خانهاخبار
هنوز برای احیای بخش موبایل سونی دیر نیست!

هنوز برای احیای بخش موبایل سونی دیر نیست!

سونی یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های سازنده قطعات الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند است که بخش موبایل آن مدتیست با مشکلات جدی مواجه شده است. در این مطلب به تاریخ فعالیت سونی در زمینه موبایل اشاره می‌کنیم و به علت‌ها و همچنین راهکارهایی برای پایان وضعیت موجود می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۶/۱۷

احتمالا سال‌های نه چندان دور را به خاطر دارید که رقابت دنیای موبایل به جای هوآوی، اپل و سامسونگ میان برندهایی مانند نوکیا، موتورولا و سونی اریکسون بود.

image

البته سونی برخلاف برندهایی ازجمله نوکیا، موتورولا و حتی سامسونگ هرگز فعالیت اصلی خود را بر تولید و عرضه گوشی‌های هوشمند متمرکز نکرده است. این کمپانی بزرگ ژاپنی در سال 1946 تأسیس شد و همکاری‌اش را با کمپانی سوئدی اریکسون در سال 2001 آغاز کرد.

کمپانی سونی اریکسون توانست در سال 2007 با عرضه بیش از 100 میلیون دستگاه گوشی همراه به اوج موفقیت خود در فروش برسد. گوشی‌های این برند بیشتر به خاطر سیستم دوربین باکیفیت و پخش صدای مناسب که در طراحی آن از Walkman همین کمپانی الهام گرفته شده بود توانستند به محبوبیت زیادی در میان کاربران در سرتاسر جهان دست یابند.

image

اما از طرف دیگر اتفاق مهمی در سال 2007 رخ داد و موقعیت سونی اریکسون را به همراه بسیاری از برندهای دیگر دستخوش تغییر کرد. اپل گوشی آیفون را در همان سال به دنیای موبایل معرفی کرد و پس از آن همه برندهایی که نتوانستند محصولات هوشمندشان را با قابلیت‌های نوین توسعه دهند، در رقابت با آیفون‌های اپل و گوشی‌های هوشمند سامسونگ با آن طراحی‌های پیشرو شکست خوردند.

همان‌طور که می‌دانید، می‌گویند گذشته‌ها گذشته است و سونی همچنان می‌تواند به موفقیت بزرگی دست یابد.

موقعیت فعلی

کمپانی سونی چندی پیش در گزارش مالی خود تأیید کرد که توانسته است تا آخر ماه مارس با فروش 78 میلیارد دلاری حدودا 6.6 میلیارد دلار درآمد کسب کند. اما این ارقام مربوط به کل مجموعه سونی هستند و وضعیت در بخش موبایل چندان مساعد به نظر نمی‌رسد.

image

بدتر از همه آنکه بخش موبایل سونی هیچ درآمدی نداشته است. کسب و کار سونی در بخش موبایل با فروش تنها 13.5 میلیون دستگاه معادل 250 میلیون دلار ضرر کرده است. همچنین باید اشاره کنیم این اولین بار و اولین سالی نیست که بخش موبایل سونی با ضرر مالی مواجه می‌شود؛ بلکه مدت‌هاست سونی متوجه این موضوع شده است و گزارش‌های مالی سالانه‌اش هم این موضوع را تأیید می‌کنند. در مقایسه باید هوآوی را با فروش 54 میلیون دستگاه گوشی هوشمند تنها در سه ماهه دوم سال 2018 در نظر بگیریم در حالی که برند چینی Oppo هم توانست در مدت مذکور با فروش 29 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در جایگاه پنجم جهان قرار گیرد.

با این وضعیت پرسش مهمی که پیش می‌آید این است که چرا سونی بخش متضرر موبایل را تعطیل نمی‌کند تا هزینه‌های آن را برای توسعه بخش‌‌های مهم و سودآور دیگر ازجمله موسیقی و سخت افزار و نرم افزار بازی صرف کند.

به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش مهم چیزی مرتبط با تکنولوژی نوین پشتیبانی از شبکه ارتباطی 5G باشد. سونی ظاهرا امیدوار است بتواند به کمک تکنولوژی مذکور وضعیت بخش موبایل خود را دگرگون کند. البته اگر چنین چیزی صحت نداشته باشد و 5G نتواند به کمک بخش موبایل سونی بشتابد، این برند همچنان ارزشمند باقی می‌ماند و می‌توان انتظار داشت به دلایل مختلفی بخش موبایل خود را همچنان حفظ کند.

image

طراحی پرچمداران سونی ممکن است در حال حاضر از نظر کاربران تکراری و قدیمی به نظر برسد اما توجه کنید که این طراحی‌ها همیشه چنین بازخوردی نداشته‌اند. این برند در سال 2012 گوشی Xperia S را معرفی کرد. Xperia S در آن سال با طراحی نامتعارفی توسعه یافته بود و حتی می‌توان ادعا کرد که نمای ظاهری آن همچنان نسبت به پرچمداران تازه نامتعارف به نظر می‌رسد. Xperia Z یکی از اولین گوشی‌های ضدآب بازار به شمار می‌رود که توانست در عرضه جهانی هم با استقبال خوبی مواجه شود. Xperia XZ Ultra با پنل نمایش 6.4 اینچی در سال 2013 معرفی شد و به خاطر ابعادش موردتوجه قرار گرفت. در سال 2015 هم شاهد رونمایی از گوشی هوشمند Xperia Z5 Premium بودیم که سونی آن را با کیفیت تصویر 4K 3840 در 2160 توسعه داده بود در حالی که هیچ گوشی هوشمند دیگری در آن زمان چنین وضوح تصویری را ارائه نمی‌داد.

image

Xperia XZ2 Premium هم با همان تراکم پیکسلی معرفی شد اما بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر حتی با پشتیبانی از کیفیت 4K همخ نتوانستند چنین وضوح تصویری را ارائه کنند. برای مثال، Galaxy Note 9 را در نظر بگیرید که با کیفیت 4K از وضوح تصویر 2960 در 1440 پشتیبانی می‌کند.

این قابلیت در گوشی 2015 سونی بار دیگر ثابت کرد که این برند از تجربه‌های تازه هراسی ندارد و علاوه بر طراحی گوشی ضدآب آماده است تا ریسک‌های دیگری را هم در توسعه گوشی‌های هوشمند تازه‌اش بپذیرد. تنها کافیست سونی از تلاش مداوم خود دست نکشد و همچنان این مسیر پرخطر را طی کند.

image

از طرفی سونی ظاهرا دیگر قصد ندارد حسگر اثرانگشت را در کناره بدنه گوشی‌های خود تعبیه کند؛ در حالی که موتورولا و میزو از این ترند استقبال کرده و محصولاتی را با این رویکرد معرفی کرده‌اند. سونی همچنین لجوجانه در مقابل استفاده از طراحی بریدگی حاشیه (ناچ) در گوشی‌های تازه خود ایستادگی می‌کند اما وقتش رسیده است تا برای کاهش حاشیه‌های صفحه نمایش تمهیدی بیندیشد. Xperia XZ2 و XZ2 Premium از نظر نسبت پنل نمایش به بدنه در مقابل رقیبان‌شان اصلا حرفی برای گفتن ندارند. همچنین چندی پیش شاهد رونمایی از تازه‌ترین پرچمدار سونی به نام Xperia XZ3 بودیم. حاشیه‌ها مخصوصا در کناره‌های صفحه این گوشی کاهش یافته‌اند اما همچنان حاشیه‌های نواری نه چندان باریکی در قسمت بالا و پایین پنل جلوی آن دیده می‌شود.

طراحی ظاهری و به روزرسانی نرم افزاری مهم است!

اصلا چطور شد که کمپانی‌های سازنده به فکر تغییر ابعاد و اندازه در گوشی‌های هوشمند افتادند و فراموش کردند که گوشی‌های کوچک هم همچنان طرفداران زیادی دارند. حالا که صفحه کلیدهای فیزیکی دوباره احیا شده‌اند، پس همچنان بازار قدرتمندی برای گوشی‌های هوشمند کوچک هم وجود دارد.

image

منظور از این گوشی‌های کوچک و کامپکت Xperia XZ2 Compact با صفحه نمایش 5 اینچی است.  سونی پیش از این هم نسخه‌های محبوب کامپکت را از مدل‌های پرچمدارش تولید و عرضه کرده است که باید در این میان به XZ1 compact 4.6 اینچی، X Compact 4.6 اینچی و همچنین Z5 Compact 4.6 اینچی اشاره کنیم. این 4 گوشی علاوه بر ابعاد مناسب همچنین از مشخصات فنی سطح بالایی بهره می‌برند. سونی در توسعه این مدل‌ها به خوبی ثابت کرده است که در روند کوچک‌سازی گوشی‌های هوشمند لازم نیست علاوه بر ابعاد سایر مشخصات را هم دستکاری کرد.

از نظر ما روند معرفی گوشی‌های کوچک هوشمند همچنان باید ادامه پیدا کند و همچنین سونی باید به سایر سازندگان یادآوری کند که به روزرسانی‌های نرم افزاری عمده را می‌توان در بازه‌های زمانی مشخص و البته کوتاه برای گوشی‌های هوشمند منتشر کرد.

بهره گرفتن از تکنولوژی‌های پیشرفته

اجازه دهید دوباره به همان بخش‌های سودآور کمپانی سونی اشاره کنیم. سونی درآمد خوبی از تولید نیمه رساناها و قطعات مختلف کسب می‌کند. منظور از این قطعات پردازنده‌های تصویری، حسگرهای دوربین، دیودهای لیزری، پنل‌های OLED و سایر لوازم الکترونیکی هستند.

آیا به نظر شما معرفی اولین گوشی هوشمند با قابلیت ضبط ویدیوی صحنه آهسته با سرعت 960 فریم بر ثانیه با کیفیت اچ دی در سال گذشته و همچنین اولین گوشی با قابلیت مشابه این بار با کیفیت فول اچ دی در سال 2018 توسط سونی کاملا اتفاقی است؟ معرفی این گوشی‌ها تنها یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد حسگر دوربین Exmor سونی در حال حاضر از بهترین دوربین‌های موجود به شمار می‌رود.

image

این حسگرها به قدری با کیفیت و خوب هستند که سامسونگ هم ترجیح می‌دهد به جای تکنولوژی Isocell در پرچمداران Galaxy S خود از آن استفاده کند. سونی می‌تواند بخش موبایل خود را تعطیل کند و با تمرکز بر توسعه قطعات مختلف و همچنین فروش گسترده آن‌ها درآمد بیشتری کسب کند اما توقف تولید گوشی‌های این برند دوست داشتنی هنوز به عنوان آخرین راهکار شناخته نشده است.

سونی، امضای همیشگی‌ات را حفظ کن!

سونی یکی از آن کمپانی‌های قدرتمند است که از داشته‌ها و توانمندی‌هایش در موقعیت مناسب استفاده می‌کند اما معتقدیم که این سازنده باید در روند قیمت گذاری گوشی‌های پرچمدار خود بازبینی کند. بخش موبایل سونی در موقعیت حساسی قرار دارد و حالا که Xperia XZ3 معرفی شده است، این برند ژاپنی می‌تواند با عرضه و قیمت مناسب دوباره حاشیه سود قابل قبولی کسب کند. این کمپانی باید دوباره ریسک کند و با اتخاذ تصمیماتی عجیب و خطرناک به کسب و کار موبایل خود روحی دوباره ببخشد.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (11 نظر)

ایوب

۱۳۹۷/۶/۳۰
من خودم K850سونی اریکسون دارم وخیلی هم دوسش دارم.اگه سونی میخاد دوباره به اوج برگرده،باید یه مدت دست از سلیقه اروپاییش برداره وباب میل آسیاییها(بجزژاپن)گوشی ارزونقیمت بسازه.خداوکیلی یادتون رفته هواوی(چینیها گندشو درآوردن با برندهایی که بغیر از چینی در هیچ زبونی درست تلفظ نمیشن!حبابی هاواوی هوواوی هم شد برند؟)چه گوشیهای آشغالی میساخت؟بعد که خوب جیباشو پرکرد اومد گوشی باکیفیتتر ساخت.با این وضعیت باید واقعا از آسیا برا وروی اروپا آمریکا متمرکز بشه.ولی اگه اینکارو بکنه محکوم بفناست.

بنیامین

۱۳۹۷/۶/۲۳
لطفا متن بی تعصب خوانده شود?
اول از همه سلام عرض میکنم خدمت تمامی دوستان عزیز
در این که سونی گوشی های با کیفیتی تولید میکنه حرفی نیست
منتها اینم باید در نظر گرفت که شرکت های دیگه هم گوشی های با کیفیت و با نوآوری تولید میکنن که همین باعث پیشرفتشون میشه
از نظر سخت افزاری تقریبا تمامی گوشی ها مشابه هستن و بنچمارک آنتوتو اون ها هم تفاوت فاحشی نداره، میمونه بخش طراحی و نوآوری اون ها
الان کافی طراحی میت 10(با طراحی زیبای پشتی) ؛ s8( با نسبت بی نظیر 83.6 و صفحه نمایش فوق العادش) و
Oppofind x(با طراحی نو آورانه)و xz3 رو با هم مقایسه کنید
البته سونی هم نقاط قوتی از جمله دوربین های فوق العاده داره که اشتباهات پی در پی سونی مانع از به چشم اومدنش میشه
قبلا هم تو جی اس ام گفتم که سونی بعد از z5 و z5 پریمیوم (که شاهکار زمان خوش بود) گوشی خوبی معرفی نکرد
الان کمپانی های گوشی سازی رو آوردن به سمت عمر بالای باتری و گوشی های منعطف
متاسفانه سونی دو سه سال بعد به این سمت سوق پیدا می کنه!!!
در مورد مقاله هم به صراحت میشه گفت با رشد قارچ گونه شرکت های چینی ؛ احیای بخش موبایل سونی عملا نشدنی است
حالا عده ایی با تصور غلط اینکه همه گوشی های چینی بی کیفیت هستن قصد فرار از واقعیت رو دارن

bahram

۱۳۹۷/۶/۲۱
وقتی اسم برند سونی رو، رو محصولی دیدی مطمئن باش اون محصول خرابی نداره
کیفیت ، کیفیت و کیفیت...
♥ sony ♥

محمدرضا

۱۳۹۷/۶/۱۹
از همه عاجزانه خواهش میکنم انقد گول این سایتارو نخورید، خواهش میکنم فقط یه بار یه گوشی سونی دستتون بگیرید و ببینید چقد خوش ساخت و با کیفیته، این شرکت ژاپنیه و استفاده ازش حس اوج کیفیت رو بهتون القا میکنه،

محمدرضا

۱۳۹۷/۶/۱۹
بخدا گوشی های سونی بد نیستن مخصوصا اگه کاربر حرفه ای باشید.
برنامه فلش تولز و اینکه بتونی رام های مختلف رو رو گوشیت امتحان کنی رو هیچ شرکت دیگه ای نداره، من که بشخصه عاشق محصولات ژاپنی ام❤❤