تست همراه اول

سرویس خبر
21 شهریور 1397 ساعت 17:46
2 نظر

 

تجربه عکاسی با آنر 9 لایت از نگاه عکاس حرفه ای؛ آرش عاشوری نیا‬

به لطف یکی از دوستان چند روزی گذر Honor 9 lite بر مقام ما افتاد تا رفاقتی کنیم و چند روزی در تهران و استانبول دوری بزنیم و عکس‌هایش را با شما به اشتراک بگذارم.

به لطف یکی از دوستان چند روزی گذر Honor 9 lite بر مقام ما افتاد تا رفاقتی کنیم و چند روزی در تهران و استانبول دوری بزنیم و عکس‌هایش را با شما به اشتراک بگذارم.

رابطه‌ی عکاسان حرفه‌ای با دوربین موبایل رابطه‌ای سرشار از عشق و نفرت است. همان حس و حالی که در ابتدای تولید و عرضه‌ی دوربین‌های دیجیتال بر فضای عکاسی و عکاسان حرفه‌ای حاکم شده بود. این‌که هرکسی بتواند عکس بگیرد،‌ یا شاید خیلی بدتر از این، هرکسی بتواند به سادگی عکس خوب بگیرد!
حالا توضیح این‌که عکس خوب چیست؟ نه در این مقال می‌گنجد، نه در سطح سواد و تخصص من است و نه در مورد آن بین علما تفاهم وجود دارد، تنها چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که دوربین‌های دیجیتال و پیرو آن‌ها دوربین‌های موبایل در ابتدا پروسه‌ی سختِ دست‌یافتن به عکس نرمال را از بین برده‌اند و در پی آن تغییراتِ عکاسی جدی‌تری چون اصلاح نورسنجی،‌ عمق میدان، تغییر در سرعت عکاسی و تغییرات ثانویه‌ی تاریک‌خانه‌ای(پروسس، ادیت، رتوش، دستکاری یا هرآنچه که دوست‌دارید بنامید) را به سهولت و سرعت فراهم کردند.

همه‌ی این‌ها باعث شده تا ابزار و تکنیک‌هایی که در دست عکاسان حرفه‌ای‌ست در جیب شما هم وجود داشته باشد! کافی‌ست اراده کنید و موبایل را از جیبتان در بیاورید،‌ فاصله‌ی شما با عکاسی حرفه‌ای دیگر واحدهای دانشگاهی نورسنجی،‌ظهور، چاپ، نیست. خلاقیت و پشتکار شماست.


اولین ژانری که باعث شد عکاسان حرفه‌ای عاشق دوربین‌های موبایل شوند،‌ عکاسی خیابانی بود. در عکاسی خیابانی نکاتی چون سرعت عمل، جلب توجه نکردن، لنز فیکسی چون ۳۵ مم یا ۵۰ مم در استاندارد ۱۳۵، عمق میدان زیاد، مطلوب عکاسان خیابانی بود. تمام چیزی که بدون چک و چانه در دوربین‌های موبایل وجود داشت. کوچکی ابزار، عدم جلب توجه، بی‌صدا بودن، نمایشگر بزرگ، تمام آن‌چه خوب است یک‌جا در دوربین موبایل جا خوش کرده بود.

کیفیت دوربین‌های موبایل روز به روز بهتر شد و قابل چاپ و قابل ارائه، عکس‌های موبایل به دیوار نمایشگاههای عکاسی راه یافت و شد رقیب جدی دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای در این ژانر.
حالا وضعیت آنر ۹ لایت کجای این داستان است؟ ابزار مناسبی برای عکاسی خیابانی‌ست یا خیر؟
بله هست،‌ دوربین تند و سریعی دارد، خوب فوکس می‌کند، داینامیک رنج قابل قبولی دارد، جزییات مناسبی ثبت می‌کند اما به نظر من نمایشگرش روشنایی خوبی برای عکاسی در آفتاب ندارد. هرچند خیلی اوقات عکاسان خیابانی بدون نگاه کردن به نمایشگر یا چشمی دوربین عکاسی می‌کنند، اما این ایرادی‌ست که بر این موبایل وارد است.

دومین ژانری که دوربین‌های موبایل در آن حریف می‌طلبند Landscape Photography و Urban Photography است
 دوربین‌های موبایل بخاطر سنسورسایز کوچک، لنز واید تصاویری با عمق میدان زیاد تولید می‌کنند و عکاس ناشی هم بدون چک و چونه می‌تواند عکس‌های مطلوبی تولید کند.

ثبت جزییات، داینامیک رنج در آنر ۹ لایت مناسب است. عکس‌ها آنقدر جزئیات در دل خود دارند که به خود جرات دهید آن‌ها را پروسس کنید و چیزهای بیشتری از دل آن‌ها بیرون بکشید. اما مشکلی که بطور کلی با دوربین این موبایل دارم اشباع زیاد رنگ در عکس‌های این دوربین است. اشباع زیاد رنگ و احتمالن نداشتن کوتینگ مناسب در عدسی و پوشش بیرونی لنز باعث می‌شود آسمانی رنگ به رنگ داشته باشید، عکس‌های بالا پروسسی که لازم دونستم رو روشون اعمال کردم این چند فریم پایین خروجی اورجینال دوربین آنر ۹ لایت است:

ماژنتای سمت چپ و راست و سایان میان عکس از کجا آمده است؟ تقریبا در تمامی عکس‌هایی که فضای زیادی به آسمان اختصا دهید چنین مشکلی به چشم می‌آید.

  

و یا کافیست نگاهی به عکس زیر بیندازید،‌ کِی و کجا جعفری را با این‌چنین رنگی دیدید؟

این اشکال ربطی به وایت بالانس ندارد و اثر اشباع رنگ بالا در خروجی تصویر دوربین این موبایل است. آنر ۹ لایت در نظر اول عکس‌های زیبا و چشم‌نوازی تولید می‌کند اما اگر بخواهیم صادقانه و فنی‌تر به خروجی این دوربین نگاه کنیم باید بگوییم عکس‌هایی گل‌درشت!
فی‌الواقع عکاس حرفه‌ای علاقه دارد تغییرات در عکس را خودش در فرصت مناسب، ابزار مناسب و با سلیقه‌ی خود انجام دهد و آن‌را برعهده‌ی دوربین نگذارد، اما همه حوصله و وقت چنین کارهایی را ندارند، آنر۹لایت سعی می‌کند در اولین قدم خروجی چشم‌گیری تولید کند،‌ تصویری که شما هوس نکنید وقت بیشتری برای افزایش اشباع‌رنگ، کنتراست و بافت بگذارید، اما نتیجه همیشه دلخواه ماست؟ یقینا خیر، خوشحال‌تر می‌شدم اگر این تغییرات را از فایلی با وضعیت نرمال‌تر خودم انجام دهم تا از روی خروجی این دوربین که همه‌چی تا حد زیادی آراسته و پیراسته شده اما گاهی با سلیقه‌ی دیگری، شستشوی این آرایش و انجام تغییرات جدید باعث تخریب و افت کیفیت بیشتری خواهد تا کار کردن برروی فایلی با وضعیتی دست‌نخورده‌تر، صحیح و سالم‌تر

آنر ۹ لایت در مقام مقایسه با Iphone X و موبایل‌های مشابه، به شکل محسوسی لنز وایدتری دارد و زاویه دید گسترده‌تری ارائه می‌دهد و کاربردش در فضاهای بسته، عکاسی از آثار و ابنیه تاریخی و ... به چشم خواهد آمد

  

و حالا برسیم سر آخرین سنگری که دوربین‌های موبایل در حال فتح آن هستند، عکاسی پرتره!
عجیب‌ترین اثر دوربین‌های موبایل بر روی الگوهای زیبایی و اصول عکاسی پرتره بوده و هست! عکاسی با لنز واید از فاصله‌ی نزدیک، عکاسی با عمق میدان زیاد.
این نوع از عکاسی پرتره، فقط در پرتره‌های خیابانی و بعضی اوقات در پرتره‌هایی در میان عکس‌های خبری به چشم می‌خورد، اگر ۲۰ سال به عقب برویم و به عکاسی حرفه‌ای بگوییم مردمی هستند که با لنز واید در فاصله‌ای نزدیک از خود و دیگران پرتره می‌گیرند و از آن لذت می‌برند شما را به نزدیک‌ترین بیمارستان می‌رساند،‌ اما امروزه مردم به دیدن، گرفتن عکس‌های پرتره با لنز واید از فاصله‌ی نزدیک عادت کردند و نه‌تنها آن‌را زشت و عجیب نمی‌دانند بلکه این سلفی‌ها و عکس‌ها را کاملن عادی و زیبا می‌بینند و می‌دانند.

پرتره‌ی استاندارد سال‌های قبل از موبایل چیزی شبیه به این بود:


یا حتا چیزی شبیه به این:

هردو عکس بالا با لنز تله با دیافراگم باز توسط دوربین DSLR ثبت شده‌اند. نتیجه هم همان الگوی ثابت سالیان دور تا ظهور دوربین‌های موبایل است. لنز تله+دیافراگم باز=>پرسپکتیو تخت+عمق میدان کوتاه
اما دوربین‌های موبایل چه به سر ما آورد:

اگر عکس‌های بالا را نمی‌دیدید احتمالن عکس موبایلی فوق هم عکس عجیبی نبود، یکی از هزاران عکسی که در هر سفر تولید می‌کنیم و به نظرمان طبیعی می‌آید، اعوجاجات و تشدید پرسپکتیو در صورت، چیزی که در گذشته برای عکس‌های پرتره ناپسند بود، امروزه طبیعی و عادی شده. مشکل باقی مانده کجاست؟ عمق میدان زیاد؟ این هم حل شده!

عمق میدان هم به لطف نرم‌افزار داخلی این موبایل و لنز دوگانه حل شد!
اما این دوربین قرار است کار دوربین‌های DSLR و لنزهای پرایم با دیافراگم باز را برای ما انجام دهد؟
سعی می‌کند اما هر گردی گردو نخواهد شد. دوربین و نرم‌افزارش حتا تلاش به نسبت موفقی داشتند برای تشخیص فاصله‌ی بخش‌های جلویی و پشتی نرده و تلاش کردند به تدریج آن را محو کنند و افکتی شبیه به خارج شدن از منطقه‌ی فوکس را شبیه‌سازی کنند.
اما خطا هم بسیار دارند، چند عکس پشت سر هم در همان فضا:

۱-

۲-

۳- 

در عکس شماره‌ ۱ بخشی از بدن پرنده فوکس و بخشی دیگر خارج از فوکس است. سمت راست عکس خیلی بی‌دلیل بخشی از دریا فوکس و بخش‌های دیگر خارج از فوکس
در عکس ۲ فقط بخش‌هایی از موی سوژه از دست رفته ولی با کمی تکان دادن دست در عکس ۳ دست هم خارج از فوکس شده.

حالا ما باید تصمیم بگیریم موضع ما نسبت به این امکان چیست

  

واقعیت این است که شما باید تصمیم بگیرید چنین چیزی را می‌پسندید یا نه، این‌که چه اتفاقی در روند تولید تصویر می‌افتد به نظر من خیلی اهمیت ندارد، ابزار و روش تولید به اثر تولیدی ارزش نمی‌دهد

۱-

۲-

۳-

عکس شماره ۱ با  DSLR با فاصله‌ی مشابه ثبت شده و عکس دوم و سوم با آنر ۹ لایت، بطور مشخص آنر ۹ لایت در جاهایی که فاصله‌ی پیچیده‌ای بین آبجکت‌های مختلف وجود نداشته باشد، حرکت خاصی از سمت سوژه وجود نداشته باشد،‌ نگاه سوژه روبرو باشد و چیزهایی از این قبیل، نتیجه‌ی بدی نمی‌دهد، اما در فضاهایی با اشیا و عوارضی با فاصله‌های متفاوت، حرکت در سوژه و پس زمینه و... خطای دوربین و نرم‌افزار زیاد می‌شود.
نکته‌ی مهم این است که بدانید برای چه جایی عکاسی می‌کنید؟ عکس‌هایی برای اینستاگرام شخصی‌تان؟ عکس قرار باشد شما و یا بیننده‌ی شما را راضی و خوشحال کند، غیر از این است؟ شما بر روی هر عکس در اینستاگرام دوستانتان چند ثانیه توقف می‌کنید؟ کسی دنبال لکه‌ی فوکس در جایی که باید فلو باشد نمی‌گردد. اگر از این افکت خوشتان می‌آید؟ آنر ۹ لایت ابزاری دوست‌داشتنی برای شما خواهد بود. اگر وسواس به جزییات دارید، قرار است عکس‌ها را در سایز بزرگ چاپ کنید؟ توصیه می‌کنم از این افکت استفاده نکنید. یا سراغ دوربین‌های DSLR بروید،‌یا این‌که عکس را همانگونه که هست ثبت کنید و سر فرصت با کمک فتوشاپ و نرم‌افزارهای کاهش عمق میدان عکس به جان عکس بیفتید و ببینید چه چیزی می‌توانید از آن بسازید.

اما برسیم به خود گوشی موبایل در دست، در جیب
آنر۹ لایت گوشی باریک و ظریفی‌ست، به راحتی در جیب جا می‌شود، هنگام عکاسی همین ویژگی باریک و ظریف بودن دردسر تولید می‌کند و عکاسی رو مشکل، بدنه‌ی براق و شفافش هم همیشه استرس خط افتادن و خراب شدن را به ذهن می‌آورد.
احتمالن کسانی که به این موارد حساس هستند باید به فکر کاور مناسبی باشند که کمی چسبنده باشد و جلوی آسیب‌دیدن گوشی را هم بگیرد.

و اما نکته‌ی آخر، رابط کاربری و نرم‌افزار دوربین
آنر ۹ لایت و دوربینش سریع آماده به کار می‌شود، خوب و سریع فوکس می‌کند و عکس می‌گیرد، اما اشکالات ریزی هم دارد، آیکون HDR در صفحه‌ی اصلی عکاسی نیست و از نظر نرم‌افزاری هم می‌توانست موثرتر باشد ولی متاسفانه اینگونه نیست. آیکون‌هایی مثل پرتره می‌توانست بزرگتر و آسان‌تر در دسترس باشد و قابل انتخاب و حذف باشد.

آنر ۹ لایت، تصور شما را از گوشی ارزان و بی‌کیفیت می‌تواند عوض کند، هرچند شاید این روزها هیچ گوشی ارزانی در بازار پیدا نشود! فی‌الواقع در زمانی که خرید گوشی‌هایی چون آی‌فون و دیگر پرچمدارها چیزی شبیه به رویا شده، آنر ۹ لایت این شانس را به ما می‌دهد که گوشی زیبا و سریع و کارآمدی داشته باشیم، خوب عکس بگیریم و کارهای روزمره‌ را انجام بدهیم. حالا سیب گاز زده‌ای هم پشت گوشی نبود؟ نبود!

 



  21 شهریور 1397
4568 بازدید
2 نظر
5.00
  9 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری