خانهاخبار
چیپست A12 Bionic دو تا سه برابر سریع تر از چیپست های اسنپدراگون 845

چیپست A12 Bionic دو تا سه برابر سریع تر از چیپست های اسنپدراگون 845

چیپ های پردازنده سری A اپل چند سالی است به یکی از رقیبان اصلی پردازنده‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام تبدیل شده است. وب سایت AnandTech نگاهی دقیق و جزئی به پردازنده پرسروصدای این روزهای اپل انداخته است که در ادامه به مرور آن می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۷/۱۷

چیپ های پردازنده سری A اپل چند سالی است به یکی از رقیبان اصلی پردازنده‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام تبدیل شده است. اپل از این پردازنده چند سالی است در گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آیپد استفاده می‌کند. اکنون نیز جدیدترین نسل از این چیپ ها با نام A12 Bionic هفت نانومتری در دو پرچم دار جدید این کمپانی آیفون XS و XR استفاده شده و اپل ادعا کرده که این چیپ پردازنده 15 درصد نسبت به نسل قبلیش A11 Bionic بهبود یافته است. هرچند که اپل در معرفی چیپست های قبلی خود برتری 20 تا 40 درصدی را به رخ می‌کشید و شاید بهبود عملکرد 15 درصدی نسل دوازدهم پردازنده سری A ناامید کننده باشد یا شاید به نوعی محافظه کاری تیم تبلیغاتی اپل. با این حال وب سایت AnandTech نگاهی دقیق و جزئی به پردازنده پرسروصدای این روزهای اپل انداخته است که در ادامه به مرور آن می‌پردازیم.

طبق بررسی وب سایت AnandTech چیپ A12 Bionic با بهره گیری از 6.9 میلیارد ترانزیستور نسبت به AION BIONIC طراحی کوچکتری دارد اندازه این چیپ 83.27 میلی متر مربع بوده در مقابل نسل قبلی که اندازه 87.66 میلی متر مربعی داشته  اندازه مناسب و ظریفی است. پس از بررسی ظاهری این چیپ نوبت به فرکانس آن می‌رسد ویژگی که رقابت اصلی پردازنده‌ها بر سر آن است. A12 Bionic از دو هسته بزرگ Vortex با قدرت 2.5 گیگاهرتری بهره گرفته که در مقایسه با A11 با فرکانس 2.38 گیگاهرتری پیشرفت قابل توجهی است هرچند که این قدرت با یک هسته به وجود آمده و A12 از دو هسته بهره گرفته است. بررسی‌های فنی نشان می‌دهد A12 Bionic نسبت به نسل پیشین خود 12 درصد بیشتر انرژی مصرف می‌کند هرچند که عملکرد آن بالاتر است اما مصرف انرژی و توان باتری نیز این روزها چالش بزرگی برای کاربران تلفن‌های هوشمند و تبلت ها محسوب می‌شود.

درباره پردازنده گرافیکی، اپل ادعا کرده GPU چهار هسته‌ای یک بهبود عملکرد 50 درصد را ارائه می‌دهد، بسیاری فکر می‌کردند که این شرکت GPU خود را از ابتدا طراحی کرده است. با این حال، با بررسی‌های AnandTech، GPU در داخل A12 - G11P - بسیار شبیه به GPU موجود در A11 است. اپل با اضافه کردن فشرده سازی حافظه، جهشی فوق العاده در پردازنده گرافیکیش ایجاد کرده بدون آنکه نیازی به بازطراحی این پردازنده گرافیکی داشته باشد.

این وب سایت ادعاد کرده که اپل با داشتن چیپ های A12 Bionic هیچ رقیبی ندارد و گوشی‌های اندرویدی و چیپ های پردازنده خوش نامشان یعنی اسنپدراگون شرکت کوالکام نیز حریف این چیپست تازه نفس نمی‌شود. بگذارید این ادعا را بررسی کنیم:

فشرده سازی حافظه همراه با یک هسته GPU اضافی به GPU جدید 4 هسته‌ای درون A12 Bionic منتهی شده که در مقایسه با چیپ ست اسنپدراگون 845 که در پرچم داران قدرتمندی همچون وان پلاس 6 و ال جی G6 استفاده شده بهبود عملکرد 75 درصدی دارد هم چنین به دلیل پیشرفت معماری GPU و داشتن یک هسته اضافی همراه و به لطف فشرده سازی حافظه جدید که مصرف انرژی DRAM خارجی را کاهش می‌دهد، افزایش عملکردی 75 درصدی و هم چنین سرعت بالاتری نسبت به چیپست های اسنپدراگون 845 را به ارمغان آورده است. با نگاهی به جدول زیر می‌توانید مقایسه کاملی میان گوشی‌هایی با چیپ A12 Bionic یعنی آیفون‌های جدید اپل و هم چنین گوشی‌های هوشمند پرطرفدار اندرویدی با چیپست های اسنپدراگون 845 را مشاهده نمایید.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

fazel

۱۳۹۷/۷/۱۷
lG G6 اسنپ دراگون 845 :/

محمد

۱۳۹۷/۷/۱۷
(جی اس ام عزیز مدتی است نظرات رو ثبت نمیکنی . مشکل از سایت هست یا .. ؟ با تشکر)
تراشه اپل با تراشه سال قبل اسنپ دراگون مقایسه میشه . در اصل باید با اسنپ دراگون 855 یا همون 8150 مقایسه بشه .
بعد تراشه اپل هر چقدر هم قوی باشه فقط برای دارندگان گوشی های اپل مهمه ، حتی اگر قدرتش برابر Core i7 اینتل باشد !!! برای کاربران اندروید فرقی نمیکند
چون کاربران اندروید نمیتوانند از ان استفاده کنند . چیزی که برای کاربران اندروید مهم است تراشه ای هست که میتواند بر روی گوشی های اندروید قرار بگیرید .
بهترین پردازنده اندروید هم فقط و فقط اسنپ دراگون هست و لاغیر !

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۷/۷/۱۷
درسته، ولی ۸۴۵ دیگه قدیمی شده. S10سامسونگ با ۸۵۵ میخواد شرف‌یاب بشه