خانهاخبار
آشنایی با طراحی سایت

آشنایی با طراحی سایت

طراحی سایت شامل مهارت ها و اقدامات مختلف برای ساخت یک سایت اینترنتی است. در واقع به مجموعه کارهایی که برای راه اندازی یک سایت از صفر تا صد صورت میگیرد طراحی وب سایت می گویند.
۱۳۹۷/۶/۲۶
image

طراحی سایت چیست ؟

طراحی سایت شامل مهارت ها و اقدامات مختلف برای ساخت یک سایت اینترنتی است. در واقع به مجموعه کارهایی که برای راه اندازی یک سایت از صفر تا صد صورت میگیرد طراحی وب سایت می گویند. طراحی یک سایت اینترنتی بسته به نوع و قابلیت های آن، مهارت ها و تخصص های مختلفی را نیاز دارد. گاه ممکن است چندین نفر روی پیاده سازی بخش های مختلف سایت کار کنند. پیش از آنکه بخواهیم هر یک از مراحل طراحی وبسایت را شرح دهیم ابتدا باید انواع وب سایت و مفاهیم اصلی آن را بشناسیم.

تفاوت سایت های قالب آماده با قالب های سفارشی

بطور کلی طراحی سایت به دو صورت انجام میشود. یکی با استفاده از قالب های آماده که از قبل طراحی شده اند و فقط نصب و راه اندازی می شوند و دیگری با استفاده از گرافیک سفارشی و کدنویسی اختصاصی.

در حالت اول طراح سایت فقط کار نصب قالب از پیش طراحی شده و همچنین راه اندازی وب سایت را انجام می دهد که این کار ممکن است بیشتر از چند ساعت طول نکشد.

در حالت دوم قالب سایت نیز بصورت سفارشی و اختصاصی طراحی و کدنویسی می شود. در واقع می بایست ابتدا یک طرح گرافیکی برای قالب سایت طراحی شود و سپس بعد از تایید طرح گرافیکی ، کار کدنویسی قالب سایت انجام شود.

نکته هائز اهمیت این است که قالب های آماده برای افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجوگر مثل گوگل مناسب نیستند چرا که گوگل قالب های آماده را کپی محسوب می کند و به سایت های قالب آماده امتیاز منفی می دهد.

 

مراحل طراحی سایت

طراحی سایت شامل چند مرحله کلی است که هر یک از این مراحل ممکن است خود شامل زیر مراحل دیگری باشند.

 

مرحله طراحی گرافیک قالب سایت

در این مرحله طرح نمونه گرافیک سایت در نرم افزارهایی نظیر فوتوشاپ طراحی می شوند. چیدمان سایت ، رنگ بندی ها، فونت ها، استایل ها و بلوک های مختلف سایت در طرح نمونه در نظر گرفته می شوند و اغلب از تصاویر و متون پیش فرض برای طراحی طرح نمونه استفاده می شود. این تصاویر و متون بعد ها در وب سایت قابل تغییر خواهند بود.

کسی که کار گرافیک قالب سایت را انجام می دهد باید هم استعداد و ایده گرافیکی داشته باشد و هم با طرح های مدرن و بروز قالب های سایت آشنا باشد. بنابراین لازمه پیاده سازی یک قالب گرافیکی خوب برای سایت تجربه است.

 

مرحله تبدیل گرافیک به کدنویسی

بعد از آنکه طرح گرافیکی سایت مورد تایید قرار گرفت نوبت به تبدیل آن به کدنویسی وب سایت است. در این مرحله فایل تولید شده در مرحله قبلی که معمولا فایل فوتوشاپ با پسوند psd است می بایست به کدنویسی HTML و CSS تبدیل شود.

 

مرحله نصب سیستم مدیریت محتوای وب سایت

در این مرحله قالب کدنویسی شده در مرحله قبل روی یک سیستم مدیریت محتوا نصب می شود. سیستم مدیریت محتوا یا  CMS یعنی کنترل پنلی که سایت توسط آن مدیریت می شود. تمامی قابلیت های وب سایت در این کنترل پنل پیاده سازی می شوند. ممکن است نیاز باشد یک یا چند قابلیت اختصاصی برای یک وبسایت برنامه نویسی شود. اینکار حتما باید توسط برنامه نویسان حرفه ای صورت بگیرد. به این نوع کدنویسی ، برنامه نویسی تحت سرور می گویند که معمولا با دو زبان PHP یا ASP انجام می شود.

در واقع سیستم مدیریت محتوا نیز قبلا توسط PHP یا ASP برنامه نویسی شده است اما تا جایی که نیاز به قابلیت های اختصاصی نباشد آن دسته از طراحان سایت هم که با برنامه نویسی تحت سرور آشنایی نداشته باشند می توانند یک سایت را طراحی و راه اندازی کنند.

انواع سیستم های مدیریت محتوا و تفاوت آنها

سیستم های مدیریت محتوا (CMS  ها) بر دو نوع می باشند. یکی سیستم های کد باز و دیگری سیستم های کد بسته.

در سیستم های کد باز ، نرم افزار کدنویسی شده به زبان PHP با ASP در اینترنت منتشر می شود. یعنی همه به سورس اصلی نرم افزار دسترسی خواهند داشت. این مسئله اگرچه ممکن است در نگاه اول مثبت به نظر برسد اما یک ایراد خیلی بزرگ دارد. و آن هم ضعف امنیتی است. در سیستم های کدباز همه می توانند سورس اصلی سایت را داشته باشند. اما این یک فرصت خیلی جذاب برای هکرهاست . درست مانند زمانی که یک سارق بخواهد به یک خانه دستبرد بزند. وقتی از پلان ساختمان، جایگذاری سیستم دوربین مداربسته ، سیستم برق و ... مطلع باشد بسیار کار راحت تری در پیش دارد. چراکه فقط کافی است به دنبال حفره ای در آن سیستم بگردد. در مبحث وب سایت هم اگر هکرها به سورس سایت دسترسی داشته باشند بسیار راحت تر از هکرهایی که هیچ ایده ای از کدنویسی سایت ندارند عمل می کنند.

در سیستم های کد بسته نه تنها کدنویسی در اینترنت منتشر نمی شود و سورس در اختیار کسی قرار نمی گیرد بلکه این کدنویسی رمزگذاری نیز می شود. یعنی نهایت امنیت در حفظ کدنویسی انجام می شود.

طراحی سایت با کد بسته را فقط اشخاصی می توانند انجام دهند که به PHP و یا ASP مسلط باشند. به همین دلیل تعداد طراحان سایتی که به صورت کدبسته کار می کنند بسیار کمتر از طراحان سایتی است که بصورت کد باز کار می کنند.

 

برای یادگیری طراحی سایت از کجا باید شروع کنیم؟

چنانچه کسی بخواهد در زمینه طراحی وب سایت کار کند اول از همه باید با HTML و CSS آشنا شود.  در واقع HTML و CSS پایه یادگیری طراحی سایت است. از آن به بعد شخص قادر خواهد بود مسیر خود را انتخاب کند. پس از شناخت کامل طراحی html و css هر طراح سایت بر سر یک دو راهی قرار خواهد گرفت ، یکی کدنویسی و طراحی قالب و دیگری کدنویسی تحت سرور که هر یک از این دو بخش نیازمند یادگیری مهارت های خاص خود است.

image

بنابراین کسی که می خواهد طراحی سایت را یاد بگیرید در قدم اول باید دوره آموزش طراحی سایت با HTML و CSS را بگذراند. بعد از آن مسیر خود را برای ادامه کار مشخص خواهد کرد.

 

منبع : نیتاران

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)