خانهاخبار
بررسی تاثیر کاهش قیمت ارز روی بازار گوشی‌های موبایل

بررسی تاثیر کاهش قیمت ارز روی بازار گوشی‌های موبایل

فروشندگان و خریداران در بازار گوشی‌های موبایل چند ماه است که برای خرید و فروش گوشی چشم به تابلوی صرافی‌ها دوخته‌اند اما تاثیر نرخ ارز روی این بازار چقدر است ؟
۱۳۹۷/۷/۱۶

بازار گوشی‌های موبایل ماه‌هاست که وضعیت آشفته‌ای به‌سر می‌برد. بسیاری از شرکت‌های واردکننده گوشی‌های همراه فعالیتشان متوقف شده و چندین هزار گوشی در گمرک در انتظار ترخیص به‌سر می‌برند. در ماه‌های گذشته بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار گوشی تلفن همراه در گمرک انبار شده‌اند و خبرهایی که حدود دو هفته قبل منتشر شد از آغاز روند ترخیص آنها سخن می‌گفت. 

اما کاهش موجودی بازار یک علت افزایش قیمت‌هاست. علت بعدی به نرخ ارز مربوط می‌شود که در شش ماهه نخست امسال روند رو به رشد غیر منطقی را پشت سر گذاشته اما در روزهای اخیر به نظر می‌رسد که در حال پیدا کردن یک محدوده ثبات است. نرخ دلار در بدترین حالت به ۲۰ هزار تومان نیز رسید اما این روزها شاهد کاهش قیمت آن تا ۱۰ الی ۱۳ هزار تومان هستیم.

طبیعتا بسیاری از کسانی که این روزها با قصد خرید گوشی موبایل به بازارهای مربوط سر می‌زنند انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند که البته با کاهش قیمت قابل توجهی مواجه نمی‌شوند. بررسی میدانی جی‌اس‌ام از بازار چارسو و علاالدین در تهران نشان می‌دهد قیمت گوشی‌ها همچنان همانند ماه‌های گذشته بالاست و نوسانات ارزی تاثیر چندانی روی آن نگذاشته است.

ضرب کردن قیمت دلاری گوشی‌ها در نرخ روز دلار و تبدیل قیمت گوشی به ریال کار ساده‌ایست اما باید توجه داشته باشیم که قیمت‌گذاری گوشی‌ها به همین سادگی انجام نمی‌شود. درواقع نرخ ارزی که گوشی‌ها با آن از مبدا خریداری شده‌اند بعلاوه هزینه گمرک و رجیستری و هزینه خدمات گارانتی مواردی هستند که در قیمت نهایی محصول تاثیر می‌گذارند. حال برهم خوردن نسبت عرضه به تقاضا را نیز به این معادله اضافه کنید. با کمی تفکر می‌بینیم که نمی‌توان نوسانات هر روزه ارز را عاملی برای کاهش آنی قیمت‌ها دانست. 

درصورتی که خوشبین باشیم و یک قیمت ثابت و منطقی را برای دلار در ماه‌های پیش‌رو در نظر بگیریم، بین یک تا سه ماه زمان لازم است که این ثبات و کاهش نرخ دلار روی قیمت گوشی‌های بازار تاثیر خود را نشان دهد. بنابراین اگر قصد خرید گوشی موبایل دارید در بازه کوتاه مدت نوسانات ارزی را معیار قرار ندهید. اینکه امروز گوشی مورد نظر خود را بخرید یا سه ماه دیگر به تصمیم خودتان بستگی دارد اما می‌توان گفت در صورتی که در ماه‌های آینده موجودی بازار به حالت سابق بازگردد و قیمت دلار در همین بازه ۱۰ الی ۱۳ هزار تومان باقی بماند شاهد یک کاهش قیمت نسبی در بازار خواهیم بود.  

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (29 نظر)

محسن

۱۳۹۷/۷/۱۷
امروز رفتم بازار موبایل دست گذاشتم روی iphone XS گفتم چند؟
گفت: بیست تومن!
گفتم یعنی چند دلار؟
گفت: قیمت جهانیش 1000 دلاره
ده تا اسکناس صد دلاری گذاشتم روی پیش خون گفتم بفرما 1000 دلار.
اومد بگه با دلار 18 تومن خریدم.....مکث کرد....تمام معادلاتش به هم ریخت.....یکم دیگه فکر کرد.....دلار الان13 تومنه....
گفت: طرح رجیستری و گمرک بهش اضافه میشه.
گفتم: من بدون رجیستری میخوام. خودم پاسپورت دارم، فعالش میکنم. تازشم گوشی قاچاق مگه گمرکی داره؟
بنده خدا دید که اطلاع دارم دیگه نخواست دروغ بگه....
زد توی ماشین حساب: دلار 13 تومن ضرب در هزار.... این میشه 13 میلیون. 7 تومن بقیش چی؟
گفتم: گوشی مگه هزار دلار نیست؟ 7تومنش دیگه چیه؟
(توضیح: اگه برای شما هم سوال شده که اون 7 تومن چیه ، درواقع تفاوت دلار20تومنی و 13 تومنیه!)
خلاصه معاملمون نشد ولی نکته اخلاقی اینکه این جماعت موبایل فروش میخوان روی تفاوت نرخ دلار هم سود کنن!!!؟؟؟
به من چه که شما بادلار چند تومنی خریدی. شما به دلار خریدی منم از شما به دلار میخرم شما دوباره با دلار میری جنستو جایگزین میکنی. بخدا نه چیز پیچیده ای نیست چشم بندی هم نیست!

حمید

۱۳۹۷/۷/۱۷
من نمیدونم چه کشور گندی داریم واقعا موقع بالارفتن قیمت دلار قیمت اجناس هم دقیقه ای و ثانیه ای بالا میرفت اما موقع پایین اومدن ماهانه و سالانه با درصد خیلی کم پایین میاد واقعا باید گریست به حال این مملکت

محمد

۱۳۹۷/۷/۱۷
خلیج فارس آخه هنگ تی سی 10 هم گوشی ه که معرفی میکنه.فسیل شده بدرد نمیخوره آپدیت هم نمیگیره کلا برند های متفرقه مثل هنگ تی سی و هنگ جی مفتش گرونه
به نظر من اینا خوبه : xiaomi mi a2-huawei nova 3e-samsung a6 plus-a8 plus-Xiaomi mi 8 se

امیر

۱۳۹۷/۷/۱۷
به وضعیت افزایش ارز کاری ندارم ولی خدا نابود کنه بنیانگذار طرح رجیستری که پدر ملت رو در آوردید با این طرحشون که فقط سود این طرح تو جیب آقا زاده ها که انحصار وارداد گوشی رو در دست دارن میره.رجیستری واسه کشوری هستش که سازنده گوشیه آخه ما چه داریم که دلمون خوش باشه که جلو قاچاق موبایل به کشور گرفته بشه ...واسه یه گوشی دو میلیونی 500 تومانش به خاطر رجیستری و گمرکی از خریدار میگیرن...واسه مردم داشتن یه گوشی به روز و باکیفیت دیگه به آرزوهاشون پیوسته با این وضعیت کشور

r

۱۳۹۷/۷/۱۷
منم خودم نوکیا 6.1پلاس دارم عالیه ولی اگه می تونی اولین گزینه
Pocophone f1 چون سخت افزار عالی داره از لحاظ باتری هم خیلی قویه و کلا انتخاب اوله و گرونترین هست الان 5تومن قیمتش هست
ولی اگه می خوای کمتر هزینه کنی نوکیا بگیر خیلی خوبه همه جوره و موتورولا هم خوبه ولی هنوز نیومده تو ایران نوکیا رو هم تا4 تومن می تونی بگیری