تست همراه اول

سرویس خبر
31 شهریور 1397 ساعت 18:00
5 نظر

 

چرا به خودروهای سوپراسپرت نیاز داریم؟

خودروهای سوپراسپرت قیمت بالایی دارند. این محصولات بنابر دلایل مختلفی توسعه پیدا می‌کنند که در این مطلب به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

در نگاه اول با توجه به محدودیت سرعت و مسائل زیست محیطی، توسعه خودروهای سوپراسپرت غیر منطقی به نظر می‌رسد. با این حال شرکت‌های زیادی در حال طراحی این محصولات هستند. علاوه بر شرکت‌های جدید، کمپانی‌های قدیمی نیز فعالیت خود در این بخش از بازار را افزایش داده‌اند.

این محصولات سرعت بالایی دارند، بنزین زیادی مصرف می‌کنند و موتور آن‌ها صدای زیادی تولید می‌کند. با وجود این مشکلات، توسعه خودروهای سوپراسپرت چندین مزیت دارد که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم. 

موتور با مصرف سوخت بهینه‌تر

خودروهای سوپراسپرت به موتورهای قدرتمند با مصرف سوخت بالا مجهز شده‌اند. در صورتی که مصرف سوخت این موتورها را با قدرت تولیدی آن‌ها مقایسه کنیم، به این موضوع پی می‌بریم که آن‌ها مصرف بهینه‌ای دارند. خودروی نیسان آلتیما که یک سدان خانوادگی محسوب می‌شود از موتور 2.5 لیتری بهره می‌برد که قادر به تولید 179 اسب بخار قدرت است. این خودرو در هر 100 کیلومتر مسافت تنها 6.2 لیتر بنزین مصرف می‌کند. در مقابل این خودرو، یک محصول سوپراسپرت مانند فراری 488 GTB خودنمایی می‌کند. موتور این خودرو قدرتی برابر با 661 اسب بخار تولید می‌کند با این حال مصرف سوخت آن به 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. 

این احتمال وجود دارد که در نگاه اول نماینده شرکت فراری را محصولی با مصرف بنزین بالاتر بدانید ولی با کمی محاسبات به این موضوع پی می‌برید که خودروی نیسان آلتیما سوخت بیشتری مصرف می‌کند. شرکت‌های تولیدکننده خودروهای سوپراسپرت از فناوری‌های مخصوصی در موتور این محصولات استفاده می‌کنند که تنها در این بخش از بازار به چشم می‌خورند. خودروی آلفارومئو Quadrifoglio به موتور 6 سیلندر مشابه با فراری 488 GTB مجهز شده است (نماینده فراری از موتور 8 سیلندر بهره می‌برد). این موتور از تمامی موتورهای آلمانی مشابه خود قادر به تولید قدرت بیشتری است. 

ترمزهای قدرتمند

خودروهای سوپراسپرت به موتورهای قدرتمندی مجهز شده‌اند بنابراین برای کنترل سرعت آن‌ها باید از ترمز‌های مناسبی استفاده کرد. این خودروها باعث پیشرفت ترمزها در این صنعت می‌شوند. برای اولین بار یکی از خودروهای سوپراسپرت شرکت جگوار در دهه 50 میلادی مجهز به ترمز دیسکی مورد آزمایش قرار گرفت. شرکت‌های تولیدکننده خودروهای سوپراسپرت سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه ترمزهای جدید و مناسب انجام می‌دهند. این سیستم‌ها ابتدا در خودروهای سوپراسپرت مورد استفاده قرار می‌گیرند و سپس وارد محصولات رایج در بازار می‌شوند. 

نسل آینده ترمزها سرامیکی کربنی بوده که در خودروهای سوپراسپرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ترمزها مزایای زیادی مانند عمر بالا، عملکرد فوق‌العاده و وزن کمتر دارند. انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد حضور این فناوری در خودروهای بیشتری باشیم تا تعداد بالاتری از رانندگان به آن دسترسی پیدا کنند.

سیستم تعلیق پیشرفته

در گذشته بیشتر خودروهای سوپراسپرت موجود در بازار به سیستم تعلیق بسیار خشکی مجهز بودند که باعث آزار برخی از رانندگان در جاده می‌شد. در سال‌های اخیر شرکت‌های مختلف سعی کرده‌اند سیستم تعلیق مورد استفاده در خودروهای سوپراسپرت تولیدی خود را بهبود دهند. یکی از این شرکت‌ها مک‌لارن بوده که سیستم تعلیق آن در شرایط مختلف، عملکرد متفاوتی را از خود نشان می‌دهد. سیستم تعلیق خودروهای جدید این برند در برخی شرایط عملکردی مانند یک خودروی سدان خانوادگی دارد و در شرایط دیگر سفت و خشک است.

شاید تا چندین سال‌ آینده شاهد حضور سیستم‌های تعلیق موجود در خودروهای سوپراسپرت در محصولات رایج بازار نباشیم ولی باید به این نکته توجه کرد که اکثر محصولات موجود در بازار از فناوری‌های چند سال گذشته خودروهای سوپراسپرت بهره می‌برند. هم اکنون بسیاری از خودروهای رایج در بازار دارای رینگ‌های 18 و 19 اینچی هستند، امری که شاید 15 سال پیش تنها برای خودروهای سوپراسپرت مرسوم بود. 

آیرودینامیک بهبودیافته

شاید در سال‌های اخیر آیرودینامیک خودروها بهبود چشمگیری نداشته و یا شاهد انقلابی در این بخش از صنعت خودرو نبوده‌ایم ولی برای رسیدن به این نقطه سرمایه‌گذاری‌های زیادی در گذشته صورت گرفته است. امروزه خودروهای سوپراسپرت برای بهبود عملکرد آیرودینامیک، ضریب درگ و نیروی روبه پایین به قطعات زیادی مجهز شده‌اند که به صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند. این تجهیزات در گذشته در خودروهای بسیار گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گرفت که برای مثال می‌توان به اسپویلر پشتی برقی پاگانی هوایرا اشاره کرد. 

این فناوری هم اکنون قیمت پایین‌تری دارد. در همین راستا محصولاتی مانند بی‌ام‌و سری 3 GT و پورشه پانامرا به آن مجهز شده‌اند. استفاده از قطعات مشابه در خودروها باعث بهبود ضریب درگ و در نتیجه کاهش مصرف سوخت می‌شود. 

فناوری‌های پیشرفته‌تر در مقایسه با رقبا

شرکت‌های تولیدکننده خودروهای سوپراسپرت به دنبال توسعه محصولاتی قدرتمندتر، پیشرفته‌تر و جذاب‌تر در مقایسه با رقیبان خود هستند. این موضوع باعث پیشرفت‌های زیادی در صنعت خودرو می‌شود. در حالی که شاید در محصولاتی مانند تویوتا کمری شاهد استفاده از سیستم آیرودینامیک فعال نباشیم ولی سیستم‌هایی مانند کنترل کشش هوشمند و همچنین تعویض سریع‌تر دنده‌ها در محصولات با این محدوده قیمتی به چشم می‌خورند. 

سیستم‌های هیبریدی و برقی مورد استفاده در خودروهای سوپراسپرت در شرایط سخت مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا عملکرد آن‌ها بررسی شود. این موضوع به معنای آن است که خودروهای رایج در آینده به سیستم‌های هیبریدی و موتورهای برقی بهینه‌تری مجهز می‌شوند. خودروهایی که هم اکنون در بازار به فروش می‌رسند در مقایسه با گذشته مصرف سوخت بسیار بهینه‌تری دارند که یکی از دلایل اصلی آن‌ها استفاده از فناوری‌های توسعه یافته در خودروهای سوپراسپرت است.

امنیت بیشتر

بسیاری از علاقه‌مندان به صنعت خودرو شاید به این موضوع اشاره کنند که خودروهای لوکس بازار مانند محصولات کلاس S مرسدس بنز و با بی‌ام‌و سری 7 برای اولین بار به سیستم‌های ایمنی جدید مجهز می‌شوند و سپس این فناوری‌ها در خودروهای معمولی بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت بسیاری از این فناوری‌ها برای اولین بار در خودروهای سوپراسپرت مورد آزمایش قرار می‌گیرند که برای مثال می‌توان به استفاده از شاسی آلومینیومی و کولار در خودروی انقلابی پورشه 959 اشاره کرد. این شاسی در حالی که وزن کمی دارد، از مقاومت بالایی برخوردار است. 

مواد جدید و باکیفیت

موادی مانند فیبر کربن، آلومینیوم و‌ کولار برای اولین بار در خودروهای سوپراسپرت مورد استفاده قرار گرفتند. مک‌لارن F1 یکی از اولین محصولاتی در صنعت خودرو محسوب می‌شود که دارای بدنه فیبر کربنی بود. در حالی که این خودرو درس‌های زیادی برای صنعت خودرو در پی داشت، ساخت هر یک از پنل‌های فیبر کربنی آن نزدیک به 4000 ساعت زمان می‌برد. در سال 2011 خودروی مک‌لارن MP4-12C روانه بازار شد. این خودرو دارای پنل‌های فیبر کربنی بوده که البته برای تولید هر یک از آن‌ها تنها 4 ساعت زمان صرف شده است.

کاهش زمان تولید باعث می‌شود شرکت‌ها قادر به ساخت محصولات بیشتری مجهز به بدنه فیبر کربنی باشند. علاوه بر تولید بیشتر، هزینه ساخت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. همانطور که می‌دانید شاسی‌های فیبر کربنی مقاومت بالا و وزن کمی دارند که این موضوع باعث افزایش امنیت و کاهش مصرف سوخت خودروهای مجهز به آن‌ها می‌شود. 

افزایش قدرت رویا پردازی

برخی از افراد در دنیا به دنبال محصولات عجیب، قدرتمند و فراتر از حد معمول هستند. شاید برخی از افراد علاقه‌ای به خودروهای سوپراسپرت نداشته باشند با این حال افراد زیادی در دنیا پیدا می‌شوند که رویاهای خود را در این محصولات مشاهده می‌کنند. خودروهای سوپراسپرت قیمت بالایی دارند و تمام افراد قادر به تصاحب آن‌ها نیستند. با این حال این محصولات قدرت مهندسی و ایده‌پردازی‌های بی‌نظیر افراد را به نمایش می‌گذارند.

از میان خودروهای سوپراسپرت تولید شده تا به امروز می‌توان به برخی از نمونه‌های آن‌ها اشاره کرد که دانش مهندسی را وارد مرحله تازه‌ای کرده‌اند. لکسوس LFA، آکورا NSX و بی‌ام‌و‌ i8 بخشی از این محصولات را تشکیل می‌‌دهند. در حالی که این خودروها توسط بسیاری از افراد در سراسر جهان قابل خریداری نیستند، می‌توان از آن‌ها به عنوان نمادی از مهندسی برتر یاد کرد.

سرعت بالاتر

از زمان اختراع خودرو تا به امروز شاهد افزایش سرعت و شتاب آن‌ها بوده‌ایم. شرکت‌های مختلف با استفاده از فناوری‌های جدید و مهندسی پیشرفته‌تر به دنبال بهبود محصولات خود در این دو زمینه هستند. یکی از این محصولات که تنها برای قدرت نمایی در این بخش‌ها توسعه یافته، خودروی دوج چلنجر SRT Demon است. بوگاتی شیرون نیز یکی دیگر از این نمونه‌ها محسوب می‌شود که سرعت و شتابی بسیار بالایی دارد. در حالی که نزدیک به 70 سال پیش حداکثر سرعت خودروهای گران‌قیمت به 160 کیلومتر بر ساعت می‌رسید، خودروهای سوپراسپرت امروزی حداکثر سرعتی بیش از 400 کیلومتر بر ساعت دارند. انتظار می‌رود در سال‌های آینده شتاب و سرعت خودروهای سوپراسپرت بهبود پیدا کند.

در آخر باید به این موضوع اشاره کرد که خودروهای سوپراسپرت باعث پیشرفت در این صنعت می‌شوند. شرکت‌ها برای توسعه این محصولات سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهند و در همین راستا آن‌ها را با قیمت بالایی در اختیار خریداران خود قرار می‌دهند. پس از گذشت چندین سال، فناوری‌های موجود در خودروهای سوپراسپرت در محصولات رایج با قیمت پایین‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد.



  31 شهریور 1397
5 نظر
5.00
  8 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری