تست همراه اول

سرویس خبر
19 مهر 1397 ساعت 19:00
1 نظر

 

نسل‌های مختلف تویوتا کرولا را بشناسید

تویوتا کرولا را باید یکی از ماندگارترین محصولات در صنعت خودرو دانست. در این مطلب به معرفی نسل‌های مختلف تویوتا کرولا می‌پردازیم.

تویوتا کرولا یکی از پرفروش‌ترین خودروها در سراسر جهان محسوب می‌شود. این خودروی کوچک، مقرون به‌صرفه و قابل اطمینان در سال 1966 برای اولین بار معرفی شد. این خودرو تا به امروز در سراسر جهان 44 میلیون دستگاه فروش داشته است. این خودرو در تاریخ 52 ساله خود پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده است.

در ابتدا تویوتا کرولا به عنوان یک خودروی محور عقب توسعه پیدا کرد و حال در جدیدترین نسل این خودرو، قدرت تولیدی موتور به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌شود. این خودرو در نسخه‌های مختلف تولید می‌شود که البته تمام آن‌ها مصرف سوخت کمی دارند. تویوتا در دهه 80 میلادی خودروی کرولا GT-S را به عنوان یک خودروی اسپرت روانه بازار کرد. در ادامه به معرفی نسل‌های مختلف این خودرو می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

نسل اول

سال تولید: 1970 - 1966

اولین نسل این خودروی محبوب در سال 1966 معرفی شد. تویوتا کرولا به عنوان یک خودروی اقتصادی در فروشگاه‌های مخصوصی با نام Toyota Corolla Store در کشور ژاپن به فروش می‌رسید. در زمان عرضه این خودرو به بازار، محصولاتی مانند داتسون و سوبارو به عنوان رقیب آن شناخته می‌شدند. تویوتا برای مبارزه با این محصولات تصمیم گرفت به‌جای استفاده از موتور 1 لیتری، نسل اول تویوتا کرولا را به موتور 1.1 لیتری مجهز کند. در حالی که این موتور مالیات آن را افزایش می‌داد، خریداران برای تصاحب یک خودروی قدرتمندتر حاضر به پرداخت مبلغ اضافه‌تری بودند.

اگر چه نسل اول این خودرو در سال 1966 در بازار ژاپن عرضه شد، خریداران در ایالات متحده آمریکا برای تصاحب آن مدت زمان بیشتری صبر کردند. این خودرو در سال 1968 با قیمتی کمتری از 1700 دلار در ایالات متحده آمریکا عرضه شد. این خودرو در دو نسخه مجهز به موتور 1.1 و 1.2 لیتری در این کشور به فروش رسید که به ترتیب قادر به تولید 60 و 65 اسب بخار قدرت بودند. این خودرو از جعبه دنده 4 سرعته دستی بهره می‌برد.

نسل دوم

سال تولید: 1974 - 1970

در سال 1967 تویوتا تصمیم به توسعه نسل دوم خودروی کرولا گرفت. این خودرو در سال 1970 به صورت رسمی معرفی شد. این خودرو در مقایسه با نسل گذشته خود ابعاد بزرگتری داشت و علاوه بر راحتی بیشتر، حس رانندگی بهتری را به راننده منتقل می‌کند. تویوتا برای این خودرو یک موتور قدرتمندتر در نظر گرفته بود. موتور جدید 1.2 لیتری  OHVاین خودروی ژاپنی قادر به تولید 73 اسب بخار قدرت بود.

برای اولین بار در نسل دوم تویوتا کرولا شاهد استفاده از گیربکس خودکار بودیم. تویوتا در سال‌های حضور نسل دوم کرولا در بازار بهبودهایی را در آن ایجاد کرد. این خودرو در سال 1971 به یک موتور جدید 1.6 لیتری مجهز شد که قدرتی برابر با 102 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد. طراحی جلوپنجره این خودرو در سال 1972 تغییر کرد و همچنین تویوتا این محصول را در این نسل در مدل SR5 مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی نیز روانه بازار کرد.

نسل سوم

سال تولید: 1979 - 1974

نسل سوم تویوتا کرولا در مدل‌های مختلف روانه بازار شد. خریداران می‌توانستند این خودرو را در 5 مدل مختلف شامل 5 درب استیشن سفارش دهند. مدل 2 درب این خودرو به موتور 1.2 لیتر مجهز شد؛ با این حال نسخه‌های دیگر این خودرو همچنان دارای موتور 1.6 لیتری نسل گذشته بودند. این خودرو به صورت استاندارد به جعبه دنده 4 سرعته دستی مجهز بود ولی رانندگان  می‌توانستند این خودرو را به صورت سفارشی با گیربکس 3 سرعته دستی و یا 5 سرعته اتوماتیک نیز خریداری کنند.

مدل SR5 برای نسل سوم تویوتا کرولا نیز در نظر گرفته شده بود. این خودرو به صورت استاندارد از گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برد. در سال 1976 تویوتا از نمونه 3 درب این خودرو به صورت لیفت‌بک رونمایی کرد. در سال 1977 تویوتا تغییراتی را در طراحی این خودرو اعمال کرد؛ با این حال تا سال 1979 و معرفی نسل جدید، طراحی آن ثابت باقی ماند.

نسل چهارم

سال تولید: 1983 - 1979

نسل چهارم تویوتا کرولا در مقایسه با نسل گذشته خود بهبودهای زیادی را تجربه کرد. این خودرو در مقایسه با گذشته ابعاد بزرگتری داشت و تویوتا پس از سه نسل تصمیم گرفت آن را به سیستم تعلیق جدیدی مجهز کند. این خودرو در ابتدا دارای موتور 1.8 لیتری OHV بود. این موتور قدرتی برابر با 75 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد. قدرت تولیدی این موتور به وسیله یک گیربکس 3 سرعته خودکار به چرخ‌های عقب خودرو منتقل می‌شد که البته خریدار می‌توانست این خودرو را با جعبه دنده 4 و یا 5 سرعته دستی نیز سفارش دهد.

در سال 1982 تویوتا تغییراتی را در سیستم انتقال قدرت خودروی کرولا ایجاد کرد. در این سال تویوتا برای این خودرو به‌جای گیربکس 3 سرعته خودکار، جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک در نظر گرفت. در سال 1983 شاهد حضور موتور 1.6 لیتری در این خودرو بودیم.

نسل پنجم

سال تولید: 1987 - 1983

در سال 1983 و همزمان با معرفی نسل پنجم کرولا، تویوتا تصمیم گرفت این خودرو را به صورت محور جلو روانه بازار کند. این خودرو دارای یک موتور 1.6 لیتری بود که قدرت تولیدی آن به وسیله یک گیربکس 5 سرعته دستی و یا 4 سرعته خودکار به چرخ‌های جلو نسل پنجم تویوتا کرولا منتقل می‌شد.

در حالی که تویوتا قدرت تولیدی موتور نسل جدید کرولا را به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌کرد، مدل SR5 کوپه و لیفت‌بک تویوتا کرولا همچنان به صورت محور عقب روانه بازار می‌شدند. در سال 1984 تویوتا برای مدل SR5 از موتو 1.6 لیتری SOHC استفاده کرد که قادر به تولید 90 اسب بخار قدرت بود. در همین نسل شاهد معرفی خودروی کرولا GT-S با موتور 1.6 لیتری DOHC با امکان تولید 112 اسب بخار قدرت بودیم.

نسل ششم

سال تولید: 1991 - 1987

در این نسل شاهد معرفی یک نسخه کوپه محور جلو به جای نمونه کوپه محور عقب و لیفت‌بک قبلی بودیم. تویوتا در این نسل تصمیم گرفت برای نمونه استیشن کرولا از سیستم چهار چرخ محرک استفاده کند. این سیستم در سال 1989 در نمونه سدان این نسل مورد استفاده قرار گرفت. عرض این خودرو در مقایسه با نسل گذشته افزایش پیدا کرد؛ با این حال فاصله دو محور چرخ‌های آن ثابت باقی ماند.

تویوتا برای نسل ششم خودروی کرولا از موتورهای 4 سیلندر مختلف استفاده کرد که هر کدام از آن‌ها دارای فناوری‌های خاصی بودند. این موتورها قدرتی برابر با 90، 100 و 112 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دادند. در سال 1990 قدرت مدل مجهز به سیستم تزریق سوخت به 102 اسب بخار افزایش پیدا کرد. در سال 1991 تویوتا تولید نمونه کوپه کرولا را متوقف کرد.

نسل هفتم

سال تولید: 1995 - 1991

از این نسل به بعد تویوتا تصمیم گرفت کرولا را تبدیل به یک خودروی اقتصادی کند. این خودرو تنها در نسخه‌های سدان و استیشن روانه بازار شد که هر دو مدل به صورت محور جلو طراحی شده بودند. ابعاد این خودرو در مقایسه با نسل گذشته خود افزایش پیدا کرد. نسل هفتم تویوتا کرولا با موتورهای مختلفی به بازار عرضه شد.

این خودرو در یکی از نمونه‌های خود از موتور 1.6 لیتری بهره می‌برد که قدرتی برابر با 105 اسب بخار تولید می‌کرد. این خودرو در برخی از ایالت‌های آمریکا به علت قوانین سخت‌گیرانه در رابطه با میزان تولید آلودگی، قدرتی برابر با 100 اسب بخار تولید می‌کرد. قدرتمندترین نمونه نسل هفتم تویوتا کرولا از موتور 1.8 لیتری با امکان تولید 115 اسب بخار بهره می‌برد.

نسل هشتم

سال تولید: 2000 - 1995

در حالی که نسل جدید تویوتا کرولا در سال 1995 معرفی شد، خریداران در ایالات متحده آمریکا تا سال 1997 به آن دسترسی نداشتند. این خودرو در کارخانه NUMMI در کالیفرنیا تولید می‌شد و در ایالات متحده آمریکا تنها در نسخه سدان به فروش می‌رسید. این خودرو دارای موتور 1.8 لیتری با امکان تولید 120 اسب بخار قدرت بود. راننده برای انتقال قدرت موتور به چرخ‌های جلو می‌توانست از گیربکس خودکار 3 یا 4 سرعته استفاده کند و یا خودروی خود را با جعبه دنده 5 سرعته دستی سفارش دهد.

نسل نهم

سال تولید: 2007 - 2000

تویوتا در سال 2000 از نسل نهم خودروی کرولا رونمایی کرد. تویوتا تصمیم گرفت این خودرو را در سال 2002 به عنوان مدل 2003 در ایالات متحده آمریکا عرضه کند. نسل نهم تویوتا کرولا از موتور 1.8 لیتری نسل گذشته خود بهره می‌برد. تویوتا توانست با اعمال بهبودهایی روی این موتور، قدرت تولیدی آن را به 130 اسب بخار افزایش دهد. این خودرو در دو نمونه مجهز به گیربکس 4 سرعته خودکار و 5 سرعته دستی به بازار عرضه شد. در سال 2005 تغییراتی در ظاهر این خودرو اعمال شد و نمونه اسپرت XRS با موتور 170 اسب بخاری نیز در این نسل در اختیار خریداران قرار گرفت.

نسل دهم

سال تولید: 2013 - 2006

نسل دهم تویوتا کرولا به عنوان مدل 2009 در ایالات متحده آمریکا معرفی شد. این خودرو دارای یک موتور 1.6 لیتری با امکان تولید 132 اسب بخار قدرت بود. بالاترین تریم این خودرو، XRS به موتور 2.4 لیتری با امکان تولید 158 اسب بخار قدرت مجهز شده بود. نسل نهم تویوتا کرولا در هر دو نسخه خود به صورت استاندارد دارای جعبه دنده 5 سرعته دستی بود. خریداران تریم XRS می‌توانستند برای خودروی خود گیربکس 5 سرعته دستی را سفارش دهند. نسل دهم تویوتا کرولا با انقلابی در طراحی ظاهری و داخلی خود همراه بود.

نسل یازدهم

سال تولید: سال 2013 تا به امروز

طراحی نسل یازدهم تویوتا کرولا در بازارهای جهانی و ایالات متحده آمریکا مقداری با یکدیگر متفاوت است. سپر جلو و عقب نسل یازدهم تویوتا کرولا در ایالات متحده در مقایسه با نمونه‌های جهانی از طراحی متفاوتی بهره می‌برد. موتور 1.8 لیتری مورد استفاده در این خودرو تفاوتی با نسل گذشته خود ندارد و قدرتی برابر با 132 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در تریم Eco قدرت موتور به 140 اسب بخار افزایش پیدا می‌کند. این خودرو به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و یا 5 سرعته دستی مجهز شده است.

هم اکنون تویوتا در حال توسعه نسل دوازدهم خودروی کرولا است. تویوتا قصد دارد نسل دوازدهم کرولا را در یکی از کارخانه‌های خود در ایالات‌ متحده آمریکا تولید کند. برای آشنایی با این خودرو باید تا زمان معرفی آن صبر کنیم.

نظر شما در رابطه با تویوتا کرولا چیست؟ اگر تجربه رانندگی با هر یک از نسل‌های این خودرو ژاپنی را داشته‌اید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران وب‌سایت در میان بگذارید.


نظرات کاربران

در حال بارگذاری