خانهاخبار
عربستان سعودی با تسلا رقابت می‌کند؛ سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری در لوسید موتورز

عربستان سعودی با تسلا رقابت می‌کند؛ سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری در لوسید موتورز

عربستان سعودی در گذشته خواهان خریداری شرکت تسلا بود. با این حال این کشور تصمیم به سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری در شرکت لوسید موتورز گرفته است.
۱۳۹۷/۶/۳۰

لوسید موتورز یک استارتاپ در زمینه تولید خودروهای تمام الکتریکی بوده که قصد دارد با تسلا به رقابت بپردازد. بر اساس اعلام عربستان سعودی در روز دوشنبه، این کشور مبلغ 1 میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری می‌کند. این سرمایه‌گذاری به شرکت لوسید موتورز اجازه می‌دهد در سال 2020 اولین خودروی تجاری خود، Lucid Air  را روانه بازار کند. با انتشار اخبار مربوط به این سرمایه‌گذاری، ارزش سهام تسلا کاهشی 2 درصدی را در بازار تجربه کرد. 

این سرمایه‌گذاری یک پیروزی بزرگ برای شرکت Lucid Motors محسوب می‌شود. این کمپانی در سال‌های گذشته در زمینه پیدا کردن سرمایه‌ای مطمئن برای تولید اولین محصول خود با مشکلاتی روبه‌رو شده بود. اخبار مربوط به این سرمایه‌گذاری چندین هفته پس از خرید 5 درصد سهام تسلا توسط عربستان سعودی به اینترنت راه پیدا کرد. ایلان ماسک به دنبال خصوصی سازی شرکت تسلا بود که در این زمینه با شکست مواجه شد. 

image

بر اساس قراردادی که میان عربستان سعودی و لوسید موتورز منعقد شده است، این شرکت مراحل توسعه مهندسی خودروی لوسید ایر را به پایان می‌رساند و همچنین آن را مورد آزمایش قرار می‌دهد. این کمپانی در ایالت آریزونا در ایالات متحده آمریکا کارخانه خود را تاسیس خواهد کرد و در این کارخانه Lucid Air را تولید می‌کند. شرکت لوسید موتورز باید استراتژی مناسبی برای فروش محصولات خود در آمریکای شمالی داشته باشد.

شاید جالب باشد بدانید که مدیر ارشد بخش فناوری لوسید موتورز در گذشته به عنوان یک مقام اجرایی در شرکت تسلا حضور داشته است. پیتر رالینسون به این موضوع اشاره کرده که خودروهای تمام الکتریکی آینده صنعت خودرو را شکل می‌دهند. این کمپانی به دنبال پیشرفت در زمینه خودروهای برقی بوده و خواهان استفاده از تمام پتانسیل خود برای تولید محصولاتی با فناوری‌های جدید است. 

image

شرکت Lucid Motors در نمایشگاه خودروی لس آنجلس در سال 2016 از خودروی لوسید ایر به صورت رسمی رونمایی کرد. در نمایشگاه CES 2017 با نمونه اولیه این خودرو ملاقات کردیم. شرکت لوسید در سال گذشته میلادی اطلاعات مربوط به اولین محصول تمام الکتریکی خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. بر اساس اطلاعات سال گذشته، این خودرو در نسخه پایه خود قیمتی برابر با 60 هزار دلار دارد و در سال 2019 در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. این کمپانی در رابطه با عملکرد خودروی لوسید ایر اطلاعات کمی را در فضای مجازی منتشر کرده است. 

در حالی که سال گذشته به تولید لوسید ایر در سال 2019 اشاره شده بود، کمپانی صاحب لوسید موتورز نتوانست سرمایه کافی برای تولید آن را تامین کند. Atieva به عنوان کمپانی مادر لوسید موتورز شناخته می‌شود. این شرکت به دنبال تاسیس کارخانه‌ای به ارزش 700 میلیون دلار در آریزونا بود که در زمینه تامین بودجه با مشکلاتی مواجه شد. در تابستان سال گذشته شایعات به تصاحب این استارتاپ به وسیله شرکت فورد اشاره کرده بودند که چنین اتفاقی رخ نداد.

image

با توجه به سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری عربستان در لوسید موتورز، انتظار می‌رود تمام برنامه‌های این شرکت بر اساس زمان‌بندی به واقعیت بپیوندد. این میزان سرمایه‌گذاری می‌تواند باعث تسریع در تاسیس کارخانه این کمپانی و همچنین تولید اولین خودروی تجاری آن، Lucid Air شود. برای بررسی واکنش خریداران به این محصول باید منتظر ورود آن به بازار باشیم. در حال حاضر نمی‌توان در رابطه با موفقیت این خودرو اظهار نظر قطعی کرد چرا که هم اکنون شرکت تسلا عملکرد بسیار مناسبی در بازار دارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

کیوان

۱۳۹۷/۶/۳۱
به شخصه از پیشرفت کشورهای همسایم خوشحالم اون از امارات که تو صنایع فضایی داره پیشرفت میکنه
اون از قطر که بهترین ایرلاین جهان داره والان هم برای جام جهانی داره سنگ تمام میزاره

ترکیه تقریبا بهترین کشور گردشگری حالا هرچند الان دچار مشکلاتی شده ولی بلاخره درست میشه
و این هم از عربستان
اما ایران همچنان با دنده R در حال حرکت.

علی

۱۳۹۷/۶/۳۱
عربستان به غیر از نفت وحدت واقعی بین مردمش داره
ایران همه چیز داره ولی وحدت بین مردم نداره
عربستان اعتماد بین مردم و سران حکومتش هست
ولی ایران با این همه اختلاس و پول هایی که در جایی داره خرج میشه که مردم راضی نیستند اعتمادی هم باقی نمونده
تو عربستان دست دزد رو قطع میکند ولی اینجا یه تعهد میگرن و دوباره روز از نو.

حمید

۱۳۹۷/۶/۳۱
با سلام
اون وقت ایران هنوز داره پراید میسازه و ملت برای خریدش صف می ایستند.

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۷/۶/۳۰
عربستان نفت داره، ما هم خیرِ سرمان نفت داریم?

آرش

۱۳۹۷/۶/۳۰
من میخوام برم پراید ثبت نام کنم تحویل 100 ساله و حوصله خوندن این مطالب رو ندارم
از مسئولین محترم هم تقاضا دارم تحت تاثیر این مطالب قرار نگیرن و همچنان به فکر مردم مظلوم کشور های دوست باشند.