آیپد پرو!

گوگل هفته پیش به صورت رسمی از تبلت پیکسل Slate رونمایی کرد. در این مطلب نگاه کوتاهی به این تبلت خواهیم داشت.
۱۳۹۷/۷/۲۳

گوگل دوباره با معرفی یک محصول جدید وارد دنیای تبلت‌ها شد. تلاش جدید گوگل در مقایسه با گذشته متفاوت است چرا که سیستم عامل جدیدی را برای آن در نظر گرفته است. گوگل پیکسل اسلیت از سیستم عامل کر‌وم بهره می‌برد. این سیستم عامل در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده که باعث شده تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای تبلت‌ها شود. در حالی که در گذشته شاهد معرفی یک تبلت مجهز به سیستم عامل کروم بودیم، پیکسل Slate اولین تبلتی محسوب می‌شود که برای رقابت با آیپد پرو و سرفیس پرو توسعه یافته است.

گوگل پیکسل Slate قیمت پایه‌ای برابر با 599 دلار دارد و در بالاترین نسخه خود با قیمت 1699 دلار به فروش می‌رسد. لازم به ذکر است؛ برای خرید کیبورد این تبلت باید هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کرد. محصول جدید گوگل در مقایسه با اکثر تبلت‌های موجود در بازار گران‌تر است چرا که از سخت‌افزار قدرتمندی بهره می‌برد. گوگل برای تبلت کرومی خود پردازنده اینتل را در نظر گرفته است. در حال حاضر نمی‌توان با قاطعیت جایگاه پیکسل اسلیت را در دنیای لپ‌تاپ‌ها مشخص کرد.

image

در سال‌های اخیر بازار کامپیوترها با تغییرات زیادی همراه بوده است به گونه‌ای که لپ‌تاپ‌ها به تبلت و تبلت‌ها به لپ‌تاپ تبدیل شده‌اند. با توجه به این موضوع شرکت‌های مختلف سعی دارند محصولی را روانه بازار کنند که تمام این ویژگی‌ها را به صورت مشترک داشته باشد. شاید در حال حاضر این محصولات جایگاه مناسبی در بازار نداشته باشند و یا اینکه کاربران نسبت به خرید آن‌ها تمایل کمی از خود نشان دهند ولی این دستگا‌ه‌ها آینده دنیای فناوری را نشان‌ می‌دهند.

اندروید در دنیای گوشی‌های هوشمند حکمرانی می‌کند ولی در دنیای تبلت‌ها وضعیت متفاوت است. در همین راستا گوگل قصد دارد با تبلت پیکسل Slate شانس خود را دوباره در این بخش از بازار امتحان کند. این تبلت در مقایسه با محصولات گذشته این برند متفاوت است چرا که از سیستم عامل کروم بهره می‌برد. در حال حاضر کروم‌بوک‌ها به سیستم عامل کروم مجهز شده‌اند و در مراکز تحصیلی فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ورود این سیستم عامل به دنیای تبلت‌ها، گوگل قصد رقابت با ویندوز و آیپد را دارد.

گوگل پیکسل Slate مانند تمام تبلت‌های گران‌ قیمت بازار به نمایشگر باکیفیتی مجهز شده است. گوگل برای این محصول خود یک صفحه نمایش 12.3 اینچی در نظر گرفته که رزولوشنی برابر با 3000 × 2000 پیکسل دارد. پنل مورد استفاده در این تبلت شفافیت و زاویه دید بالایی دارد. به نظر می‌رسد صفحه نمایش این تبلت دارای نور کافی برای استفاده در محیط‌های پرنور باشد. نمایشگر مورد استفاده در این محصول دارای فناوری LCD است که البته گوگل ویژ‌گی‌های جذابی را به آن اضافه کرده است.

image

گوگل نمایشگر مورد استفاده در تبلت پیکسل Slate را Molecular Display نامگذاری کرده است. این صفحه نمایش در مقایسه با پنل‌های LCD مصرف انرژی بسیار کمتری دارد. بر اساس ادعای گوگل، شارژدهی این تبلت نزدیک به 10 ساعت است. در ادامه مشخصات این تبلت را مشاهده می‌کنید:

  • ابعاد: 7.0 × 290.85 × 202.04 میلی‌متر
  • وزن: 725 گرم
  • نمایشگر: 12.3 اینچی با فناوری LTPS LCD
  • پردازنده: نسل هشتم اینتل m3، اینتلCore i5  و اینتل سلرون
  • رم: 4، 8 و 16 گیگابایت
  • حافظه داخلی: 32، 64، 128 و 256 گیگابایت
  • پورت: دو USB-C، کانکتور کیبورد
  • صدا: اسپیکر استریو، دو میکروفون
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم f/1.9، اندازه پیکسل 1.4 میکرومتر
  • دوربین اصلی: 8 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم f/1.8، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر
  • امنیت: سنسور اثر انگشت تعبیه شده درون دکمه پاور

این تبلت در دست حس یک گوشی پیکسل غول‌ پیکر را به کاربر منتقل می‌کند. تبلت‌های گذشته شرکت گوگل حس یک محصول ارزان‌ قیمت را به کاربر منتقل می‌کردند ولی گوگل پیکسل اسلیت کیفیت ساخت بالایی دارد به گونه‌ای که می‌توان آن را با پیکسل بوک‌ مقایسه کرد. گوگل برای محافطت از نمایشگر این دستگاه، شیشه گوریلا گلس 5 را برای آن در نظر گرفته است. در دو طرف صفحه نمایش این تبلت شاهد قرارگیری دو اسپیکر هستیم که صدای بسیار بلندی تولید می‌کنند و حجم آن از اکثر تبلت‌ها و حتی لپ‌تاپ‌های موجود در بازار بیشتر است.

گوگل پیکسل اسلیت از نمایشگر 12.3 اینچی بهره می‌برد؛ با این حال ابعاد کوچکی دارد. این محصول ارگونومی بسیار مناسبی دارد و نحوه توزیع وزن آن به گونه‌ای بوده که نگه داشتن آن به دست‌های کاربر فشار زیادی وارد نمی‌کند. تبلت گوگل وزنی نزدیک به 725 گرم دارد که تقریبا با آیپد پرو 12.9 اینچی یکسان است.

image

گوگل پیکسل Slate تنها در رنگ Midnight Blue روانه بازار می‌شود. بدنه آلومینیومی این تبلت به راحتی اثر انگشت کاربر را جذب می‌کند که برای افراد حساس می‌تواند دردسر ایجاد کند. گوگل ادعا می‌کند که دوربین سلفی این تبلت را برای شرایط نوری ضعیف و تماس ویدیویی بهینه کرده است. در حقیقت دوربین سلفی گوگل Pixel Slate در مقایسه با دوربین اصلی آن از مشخصات بهتری بهره می‌برد.

گوگل برای اولین تبلت خود مجهز به سیستم عامل کروم دو پورت USB-C در نظر گرفته که هر یک از آن‌ها در طرفین آن حضور دارند. کاربر از این پورت‌ها برای شارژ تبلت و همچنین اتصال آن به نمایشگر با حداکثر رزولوشن 4K می‌تواند استفاده کند. علاوه بر این دو پورت، شاهد حضور دو میکروفون به همراه کانکتور کیبورد روی بدنه پیکسل اسلیت هستیم. گوگل درون دکمه پاور این تبلت سنسور اثر انگشت قرار داده تا کاربر به سرعت بتواند قفل آن را باز کند.

در حالی که گوگل پورت‌های مناسبی را برای این تبلت درنظر گرفته، پیکسل اسلیت فاقد درگاه کارت حافظه خارجی است. شاید این موضوع برای شما چندان اهمیت نداشته باشد ولی مسلما عدم حضور جک 3.5 میلی‌متری صدا می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد. در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌ها جک 3.5 میلی‌متری هدفون را از گوشی‌های پرچمدار خود حذف کرده‌اند؛ با این حال شرکت‌های بسیار کمی تبلت‌های خود را بدون این پورت در اختیار خریداران قرار داده‌اند.

image

گوگل اعتقاد دارد که کاربران برای گوشی‌های هوشمند خود هدست بلوتوثی خریداران کرده‌اند بنابراین می‌توانند از آن‌ها برای تبلت جدید خود نیز استفاده کنند. برخلاف پیکسل بوک که در هنگام اتصال دستگاه‌های بلوتوثی عملکرد مناسبی نداشت، گوگل Pixel Slate کیفیت ارتباطی خوبی دارد.

گوگل پیکسل Slate یک تبلت است؛ با این حال قیمت آن با برخی از کامپیوترهای موجود در بازار تفاوتی ندارد. در حالی که خریداران آیپد پرو تنها قادر به انتخاب چند گزینه محدود هستند، گوگل برای کاربران گزینه‌های زیادی را در نظر گرفته است. کاربران می‌توانند تبلت خود را با پردازنده، میزان رم و میزان حافظه داخلی متفاوتی سفارش دهند و با توجه به نیاز و بودجه خود جدیدترین تبلت گوگل را خریداری کنند.

مدل پایه این تبلت به نسل هشتم پردازنده‌های سلرون اینتل مجهز شده و از 4 گیگابایت رم به همراه 32 گیگابایت حافظه SSD بهره می‌برد. برای تصاحب این مدل باید خریدار در حساب بانکی خود 599 دلار پول داشته باشد. در صورتی که خواهان قدرت بیشتری باشید، می‌توانید مدل 999 دلاری این تبلت را خریداری کنید. کاربر در این نمونه به پردازنده اینتل Core i5 و 8 گیگابایت رم به همراه 128 گیگابایت حافظه داخلی دسترسی پیدا می‌کند.

این تبلت از کیبورد پشتیبانی می‌کند؛ با این حال برای خرید آن باید هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کنید. کیبورد Pixel Slate قیمتی برابر با 199 دلار دارد. علاوه بر این کیبورد، شاهد عرضه کیبورد بلوتوثی Brydge با قیمت 159 دلار نیز برای پیکسل اسلیت هستیم. قلم Pixelbook به صورت جداگانه و با قیمت 99 دلار به فروش می‌رسد. در ادامه قیمت نسخه‌های مختلف تبلت Google Pixel Slate را مشاهده می‌کنید:

  • پردازنده نسل هشتم اینتل سلرون، 4 گیگابایت رم، 32 گیگابایت حافظه SSD: 599 دلار
  • پردازنده نسل هشتم اینتل سلرون، 8 گیگابایت رم، 64 گیگابایت حافظه SSD: 699 دلار
  • پردازنده نسل هشتم اینتل Core i5، 8 گیگابایت رم، 64 گیگابایت حافظه SSD: 799 دلار
  • پردازنده نسل هشتم اینتل Core i5، 8 گیگابایت رم، 128 گیگابایت حافظه SSD: 999 دلار
  • پردازنده نسل هشتم اینتل Core i7، 16 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه SSD: 1599 دلار
  • کیبورد Pixel Slate: 199 دلار
  • کیبورد بلوتوثی Brydge: 159 دلار
  • قلم Pixelbook: 99 دلار

در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری این تبلت نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد. در صورتی که خواهان خرید یک نسخه مناسب از این تبلت به همراه کیبورد گوگل باشید، باید مبلغی برابر با 1198 دلار را به شرکت سازنده آن پرداخت کنید. با این قیمت می‌توان آیپد پرو خریداری کرد و یا با پرداخت مقداری هزینه بیشتر، مایکروسافت سرفیس پرو 6 را سفارش داد. در صورتی که کاربر تنها نیاز به یک تبلت برای کارهای روزمره خود داشته باشد، می‌تواند با پرداخت 329 دلار آیپد جدید اپل را خریداری کند. این تبلت قادر به رفع نیاز اکثر کاربران است.

در حالت کلی باید گفت پیکسل اسلیت در نسخه مناسب خود به همراه کیبورد قیمت بالایی دارد. در حالی که سیستم عامل کروم در حالت تبلت نیز عملکرد تقریبا مناسبی دارد، در رابط کاربری سنتی خود کارایی بالاتری دارد. در همین راستا نیاز به کیبورد در این تبلت به خوبی حس می‌شود. با توجه به این موضوع خریدار باید مبلغ بالایی را برای تصاحب این دستگاه پرداخت کند.

خریدار برای تصاحب کیبورد سه راه پیش روی خود می‌بیند. گزینه اول خرید یک کیبورد بلوتوثی از یک برند دلخواه است. کاربر باید این کیبورد را توسط بلوتوث به پیکسل اسلیت متصل کند. این کیبورد نیاز به شارژ دارد که این موضوع می‌تواند برای خریدار دردسر ایجاد کند. اکثر این کیبوردها فاقد ترک‌پک هستند.

image

راه حل دوم خرید کیبورد بلوتوثی شرکت Brydge است. این کیبورد به صورت انحصاری برای Pixel Slate طراحی شده است. این برند در گذشته برای آیپدهای اپل و سرفیس پرو مایکروسافت کیبوردهای مخصوصی را تولید کرده است. این کیبورد با قیمت 159 دلار به فروش می‌رسد و دارای دو لولا در محل اتصال به تبلت گوگل است. کیبورد مخصوص Brydge از ترک‌پد بهره می‌برد.

راه حل سوم و آخر، کیبورد Pixel Slate است. این کیبورد توسط گوگل طراحی و توسعه یافته و توسط یک کانکتور مخصوص به تبلت پیکسل اسلیت متصل می‌شود. این کیبورد فول سایز دارای ترک‌پد است و دکمه‌های آن به صورت دایره‌ای طراحی شده است. نحوه طراحی دکمه‌های کیبورد گوگل شجاعانه به نظر می‌رسد؛ با این حال این سبک طراحی نمی‌تواند کارایی بالای آن را تضمین کند.

گوگل اعلام کرده که این کیبورد از سوی بسیاری از کاربران مورد بررسی قرار گرفته است. این کاربران به این موضوع اشاره کرده‌اند که نحوه طراحی دایره‌ای دکمه‌ها باعث کاهش خطای آن‌ها در زمان تایپ کردن شده است. برای بررسی صحت این موضوع باید تا ورود آن به بازار صبر کنیم. این کیبورد از نور پس زمینه بهره می‌برد که یک ویژگی مثبت برای آن محسوب می‌شود.

نحوه اتصال کیبورد Pixel Slate به بدنه تبلت گوگل به گونه‌ای بوده که کاربر در تمام شرایط می‌تواند به خوبی از آن استفاده کند. این کیبورد در این زمینه عملکرد بهتری در مقایسه با اسمارت کیبورد آیپد دارد و می‌تواند با ارفاق با کیبورد سرفیس پرو رقابت کند.

image

گوگل آخرین تبلت خود را در سال 2015 با نام پیکسل C روانه بازار کرده بود. این محصول به سیستم عامل اندروید مجهز شده بود که عملکرد مناسبی نداشت. در حالت کلی می‌توان گفت که اندروید سیستم عامل مناسب و بهینه‌ای برای دنیای تبلت‌ها نیست. در حالی که شرکت‌های مختلف مانند سامسونگ و هواوی تغییرات زیادی را در سیستم عامل اندروید برای تبلت‌های خود اعمال کرده‌اند، در زمان استفاده از تبلت‌های این کمپانی‌ها حس کار با یک گوشی هوشمند غول پیکر به کاربران القا می‌شود.

کاربران توسط تبلت گوگل پیکسل Slate قادر به اجرای اپلیکیشن‌های اندروید خواهند بود. گوگل برای سیستم عامل کروم بروزرسانی‌های سریعی را عرضه می‌کند بنابراین می‌توان تا حدی این سیستم عامل را آزمایشی دانست؛ با این حال در زمان کار با پیکسل اسلیت از عملکرد سیستم عامل کروم رضایت بالایی داشتیم. به نظر می‌رسد گوگل به خوبی توانسته این سیستم عامل را برای تبلت‌ها بهینه کند.

خوشبختانه سیستم عامل کروم در مقایسه با اندروید عملکرد بهتری در نمایشگر‌های بزرگ دارد که برای مثال می‌توان به مرورگر کروم اشاره کرد. در این سیستم عامل کاربران می‌توانند به راحتی میان برنامه‌های در حال اجرا سوییچ کنند. در این زمینه تبلت گوگل Pixel Slate عملکرد بسیار مناسبی دارد چرا که برخلاف اکثر تبلت‌های اندرویدی موجود در بازار، به پردازنده‌های اینتل مجهز شده است.

زمانی که کاربر کیبورد را از این دستگاه جدا کند، پیکسل اسلیت به صورت خودکار رابط کاربری تبلت را اجرا می‌کند. در این حالت گوگل ژست حرکتی جدیدی را برای بستن اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته است. امکان اجرای دو برنامه به صورت همزمان در حالت تبلت در گوگل Pixel Slate در مقایسه با نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم عامل کروم عملکرد بهتری دارد. توسط این سیستم عامل می‌توان برخی از اپلیکیشن‌ها را به صورت تصویر در تصویر در حالت تبلت نیز اجرا کرد.

image

گوگل در کیبورد Pixel Slate یک دکمه مجزا برای دستیار مجازی گوگل اسیستنت در نظر گرفته است. زمانی که کاربر این دکمه را فشار می‌دهد، با یک رابط کاربری جدید برای نمایشگر‌های بزرگ روبه‌رو می‌شود. این دستیار مجازی در مقایسه با نسخه‌های گذشته سیستم عامل کروم بسیار سریع‌تر اجرا می‌شود.

در گذشته شاهد انتشار گزارش‌هایی مبنی بر توسعه محصولاتی توسط گوگل که قادر به اجرای سیستم عامل کروم و ویندوز به صورت مشترک هستند، در فضای مجازی بودیم. در حال حاضر گوگل در رابطه با این گزارش‌ها اظهار نظر رسمی نکرده است. سیستم عامل کروم می‌تواند به صورت مجازی اپلیکیشن‌های لینوکس را اجرا کند؛ با این حال به نظر می‌رسد کاربران سیستم عامل لینوکس نسبت به خرید لپ‌تاپ‌های مجهز به این سیستم عامل تمایل بیشتری داشته باشند.

دنیای کامپیوترها در سال‌های اخیر تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرده است. شرکت‌های مختلف علاوه بر توسعه محصولات جدید، در دستگاه‌های قدیمی خود نیز تغییراتی را اعمال کرده‌اند. شرکت اپل علاوه بر کاهش وزن و افزایش عملکرد مک‌بوک‌ها، کارایی تبلت‌های تولیدی خود را نیز افزایش داده و همچنین آیپد پرو را روانه بازار کرده است.

شرکت مایکروسافت یکی از رهبران تبلت‌های هیبریدی در بازار محسوب می‌شود. این کمپانی دارای محصولات زیادی در بازار است که شاید شاخص‌ترین آن‌ها سرفیس پرو باشد. این کمپانی علاوه بر تولید نسخه‌های جدید سرفیس پرو، در سال‌های اخیر سرفیس لپ‌تاپ و سرفیس بوک را نیز توسعه داده است. این دو محصول علاوه بر وزن مناسب و کارایی بالا، شارژدهی بسیار خوبی نیز دارند.

image

با توجه به حضور شرکت‌های اپل و مایکروسافت در این بخش از بازار، گوگل نیز به این موضوع پی برده که باید محصول جدیدی را توسعه دهد. این غول جستجوی اینترنتی با طراحی تبلت پیکسل اسلیت به دنبال نشان دادن آینده دنیای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هاست. در چهار سال اخیر سیستم عامل کروم در بسیاری از مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است. کروم‌بوک‌ها قیمت ارزانی دارند و برای مراکز آموزشی عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان می‌دهند. با توجه به این موضوع گوگل تصمیم گرفته عملکرد این سیستم عامل را در دنیای تبلت‌ها نیز مورد بررسی قرار دهد.

در سال‌های آینده شاهد رقابت سنگینی میان سیستم ‌عامل‌های کنونی خواهیم بود. سیستم عامل ویندوز، iOS، کروم و macOS رهبران آینده دنیای کامپیوترها خواهند بود. در سال‌های اخیر شاهد رقابت سنگینی در دنیای سیستم عامل‌های موبایل نبوده‌ایم چرا که اندروید و iOS به خوبی توانستند سیستم عامل ویندوزفون را شکست دهند. با توجه به این موضوع نمی‌توان هم‌اکنون سیستم عامل موفق در دنیای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها را مشخص کرد. هر یک از این سیستم عامل‌ها شانس بالایی در این بخش از بازار دارند.

image

در نهایت باید گفت گوگل با معرفی تبلت Pixel Slate در مسیر درستی قدم گذاشته است. این شرکت می‌تواند در آینده تغییراتی را در دنیای تبلت‌ها ایجاد کند. گوگل پیکسل اسلیت دارای طراحی مناسب، نمایشگر شفاف، عملکرد خوب و سیستم عامل بهتر از اندروید با کارایی بسیار مناسب است. برای بررسی واکنش کاربران نسبت به این تبلت، باید منتظر عرضه آن به بازار باشیم.

نظر شما در رابطه با تبلت گوگل Pixel Slate چیست؟ آیا این تبلت می‌تواند با آیپد پرو و سرفیس پرو رقابت کند؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)