خانهاخبار
محققان دریافتند ربات‌ها نیز مانند انسان‌ها دچار تعصب و تبعیض می‌شوند

محققان دریافتند ربات‌ها نیز مانند انسان‌ها دچار تعصب و تبعیض می‌شوند

به تازگی محققین دانشگاه Cardiff و MIT در مطالعات خود به این کشف رسیدند که ربات‌ها نیز مانند انسان‌ها می‌توانند تعصب و تبعیض را در وجود خود بپرورند.
۱۳۹۷/۶/۱۸

بر خلاف ما انسان‌ها که همواره احساسات در تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای‌مان تاثیر دارند، ربات‌ها به عنوان مخلوقاتی منطقی شناخته می‌شوند که عملکردها و تصمیم‌ها را بر اساس داده‌ها و اطلاعات معین می‌کنند. اما به تازگی محققان دانشگاه‌ کاردیف و MIT دریافتند که ربات‌ها نیز می‌توانند مانند انسان‌ها تبعیض و تعصب را در وجود خود پرورش دهند.

image

این مطالعات شامل اجرای یک بازی در محیط شبیه سازی شده بود که ربات‌ها باید بخشیدن (اهدا کردن) چیزها را بین ربات‌های هم‌گروهی یا خارج از گروه خود انتخاب می‌کردند. این آزمایش بر پایه‌ی استراتژی بخشش و آشنایی انجام شد. در نهایت آنچه محققان دریافتند این بود که در طول آزمایش ربات‌های هم‌گروهی بر اثر تعصب و تبعیض به ربات‌های گروه‌های دیگر ترجیح داده می‌شدند.

پروفسور راجر ویتیکر از دانشگاه کاردیف می‌گوید:

شبیه‌ سازی‌های ما نشان دادند که تعصب یک نیروی قوی در طبیعت است و از طریق سیر تکاملی، تحت تاثیر ارتباطات گسترده‌تر با دیگران، می‌تواند به سادگی به یک محرک در میان مخلوقات مجازی نیز تبدیل شود. محافظت در مقابل گروه‌های تبعیض آمیز می‌تواند به‌طور ناخواسته افراد را به سمت تشکیل گروه‌های متعصب دیگر هدایت کند که نتیجه‌ی آن جمعیتی از هم گسسته است. از بین بردن چنین تعصب گسترده‌ای سخت است.

این که در آینده دستگاه‌‌های مستقل با توانایی تشخیص و تمایز،  در معرض خطر پدیده‌های تبعیض آمیزی قرار بگیرند که انسان درگیر آن است، ممکن خواهد بود.

این اکتشاف بسیار جالب است و در آینده می‌تواند یک کلید در توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با ربات‌های مستقل باشد؛ زیرا مطمئنا هیچ یک از ما دوست نداریم در دنیایی زندگی کنیم که ربات‌ها تمایل خود را به دستورات انسان‌های خالق‌شان ترجیح می‌دهند!

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)